Lassan nyakunkon a vizes-vb, újra tengernyi külföldi turista, szurkoló, sportoló lepi majd el a fővárost. Ahol pedig nagy a népsűrűség, ott vannak különféle kockázatok is. Emlékezzünk csak az utóbbi idők hasonlóan zsúfolt helyeken elkövetett cselekményeire, a nizzai kamionos ámokfutástól, a párizsi Bataclan-ban, vagy éppen a stockholmi, berlini, lopott teherautóval elkövetett gazságokig. Így várhatóan a TEK újra előveszi a reptéren vagy a belvárosban korábban már bevetett páncélozott járműveit, a BTR 80-asokat. De mi is az a BTR?

A BTR páncélja az orr-részen a legellenállóbb

A BTR 80-as 8×8-as – nyolckerék-hajtású – (négytengelyes, kapcsolható összkerékhajtású) páncélozott szállító harcjármű, amit még a Szovjetunióban terveztek. A 80-as típus sorozatgyártása 1986-ban kezdődött, elődei a 60-as, 70-es típusok voltak. A 13,6 tonnás monstrumot 10 800 köbcentis V8-as JAMZ dízelmotor hajtja, ami 260 lóerős csúcsteljesítményre képes. Ez ugyan nem túl sok ehhez a tömeghez, a BTR 80-as mégis aránylag fürgén mozog terepen, aszfalton egyaránt. Csúcssebessége papíron 80 km/óra közúton, de a legendárium szerint a 90-es végén az M7-es autópályán a rendőrök láttak 135 km/órás sebességgel haladó BTR konvojt is. A páncélozott jármű kétéltű, így vízen is képes haladni, de itt csupán 9 km/órás maximális sebességgel.

Vízen 9 km/órás sebességgel képes úszni

Honnan vannak?

A BTR-eket a Magyar Honvédségtől, ingyen kapta a TEK. 2011-ben kettő, 2015-ben újabb négy darab páncélozott jármű került hozzájuk. A Honvédség nyilván nem a legjobb állapotú járműveket melegítette a TEK-re, így volt velük tennivaló bőven, míg olyan állapotba kerültek, ahogy ma láthatjuk őket. Műszaki átalakításon nem estek át a BTR-ek, csupán a megbízhatóságot javító motor-, turbó-, váltó-, fékfelújítást végeztek rajtuk. Kaptak megkülönböztető jelzést, és az orosz fedélzeti rádiórendszert a szabványos hazaira cserélték. Jelenleg hat darab, teljesen azonos felszerelésű és állapotú BTR-rel rendelkezik a TEK, amiket bármikor, bárhol, akár egyszerre is képesek bevetni. Az üzemeltetésükhöz szükséges kiképzett személyzet is megvan, akik szükség esetén akár hosszabb távon, váltásban is képesek ellátni a szolgálatot. A BTR-ek minimális személyzete 3 főből áll: vezető, toronylövész és parancsnok, akik mellé további 6, szükség esetén akár 8 fő is bepasszírozható. Persze a túlméretesnek számító, nagyon széles páncélozott járművek magukban nem közlekedhetnek, csak felvezető és záró kísérettel.

Szűk lyukon keresztül jut az ember a BTR belsejébe

Fegyver

Ezek a járművek alapvetően katonai járművek. Bár a jelenlegi felhasználás mellett másra lenne igény, a gyárilag rá tervezett fegyvereknek maradniuk kellett, hiszen az optikai és egyéb berendezésekkel így alkotnak egy használható rendszert. A 7,62-es géppuska a belügyben is rendszeresített eszköz, főleg objektumvédelemnél használják, a különbség csupán annyi, hogy itt nem állványra, hanem a toronyba rögzítették. A másik fegyvere a 14,5 mm-es toronygéppuska, ami már valóban úgy festhet, hogy túlmutat a felhasználási igényeken. Ezzel a tégla, sőt, a betonfal is átlőhető, így a fedezékbe bújt elkövetőnek is alaposan el tudja rontani a napját. A toronyfegyverek mellett a torony hátsó részén található hat darab füstgránátvető belügyi használatra nincs rendszeresítve, a TEK járművein nem használható.

A toronygéppuska igazi overkill

Mitől véd a páncél?

A BTR páncélzata nem a legerősebb, hiszen nem harckocsiról beszélünk. Plusz kompromisszumot kellett hozni a páncélvastagság meghatározásánál, hiszen az úszóképességet muszáj volt megőrizni, így nem lehetett a végtelenségig növelni a páncélborítást. A jármú ék alakú orr-része a legellenállóbb, a páncél itt a legvastagabb, illetve a kialakítás is olyan, hogy a szemből jövő lövedéket a becsapódási szög miatt megvezesse. A jármű közepe, hátulja már szerényebb védelmet nyújt, de a kézifegyverek nagy része ellen ez így is elég. Egészen a gépkarabélyig felfelé. Abroncsai a fedélzeti kompresszor segítségével 4-4 lövést bírnak ki érezhető levegővesztés nélkül. Emellett persze ott vannak a BTR saját fegyverei is, amivel meg tudja magát védeni, és mivel nem önálló egység, általában ütőképes csapat vonul vele párhuzamosan, akikre szintén számíthat a jármű személyzete.

Hat személynek közepesen kényelmes az utastér

Mire jók?

Tekintélyes saját tömegük és viszonylagos sérthetetlenségük miatt a BTR-ek remekül használhatók mobil útzárként utak, terek lezárására – a repülőtér mellett is e célból álltak legutóbb, nem pedig díszként –, illetve az utóbbi időkben divatba jött teherautóval tömegbehajtós terrorcselekményeknél is bevethetők és megfelelő körülmények esetén a brutális toronygéppuska is hasznos segítség. A járművek jól használhatók mobil fedezékként vagy kerítések, falak megbontásához, békésebb időkben pedig a katasztrófavédelem veheti hasznukat, hiszen úszni is tudnak. Ez főleg árvizek idején jöhet jól olyan helyeken, ahol gátszakadástól lehet tartani.

Nem kell irigyelni a BTR vezetőjét, neki itt nem lehet túl jó

Miért ezt használják?

Pillanatnyilag ezek voltak elérhetők. Egy hasonló képességű, modern páncélozott jármű ára úgy 300 millió forinttól kezdődik. A TEK megalakulásakor rögtön felmerült az igény, hasonló járművekre, de kezdetben másra jobban kellett a pénz. Aztán jött a honvédségi felajánlás, és a nullaforintos beszerzési költség. Az öreg, közel 40 éves technikát képviselő BTR-ek bizonyos célokra még mindig remekül használhatók – csak a tavalyi évben 20-25 bevetésen vettek részt -, de rendészeti feladatokra ma már könnyen lehetne náluk jobbat találni. Kisebbeket, gyorsabbakat és mozgékonyabbakat. Talán hamarosan ilyenekkel is találkozhatunk, jobb esetben csak valami nyílt napon és nem a repülőtér mellett, vagy forgalmas városi csomópontokon őrt állva.

Két BTR-rel teljesen lezárhatóak a repülőtérre vezető utak