Mindig nehéz ügy beszámolni egy gumibemutatóról. A büszke gyártó elviszi az újságírókat valami szép vidékre, nemegyszer egy-egy ismert vagy kevésbé ismert versenypályára, ahol az iparág legnagyobb kiválóságai mesélik el sokadjára is ugyanazt: mitől jó gumi a jó gumi. Eszelős tekintetű, de kedves és vicces mérnökök rajzolják addig táblákra az egyre bonyolultabb képleteket tapadási és súrlódási együtthatókról, a kanyarban a szélrózsa minden irányába ható erőkről, amelyeket mind figyelembe kell venni a gumi megtervezésekor, míg zsibongani nem kezd a fejünk.

Teccikérteni?

Pár élvezetes kör az új abronccsal: ez a jutalom-nyalóka az újságíróknak a gumiteszteken

Pár élvezetes kör az új abronccsal: ez a jutalom-nyalóka az újságíróknak a gumiteszteken

Majd lazításképp újra és újra megtapogatjuk a természetes kaucsukot, megrázogatjuk kis tégelyekben a szilikátot, a kormot, az adalékokat. Megnézzük egy felszeletelt gumi szerkezetét, újra és újra megtekintjük a defektmentesebb vagy hatásosabban csendesítő szivacsréteggel ellátott abroncsot; mindazon újdonságokat, amiket szinte csak percekig tudhat magáénak egy gyártó, mielőtt a többiek is átveszik a technológiát.

Aztán jön a csúcspont: kapunk a kezünk alá erős, izgalmas autókat, hogy menjünk pár feszített kört az új abroncsokkal és az előző modellel vagy akár egy konkurens gumival – vagy épp ellenkezőleg, szép lassan, finoman gurulva próbáljuk meghallani, mennyivel jobb az új gumi, mint a régi meg mint a többi. És a végén a búcsú: köszönjük a részvételt, találkozunk jövőre, egy új, még jobb, még csendesebb, még kisebb gördülési ellenállású és még jobban tapadó téli, nyári abroncs körül!

A gumi érintkezik az úttal, a guminál keletkezik minden kellemetlen rezgés, vibráció

A gumi érintkezik az úttal, a guminál keletkezik minden kellemetlen rezgés, vibráció

Hát egészen pontosan ez történt akkor is, amikor a Continental új, kompakt és nagy autóira készülő gumiabroncsát, a PremiumContact 6-ot ünnepeltük, Spanyolországban, a Monteblanco pályán. Kiderült, hogy az új abroncs nagyon sok munkával készült el, hogy nagyon jó és hogy a Conti üzleti sikere töretlen: az Európában készülő autók harmadát(!) Continental abronccsal szerelik az autógyártók. Na, vajon milyen lett tehát a SportContact 6 technológiájával, de annál komfortosabb mintázattal készülő új gumi, a PremiumContact 6? Vacak? Na persze.

Kimaradt az ADAC gumitesztből

Mivel az új abroncs csak 16 és 21 col közötti méretben készül, és az idén a német autóklub 15-ös méretben hasonlította össze a normál utcai gumikat, a PremiumContact 6 kimaradt az ADAC szokásos éves nagy gumitesztjéből. Elődje, a 15-ös méretben tesztelt PC5 simán az Ajánlott kategóriába került.

Bármennyire is egy kaptafára készüljenek ezek a bemutatók, a bevezetőben említett néhány gyors gumitesztelős kör mindig élmény, pláne váltott lovakkal – és nem akármilyen lovakkal. Az új PremiumContact 6 bemutatóján például Renault Mégane RS-ből Golf GTI ClubSportba, abból Impreza STI-be pattantunk át, hogy aztán elismerően bólogassunk: hát igen, ez a gumi azért nem akármilyen gumi volt! Aztán dízel BMW 6-os GranCoupékkal csapattunk egypárat, hogy megfigyeljük, mennyivel kevésbé kell küzdeni a kormánnyal a korábbi PremiumContact 5-öt és bizonyos méretkategóriákban a SportContact 5-öt egyszerre váltó új gumival; ez a küzdés persze csak annyi, hogy pár milliméterrel kisebbeket kell tekerni, amikor bójától bójáig csúsztatjuk a nagyszerű német sportlimuzint a nagyszerű német sportlimuzin-gumikon.

200 lóerő feletti sport-kompaktokkal próbáltuk ki az új PremiumContact 6-ot

200 lóerő feletti sport-kompaktokkal próbáltuk ki az új PremiumContact 6-ot

Hogy ne csak érzésből fejlesszen a Conti: szenzorokkal teletűzdelt teszt-BMW

Hogy ne csak érzésből fejlesszen a Conti: szenzorokkal teletűzdelt teszt-BMW

Aztán átültünk vadonatúj E-osztályos Mercikbe, és halálos csendben figyeltük, mennyivel halkabban surrog az új abroncs, mint a kifutó PC5. Esküszöm, tényleg hallottam, hogy valóban halkabban surrog – miután olyan kedvesen szórakoztattak egész nap a contisok, már nem is mertem volna nem hallani a különbséget.

Ha nem hittem volna a saját fülemnek, számot is kaptam: a PremiumContact 6 egy összegzett mutató alapján 15%-kal nyújt többet vezethetőségben, gördülési ellenállásban, tartósságban és komfortban, mint elődje, a PC5. Az új abroncs 70 különböző méretben készül 16 és 21 col között, Golftól S Merciig nagyjából mindenre kapható Premium Contact 6.

A Continental sosem számított olcsó guminak, ez az új sem az – viszont a neves konkurensek jó részénél mégiscsak olcsóbb tud lenni valamivel. Pár napja adtam vissza egy 520d BMW tesztautót: 245/45 R18-as gumik voltak rajta. PremiumContact 6-ból ezt a méretet egy hasraütéssel kiválasztott nagy online gumiforgalmazónál 52448 forintért kapnám meg rá; ez az ugyanekkora, még mindig elérhető SportContact 5-nél pár száz forinttal drágább. Az ugyanekkora Michelin Primacy 3-nál, pláne a Pilot Sportnál, a Bridgestone Ecopiánál, a Dunlop SP Sport Maxx-nál viszont olcsóbb néhány ezressel darabonként.

Azt néztük, mennyivel kevesebb kormánykorrekció kell a szlalomban

Azt néztük, mennyivel kevesebb kormánykorrekció kell a szlalomban

Az E-Mercikkel a zajkomfortot vizsgáltuk: szigorú kussban gurultunk a régi és az új PremiumContacttal

Az E-Mercikkel a zajkomfortot vizsgáltuk: szigorú kussban gurultunk a régi és az új PremiumContacttal

A legdrágább gumi ekkora méretben ennél a forgalmazónál egy Pirelli Cinturato lenne, defektmentes változatban 76345 forintért, a legolcsóbb pedig a Michelin-tulajdonban lévő lengyel Kormoran 21360 forintos abroncsa, amiből ugye tízet kapnánk meg annyiért, mint az új Contiból négyet.

Persze ha meg kell állni egy zebra előtt hirtelen, a kocsin úgysem tíz gumi lesz majd a fékezéshez, csak négy. És a tesztek alapján az a négy inkább legyen Conti PremiumContact 6, mint a legolcsóbb kapható abroncs a méretben.

A pókhálódiagramon látszik, miben mennyivel jobb (vagy rosszabb) az új abroncs a réginél

A pókhálódiagramon látszik, miben mennyivel jobb (vagy rosszabb) az új abroncs a réginél