Röviden – Audi A8 2018
Mi ez?Az Audi csúcsmodellje, az A8 negyedik generációja. Luxusszedán automata váltóval és négykerék-hajtással.
Mit tud?Szinte mindent, amit ma az autóipar kínálni képes. Önállóan közlekedni 60 km/óráig, miközben a vezető mást csinálhat.
Mibe kerül?Az Audi A8 magyarországi alapára várhatóan novemberben derül ki, nagyjából 27-28 millió forint lehet majd.
Kinek jó?Tehetőseknek, akik a hagyományos autóformát kedvelik és elsőrendű számukra a luxus.

A 2004-ben bemutatott Én, a robot című filmben a Willl Smith alakította rendőrnyomozó úgy autózhatott, hogy rábízta a vezetést futurisztikus Audi sportkocsijára. A 2035-ben játszódó sci-fi már nem tűnik olyan távolinak, miután az Audi bemutatta az új Audi A8-ast, amely már 3-as szintű önvezető-képességgel rendelkezik. (Hat szint van 0-5 között, erről lejjebb részletesen írunk.) Ez talán a legizgalmasabb üzenete a negyedik generációs Audi A8-nak, amelyet több száz újságíróval együtt Barcelonában nézhettünk meg kedden.

70 autót, 50 méteres LED-falat és egy ipari robotot is bevetett a német márka a leleplezéshez megálmodott show-ban:

Külső

Az új modell hozza az Auditól megszokott visszafogottan elegáns megjelenést, alapvető jegyeit az Audi Prologue tanulmányautótól örökölte. Itt mutatkozik be a következő generációs modellek új hűtőmaszkja. Az új Single Frame laposabb, szélesebb, szögletesebb, mint eddig. Felső sarkaitól két él fut végig a motorháztetőn. A tetőív kupésabb, mint korábban, az övvonal magasabban fut, miközben a kerékjáratok közé is került törés a karosszériában.

Fényszórói látszólag nem különlegesek, ám a búra mögött modern technika lapul: most először kombinálta az Audi a Matrix LED-technikát lézererősítéssel. A lézernyaláb 70 km/óra felett megduplázza a 138 diódát használó fényszórók hatósugarát. A diódák természetesen kanyarfényként is működnek, akár 90 fokkal elfordítva a fénynyalábot. Igazán látványos újítást hátul hoz az Audi A8, LED lámpáit hosszú vörös csík köti össze, így téve éjszaka is egyértelműen azonosíthatóvá a kocsit. Bár nagyon látványosak a krómbetétek a hátsó lökhárítóban, ezek csak imitálják a kipufogót, a cső a valóságban a lökhárító mögött a talaj felé fordul. A dupla csövű dobok még a hibrid modellen is állítható hangúak.

A fotók nem adják vissza, hogy a kocsi milyen szélesnek, laposnak hat a valóságban, masszív kiállása van. A 2017-es Audi A8 5172 milliméter hosszú, 37 milliméterrel hosszabb, mint elődje. Továbbra is kérhető nyújtott karosszériával a kocsi, az A8 L 13 centivel hosszabb (ahogy korábban is), ezt a pluszteret a hátul utazók lábhelyének bővítésére fordították. A rövidebb modell tengelytávolsága két milliméterrel marad három méter alatt, a hosszabbé 3128 mm. Mindkét változat 1945 mm széles, az A8 1473 mm, az A8 L 1488 mm magas.

A karosszéria elkészítésénél minden korábbi Audi-szériamodellnél többféle anyagot használtak. Acél, alumínium, magnézium és szénszálas műanyag is szerepel a listán. Az eredmény 24 százalékkal nagyobb karosszériamerevség, amely az irányíthatóságnak és zajkomfortnak is jót tesz.

12 különféle szín közül lehet választani alapesetben az A8 számára, a most először megjelent Navarra kék gyönyörű élőben. Ha valaki kifizeti, teljesen egyedi színt is kevernek neki

Az új Single Frame-hűtőmaszk szélesebb és laposabb az eddiginél

Belső

Amilyen visszafogott a 2017-es Audi A8 külső megjelenése, annál látványosabb az elektromosan nyíló ajtók mögötti utastér. A tervezők vízszintes vonalakra alapozva rajzolták meg a műszerfalat, amelyről a legtöbb gombot száműzték. Helyettük két érintőképernyőn lehet az autó rengeteg funkcióját üzemeltetni. A letisztult formákat a rejtett szellőzőrostélyok is fokozzák, azok csak használatkor bújnak elő. Az anyagminőség elsőrangú, a kidolgozás pazar a belsőben.

