A mínusz 20 fok és a hófúvás már olyan messze van, hogy szinte nem is emlékszünk rá. Nyakunkon a jó idő, süt a nap, lassan átállhatunk nyári üzemmódra. A több lépcsős folyamat legkézenfekvőbb kezdőmomentuma persze a téli gumi nyárira cserélése. Ha kopott az ősszel „hátha még jó lesz jövőre” felkiáltással elraktározott abroncs, akkor innen lehet újat, jót, biztonságosat választani. Téli gumit nyáron fent hagyni jó nagy ökörség, mégis az emberek egy része így tesz. Balesetveszélyes és gazdaságtalan dolog ez, hiszen melegben jóval hamarabb kopik a téli használatra tervezett gumi.

A tél nem tesz jót a autóknak

Klíma

Bár auto-állásban elméletileg télen is dolgozik a klíma, az esetleges gázszivárgás csak a melegebb napokon tűnik majd fel. Amikor hiába tekerjük 20 fokra a hőfokszabályzót, továbbra is sivatagi forróság marad a kocsiban. A klímatöltés nem egy komoly összeg, nem is tart sokáig a művelet és ha már szervizben járunk, bölcs dolog egy alapos klímatisztítás is kérni. Ez sem drága, néhány ezer forintért már a legtöbb helyen elvégzik, de ha ennél kevesebből akarjuk megúszni, akár magunk is megpróbálkozhatunk vele. Azonban a makacs bűzt, egészségre veszélyes baktériumokat egy egyszerű kifüstöléssel nem lehet örökre eltávolítani. A valóban sikeres fertőtlenítéshez mechanikai tisztításra van szükség, magyarul végig kellene sikálni az egész légcsatornát. Praktikus ilyenkor a pollenszűrőt is kicserélni .

Házilag is lehet búzt üldözni, de az eredmény nem lesz tartós

Házilag is lehet búzt üldözni, de az eredmény nem lesz tartós

Árnyékoló

A tűző napon egyre jobban felmelegedő autó belsejét – a műanyagrészeket, kárpitokat – védhetjük csövesnek látszó, de tényleg hasznos napellenzővel. A nagy felületű, lapos szögben álló üvegfelület alatt pokoli hőmérsékletre melegedhet az utastér. Nyilván árnyékolóval is meleg lesz, de nem annyira. Filléres darab, ha hosszabb ideig áll a kocsi a napon, használatának van érezhető hatása. Ha gyerekek is ülnek az autóban és nincs gyárilag beépített roló, akkor nem gáz a tapadókorongos árnyékoló vacak sem. Az ablakkal becsípett kinyúlt pólónál nagyságrendekkel elegánsabb még ez is.

Az árnyékoló jó dolog

Az árnyékoló jó dolog

Korrózió

Újabb autóknál nem lesz ezzel különösebb gond, de tíz évnél régebbi járgányoknál,vagy a korrózióra dokumentáltan hajlamosabb típusoknál már érdemes ezzel is foglalkozni. A télen, sótól, víztől megindult rozsdafoltokat még idejében meg kell fékezni, nehogy nagyobbra nőjenek. A parkolóban drótkefézést, Neoluxszal ködölést felejtsük el, inkább szakember javítsa a kasztnit.

Ez nem az idei tél műve, az tuti

Ez nem az idei tél műve, az tuti

Ablakmosó

Ugyan lecserélni felesleges lenne a -20 fokra kalibrált fagyálló ablakmosót, de utántöltésre ilyenkor már nyugodtan lehet a nyári szélvédőmosó folyadékot, vagy házilag kevert gazdaságos és hatékony mosólöttyöt használni. Nem valószínű, hogy belefagy a tartályba. A bogarak szerencsére nem egyik napról a másikra lepik el az autópályát és a nagy éjjeli lepkéknek is kell pár hét, mire szép zsírosra zabálják magukat.

NAgy, dagadt bogár hullája. Nem szép látvány

NAgy, dagadt bogár hullája. Nem szép látvány

Ablaktörlőlapát

Ha már ronda foltokat hagyó lepkékről, tenyérnyi cserebogarakról van szó, nézzük át a hidegben ablakhoz fagyott, jégkaparásban, só törlésben megfáradt, gránit keménységűre aszott ablaktörlőlapátokat is. Ha már szikráznak az üvegen, vagy csupán tenyérnyi széles csíkokat húznak a vezető szeme elé, akkor kukába velük, jöjjön egy új lapát. Ami jól töröl. Vásárlás előtt vagy mérjük le a két lapát hosszát – típusonként előfordulhat, hogy nem egyforma hosszúak – vagy a márka, típus, évjárat adatok alapján kérjünk a boltban cseredarabot.

A hidegben sótól megkeményedett lapátok már nem törölnek jól

A hidegben sótól megkeményedett lapátok már nem törölnek jól