Tragédiát okozott egy udvarias pék

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2017.04.21. 05.45

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

A friss kenyerek kiszállítása után éppen a saját pékségéhez akart bekanyarodni Budapest külső kerületében Miklós. Lassított, majd megállt furgonjával a főúton, amikor vele szemben szintén megállt az ugyancsak kanyarodni készülő János utánfutós teherautójával. Ő a sütöde mellett vezető mellékútra szeretett volna befordulni, így útjaik keresztezték egymást, de a péknek volt elsőbbsége.

Az évtizedek óta balesetmentesen, figyelmesen vezető Miklós azonban – mivel jól ismerte ezt a kereszteződést -, intett a teherautó sofőrjének, hogy maga elé engedi. Pontosan tudta, hogy forgalmas a kerületnek ezen az útján, pláne utánfutós szerelvénnyel, nem olyan könnyű itt kanyarogni – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti sztorija.

Éppen akkor ért oda Sári a Vespájával

János vette a jelzést, kettesbe rakta a váltókart, és lassan megkezdte a kanyarodást. Csakhogy vele szemben az útszélre indexelve már lehúzódott Miklós furgonja mellett jobbról a megengedett sebességhatáron belül elsuhant Sári a robogójával. A 21 éves egyetemista aznapi első szemináriumára ment Vespájával, amikor telibe kapta őt a szemből elé forduló teherautó.

Hiába kapott zöld jelzést a furgonostól a teherautós, összeütközött a robogóssal. Sári sajnos olyan szerencsétlenül csapódott az ütközőnek, hogy a későbbi orvosi vizsgálat szerint több csigolyája eltörött.

Nem ismerte el a felelősségét a teherautós

Hosszas nyomozás követte a balesetet, ami után vádat emelt az ügyészség János ellen közúti baleset gondatlan okozása miatt. Ügyvédjének a közlekedési büntetőjogra szakosodott Janklovics Ádámot választó sofőr nem ismerte el bűnösségét sem a nyomozáskor, sem később, a bíróság előtt.

A rendőrségen úgy nyilatkozott, hogy a balra forduláskor elkerülte a tehergépkocsi vonalát, ekkor látta meg a motorost, aki az álló furgont jobbról előzte, ezután ütköztek egymásnak. A motoros tulajdonképpen lassan jött, és ő is csak maximum 10 km/óra sebességgel haladhatott az ütközés pillanatában. Állítása szerint a tőle elvárható gondossággal járt el a balra kanyarodás közben, a motoros idézte elő a vészhelyzetet az álló furgon szabálytalan, jobbról előzésével.

Sárit a kórházban lábadozása közben hallgatta ki a rendőrség. Elmondása szerint már messziről látta az úton egymással szemben álló járműveket, és mivel az előtte álló furgon balra indexelt, ő arra készült, hogy biztonságosan elhalad mellette jobbról. Arra nem készült, hogy jármű fordulhat be a Vespája elé. Sajnos túl későn vette észre a teherautót, már nem tudta elkerülni az ütközést.

BalesetJÓ

Illusztráció

Mit mondott a pék, akinek az udvariassága kellett a balesethez?

Természetesen Miklóst is meghallgatták a rendőrök, aki azért engedte el az utánfutós teherautóst, hogy megkönnyítse dolgát a forgalmas útszakaszon. Eközben ő is indexelt, készült rá, hogy a szerelvény befordulása után ő is behajthat a sütödéjéhez. Nem látta a sárga Vespát a tükörben, autók pedig nem fértek volna el mellette, ezért is intett nyugodtan Jánosnak, hogy jöhet.

Pontosan ugyanígy nyilatkozott hónapokkal később a bíróságon is, ahogyan Miklós sem változtatott álláspontján. Tagadta bűnösségét.

A baleset szereplőinek meghallgatásán felül a bíróság bizonyítékként értékelte a helyszíni szemle jegyzőkönyvét, a helyszínrajzot és az orvosi szakvéleményt is, amely szerint a robogós sérüléseinek gyógyulási ideje jóval meghaladja a 8 napot. Szerencsére Sári nem szenvedett maradandó károsodást.

Hogyan érvelt a védő, miként látta a bíróság a történteket?

A vádlott és védőjének érvelése szerint akkor engedi a KRESZ a jobbról előzést, ha valaki ténylegesen balra akar kanyarodni, és ezt a szándékát egyértelműen jelzi is. Márpedig ebben a konkrét helyzetben az ügyvéd szerint Miklós azért állt meg, hogy elsőbbséget adjon a vádlottnak, így a sértett nem előzhette volna meg jobbról, azaz szabálytalan volt az előzése.

A szituáció értékelésekor a bíróság szerint abból kell kiindulni, hogy mindkét tehersofőr kanyarodni akart. A manővert azonban a járművek méretei és a forgalmi helyzet miatt nem tudták egyszerre végrehajtani, ezért intett a helyzetet felismerő autós udvariasan a másiknak, átadva ezzel az elsőbbségét. Egyértelműen kanyarodni akartak mindketten, úgy helyezkedtek el a sávban, irányjelzőztek stb., így a körülöttük közlekedőknek ebből következően kanyarodási szándékot kellett feltételezni.

Ezenfelül a vádlottnak – kellő körültekintés mellett, mondta ki a bíróság – a furgont jobbról előző robogósra is számítania kellett. A kihallgatások során ő maga is elmondta, kanyarodása előtt még látta a sárga robogót, amely a kanyarodáskor a takarás miatt került ki a látóteréből. Itt idézzük a KRESZ-t:

– a 31.§ (5) bekezdés c./ pontja szerint a balra kanyarodó járművel elsőbbséget kell biztosítani az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó, vagy jobbra bekanyarodó jármű részére

-a 34.§ (4) bekezdés a./ pontja szerint csak jobbról szabad előzni azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékát irányjelzéssel jelzi és az úttesten a 31.§ (1) bekezdésének vagy a (2) bekezdésének megfelelően helyezkedik el.

– Ezzel lehetsz igazán szabad a városban! – 

Bűnös a vádlott, de

Fontos eleme lett a bíróság ítéletének a baleset következménye, vagyis Sári sérülésének súlyossága.

Jánost végül bűnösnek mondta ki a bíróság közúti baleset gondatlan okozásának vétségében, ugyanakkor az egyik létező legkisebb büntetést szabta ki rá. Megrovásban részesítette. „Ezzel a bíróság rosszallását fejezi ki, és felhívja az elkövetőt arra, hogy a jövőben tartózkodjon bűncselekmény elkövetésétől” – mondja ügyvédje, Janklovics Ádám.

A büntetés kiszabása során a bíróság számos enyhítő körülményt talált, többek között a büntetlen előéletét, kifogástalan közlekedési múltját, „a kialakult közlekedési szituációból fakadó gondatlanság fokát”, és három kiskorú gyermekét. Súlyosító körülményt ellenben nem talált.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.