Alapesetben a szellőzők is rejtve vannak, csak szükség esetén bújnak elő:

Nyolcféle szövet, bőr stb. borítás közül választhat a megrendelő és ülésekből is többféle áll rendelkezésre. Amiben mi ültünk, az fotelszerűen ölelte körbe a testet, viszonylag puha töméssel. Nemcsak az ülés, de adott esetben a középeső és az ajtókon lévő kartámaszok (hátul is) és a kormány is fűthető. A masszázsfunkcióval szerelt ülések hétféle masszázst kínálnak. Ez nemcsak a vezető számára kérhető, de a jobb hátsó helyre is, ha az ügyfél megrendeli a pihenőülést. A ledönthető ülésből egy gombnyomással előrébb csúsztatható az anyósülés, így máris kihasználható a háttámlán kihajtható (fűthető) lábtartó, illetve igénybe vehető a talpmasszázs is.

A 2017-es modell hátsó lábtere 32 mm-rel hosszabb, mint az elődben. Az Audi szerint a kategória legnagyobb lábhelyét kínálja a kocsi, de a fejtér is nőtt, ahogy a vállaknál is szélesebb a hely. Saját üléspróbánk szerint nagyon tágas a hátsó traktus.

Míg eddig az Audinál is a műszerfal tetején trónolt a központi képernyő, az új A8-ban a műszerfal részeként, a műszeregységhez képest lejjebb kapott helyett a 10,1 colos érintőképernyő, amely fényes fekete kialakításával üzemen kívül szinte láthatatlan. Alatta egy másik 8,6 colos képernyőt találunk. A felsőn a szokásos módon az autó funkciói érhetők el, de itt jelenik meg a navigáció, a tolatókamera és a hifi képe is. Az alsó képernyőn a klíma és a komfortfunkciók vezérelhetők. Természetesen a műszerfal is TFT, 1920 x 720 pixeles felbontással, de ha ez nem lenne elég, head up display is rendelhető.

Gombok és kapcsolók helyett érintőképernyőkön érhetők el a funkciók

A rövid üléspróba alatt az egyértelműen kiderült, hogy a rendszer olyan gyors, amilyennek a számítógépeinket, telefonjainkat szeretnénk. Megnyomunk egy funkciót és azonnal történik valami. Bár fizikai kapcsolót nem érintünk, a „gombnyomáskor” egy mikrokapcsoló hangját halljuk. Az alsó képernyő helyettesíti a korábbi touchpadot, így kézzel is írhatunk rá. Akkor is felismeri a szavakat, ha a betűk között nem emeljük fel a kezünket, természetesen a többujjas funkciókat is ismeri. Ha írni sem akarunk, akkor hanggal is vezérelhetünk sok funkciót.

A jobban felszerelt modellekbe hátulra is kerül képernyő. Nem az első ülések háttámláján lévőkre gondolok, hanem a kardánalagútban lévőre. A kézbe vehető kis szerkezettel állítható a hátsó légkondicionálás, az ülések beállításai, fűtése, szellőzése, a világítás, de telefonként is üzemel.

A hátsó ülés egyik különleges extrája a Matrix Led olvasólámpa. Fénycsóvájának végpontját távirányítójával lehet pozicionálni. A kis kütyü telefonként is működik

Motorok

Két V6-os motorral indul a negyedik generációs Audi A8 bevezetése. A 3,0 literes turbódízel 286 lóerős (nyomaték: 600 Nm), a 3,0 literes turbós benzines 340 lóerős (500 Nm). Jövőre érkeznek a V8-as motorok, a 4.0 TDI és a 4.0 TFSI, a dízel 435, a benzines 460 lóerő teljesítményre képes. Szintén 2018-ban várható a csúcsmodell, a 6.0 literes W12-es bemutatkozása. 585 lóerős teljesítmény mellé 800 Nm nyomaték szerepel a műszaki adatok között.

