Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja! Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol! Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad! ET-szám eszik, vagy isszák? Abroncsmágusaink segítenek megfejteni a bajos kérdéseket.

Autóvásárlási tanácsok

Olvasónk kérdez

Jó napot kívánok!

A nevem Adrián. Szeretném kérni a véleményüket. Új autó vásárlásán gondolkodom. A következő 3 autómodellből fogok majd választani: az új Hyundai i30 , Kia Cee’d és Kia Cee’d Sportswagon. Szeretném megkérdezni, hogy melyiket ajánlanák nekem, milyen motorral és felszereltséggel. Benzinest akarok, kézi váltósat, minél kisebb fogyasztással. Kb. 16 000 Eurót – 5 000 000 Forintot áldoznék rá. Esetleg, ha tudnak más típust / jobbat ajánlani ebben az árkategóriában, akkor legyenek szívesek írják meg. Válaszukat előre is nagyon szépen köszönöm.

Szakértőnk válaszol

Kedves Adrián!

A két típus közül a Cee’d kifutás előtt áll, az i30 viszont új fejlesztésű autó. Ebből kiindulva a Hyundai nívósabb, csendesebb típus. Azt választanánk a két koreai modell közül, jóllehet a Kia garanciális feltételei jobbak mindazoknak, akik nem mennek évi 25 ezer kilométernél többet. A motorok közül az 1,4 literes, új fejlesztésű, turbós benzinest preferálnánk, ha nem tisztán városi forgalomra keres autót. Ha nagyrészt csak rövid utakat tesz meg, akkor vegye a szívó 1,4-est!

A konkurensek közül az Opel Astra K-t ajánljuk figyelmébe az 1,0 literes turbós motorral, amely igazán takarékos benzines és egy nagyon eltalált autó. A Cee’d GT és a Mégane ellenében megnyerte összehasonlító tesztünket.

Az Astra nagy előnye, hogy az 1,4-es turbó a négyhengeres motorral alig kerül többe. Igen meggyőző a Ford Focus 1,0 EcoBoost is, de ebben javasoljuk sűrűn ellenőrizni a hűtőfolyadék szintjét, mert egy-egy autóból eltűnt a hűtőközeg és ezt időben pótolni kell. Ha a fogyasztás a lényeg, akkor a Suzuki SX4 S-Cross is értékes tipp lehet, mert az 1,0 Boosterjet háromhengeres igazán takarékos motor.

Üdvözlettel, Vezess.hu

Olvasónk kérdez

Sziasztok! Remélem nálatok sikerrel járok! 

Tervezek autót cserélni, de nemigen találok az adott típusról semmi érdemlegeset, ebben szeretném a segítségeteket kérni, amennyiben lehetséges E90/92 325i vagy 328i lenne, de ezekről a motorokról szinte semmi… mindenhol csak a dieselt erőltetik, nekem meg az nem lenne opció.

Válaszotokat előre is köszönöm!

Szakértőnk válaszol

Kedves Olvasónk!

Valóban kevesebben keresik ezeket a motorváltozatokat, mint a 20-25-30-35 d-ket, de a Vezess használtautó-bemutatójában a sorhatos benzinesekről is volt szó a BMW E90 kapcsán:

A lényeg, hogy ebben a generációban már a nagynyomású benzinbefecskendezés miatt a benzinesek üzemanyag-ellátásával is adódhat gond és ezekbe a 3-as BMW-kbe már nem szerelték az M-es motorkódú, tartósabb és csekélyebb szervizköltségű korábbi benzineseket, csak a magnéziummal könnyített blokkos motorokat. N-nel kezdődő motorkódoknál több javításra számíthatunk, mint az M-es motorkódúakkal. Üzemanyagtól függetlenül jelentkezhet az N-es motoroknál a vezérműlánc megnyúlása, a lánckerekek kopása, illetve a vezérműlánc szakadása is előfordul, akár 100 000 kilométernél kevesebbet futott motorokban.

Akárcsak az E46-ban, a használt E90-es BMW-kben úgy a benzines, mind a dízelmotorokhoz kettős tömegű lendkerék jár kézi váltó esetén. Alkatrészáruk erősen szór, például az N45 motorú 316i-hez a Sachs lendkerék ára mintegy 230 000 Ft, az N46B20 kódú 320i-hez a LUK lendkereke 334 000 forintba kerül listaáron.

Emiatt inkább az E60-E61-es 5-ös korábbi példányait javasoljuk megvásárlásra az M54B30-as vagy az M54B25-ös szívó sorhattal. Előbbi az 530i, utóbbi az 525i. A használt E60-ról készítettünk egy videót, ahol egy BMW-re szakosodott szerviz vezetője mesél róla részletesebben,

Vezetéstechnika – csak akkor fékezzünk, ha muszáj?

Olvasónk kérdez

Kedves Székely Gyula!

Amikor még vezetni tanultam, az volt az oktatóm szavajárása, hogy úgy vezessünk, hogy a féket minél kevesebbszer kelljen használnunk. Ezzel kapcsolatosan lenne az a kérdésem, hogy káros-e a gépkocsinak, ha amikor csak lehet, motorfékkel lassítom a kocsit? Gondolok itt arra, hogy szükséges esetén és nem túl nagy sebességnél (<30 km/h) még az egyes sebességet is bevetem a lassítás kedvéért. Hozzájárulhat-e ez a kuplung nagyobb mértékű kopásához?

Előre is köszönöm válaszát! Kovács Gábor

Szakértőnk válaszol

Kedves Gábor!

Az autónak nem káros, ha motorfék üzemet használva közlekedik, jellemzően azért csak 2-es fokozatig szoktunk visszaváltani. Az egyes fokozatba visszaváltás már nagyon lassú tempót feltételez, ilyenkor már az üzemi fék használata az egyszerűbb, és benyomott kuplung mellett vagy a nélkül egyszerűen csak kiüti a váltót üresbe és megáll. A kuplung élettartama szempontjából az a jó, ha soha nem csúsztatja indokolatlanul,tehát érzéssel engedi fel, akár induláskor, akár motorfék üzemben a visszaváltást követően.

Üdvözlettel, Székely Gyula