Feltűnő E36-os Coupéval próbálunk kimenekülni a forró pesti belvárosból. Zoli vezet, mögöttünk a hátsó ülésből fia figyeli a forgalmat. Átlagos csütörtök délután, amikor a 11 éves Beni a suli után a Kakucsring felé veszi az irányt. 18 órától sötétedésig övé a pálya.

Az újpalotai fiú élete 8 éves korában vett fordulatot, amikor az édesapja gokartba ültette. Meglepetésre kezdőként komolyabb időket futott az idősebb, rutinos amatőröknél. Néhány hónapnyi játszós gokartozás után 2015 utolsó harmadában Beni becsatlakozott a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség Országos Amatőr Gokartbajnokságba (MNASZ-OAGB), és élete első pár hónapnyi versenyzése után A jövő nagy reménysége nevű különdíjat akasztotta nyakába a szövetség elnöksége.

Amikor Beni első teljes, 2016-os versenyszezonjának elmesélésébe kezd apa és fia, éppen egy kátyús útra kanyarodunk, a BMW kemény futóműve (inkább a rázós út) miatt alig bírom jegyzetelni az eredményeket. Csak a legfontosabbat idézem, 12 futamból 7-et megnyerve az OAGB Hobby Cart Kupa (HCK) bajnoka lett, az MNASZ pedig Az Év Versenyzője és Az Év Edzésmenője díjakkal jutalmazta a 10 éves fiút.

Édesapja közel egy évtizedig nemzetközileg sikeres magyar autóversenyzők (pl. Kiss Norbert, Wéber Gábor, Walter Csaba) mellett dolgozva sokat magába szívott ebből a gumiszagú világból, Beninek elég volt pár hónap, hogy beszippantsa. Ráadásul imádja a gokartozást, és a szakma nagyjai szerint is magasra emelkedhet, így nem volt kérdés a család számára: autóversenyzőt faragnak belőle. Na de azt meg hogy kell?

Egyik fontos eleme a heti egy-két edzés esténként a Kakucsringen. A sor végén az utolsó garázst bérli apa és fia

Balra elöl egy pályatisztító gép, jobbra hátul Zoliék kezdik felkészíteni a gokartok bérbeadásával foglalkozó Kartlab edzőjárművét a körözésre. Ilyenkor olcsóbb a pálya bérlése, 18-tól 20 óráig 4000 forint

Jobbra Zoli lánccseréhez készülődik, középen Beni áttörli a ránézésre patyolattiszta gokartot, balra Imi, a Kartlab tulajdonosa segédkezik. Egy órájuk van

Beni mutatja a kijelzőt: „az egyenesekben tudom nézni rajta a köridőmet, a vízhőfokot és a fordulatszámot”. A negyedikes fiú kedvenc tantárgyai a matek és az angol, sulijában egyedül az ízetlen menzát nem szereti

Miközben édesapjáék kitolják a garázs elé az edzőgokartot, Beni egy szerszámért is robogóval indul

A 15-16 lóerős versenygokartjánál ez az edzőgép kicsivel erősebb, 10-12 ezret forog a 125 köbcentis motor. Beni a 2017-es idényben a GTC (Gokart Talent Cup) nyári sorozatának Rotax Minimax nevű kategóriájában versenyez, újoncként 4 verseny után a második helyen áll

Fél éve a GTC téli tehetségkutató programját simán megnyerte. Ottani versenytársairól édesapja kérésére raktuk be ezt a fotót, amivel szeretné megmutatni, hogy „a versenyzők és szüleik is összebarátkoztak, így is lehet küzdeni egymás ellen”

„A hőmérsékletnek megfelelő nyomásra állítjuk a gumikat. Ne számszerűsítsük pontosan, mennyire” – mondja Zoli. Az abroncs az egyik legnagyobb költsége Beni versenyzésének, egyúttal egyik nagy hátránya a versenyeken, a többiekkel szemben

A riválisokkal ellentétben ugyanis sokszor csak használt gumikon tud indulni, igaz, így is képes pole-t futni, és a győzelmekért harcolni. Jelenleg ebből a készletből gazdálkodik, egy szett gumi ára kb. 50 ezer forint

A Mojo abroncsokat különösen zabálja a Kakucsring durva aszfaltja

Az a két kis kopásjelző lyukacska mutatja, hogy meddig lehet használni a gumikat. Ezek hamarosan kukába kerülnek