Mindegyik modell lágy hibrid üzemre képes, van bennük vitorlázó vagy rollerező mód (160 km/óráig működik, akár 40 másodperc hosszan motorfék nélkül hagyva gurulni az autót). A start&stop funkció kibővült, az indítómotorként is szolgáló generátor 12 kW energiát képes visszatáplálni az áramot felvevő 48 voltos rendszerbe.

Biztosan érkezik – még nem tudni, mikor – a konnektorról tölthető hibrid változat is. Az Audi A8 e-tronban a 3,0 literes benzinmotorhoz kapcsolódik az elektromos hajtásrendszer, közös teljesítményük 449 LE (nyomaték 700 Nm). A 14,1 kWh-s lítium-ion akkumulátorral szerelt kocsi maximálisan 50 kilométert tud megtenni teljes feltöltés után, csak elektromos hajtással. Maximális sebessége villanyautóként 135 km/óra. A kocsi alkalmas vezeték nélküli töltésre is, ehhez a tulajdonosnak kell venni otthonra egy padlómodult, amely 3,6 kW-os indukciós töltésre képes.

Az összes V8-as és W12-es benzines mellett az e-tron hibrid is aktív zajcsökkentést kap, amelynél a hangszórókból érkező ellenfrekvenciákkal oltják ki a kellemetlen hangokat.

800 Nm nyomatékot produkál a W12-es motor, V8-as testvére hengerlekapcsolással is üzemel

Vezetés

Mindegyik modellhez a ZF továbbfejlesztett, nyolcfokozatú automata sebességváltója kapcsolódik és széria a quattrohajtás is. A négykerék-hajtás normál körülmények a között a nyomaték 60 százalékát küldi hátra, de a tapadási viszonyok változása esetén juthat előre akár 70% vagy hátra 85%. A dinamikusabban hajtó ügyfelek kérhetnek sport differenciálművet is, amely aktívan osztja el a nyomatékot a hátsó kerekek között. Ha ez nem lenne elég, négykerék-kormányzás teszi nagy sebességnél agilisabbá, kis sebességnél fordulékonyabbá a luxusautót. A fordulókör így 1 méterrel kisebb, 11,4 méteres (A8L: 11,8 méter).

Az elöl-hátul öt lengőkaros felfüggesztésben természetesen légrugók alapozzák meg a komfortot az új Audi A8-ban. A vezetési módtól és a sebességtől függő feszesség és szintszabályozás mellé az Audinál is megjelent az aktív futómű. Az első szélvédőbe épített kamera által rögzített kép alapján a vezérlőszámítógép utasítja az egyes kerekeknél lévő villanymotorokat, amelyek egy összetett hajtáson keresztül képesek a karosszériához képest függőlegesen elmozdítani a kerekeket, egyenként, külön-külön.

Ezzel nemcsak a karosszériadőlés és a billenés csökken vagy szűnik meg, még dinamikusabbá téve az A8-ast, de komfort módban az úthibákat is kisimítja (elméletben). Gyakorlatilag fellép a puklira vagy belép a gödörbe a kerék. Kérdésünkre, hogy mégis mekkora „bukkanót” tud ledolgozni a kocsi, az Audi egyik specialistája azt mondta, hogy kisebb hibáknál maximum 15 centis magasságot, egy hosszabb fekvőrendőrszerű építménynél akár 20 centit is. Egy esetleges oldalütközés előtt a szenzorok jelzése után (25 km/óra felett) képes fél másodperc alatt 8 centivel megemelni a kocsi egyik oldalát, hogy az ajtók fémrésze vegye fel az ütést. Az AI aktív futómű a V6 és V8 modellekhez feláras, a W12-ben széria lesz.

1100 Nm (!) forgatónyomaték segít pillanatok alatt elmozdítani a kerekeket a kasztnihoz képest

Önjáró autó

Látatlanban meg merjük jósolni, hogy jó lesz vezetni a 2018-as Audi A8-ast. Ugyanakkor az A8-ast úgy tervezték meg, hogy képes legyen önállóan közlekedni is. Az kevésbé nagy szám, hogy 250 km/óráig képes a 2. szintű önálló közlekedésre (a besorolás Wikipédia-oldala), de bizonyos feltételek mellett már 3-as szintűre is alkalmas. A kettő között van egy óriási lépcső: 3-as szinten nemcsak a kormányt és a pedálokat engedheti el, de a vezetőnek nem kell folyamatosan az utat néznie, felügyelve a kocsit, hanem akár nézhet tévét a fedélzeti rendszeren. A követelmény az, hogy képesnek kell lennie az irányítás átvételére, ha a rendszer kéri. A következő év óriási teszt lesz az önvezető technikának, hogy baleset nélkül megússzuk-e az első lépéseket, amikor már az autó a felelős és nem a vezető.

