A vezetéstechnikai tréningek hasznossága vitán felül áll: igazából nehezen is érthető, hogy miért nem kötelező mindenkinek egy rántópados, vészfékezős, csúszáshatáron kanyarodós tapasztalatszerzés, aki jogosítványt szerez. És az sem árt, ha az ember terepen is szerez egy kis jártasságot, szakértő felügyelet mellett, már ha történetesen olyan kocsija van, amely képes elhagyni a járt utakat a járatlanokért.

Az M1-es herceghalmi/zsámbéki lehajtójától egy percre, Budapesttől harminc kilométerre lévő Zsámbéki Driving Camp vezetéstechnikai tanpálya most új szolgáltatással bővítette portfólióját. A Driving Campnek eddig is volt már terepes akadálypályája, de ezzel csak a legkeményebb terepjárók bírtak mit kezdeni, egy mezei kis SUV-nak esélye nem volt megküzdeni az ilyen és hasonló tereptárgyakkal:

A sziklás-vizes lejtő, az ún. gleccserpatak csak a legmasszívabb kocsikkal és alkalmas gumival küzdhető le biztonságosan - ez nem a standard SUV-tréning része

Az új pályán viszont már kis SUV-ok is kúszhatnak-mászhatnak: itt egy Vitara bukdácsol a gödrökben

Nem hülyeség ám pár tízezer forintot rászánni, hogy az ember maga vagy esetleg alkalmi terepezésre is kiküldendő alkalmazottja még komoly szervizköltség kockáztatása nélkül, szakértő instruktorok tanácsait hallgatva megtanulja, milyen határai vannak a kocsinak, vagy milyen trükkökkel lehet megelőzni a bajokat, ha érdekesebb akadály kerül elénk valahol az erdőn-mezőn. Nem is feltétlenül a gázlómélység tesztelésére gondolok, csak olyan egyszerű dolgokra, hogy az adott kocsival, adott gumival egy száraz-poros vagy egy sáros-dágványos emelkedőnek mekkora gázzal, milyen fokozatban érdemes úgy nekiindulni, hogy ne fulladjon le a motor valahol félúton, kockáztatva ezzel a visszacsúszást vagy a kuplunggyilkolást.

Az egyszerű kis SUV-k összkerékhajtási rendszerének működését is érdemes lehet szakértő magyarázata mellett, kockázat nélkül kitapasztalni, de egy pickup felezőjének használatát sem árt begyakorolni, megtanulni, hogyan kerülhető el a differenciálművek befeszülése.

A Range Sport hatalmas rugóútjai, légrugós csodaképességei is megismerhetők a tanpályán

Még egy Audi Q3-mal is van értelme eljönni a zsámbéki terepre, nem árt, ha tudja az ember, mekkora gödörben kezdődik a sok százezres műhelylátogatás

Vicces, de a legkisebb rugóúttal rendelkező, legkevésbé terepjárós kis SUV-ok produkálják a leglátványosabb kerékemelést a nyomvályú-váltásnál

Az off-road tréning legkevesebb négy óra és 45 ezer forint, de kiadósabb (és drágább) egyéni program is választható – illetve természetesen nyitva a pálya céges flottás képzések, csapatépítések előtt is.