Összesen 1060 lóerő áll előttünk a a tököli vezetéstechnikai pálya végtelennek tűnő betonszalagján.  Igaz, nem egy, hanem két autóban elosztva. Az egyik a BMW overkill-je, a legnagyobb, legdrágább, legpuccosabb, legmindenebb 610 lóerős csatahajója, az M760Li Xdrive, a másik pedig az 450 lovas, vadállattá hegyezett M4-ese. Megnéztük, hogy mi ér többet, ha gyorsulásról van szó, az összkerékhajtás, a tekintélyes lóerőtöbblet, vagy a könnyebb kasztni?

Összesen 18 henger és 1060 lóerő

Almát a körtével

Szegény M4-esnek kijutott az összehasonlításból, kollégáim már jártak vele Tökölön, akkor éppen egy másik legendával, a Ford Mustanggal közösen húztak hosszú, fekete gumicsíkokat a betonra. Hamar Balázs cikke és az összehasonlítás végkövetkeztetései itt olvashatók. A mostani kakaskodásnak nincs különösebb értelme, tétje, papíron a 7-es 3,7, míg a 4-es kereken 4 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, ha padlóig nyomjuk bennük a gázpedált. A helyzetet bonyolítja, hogy az M4-es csupán hátsókerék-hajtású, míg az M760Li mind a négy kereke kap a motor forgatónyomatékából.

Nem is húzzuk tovább az időt, tessék a végeredmény:

Maga a futam nem volt túl bonyolult, letekert ablak mellett Balázs számolt háromig, majd mindketten belekapaszkodtunk a kormányba és nyomtuk a gázt ész nélkül. Az M4-esben a láthatóan hibás ötletnek bizonyult ESP kikapcsolás után próbálkoztunk még a rajtautomatikával is, de nem igazán sikerült élesíteni a rendszert. Így maradtak a hagyományos padlógázas gyorsulgatások. Az M4-esnek nem volt esélye még akkor sem, amikor jobban kapta el a rajtot.

De nézzük a száraz, műszaki adatokat is:

Jármű típusa:            BMW M4  Competition

BMW M760Li Xdrive

Motor                            S6-os, benzines turbómotor, 2979 ccmV12-es benzines turbómotor, 6592 ccm
Teljesítmény 331 kW(450 LE)/7000 448 kW(610 LE)/5250-6000
Nyomaték 550 Nm/1850-5500800 Nm/1500
Gyorsulás  (0-100 km/h)                     4,0 s3,7 s
Végsebesség 280 km/h300 km/h
Fogyasztás 8,3 l/100 km12,8 l/100 km
Listaár 35 666 900 Ft54 036 000 Ft

A gyanútlan szemlélő tuti rosszul tippelné meg a győztest

Épeszű ember ezek után már nem fogadna arra, hogy a kisebb, könnyebb M4-es képes legyorsulni a nagy testvérét. A háromtized másodperces katalógusbeli különbség még egy jó rajttal akár behozható is lenne, de a forró aszfalton ezúttal ez nem igazán jött össze. Kikapcsolt ESP-val csak szomorúan túrta maga alól a kék füstöt az M4-es, míg bekapcsolt menetstabilizálóval már közelebb volt a két autó egymáshoz. Nagyjából 10 próbát tettünk, úgy 120-130 km órás sebességig soha nem volt esélye a könnyebb, mérgesebb megjelenésű BMW-nek a látszatra tohonya, nagy testű luxusautóval szemben.

360 fokos videón így néz ki a két autó viadala:

Motor, váltó

Az M4-esben soros, hathengeres, kétturbós benzinmotor dolgozik, ami 450 lóerőt és 550 Nm-es nyomatékot ad a vezető kezébe. Illetve a lába alá. A 7 fokozat között átdolgozott, duplakuplungos váltó kapcsolgat. A 7-esben kétszer ennyi henger van V-alakban elrendezve és szintén két turbóval 610 lóerőt, illetve 800 Nm nyomatékot lehet belőle kipréselni, amit 8 fokozatú ZF váltó továbbít a kerekek felé. Cserébe a Hetes 2,2 tonnát nyom, míg az M4-es 1570 kilogrammos. Ez lóerő/kg arányban a 3,6 a 3,48-cal szemben, ami nem túl látványos különbség. A végeredmény mégis az, ami talán inkább az összkerékhajtásnak köszönhető, mint a valamivel jobb tömeg/teljesítményaránynak.

A végeredmény azért ne vegye el a kedvét senkinek sem az M4-estől, hiszen azért mégiscsak sokkal férfiasabb, hangosabb, nyersebb darab és a sportos autózás nem feltétlenül csak a nyílegyenesen gyorsulgatásból áll. Mert ezen kívül mindenben a kisebb BMW a nagyobb.