Az Audi AI traffic jam pilot, nevéhez illően, torlódásokban való közlekedésre alkalmas. Olyan többsávos utakon lehet aktiválni, ahol fizikai elválasztás van a szemben lévő sávokkal. A rendszer maximum 60 km/óráig működik, gyorsít, lassít, kanyarodik. Arra is képes, hogy kivédje, ha hirtelen egy másik jármű bevág elé.

Működéséhez rengeteg információt gyűjt a kocsi, elöl, hátul és oldalt egyaránt. 12 ultrahangos érzékelő, négy 360 fokos kamera, négy közép-hatótávolságú radar, egy hosszú hatótávolságú radar, egy infravörös kamera és világújdonságként egy lézerszkenner dolgozik össze.


Mint az Audi szakemberétől a bemutatón megtudtuk, ha gyalogost, kerékpárost észlel a rendszer, azonnal megkéri a vezetőt, hogy vegye át az irányítást. Ha mentő érkezik hátulról, képes rá, hogy kövesse a többi autóst, a vészsáv kialakítása érdekében, de önmaga legfeljebb az adott sáv széléig húzódik le. Ha a forgalom elkezd gyorsabban haladni, mint 60 km/óra, követi az előtte haladót, de közben szól a sofőrnek, hogy vegye vissza a vezetést. Ha a vezető bármilyen helyzetben nem reagál a hangos, illetve a képernyőkön megjelenő felszólításokra, akkor előbb lassításokkal jelez. Ha az illetőt ez sem „ébreszti fel”, akkor megállítja a kocsit.

Ez a legizgalmasabb, de nem az egyetlen önjáró funkció az A8-ban. A 2017-es modell képes önállóan parkolni, úgy, hogy a vezetőnek nem kell a kocsiban lennie, mobiltelefonról irányíthatja a parkolást. Annyival több ez, mint a 7-es és a G30-as 5-ös BMW hasonló funkciója, hogy az A8 már kanyarodni is tud, így 90 fokos beállást is elvégez így, majd P-be teszi a váltót és leállítja a motort. Összesen 41 különféle vezetéstámogató rendszer szerepel az új csúcsmodell kínálatában, mint a keresztirányú forgalomfigyelés, a holttérfigyelés, sávtartás, adaptív tempomat, közlekedési tábla jelzés, automatikus vészfékezés stb. stb.

A kilincsek nem hagyományos módon működnek, mindössze 5 millimétert kell mozdítani rajtuk és nyílik is az ajtó. Vész esetnék persze mechanikusan is nyithatók az ajtók a kábeles összeköttetés révén

Árak

Egyelőre az Audi csak az A8 németországi indulóárát közölte, ami 90 600 euró (kb. 28 millió forint) az alapmodell és 94 100 (29 millió forint) a nyújtott variáns esetében. A hazai árakat ősszel tudjuk meg. Mint dr. Vérten Sándortól, a forgalmazó Porsche Hungaria kommunikációs igazgatójától megtudtuk, az első teljes értékesítési évben, azaz 2018-ban, 60-70 darab A8-as eladása a cél. Míg korábban 60-70 százalék volt a dízelek aránya, ez most várhatóan csökkenni fog, nagyjából 55%-ra. Ugyanakkor továbbra is a 3.0 TDI motorral szerelt modell lesz a legnépszerűbb. Az eladott autók 99 százaléka rövid tengelytávú.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Automata vezetési képességek
  • Kiváló minőség az utastérben
  • Nagyfokú kényelem
  • Rengeteg vezetőtámogató rendszer
  • Széles motorkínálat, akár hibrid hajtás is
  • Négykerék-hajtás
  • Drága

Szavazás

Hány pontot ér szerinted a 2017-es Audi A8-as?

323 szavazat - átlag: 8.7 (10-ből)

Hány pontot ér szerinted a 2017-es Audi A8-as?