Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Megmenthette volna a 21 éves áldozatot a mai technika?

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2017.03.20. 15.00

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Évek óta nagyjából változatlan a Magyarországon közlekedési balesetben életüket vesztettek száma; 600-650 ember hal meg a magyar utakon. Ritka viszont ezek között az annyira értelmetlen és megdöbbentő tragédia, mint a hétvégi Szentendrei úti baleset. Nagyon fiatal srácok haltak meg, egyikük előtt sikeres sportolóként nem akármilyen élet állt volna – és nem saját hibájuk, hanem valaki más felfoghatatlan felelőtlenségének áldozatává lettek. Nagyon szomorú – és valahol az is szomorú, hogy bár már most léteznek olyan műszaki megoldások, amelyekkel maguk az autók lennének képesek elkerülni az ilyen baleseteket, az ilyen rendszerek terjedése közel nem olyan ütemű, mint amilyen lehetne.

Az autóipar egyik legfontosabb törekvése, állítólag nem kis részben az autóvásárlók igényeihez is igazodva, hogy mielőbb létrehozza az önvezető autókat, amelyek egyéb előnyeik mellett kiküszöbölik az emberi hiba lehetőségét is és gyakorlatilag nullára csökkentik a balesetveszélyt az utakon. Persze ez a nulla csak akkor lenne valóban nulla, ha az autonóm járművek egyszerre váltanák le az összes emberi sofőrt; ha egy autonóm autó állt volna a piros lámpánál a Szentendrein, abba éppen úgy bele tudott volna csapódni hátulról 130-cal egy barom, mint az áldozat autójába.

Volvo City-Safety: csak városi tempónál aktív a vészfékezés

Illetve… Vajon ha nem egy 2002-2010 között gyártott CLK Merci, hanem egy hasonló értékű új autó érkezett volna ekkora tempóval az álló autó mögé, képes lehetett volna a fedélzeti elektronika elkerülni az ütközést?

Automatikus vészfékező rendszerek

A veszély észlelését követően az emberi sofőrt támogató vagy akár helyette cselekvő biztonsági rendszerek gyakorlatilag valamennyi autógyártónál ott figyelnek már ma is a kocsikban, kategóriától, ártól függően különböző fejlettségi szinten. A vészfék-asszisztens gyakorlatilag az összes ma kapható kocsiban ott van: ez a rendszer hirtelen fékezés észlelésekor csak annyit segít, hogy felszabadítja a teljes rendelkezésre álló fékerőt, mert – tapasztalati tény – a legtöbb autóvezető nem meri teljes erővel nyomni a fékpedált, akkor se, ha kéne. Az pedig már csak hab a tortán, hogy ezek a rendszerek gyakran a vészvillogót is bekapcsolják, hogy a hátul érkező is lássa, hogy nagyot kellett lassítani.

Ennél lényegesen fejlettebbek a városi automatikus vészfékező rendszerek. Ezeket elsődlegesen a gyalogosgázolások elkerülése érdekében, másodsorban a koccanások megelőzésére tervezték. Ha a kocsi szenzorai, radarja, kamerakép-feldolgozó egysége akadályt észlel, a számítógép kiszámolja, hogy fennáll-e az ütközés veszélye, majd alapbeállítástól függően akusztikus és vizuális vezető-figyelmeztetés mellett vagy helyett a kocsi önmagától cselekszik. Ha a vezető nem fékez, vagy nem fékez eléggé, a kocsi “segít neki” és magától megáll az akadály előtt. Ezek a rendszerek viszont kis sebességnél, általában városi tempónál, extrém esetben csak 25 km/h-ig, de még drágább, újabb fejlesztéseknél is 50-60 km/h-ig működnek csupán. Nagy tempónál pont azért nem aktívak, mert minden programozás dacára nem tökéletesek, márpedig egy sztrádatempónál végrehajtott felesleges vészfékezés kockázata nagyobb lehet, mint a megelőzhető balesetek veszélye.

A Szentendrei úti baleset elkerülésére ma még nincs automatizált rendszer: ha a sofőr hülye, a gép nem bírálja felül

A Szentendrei úti baleset elkerülésére ma még nincs automatizált rendszer: ha a sofőr hülye, a gép nem bírálja felül

Még a biztonságáról híres Volvo is másik megközelítésben gondolkodott: 2015-ös IntelliSafe nevű rendszere megakadályozza az autót abban, hogy kikanyarodjon egy nagy sebességgel érkező másik autó elé, ha a vezető esetleg nem veszi azt észre.

A nemrég a világot kör bejárt Tesla-videóban sem a vészfékező rendszert láttuk működni, hanem a követőradaros sebességtartó automatika jelzett veszélyt és lassította le a kocsit, amikor észlelte, hogy valahol előtte ütközés miatt hirtelen lelassul egy követett autó. Ha nem lett volna bekapcsolva a tempomat (és a Szentendrei úti Mercedesben tutira nem volt), a Tesla is engedte volna belevezetni magát az álló roncsba – vagy a magyar esetben egy álló autóba.

Ma még a sofőr az úr

Nem mintha nem lennének képesek a fedélzeti számítógépek átvenni az uralmat a fék és egyéb berendezések felett – nem szabad nekik. A mai jogi környezetben szerte a világon túl nagy lenne a gyártók felelőssége, ha netán téves vészfékezések miatt történnének balesetek, és ezen mit sem változtatnak az olyan esetek, amikor beszámíthatatlan, végtelenül felelőtlen idióta emberek okoznak olyan tragédiát, mint az a hétvégén, Budapesten történt.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.