Itt a nyár, megkezdődött az iskolai szünet, amikor hétvégenként tömegek indulnak a Balaton felé, majd vasárnap vissza. Magyarország sugaras közúthálózata miatt sokan akkor is a főváros felől érkeznek a magyar tengerhez, ha nem Budapesten vagy Pest megyében élnek.

A Balatonra mehetünk végig országúton vagy nagyobbrészt autópályán. De melyik útvonalon mennyi ideig tart és mennyibe kerül elérni a tavat? Ezt mértük meg nemrég, hogy a nyári utazási szezon előtt segíteni tudjunk a Vezess olvasóinak.

Cél: Balatonfüred

Célpontként adta magát az északi parton Balatonfüred. Talán a keszthelyieket és a siófokiakat meg nem bántva is rámondhatjuk, hogy Balatonfüred a Balaton fővárosa. A parti sétány nyaranta nemcsak a bor és a hal ünnepén van tömve turistákkal és itt jó ideje nem áll meg az élet augusztus huszadikával sem.

Balatonfüred a cél a főváros felől. A képen a Tagore sétány. Fotó: Kiss Ágnes, Balatonfüred.hu

Nehezebb volt igazságos kiindulási pontot találni. Olyan helyet kerestünk, amely Budapest közelében, de a városon kívül van, hogy sokféle útvonalon elhagyható és kiszámíthatatlan időigényű fővárosi szakasz ne befolyásolja a méréseket.

Végül a törökbálinti Shell-benzinkutat választottuk, mert a kelet felől, az M0-son érkező olvasóinknak is releváns, közel esik az M7-hez valamint az országúti mérésben meghatározó 1-es úthoz és az M1-hez.

Törökbálint volt a kiindulópont, mert az M7, az M1 és az 1-es út is közel van. Budapesti szakasszal nem akartuk rontani a mérések összehasonlíthatóságát

Mindkét útvonalon végig az adott szakaszra megengedett maximális sebességgel haladtunk, autópályán valós 130-cal, országúton és autóúton 70-110 között, amennyivel épp szabad volt.

Sztrádán egyszerű, országúton összetettebb

Sztrádán nincs nagy variáció az útvonalban: fel az M7-re, a 89-es kilométerszelvényben lehajtás az északi part felé, majd a 710-es elkerülőn és a 71-es úton érünk Balatonfüredre. Országúton összetettebb a feladat: az 1-es főútról Bicske után, egy lejtős szakaszon kell balra fordulni Székesfehérvár felé. Muszáj figyelni a 36-38-as kilométer után, mert a bokrok eltakarják a „Székesfehérvár 200 m” táblát.

Benzinkúttól benzinkútig jelöltük ki az útvonalat, hogy minél kevesebb tényező befolyásolja a fogyasztásmérést. Az új Swift erősebbik benzines motorját segédhibridhajtás támogatta a fogyasztáscsökkentésben

A 811-es úton csak néhány kilométert teszünk meg, a helyes irány az első lehetőségnél jobbra Vértesboglár-Csákvár felé. Vértesboglárig, Rácz Tamás kollégánk falujáig van pár jó kanyar a dimbes-dombos országúton, ahol reális a vadveszély! Csákvár előtt és után több a hosszú egyenes, a Pusztavám-Söréd körforgalmat 9 óránál, Zámoly-Székesfehérvár irányába kell elhagyni.

– Ha még többet akarsz tudni a Suzukiról, akkor kattints ide! –

Veszélyes szakaszok: a 710-es és Zámoly-Fehérvár

Aki erre jön, legyen óvatos a Zámolyt Székesfehérvárral összekötő szakaszon! Kiváló minőségű, gyors kanyarokkal tarkított, nagyobbrészt jól belátható út. Masszívan csábít a gyorshajtásra és valóban sokan zúgnak el 140-160 közötti sebességgel.

Gyakori a gyorshajtás Zámoly és Székesfehérvár között, ahogy a 710-es úton is bele kell kalkulálni, hogy a szembejövő nagyon nem az engedélyezett sebességgel érkezik

Akit tereltek már ugyanitt a kukoricaföldre, mert az utat elállták a mentők, a sérülteket kivágó tűzoltók, a helyszínelő rendőrök és a szürke halottszállító furgon, azt az emlékek radarozás nélkül is eltántorítják a száguldozástól. Mindenesetre ez egy rizikós rész.

