Új tesztközpontot létesített a Hankook az észak-finnországi Ivalóban, amelyet a szaksajtónak is megmutatott nemrég. A lappföldi Technotrac megnyitásával az Európa számára Németországban fejlesztett és Magyarországon gyártott gumiabroncsok közül nemcsak a nyáriak tesztelése oldható meg Spanyolországban, hanem a téliek is autentikus európai körülmények között vizsgálhatók.

300 kilométerrel a sarkkörön túl

Maga a fejlesztőközpont nagyjából 300 kilométerrel északabbra található a sarkkörtől, ami garantálja a munkához a stabil körülményeket, a havat és a hideget. Errefelé a mintegy négyezer lakosú Ivalo az utolsó nagyobb település reptérrel, szállodákkal, éttermekkel, szóval azzal az infrastruktúrával, ami alkalmas a fejlesztőbrigádok működéséhez. A mérnökök és a tesztelők, akikkel beszéltünk, egyszerre csak pár hetes időszakokat töltenek a sarkvidéken túl a téli gumiabroncsok tesztelésével.

Ezzel a beruházással bezárult az európai kör: a gumiabroncs-fejlesztés helyszíne Németország, a gyártásé Rácalmás, a nyári gumik teszteléséé Spanyolország, a télieké Finnország

Finnország teljes joggal ismert az ezer tó országaként, bár ennél sokkal több tó van nyelvrokonainknál: ezen a weboldalon 188 ezerről írnak. Itt, a messzi északon a befagyott tavakat szelíd dombok keretezik, fenyő- és nyírfák uralják a tájat. Nyáron rengeteg a szúnyog, télen embert próbáló a hideg, aminek elviselésében a szaunázás mellett a vodka segíthet. Természetesen nem itt, a fejlesztőközpontban magától értetődő a szesztilalom.

Nyáron is téli havon tesztelnek

Érdekes, hogy itt sincs mindig hideg, így az év hét hónapjában nem használhatók a kültéri pályák. A munka mégsem áll meg, mivel óriási kotrók télen egy csarnokba tolják össze a havat és az olvadás idején zárt épületben, de természetes havon folytatódhat a gumiabroncsok vizsgálata.

Skandináviában sok útról csak letolják hó nagy részét és a letaposott havon szöges gumikkal autóznak a helyiek

Skandináviában sok útról csak letolják hó nagy részét és a letaposott havon szöges gumikkal autóznak a helyiek

A fejlesztőközpontban nem a szürke épület a nagy szám. Van benne egy jól felszerelt, tágas és tiszta szerelőcsarnok négy emelővel, pár iroda, tárgyaló és raktár. Az itteni gépekkel a ma divatosnál is nagyobb gumiabroncsok átszerelésére van lehetőség, 24 col a határ, és kell is. A Genfi Autószalonon kiállított új XC60-as Volvókon 20, 21 és 22 colos keréktárcsákat láttam és vannak ennél nagyobb SUV-modellek is, nem beszélve a tuningcégek elborult gumi-felni kombinációiról.

A Technotrac központja egy funkcionális, és ami itt fontos, nagyon jó hőszigetelésű épület. Ottjártunkkor a mínusz 2-8 Celsius-fokkal és a napsütéssel óriási szerencsénk volt. A hőmérséklet jó időben is gyorsan csökken, napszállta után rögtön mínusz 17 fokot mutatott a busz külső hőmérője. Errefelé 30-40 fokos hideg is előfordul.

Három unalmas, két izgalmas pálya

A létesítmény felépítésében és működésében a szomszédban hasonló pályákat üzemeltető Test World szaktudása is benne van. A pályák gondos előkészítése esszenciális a mérések reprodukálhatóságához, hogy a megváltozó tesztkörülmények ne hozzanak fals eredményt.

