Ha már az összes gyártó alaposan nekifeküdt a szabadidő-autók gyártásának, akkor már csak egy lépés, hogy a gumigyártók is ezekre szabott, különleges abroncsokkal jelenjenek meg a piacon.

A tanulmányautók abroncsainak evolúciója

Aki szabadidő-autót vesz, annak van mit a tejbe aprítani. Legalábbis a Goodyear felmérése szerint az SUV-vásárlók havi bevételei magasabbak, mint akik “mezei” autót vesznek. Reméljük, azért sok pénzt nem költöttek erre a kutatásra, mert a végeredményt bárki borítékolhatta volna. Országonként eltérő mértékben keresnek jobban a szabadidő-autót vásárlók az átlagautósnál, nagyjából 17-33 százalékkal. Ennek azért még nem lenne különösebb jelentősége, de valószínűleg ezek az emberek nem spórolnak mindenen, így tuti megéri jó minőségű abroncsokat gyártani az autóikra, amikkel aztán tényleg szabadidő-autóként használhatják ezeket a járgányokat. Akár városban, akár könnyebb, vagy éppen nehezebb terepen.

A siker szinte garantált, pláne, ha még azt is figyelembe vesszük, hogy míg 2000-ben a BMW modellválasztékának csupán 20 százalékát tették ki a szabadidő-autók, addig 2020-ra ez az arány eléri a 43 százalékot. Persze mellettük a többi autógyártó is igyekszik beszállni a tutinak látszó bizniszbe és sorra ontják a SUV-kat, mindenféle méretben, többféle tudásszinttel.

Extrém sebességnél végzett teszt. Jobbra fent az aktuális tempó

A Goodyear így érthető módon nagyon komolyan veszi ezt a piaci szegmenst, ahol új, vegyes használatra tervezett abroncsot mutatott be, a Wrangler All-Terrain Adventure-t. Ez mintájának, felépítésének köszönhetően egy mindenre jó, átmeneti abroncs, leginkább olyan SUV-tulajdonosoknak, akik aszfalton is biztonságosan akarnak autózni, de nem akarják kiröhögtetni magukat azzal, hogy a terepjárónak látszó autójuk háton fekvő bogárként, tehetetlenül pörögjön már a harmatos fűben is.

Wrangler All-Terrain Adventure a DriveOut magazin mérései szerint aszfalton és terepen is kategóriája legjobb fékútját produkálta az új abroncs

Persze nem ez az egyetlen gumija, ezen kívül van még komolyabb terepre szánt – Wrangler DuraTrac és Wrangler MTR – illetve jellemzően aszfaltutas használatra szabott – Eagle F1 Asymmetric SUV – abroncs is a kínálatban. Hogy jobban képben legyünk, nemcsak kipróbálhattuk, hanem a Goodyear fejlesztőközpontjába is benézhettünk, ahol a tervezéstől, az alapanyagokon át a tesztelésig mindent megmutattak. Az első napot a luxemburgi fejlesztőközpontban töltöttük.

Boldog ember, egész nap csak színes ceruzát hegyez és rajzolgat

A Goodyear egyik újítása a nejlon és kevlár szálak összeszövése

Balra a nyers-, jobbra a szintetikus gumi

Szilikát, korom és egyéb összetevők mennek a darálóba a nyers- és szintetikus gumi mellé

Egy nagy tésztanyújtón még tömörítik kicsit a forró anyagot

Téli és nyári gumiba való keverékek, különböző tapadással

A második nap már főleg az autózásról szólt, a Düsseldorf közelében fekvő Land Rover Experience pályáin. Ez az elképesztő méretű off-road-pálya egy felhagyott kőbányában található és a vízi átkeléstől a mérleghintán, saras erdei szakaszokon át a 110 (!) százalékos meredekségű emelkedőig minden megtalálható itt, sőt, aki akar, akár kempingezhet is valamelyik tisztáson. Szóval szenzációs hely.

Az autópark is megkapó, a végtelen számú Land Rover-termék áll a parkolójukban, mi az új Discovery-t – végre igazi terepen is meghajthattuk, mert az itthoni tesztautóval még egy sekély pocsolyába sem mertünk belehajtani – Discovery Sportot és Evoque-ot próbáltunk a könnyebb szakaszokon. Értelemszerűen a puccos megjelenése ellenére is remek terepjáró Discovery alatt voltak a legkomolyabb terepabroncsok.

Elérhető abroncsméretek – Wrangler All-Terrain Adventure:

205/ R16, 205/70 R15, 215/70 R16, 215/80 R15, 235/75 R15, 225/70 R16, 225/75 R15, 225/75 R16, 255/70 R15, 245/70 R16, 245/75 R15, 265/65 R17, 235/85 R16, 245/75 R16, 265/75 R16, 235/65 R17, 235/70 R16, 205/75 R15, 265/70 R16, 265/75 R15, 255/55 R18, 255/55 R19, 255/65 R17, 255/70 R16, 265/60 R18, 265/70 R17, 245/65 R17

Mondjuk azt, hogy a konkurensekhez képest mennyivel ad többet, mást a Goodyear abroncsa, azt egy ilyen rendezvényen nem nagyon lehet kideríteni. Sem más gyártók más gumijaival, se saját, korábbi változatokkal nem lehetett összevetni őket. Az viszont kiderült, hogy valószínűtlen helyeken is helytálltak, és az átlagos vásárló igényeit valószínűleg messze felülmúlják tudásban ezek a gumik. Jól tapadnak, remekül szórják ki magukból a sarat és az éles sziklák sem tesznek kárt az oldalfalban.

A SUV használók jellemzően sosem mennek ilyen helyekre

A masszív oldalfal ilyen féloldalas helyzetben is jól jön, nem nyomodik felniig a gumi

Így néz ki egy rendesen összesarazott abroncs, ami pár fordulat után gyorsan kidolgozza magából a sarat

A hegyes kövektől a kevlárbetét védi meg a gumit

A víz alatt megbújó éles kövek is veszélyesek az abroncsra

A 27 méretben kapható Wrangler AT Adventure számos szabadidő-autó, terepjáró gyári gumija. Így aki új Toyota Land Cruisert, G-osztályú Mercedest, Jeep Wranglert, VW Amarokot vesz, az alapból ezekkel a gumikkal kapja majd az autóját.