Vajon elkapják ennek a Passatnak az óratekerőjét?

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2017.03.07. 05.45

Az állami nyilvántartás szerint korábban 499 ezer km volt a most 250 ezerrel hirdetett autóban. Megkérdeztük az adatbázist működtető Belügyminisztériumot, hogy mit lép erre.

Gyönyörű fekete Passat kelleti magát a hahun. Fotói alapján simán megjelenhetne vele a kormányzat 108 darab helyettes államtitkárának bármelyike egy járásközpont EU-pénzből felújított főterének átadási ünnepségén.

Ezzel persze nem megy már politikus sehová pálinkázni, a netről mezei polgárok vásárolnak 9,5 éves német dízelt 250 ezer kilométerrel maguknak és a családjuknak. Ha tényleg annyi van benne, a hazai járműpark átlagánál ifjabb, komolyabb, kevesebbet futott szedánját látjuk az alábbi fotókon.

Eláruljuk, nem azt látjuk.

1

Kollégánk bukkant rá az első ránézésre ígéretesnek tűnő Passatra, amiről a kereskedő szűkszavúan annyit árult el csupán a hirdetés alján, hogy „Jó műszaki és esztétikai állapotban. Friss műszakival rendelkezik.” Rutinosan elhúzta a mézesmadzagot a potenciális érdeklődők előtt, akik ha komolyan gondolják a vásárlást, ilyenkor – reméljük, ön is – elkezdik megfutni a kötelező köröket.

Legelőször is lekérik az autó regisztrált futásteljesítményét. M-es rendszámából következően a Passatot olyan 4-5 éve hozhatták be az országba, mivel éppen 2012 januárja óta rögzít adatokat a Közúti Közlekedési Nyilvántartás, érdemes hát rászánni azt a pár száz forintot.

Meglepetésére a következőket tartalmazta a konkrét autóról kiállított belügyminisztériumi Határozat.

458570 km, 2012.10.24.
498277 km, 2013.04.25.
499000 km, 2013.05.23.
230000 km, 2013.07.19.
232406 km, 2013.09.30.
248390 km, 2015.11.13.
252880 km, 2016.12.12.

A lényeget kivastagítottuk: mielőtt átlépte volna a Passat órája az 500 ezret, hirtelen 230 ezres autóvá változott. Természetesen azonnal ejtette kollégánk, és vásárolt helyette egy Alfát, aminek a kalandfaktora legalább akkora, mint bármely tekert órás német autóé, de kanyarodjunk el tőle.

Sokkal fontosabb, immár közérdekű kérdés: mit tesz a Belügyminisztérium, ha a hazai használtautós piac óratekerés nevű népbetegségének akadályozására létrehozott adatbázisában ilyen, gyanúra okot adó változást lát?

Több más kérdéssel együtt megkérdeztük ezt is, természetesen elküldve az általuk kiállított konkrét határozatot a 2013 májusában még 499 ezer kilométeres, ma 250 ezer kilométerrel hirdetett autóról.

2

Két autónak kértük le az adatait, az egyik fent akadt a horgon

„A hatályos jogi normának megfelel”

Elsőként nyilván arra voltunk kíváncsiak, jelez-e ilyen esetben a rendszer? És ha igen, kinek jelez? Mi történik ez után? Ha ne adj Isten, nem jelez, annak vajon mi az oka? Nem tudjuk, mi történt ezzel a konkrét Passattal, az is lehet, hogy bontott motort kapott 2013-ban, de azt sem zárhatjuk ki, hogy valaki majd’ négy éve manipulálta az óráját, ezért célszerű lenne valamely illetékes szervnek – ha már rögzítette a futásteljesítmény lecsökkenését a BM adatbázisa – utána menni.

