Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Megmenthette volna a 21 éves áldozatot a mai technika?

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2017.03.20. 15.00

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Évek óta nagyjából változatlan a Magyarországon közlekedési balesetben életüket vesztettek száma; 600-650 ember hal meg a magyar utakon. Ritka viszont ezek között az annyira értelmetlen és megdöbbentő tragédia, mint a hétvégi Szentendrei úti baleset. Nagyon fiatal srácok haltak meg, egyikük előtt sikeres sportolóként nem akármilyen élet állt volna – és nem saját hibájuk, hanem valaki más felfoghatatlan felelőtlenségének áldozatává lettek. Nagyon szomorú – és valahol az is szomorú, hogy bár már most léteznek olyan műszaki megoldások, amelyekkel maguk az autók lennének képesek elkerülni az ilyen baleseteket, az ilyen rendszerek terjedése közel nem olyan ütemű, mint amilyen lehetne.

Az autóipar egyik legfontosabb törekvése, állítólag nem kis részben az autóvásárlók igényeihez is igazodva, hogy mielőbb létrehozza az önvezető autókat, amelyek egyéb előnyeik mellett kiküszöbölik az emberi hiba lehetőségét is és gyakorlatilag nullára csökkentik a balesetveszélyt az utakon. Persze ez a nulla csak akkor lenne valóban nulla, ha az autonóm járművek egyszerre váltanák le az összes emberi sofőrt; ha egy autonóm autó állt volna a piros lámpánál a Szentendrein, abba éppen úgy bele tudott volna csapódni hátulról 130-cal egy barom, mint az áldozat autójába.

Volvo City-Safety: csak városi tempónál aktív a vészfékezés

Illetve… Vajon ha nem egy 2002-2010 között gyártott CLK Merci, hanem egy hasonló értékű új autó érkezett volna ekkora tempóval az álló autó mögé, képes lehetett volna a fedélzeti elektronika elkerülni az ütközést?

Automatikus vészfékező rendszerek

A veszély észlelését követően az emberi sofőrt támogató vagy akár helyette cselekvő biztonsági rendszerek gyakorlatilag valamennyi autógyártónál ott figyelnek már ma is a kocsikban, kategóriától, ártól függően különböző fejlettségi szinten. A vészfék-asszisztens gyakorlatilag az összes ma kapható kocsiban ott van: ez a rendszer hirtelen fékezés észlelésekor csak annyit segít, hogy felszabadítja a teljes rendelkezésre álló fékerőt, mert – tapasztalati tény – a legtöbb autóvezető nem meri teljes erővel nyomni a fékpedált, akkor se, ha kéne. Az pedig már csak hab a tortán, hogy ezek a rendszerek gyakran a vészvillogót is bekapcsolják, hogy a hátul érkező is lássa, hogy nagyot kellett lassítani.

Ennél lényegesen fejlettebbek a városi automatikus vészfékező rendszerek. Ezeket elsődlegesen a gyalogosgázolások elkerülése érdekében, másodsorban a koccanások megelőzésére tervezték. Ha a kocsi szenzorai, radarja, kamerakép-feldolgozó egysége akadályt észlel, a számítógép kiszámolja, hogy fennáll-e az ütközés veszélye, majd alapbeállítástól függően akusztikus és vizuális vezető-figyelmeztetés mellett vagy helyett a kocsi önmagától cselekszik. Ha a vezető nem fékez, vagy nem fékez eléggé, a kocsi “segít neki” és magától megáll az akadály előtt. Ezek a rendszerek viszont kis sebességnél, általában városi tempónál, extrém esetben csak 25 km/h-ig, de még drágább, újabb fejlesztéseknél is 50-60 km/h-ig működnek csupán. Nagy tempónál pont azért nem aktívak, mert minden programozás dacára nem tökéletesek, márpedig egy sztrádatempónál végrehajtott felesleges vészfékezés kockázata nagyobb lehet, mint a megelőzhető balesetek veszélye.

A Szentendrei úti baleset elkerülésére ma még nincs automatizált rendszer: ha a sofőr hülye, a gép nem bírálja felül

A Szentendrei úti baleset elkerülésére ma még nincs automatizált rendszer: ha a sofőr hülye, a gép nem bírálja felül

Még a biztonságáról híres Volvo is másik megközelítésben gondolkodott: 2015-ös IntelliSafe nevű rendszere megakadályozza az autót abban, hogy kikanyarodjon egy nagy sebességgel érkező másik autó elé, ha a vezető esetleg nem veszi azt észre.

A nemrég a világot kör bejárt Tesla-videóban sem a vészfékező rendszert láttuk működni, hanem a követőradaros sebességtartó automatika jelzett veszélyt és lassította le a kocsit, amikor észlelte, hogy valahol előtte ütközés miatt hirtelen lelassul egy követett autó. Ha nem lett volna bekapcsolva a tempomat (és a Szentendrei úti Mercedesben tutira nem volt), a Tesla is engedte volna belevezetni magát az álló roncsba – vagy a magyar esetben egy álló autóba.

Ma még a sofőr az úr

Nem mintha nem lennének képesek a fedélzeti számítógépek átvenni az uralmat a fék és egyéb berendezések felett – nem szabad nekik. A mai jogi környezetben szerte a világon túl nagy lenne a gyártók felelőssége, ha netán téves vészfékezések miatt történnének balesetek, és ezen mit sem változtatnak az olyan esetek, amikor beszámíthatatlan, végtelenül felelőtlen idióta emberek okoznak olyan tragédiát, mint az a hétvégén, Budapesten történt.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.