Innen a Metro áruház és az Oil kút között, körforgalommal futunk be az egykori királyi székhelyre és koronázóvárosba. Székesfehérvárnak csak a peremét érintve, a lámpánál rögtön jobbra, a 8-as főút és Veszprém az útirány.

Várpalotán belül a színeiben még Agip-kút előtti lámpa megfogja a forgalmat. Vasárnap a városba befelé áll a sor a lejtőn mindkét sávban

Jelenleg is tart a 8-as főút kiépítése, de Székesfehérvártól az inotai alumíniumgyárig nagyrészt 2×2 sávos úton haladhatunk jó tempóban, mert sok a 100-110-es szakasz. Az úttorkolatoknál kitett 70-80-as korlátozásokat meg kell tisztelni, de a rendőrséget dicséri, hogy a gyakori sebességmérések során nem erre utaznak. Inkább a gyors, egyenes hullámvasúton ellenőrzik a forgalmat. Szükség is van rá, különben egyesek nem engednék 160 alá a tempót.

Útdíj nélkül vagy matricával?

Aki ragaszkodik a díjmentes útvonalhoz az északi part irányába, annak Budapest felől a Budaörsi, majd a Szabadság úton a legkézenfekvőbb elhagynia a várost, ami az 1-es főútban folytatódik. Méréseink során abból indultunk ki, hogy az országúton haladóknak nincs Pest megyei autópálya-matricájuk, így nem tudnak időt nyerni az M1-est használva.

Aki viszont vett Pest megyei sztrádamatricát, annak a 38-as kilométernél, Bicske után elég elhagynia az autópályát az első Fejér megyei lehajtónál. Eddig a pontig körülbelül 10 percet lehet nyerni a táblázatban szereplő mérésékhez képest.

Az északi partra rendszeresen utazóknak a 10 napos, 2975 forintos vignetta helyett három úttal már ésszerűbb lehet a Pest és a Fejér-megyei úthasználati jogot megváltani, 5000-5000 forintért egy naptári évre. Veszprém megyében a nyúlfarknyi szakaszra nem kell külön e-matricát vásárolni, mert a megyehatár utáni első lehajtón elhagyjuk a sztrádát. A megyei matricák hátránya, hogy az állam nem teszi lehetővé a vásárlástól számított 365 napos érvényességet, jóllehet az elektronikus útdíjrendszer erre alkalmas. Így a nyáron megvett megyei matricák is csak a következő év január 31-ig érvényesek.

Veszprémnél jobbra fordulva jutunk a körgyűrűre, ahonnan a második lámpánál következik a balkanyar a 73-as útra, Balatonfüred felé. A jó ritmusú út ereszkedni fog és végül a 71-es útba torkollik, onnan jobbra esik Balatonfüred. Leírva bonyolultnak tűnhet, élőben jobban adja magát nyugati-délnyugati irány.

0,9 l/100 km fogyasztáskülönbség

Nem bíztuk a véletlenre és mindkét szakaszon két-két mérést végeztünk. Kettőt a hétvégi időszakban és kettőt kevéssé forgalmas időpontokban, hogy a forgalomszegény idősáv egyenletesebb sebessége, illetve a húzósabb, sztrádán és főleg országúton több előzést igénylő utak kiegyenlítsék egymást.

Útvonal  Időigény  Távolság  ÜA-költség  Fogyasztás
Törökbálint-M7-90-es lehajtó, Enying-Balatonfüred
710-es út Balatonakarattya-Balatonalmádi
71 – Balatonfűzfő-Balatonfüred

  1ó 13 perc

1ó 15 perc

  2×118=

236 km

  4790 Ft

  5,8

l/100 km

Törökbálint-1-es főút,
Bicske-811-es út,
Vértesboglár-Csákvár
Zámoly-Székesfehérvár
Veszprém-Balatonfüred

  1ó 47 perc

1ó 59 perc

  2×129=

258 km

  4110 Ft

  4,55

l/100 km

Autópályán a két mérés időigényében és a fogyasztásban is minimális volt a differencia, szinte percre azonos idő alatt tettük meg mindkétszer a törökbálinti benzinkúttól a balatonfüredi töltőállomásig tartó távot. Nem volt dugó sem a 90-es lehajtónál, sem a balatonakarattyai körforgalom előtt, ahonnét a 710-es útra ráhajthatunk. Nyári csúcsidőben ez valószínűleg nem így lesz.