Válaszában a tárca sajtóosztálya elsőként megismételte a tényt, miszerint öt éve a Btk.  348. §-a alapján bűncselekménynek minősül a km-számláló adatának meghamisítása, majd a következőt írták:

„A vonatkozó jogszabályok nem tartalmaznak igazgatási szabályt arra az esetre, ha a közlekedési hatóság, vagy az ügyfél által közölt kilométeróra-állás adat ellentmondást mutat. A műszerre gyakorolt behatást a közlekedési igazgatási eljárásban nem lehet megállapítani, csak azt, hogy eltérés van a nyilvántartásban szereplő adatokban.”

4

5685 darab használt Passat jött be az országba 2016-ban, ezzel 2-ik volt a listán. Sokan keresik, mindenkinek keveset futott kell belőle, amit egyes csalók “legyártanak”

Megkérdeztük a fentinél konkrétabban is a lényeget: Alkalmas bármilyen módon az óratekerés kiszűrésére a nyilvántartás? Ha nem alkalmas rá, tervezi-e a kormányzat (minisztérium, illetékes szervezet) a fejlesztését?

„A járműnyilvántartás a törvényben meghatározott adatokat tartalmazza; fejlesztésére abban az esetben kerülhet sor, ha a törvény olyan adatok nyilvántartásba vételét írja elő, amelyeket a járműnyilvántartás még nem tartalmaz” – így a minisztérium válasza.

Bocsánat, hogy áttértünk a kérdéseinkre adott válaszok szó szerinti idézésére, de így is csak a legfontosabbakat emeljük ki a levelezésből, amiből utolsó részünkről ez volt: Hogyan értékeli a BM a nyilvántartást a jelenlegi állapotában?

„A hatályos jogi normának megfelelő.”

Alig van feljelentés, nincsenek vádemelések

Ne értse félre senki, örülünk a nyilvántartásnak, mint a fenti példa is mutatja, segíthet a használóinak egyes gyanús kocsik elkerülésében. Csakhogy illene már tovább lépni, és beépíteni valamilyen szűrőt, hogy ilyen esetekben induljon vizsgálat a járművel kapcsolatban.

Köztudott, a Használtautó.hu üzemeltetője pedig táblázatba is rendezte tavaly a sajnos általánosnak mondható gyakorlatot az órák állítgatásáról. Eszerint idehaza sokkal több autót hirdetnek 98 ezer kilométerrel, mint 102 ezerrel, vagy 198 ezerrel, mint 202 ezerrel. A lélektani határok alatti futásteljesítmény egy hirdetésben még mindig vonzóbb a vásárlóknak, mint picivel felette, márpedig ha ez kell, az ügyeskedők oda állítják be az órákat. 499 ezerről 230 ezerre állítani – ha történt ilyen – persze még csúnyább, ez már nem a lélektani határról szól.

1500-4-620x372

A használt autót vásárlók egy része szerencsére kezdi bogarászni az adatbázist, a 2015-ös 5900 lekérdezés 2016-ban tízszeresére ugrott, tavaly immár 59 ezer autót ellenőriztek az érdeklődők. Örömteli a növekedés, de az 59 ezer azt is jelenti, hogy a használt autók nagy része még mindig e kontroll nélkül cserél gazdát.

Ahogyan valószínűleg ez a Passat is, amelynek már nincs fent a hirdetése. Mivel az órájában közel 4 éve történt a változás, sanszos, hogy a mostani eladója sem tudott róla. Valószínűsíthető, hogy a mostani megvásárlója sem.

Ha így történt, elkeserítő, hogy 500 ezerről 230 ezerre ugrott km-számlálókkal cserélnek gazdát használt autók ebben az országban úgy, hogy közben az állami nyilvántartás rögzíti ezt. Aztán senki nem csinál semmit az állami szervek közül.

Az 59 ezer Határozat nyomán tavaly egyébként 30, azaz harminc darab feljelentés született. Hogy ebből mennyi eljárás, azt a Belügyminisztérium nem tudta megmondani kérdésünkre. Tavaly nyári rendőrségi adat szerint eddig összesen 3, azaz három alkalommal emeltek vádat valaki ellen óratekerés miatt.

Kommentek

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.