Korábban már bemutattunk néhány gyönyörű állapotban lévő öreg autót, amelyek meglepő szerencsével vészelték át az elmúlt évtizedeket. Akár kaliforniai garázsban, akár dél-amerikai kikötőben vesztek el a világ számára évtizedekre, abban egyformák voltak, hogy óriási mázlival maradtak meg hibátlan közeli állapotban. A most bemutatott Unimog szintén roppan szerencsés, de itt a szerencse abban merül ki, hogy a nyugdíjazása után csirkeólként funkcionáló járgány évtizedes meló után visszakerült az életbe, a forgalomba. Újra van rendszáma, dolgozik, szórakoztat, jön-megy.

A barátságos tekintet mögött két tonna rideg vas pöfög

A jó öreg Unimog élete úgy kezdődött, mint majdnem minden sorstársáé: munkagépként használták reggeltől estig. Pontos előéletét jótékony homály borítja, a legendárium szerint az útkarbantartóknál használták. Aztán mikor eljött a nyugdíjazás ideje, egyszerűen kidobták. Az előírások szerint a MÉH-ben kellett volna végeznie, de aki ezen az Unimogon dolgozott meghekkelte a rendszert és az autó helyett vagy két tonnányi más vashulladékot adott le a vastelepen. Ebből később lettek bonyodalmak, de ezt majd később.

A fődarabok mind megmaradtak

A fődarabok mind megmaradtak

Valamikor a rendszerváltás környékén került a 411-es mostani gazdájához. A szocialista értékmentés szellemében hazavitt autó utolsó éveit tyúkólként tengette, így nem egy megkímélt családi autót vett meg a jelenlegi tulaj. Volt is tennivaló az autó körül gazdagon, nagyjából az elmúlt másfél évtized kellett hozzá, hogy minden a helyére kerüljön.

Miután a tyúkokat kilakoltatták belőle, elkezdett összeállni az autó. Itt már határozottan jól néz ki

Miután a tyúkokat kilakoltatták belőle, elkezdett összeállni az autó. Itt már határozottan jól néz ki

A fődarabokat alkotóelemeire szedve, mindent kijavítva, amit lehetett pótolva épült lassan az autó. Persze a tyúkól lét nem múlt el nyomok nélkül, pár alkatrésznek nyoma veszett, azokat egy donornak vásárolt, hiányos példányból pótolta az új tulajdonos. Szerencsére a motor, váltó, alváz és a hidak eredetiek, csak a kormányművet kellett a bontott járgányból átemelni, illetve az eredetivel megegyező ajtókat legyártatni.

Unimog

A Mercedes-Benz álmodta meg a könnyű, remek terepjáró képességekkel rendelkező, szinte elpusztíthatatlan, számtalan feladatra alkalmas kisteherautót, az Unimogot. A prototípus 1946-ban készült el, a modellcsalád pedig egy évvel később debütált a frankfurti mezőgazdasági vásáron. Katonai pályafutása akkor kezdődött, amikor a francia hadsereg felfigyelt az apró járgány képességeire és rendelt belőle. Az Unimog egyik legnagyobb előnye a remek terepképességek mellett az, hogy szinte bármit rá lehet aggatni. Tűzoltótól, építőipari gépen keresztül, katonai terepjárónak, vagy éppen expedíciós autónak is kiváló.

Felújítása mellett a vizsgáztatás, rendszám megszerzése sem volt zökkenőmentes, hiszen papíron az autót egy MÉH telepen adták le és már rég vissza kellett volna kerülnie földi vaskörforgásba. De ugye nem így történt, ezért komoly jogi hercehurca után kaphatott csak újra rendszámot. Jó hír, hogy a Hunyadi úti Mercedes haszonjármű szerviz az ügy mögé állt, így végül sikerrel végződött a forgalomba állítás.

IMG_3269

Nagyjából mindenen felmegy, de az orra esés valós veszély terepen

Nagyjából mindenen felmegy, de az orra esés valós veszély terepen

Milyen vezetni?

Küzdelmes. Az előre hátra ugyanannyi fokozatot hamar meg lehet szokni, azonban a nehézkes járgánnyal váltani, már nem olyan egyszerű feladat. Mikor leforogja a kettest –hehe – lehet szúrni a következő fokozatot, de mire az alsó hangon 30 kilónyi megmozgatott vas a váltóban összeáll hármassá, a lendületünk már pont elfogyott. Innen újra a startmező jön, kezdődhet elölről a folyamat. Sokadikra azért összejön, rá lehet azért érezni az ízére és bele lehet kóstolni a durván 40 km/órás csúcssebességbe is.

Fellépő az első keréken

Fellépő az első keréken

A 40-es száguldáson nem kell mosolyogni, ez a gép nem autópályára készült. Sőt, igazából még aszfaltra sem való, mocsárban, dágványban érzi jól magát. Az Unimog 411-es modelljét 1956 és 1963 között gyártották. A 411-es szériához tervezett – és ebben az autóban is megtalálható – négyhengeres, OM606-típusú dízelmotor 1951 és 1965 között készült. Nem egy erőgép, nagyjából 40 lóerős csúcsteljesítményre képes. Az alapból hátsókerék-hajtású járgányban kapcsolható összkerékhajtás található, és a hidak differenciálzára is teljesen mechanikus, körmök kapaszkodnak egymásba kapcsolásnál. Mindez a felezővel megbolondítva olyan nyomatékot ad, hogy szántani is lehet vele. Jelenlegi gazdája többek között erre is használja, apró, fél hektáros földjét műveli vele. Szabadnapjain gazdája munkahelyén pihen, szellős, száraz, fűtött raktárban. A kvártélyért cserébe néha céges bulikon is feltűnik, ahol bárki mehet vele egy kört a csalitosban.

Szépen röfög a gyengécske motor

Szépen röfög a gyengécske motor

A 40 m/órás csúcssebességnél többre nem igen képes

A 40 m/órás csúcssebességnél többre nem igen képes

 

Ha van szíved, 10 pontot adsz neki!

588 szavazat - átlag: 9.3 (10-ből)

Ha van szíved, 10 pontot adsz neki!