Autópályán a Swift zajkomfortján sokat javít a hosszú áttételezésű sebességváltó. A sebességtartó automatikát 130-ra állítva ötödikben 3050 körüli a fordulatszám.  Kényelmes és biztonságos vezetőtámogató berendezés a tesztautó adaptív sebességtartó tempomatja, amely elsősorban csekély forgalomban használható jól. Amikor sok az autós, érdemes átvenni a gyorsítást és a lassítást. A konstans követési távolság miatt a lassabbak nem húzódnak le, a türelmetlenebbek pedig hajlamosak bevágni jobbról a számítógép által kalkulált biztonsági követési távolságon belülre.

Autópályán 5,8, országúton 4,55 litert fogyasztott 100-on az új Swift a 112 lóerős turbómotorral

Országúton jóval nagyobb az időkülönbség, mert a zsúfolt időszakban végzett méréskor a nyári szombat délelőttöket idéző sor állt Várpalotán belül a lámpánál. Ennek ellenére Suzuki Swiftünk Boosterjet-turbómotorja mindkétszer jóval takarékosabban futott az országúti útvonalon, mint autópályán. A csendes időszakban 4,2, a sűrűbb forgalmúban a mért fogyasztás 4,9 l/100 kilométerre adódott. A Swifttel kifejezetten szórakoztató volt országúton menni. A sebességhatárokig a turbós motorral vehemensen gyorsult, az autó csekély súlya, jó váltója, élénk reakciói és pontos kormányzása örömmé tette a vezetést.

Mennyivel olcsóbb, mennyivel gyorsabb?

Az alábbi táblázatból az derül ki, hogy átlagosan és egy útra vetítve mennyivel volt lassabb az országúti menet illetve mennyivel kellett kevesebbet tankolni a Swiftbe, amely országúton 4,55, autópályán 5,8 litert evett száz kilométerre vetítve.

Budapest-Balatonfüred

Útvonal  Időigény vs. benzinköltség  Előny/hátrány, időben ill. pénzben
Autópálya  1ó 14 perc, 2395 Ft  39 perc / 340 Ft+sztrádamatrica
Országút  1ó 53 perc, 2055 Ft  340 Ft / 39 perc

Méréseink alapján csúcsidőszakon kívül igazán érdemes igénybe venni az autópályát. Hiába fogyasztott a turbómotoros Swift 1,25 literrel kevesebbet száz kilométeren, ennek egy részét megeszi a hosszabb útvonal és majdnem 40 perc időkülönbség, főleg, ha liluló fejjel hallgatjuk hátulról, hogy mikor érünk már oda.

Nyaranta péntek délután és szombat délelőtt hosszú sor alakul ki a lehajtó előtt. A 85-ös km után vezessen óvatosan, aki ilyenkor az M7-en jár

A baleseti statisztikai adatok alapján biztonságosabb autópályán utazni, ahol nincs szembeforgalom, mint országúton. A Zámoly-Székesfehérvár között és a 710-es úton száguldozókat egyformán aggasztónak értékeltük, az autópályás irányt biztonságosabbnak tartjuk a kettő közül.

Amikor azonban tömegek hömpölyögnek a Balaton felé és vissza, az M7-es kiszámíthatatlansága miatt megfontolandó inkább az országutat választani. A kockázatkerülő autósoknak a péntek délutáni-szombat délelőtti csúcsban ez lehet a nyugodtabb és kiszámíthatóbb útvonal.

39 perccel tartott tovább szabályos sebességgel országúton eljutni Balatonfüredre, mint az autópályát használva

Országúton mindenképp tovább tart megközelíteni a Budapestről Balatonfüredet (vagy viszont), de nagyobb eséllyel kerüljük el a káoszt az M7-esen, nem tépjük a hajunkat a belső sávba született autósokon és azokon, akik az előző turistabusz mögött is ki akarják kényszeríteni vélt útjogukat a reflektorral villantgatva.