Beni felkészítése sokrétű. A minél több versenyzés és vezetés mellett megtanítják neki a versenyautók működését (képesnek kell lennie megszerelni a gokartját), erőnléti edzéseket kap, nyelvet tanul, és az étkezésére is figyelnek a szülei. Tűzálló overallt, versenycipőt, nyakvédőt, kesztyűt és a sisakot spéci oldalakon lehet vásárolni

Egy profi erőnléti edző havonta 60-70 ezer forintba kerülne, most Zoli talál ki Beninek speciális gyakorlatokat. Az egyiknél 80 centis gumilabdán ülve a fiú felemeli a lábait, előrenyújtott kezeiben pedig súlyzót fog, mintha kormány lenne. Miközben a testével azon egyensúlyoz, hogy ne essen le a labdáról, a kezében lévő „kormányt” úgy kell forgatnia, mintha egyik vagy másik általa ismert pályán haladna. Jobb kanyarnál jobbra, majd egyenesen, balra, jobbra, és így tovább. Javítja az egyensúlyérzékét, erősíti a karjait, vállát, és fejleszti a koncentrációkészségét, valamint fejben is begyakorolja a pályákat

A pályadíj kifizetése után a karszalag felragasztásával a versenyző viseli az esetleges balesetből adódó felelősséget. „Az anyukám és a nagymamám féltenek a legjobban, mindig mondják, hogy óvatosan vezessek.” „Én is nagyon-nagyon féltem” – súgja Zoli, hogy a fia ne hallja

Egyenesben akár 120 km/órás sebességgel is képes száguldani az edzőgokartja. Bármennyire is széles, egy szabadedzésen Beni felrepült a levegőbe a versenygépével, amikor ráhajtott az előtte keresztbe forduló riválisa kerekére. A szemfülesek kiszúrhatták, nincs biztonsági öv. „Biztonságosabb, ha kirepülnek belőle balesetnél” – mondja Zoli

18 óra, irány a pálya. Hétköznap az utolsó esti két óra bérleti díja kedvezőbb, ráadásul a suli miatt eleve csak ekkor tudnak jönni. Beninek szponzorokat keres az édesapja, mert a versenyhétvégék (30-40 ezres nevezési díjak, versenygokart bérlése, utazás, gumik, üzemanyag stb.), az edzések és az egyéb felkészítés iszonyúan szívja a család pénzét

Utolsó utasítás. Mindig átbeszélik, hogy „miként vihető át a leggyorsabban a lendület” egyik kanyarból a másikba

Nem csak az apa figyel. A sikeres autóversenyzők mellett eltöltött közel egy évtizedben Zoli sokat tanult, amit igyekszik átadni. Az egyik ilyen, hogy megkéri a fiát, figyeljen állandóan a gumik és az autója viselkedésére, a pályára, különösen a hőmérséklet-változás függvényében

Az etapok között állandóan ellenőrzi a guminyomást, és kikérdezi Benit

Kívülről nézve elképesztő tempóval hasít a kanyarokban, de nézzék meg önök is. Itt a sisakkamerás videója, talán valamennyit visszaad ebből

Imi minden egyes köridőt rögzít, a 15-20 körös etapokat aztán átbeszélik

A Forma-1-es időmérőkről is ismerős kép: versenyző böngészi az eredményét. Az 1050 méteres pályán Beni 40 másodperc körüli időket fut, olykor több körön át századmásodpercre azonos körökkel. Édesapja nagyon dicséri stabilitását, majd olyat mond, ami Beninek nem tetszik. „Most állítok a váz keménységén.” „Neee!” „De! Figyeld meg, hogy miben lesz más a viselkedése, az etap végén átbeszéljük.”

Vissza a pályára, ki kell használni minden percet

Ebben a kanyarban picit jobban betapadt a gokart a vázállítás után – mondja Beni. Aztán köröz tovább

Majd kijön, ismét átbeszélik a köridőket, visszahajt a pályára, és így megy ez két órán át, naplementéig. Az osztálytársai és a barátai a városban fociznak vagy ülnek a számítógép előtt, ő a laikus számára ijesztő tempóval köröz

A látszat ellenére egyáltalán nem tűnik fáradtnak Beni az edzés végén, hazafelé sem a suliról, hanem a hétvégi Forma-1-es futamról beszélgetünk. A királykategória még álomként sem kerül szóba, de Zoli kimondja: túraautóban vagy formaautóban, de világbajnokot akar nevelni Beniből. A szakma szerint a tehetsége megvan hozzá, de a hazai, tőle olykor idősebb ellenfelekkel szemben nyújtott eredményei után tovább kellene lépnie minél hamarabb, hogy a képességeihez mérten fejlődhessen. A nemzetközi szinthez azonban támogatók kellenek.