Idegőrlő a gumiteszteken egymás után ötszázszor padlógázzal elindulva gyorsítani és utána satufékezni

Idegőrlő a gumiteszteken egymás után ötszázszor padlógázzal elindulva gyorsítani és utána satufékezni

Három sík, egyenes pályán gyorsítás és fékezés közben vizsgálják a tesztelők a gumikat. Itt az automata váltós kocsikkal padlógáz, majd padlófék a feladat, a teszt ezen szakaszában a vezető csak biorobotként kiszolgálja a mérőeszközöket. A két kanyargós, dimbes-dombos kezelhetőségi pályán már a tesztpilóták véleménye a döntő, ezeken folyik a szubjektív tesztelés.

A nadrágszíjpályák hossza 280, illetve 319 méter, előbbi 30 méter széles, a két 319 méteres csík szélessége 10 méter. A mellmagasságú hófalak között futó kezelhetőségi pályák hat méter szélesek, az egyik 1367, a másik 1197 méter hosszú. Az egyikben enyhébbek és gyorsabbak a kanyarok, a másikban több az éles forduló, ahol könnyebb keresztbe rakni a kocsikat.

Magyarországon a nyárigumi-értékesítés hét, a négyévszakos abroncsoké 13,2, míg a téli gumiké 2,6 százalékkal nőtt tavaly 2015-höz képest

Magyarországon a nyárigumi-értékesítés hét, a négyévszakos abroncsoké 13,2, míg a téli gumiké 2,6 százalékkal nőtt tavaly 2015-höz képest

Porsche az Audi, BMW és a Mercedes után

A Hankook egyre több menő autó gyári beszállítója, első szerelés (OEM) szerződés él a Porsche Macan, a Mercedes-Benz S-osztály, a 3-as és a 7-es BMW, az Audi TT és a Q7 gyártójával. Sőt, az új SQ7-es Audi is Hankook-gumikat kap a gyárban. Ez annyit jelent, hogy a kocsikhoz megrendelhető sokféle gumi-kerék kombináció közül legalább egyet a koreai gumimárka szállít, a többit más cégektől veszi az autógyártó.

Minden autómárkának külön kapcsolattartója van a cégnél. A Porsche nagyon lassan enged be új gumiabroncs-beszállítót, a koreai márkának 2014-re sikerült bekerülnie a Macanhoz. A Porschénél az SUV-k állnak a szamárlétra alján. Már a Macannál is nagyon magasak az elvárások, pedig onnét a 911-ig nagyon-nagyon hosszú az út. A sportkocsiknál a guminak 330-as sebességnél is működnie kell egy 1,6 tonnás 991 Turbón, a tempó miatt merevebb futófelületre van szükség, mégsem romolhat a tapadás.

Automata váltósak a tesztautók, hogy megismételhetőek legyenek a mérési eredmények

Automata váltósak a tesztautók, hogy megismételhetőek legyenek a mérési eredmények

Klaus Krause urat a Technotrac megnyitóján arról kérdeztem, hogy miben a legnehezebb megfelelni az autómárkák elvárásainak. Az európai fejlesztési vezető szerint az első szerelésű (OEM) gumiabroncsokkal 35-50 ezer kilométer között szór az elvárt futásteljesítmény. Ezen a távon a tapadás megőrzése nem probléma, annál nehezebb a zajkritériumoknak megfelelni a gumi elhasználódása során. A kopás következtében kialakuló profillal a gumik hajlamosak zajossá válni, amin segíthet, ha azonos oldalon az első és a hátsó gumikat a téli-nyári váltáskor elölről hátulra és hátulról előre szereljük fel.

Ugyanaz a gumi nem működik másik új autón

Nagyon fontos az autógyártóknak, hogy a gumiabroncs harmóniában működjék a menetstabilizáló elektronikával. A bennünket faltól falig farolásokkal autóztató finn volánfenomén szerint, aki a szubjektív tesztcsapat egyik tagja, ugyanaz a keverék és mintázat jól működhet egy Audin és csapnivaló lehet egy BMW-n az eltérő ESP-működés miatt.

