Már dübörög a nyár, érdemes elhagyni a várost, vagy akár az országot is. De egy ideje szinte már Budapestről sem lehet úgy lelépni, hogy ne kelljen fizetni az autópálya-használatáért. Az M0-s fizetőssé tétele nem volt túl elegáns húzás, de az ezzel párhuzamosan megjelent 5000 forintos éves megyei matrica intézménye, ami sokaknak  jó. A hazai rendszert nem kell bemutatni senkinek, számos hülyesége ellenére – a korábbi, négynapos, egy hétvégére bőven elegendő, mára megszűnt matricához hasonlóra talán most is nagy szükség lenne – nem egy rossz rendszer. Működik, nem kell matricát ragasztgatni, meg lehet vásárolni benzinkúton, online és út közben, akár sms-ben is.

Európában is sok helyen kell fizetni az autópálya-használatért, hol előreváltott matricákat kell a szélvédőre ragasztani, hol kapuknál kell fizetni. A módszerek és az árak különbözőek, de a lényeg ugyanaz, ha sietsz, fizess! Igaz, olyan országok is akadnak, ahol a határon autóval belépve mindenképpen fizetni kell, nemcsak a sztrádákon.

Pár ország azért még maradt, ahol semmiféle útdíj nincs személyautókra. Ezek a következők:

Albánia, Belgium, Ciprus, Dánia, Észtország, Fehéroroszország, Finnország, Hollandia, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Montenegró, Németország, Svédország, Ukrajna. Persze a fentiek között is akad olyan rövidebb útszakasz, jellemzően hidak, alagutak, amiért fizetni kell.

De nézzük, mi a helyzet a leggyakoribb, fizetős sztrádájú úti célokkal:

Ausztria

Nyugati szomszédunknál matricás rendszerrel kell fizetni az autópályadíjat, amit a határ felé közeledve már a hazai töltőállomásokon is meg lehet vásárolni. Az osztrák sztrádákon kívül néhány hegyi út is fizetős, ezekre külön díj megfizetése után lehet ráhajtani. A legrövidebb, 10 napos, személyautókra való matrica 8,9 euróba kerül, motorkerékpárra 5,1 eurós matrica kell.

Bulgária

Itt matricás rendszer működik, leginkább a határon lévő töltőállomásokon lehet megvásárolni a személyautóra való hétnapos matricát 8, a havit 15, az évest pedig 50 euróért. De nemcsak az autópályák fizetősek, néhány kiemelt útra sem lehet matrica nélkül felhajtani. A matrica meglétét a rendőrök szeretik ellenőrizni, pláne a külföldi rendszámos autóknál. Az aktuális díjszabás itt olvasható.

Csehország

Csehországban szintén matricás rendszer működik, az autópályán kívül az autóutak sem ingyenesek. A 10 napos 310, a havi pedig 440 koronába kerül (ez 3700, 5200 forint). Aktuális díjtáblázat ide kattintva érhető el. Persze csak annak, aki beszél csehül, mert az angol oldalak tök üresek.

kép:thinkstock.com

Franciaország

A franciák nem kedvelik az egyszerű dolgokat, naná, hogy az autópályás fizetés is bonyolult, nyüves kapuknál kell kiperkálni a díjakat. Mivel szakaszonként kell fizetni, nehéz belőni egy utazás árát, de nagyjából 100 kilométerenként 8 eurós kiadásra lehet számítani. Itt lehet útvonalat és pontos összeget kalkulálni.

Görögország

A görögöknél ebben is igazi káosz van, az autópályákat több cég üzemelteti, így nagy, közös weboldal nincs is, ahol rendesen meg lehetne tervezni a kapuknál fizetendő díjakat. A sztrádák mellett az alagutak, hidak egy része is fizetős. Sok szerencsét!

Horvátország

Horvátországban a kapus rendszert szeretik, itt is szakaszonként kell a kasszához járulni. A horvát autópálya igen drága, de aránylag sok időt lehet megtakarítani a használatával. Mint ahogy korábban megírtuk, a horvát kormány március közepén fogadta el az autópálya-kezelő vállalatok átszervezésére irányuló reformtervezetet, amely egyben az autópályadíjak növekedését vonta maga után. Az átalakítás április 3-tól ötszázalékos autópályadíj-növekedéssel járt, valamint lehetőséget adott további 10 százalékos drágulásra a turisztikai főszezonban, július 1-jétől szeptember 30-áig. Kedves gesztus ez az országba érkező turisták felé.

A Zágráb-Split autópálya-szakasz díja 181 kunáról 199 kunára (8283 forint) emelkedik. A Zágráb-Rijeka útszakaszon 70 kuna helyett 77 kuna (3205 forint) lesz a jegy ára. Aki az ország keleti feléből utazik az Adriai-tengerre és Udvarnál vagy Drávaszabolcsnál lépi át a határt, valamint Eszéknél hajt fel az autópályára, Zágrábig 122 kuna helyett most 134 kunát fog fizetni. Emberek, menjetek máshova tengerpartra!

Lengyelország

Lengyelországban is kapus rendszer működik, már ahol van egyáltalán fizetős szakasz. Árak, részletek, picinyke térkép alább: részletek

Olaszország

Szintén utálatos fizetőkapuk vannak, ahol szépen feltorlódnak az autósok, majd fizetés után eszelős versenyfutás indul a sávokért. Olaszországot kelet-nyugat irányban oda-vissza átszelve mérhetetlen mennyiségű pénzt lehet sztrádára költeni, mi legutóbb bő 40 ezer forintot száguldoztunk el. 100 kilométerre nagyjából 9-10 eurót lehet számolni. Részletek itt.

Románia

A roviniete valójában nem is autópályadíj, hanem útdíj. Nem igazán lehet megúszni úgy, hogy nem megy sztrádán az ember, ezért a határon érdemes gyorsan megvenni. 3, 7, 13, 28 eurós változat kapható belőle – ezek a személyautós árak – amik 7, 30, 90 napra, illetve egy évre szólnak.

Szlovákia

Matricás rendszer van, 10, 14, 50 euróért kapunk 10 napos, havi, vagy éves autópálya-használati jogosultságot. Részletek itt.

Szlovénia

Szlovéniában személyautóra heti, havi és éves matrica váltható, 15, 30 és 110 euróért. A szlovén autópálya-kezelőnek van magyar nyelvű tájékoztatója is, itt ni. Tessék legalulra görgetni, ott lesz.

Svájc

Végül emlékezzünk meg a világ legelegánsabb autópályadíjáról, a svájciról. Itt a derék népek nem hagyják, hogy összezavarják őket mindenféle matricákkal a külföldiek, csupán egyfélét árulnak, éveset, 40 frankért (kb. 11 000 forint 2017-ben). Mivel nem ellenségei önmaguknak, euróval is lehet fizetni, ilyenkor általában elegánsan egy az egyben váltják a frankot euróra.