Hóembert építve megtanultuk, hogy hó a hóhoz jól tapad. A lamellás téli gumi a havas felületbe belemarva ezért veszi fel a havat

Hóembert építve megtanultuk, hogy hó a hóhoz jól tapad. A lamellás téli gumi a havas felületbe belemarva ezért veszi fel a havat

Szerinte a legjobb ESP-hangolással most az Audik rendelkeznek, a rendszer finom beavatkozásait példaértékűnek tartja. Érdekes, hogy míg egy A3 jól vizsgázik nála, a Golfét egyértelműen rossznak ítélte az eltérő programozás, a buta orrtolás miatt, amit nem korrigál, csak súlyosbít a kerekek fékezése.

ESP off

A tesztautók teljes mértékben szériamodellek, nem ritkán bérautók. Az egzakt mérésekhez pontos giroszkópot és GPS-t használnak, az autók menetdinamikai adatait OBD-csatlakozón át öntik a szenzorok a számítógépekbe.

Majdnem fél évig használhatóak tesztelésre a kinti pályák, az év nagyobbik felében beltérben folytatódik a munka

Majdnem fél évig használhatóak tesztelésre a kinti pályák, az év nagyobbik felében beltérben folytatódik a munka

Itt menetstabilizáló nélkül futnak az autók, amihez egyre ritkábban elég megnyomni a kikapcsoló gombot. A VW konszern autóiban a biztosítékot kell kivennie a tesztelőknek, hogy a gumik és az autó tényleges viselkedését megismerhessék.

A C-osztályos, összkerekes Mercedeseket próbapadi üzemmódba kapcsolva vettük át a tesztelőktől, amikor mi is kipróbáltuk az aktuális gumiabroncsokat a kanyargós pályán. Az ESP kinyírása ezekben az esetekben együtt jár a blokkolásgátló deaktiválásával.

A kisebb lyukakat befedi a Sealguard öntömítő mézga a gumiabroncs belsejében

A kisebb lyukakat befedi a Sealguard öntömítő mézga a gumiabroncs belsejében. Téli gumikon széles vízelvezető árkokra van szükség

Nemcsak a futómű, de kisebb mértékben a gumiabroncs is hangolható alulkormányozottságra, agilisabb farú autókhoz enyhe túlkormányozottságra vagy semleges viselkedésre. A fejlesztés során szempont az abroncs jóindulata, a tapadás elvesztéséig tartó sáv szélessége.

Varázslás után jobb lesz az abroncs

Itt a határon autózni, szépeket farolni a tesztelés legélvezetesebb része, a monoton gyorsítások és fékezések az egyenes pályákon kevésbé örömteliek. De még ez is jobb a Rácalmáson végzett, zárt helyiségben folyó tartóssági és kopásteszteknél, amelyek a bezártság miatt lélekölőek a tesztelők szerint.

Rácalmáson a gyárban tartóssági teszteket folytat a Hankook, Ivalóban is komoly apparátus segíti a munkát és a reprodukálható teszteredmények elérését

Rácalmáson a gyárban tartóssági teszteket folytat a Hankook, Ivalóban is komoly apparátus segíti a munkát és a reprodukálható teszteredmények elérését

Tapasztalataikat a mért eredményekkel együtt továbbítják a gumifejlesztő kollégákhoz, akik variálnak a gumiabroncs keverékén, ritkábban a futófelület mintáján. Az egyik tesztelő úgy fogalmazott, hogy leadják az eredményeket, a kollégák pedig varázsolnak valamit, amit ők sem értenek, de a következő gumiabroncsok jobban viselkednek. A mágia mostantól, a sarkvidéki tesztközpont megnyitásával, a téli gumikkal is könnyebben megvalósítható.

Kíváncsi vagy 2017-ben melyik új abroncsot érdemes megvenni? Kattints a legfrissebb teszteredményekért!