A nagy döntés előtt még egyszer összegyűltek Az Év Autója zsűri tagjai (köztük én is), hogy utoljára kipróbálják a döntőbe jutott hét típust. Ezt az alkalmat kihasználva csokorba gyűjtöttem őket, és a legfontosabb tudnivalókat róluk. A képek Franciaországban, a Mortefontaine falu melletti próbapályán készültek. A tévedések elkerülése végett nem azért pózolok az autók mellett, hogy magamat sztároljam, inkább csak valamiféle bizonyítékképpen arra, hogy részt vettem az eseményen. A képek elkészítéséért köszönet Csikós Zsolti kollégának!

Az alfabetikus sorrendnek megfelelően az első típusunk az:

Alfa Romeo Giulia

Az Alfa Romeo Giulia legkiemelkedőbb tulajdonsága vonzó, dinamikus megjelenése és BMW-ket alázó vezethetősége

Frissen fejlesztett hátsókerék-hajtású (de összkerekessé továbbfejleszthető) padlólemezre építette az Alfa Romeo vadonatúj középkategóriás modelljét, amely vonzó formája mellett leginkább kiváló vezethetőségével tűnik ki. Vezetési élményt már a leggyengébb és legtakarékosabb dízel kivitel is képes szállítani, de ebből a szempontból természetesen az 510 lóerős, V6-os benzinmotorral hajtott (kevésbé takarékos) Quadrifoglio változat viszi el a pálmát. (Az Alfa Romeo Giulia tesztje ezen a linken olvasható.)

Mellette – Ellene
  • kiváló vezethetőség
  • kiváló úttartás
  • kényelmes rugózás
  • jól adagolható, hatásos fék
  • pontos kormányzás
  • tágas utastér
  • alacsony fogyasztás (dízel)
  • kényelmes első ülések (a QV-ben határozott oldaltartás is)
  • Túlméretes váltógomb (kézi váltó)
  • egyes vetélytársaknál gyengébb minőség
  • nincs pótkerék
  • gyakorlatilag négyszemélyes
  • a kézi állítású ülésen kevés állítási lehetőség
  • egyes modern extrák hiánya
  • esetenként körülményes és lassú fedélzeti számítógép
  • kétliteres benzinmotor miért csak automatával?

Citroen C3

Ügyesen kombinálták a Citroen designerei a márka korábbi típusain már bemutatott stíluselemeket az új C3-asban. Olyan autót kaptak, amelyik után sokan megfordulnak az utcán. belül is eléggé sajátos, de szerethető a formavilág, és eközben a praktikum sem szenved csorbát, mert utastere tágas, csomagtartója nagy. E mellett takarékos motorjai és kényelmes rugózása kellemes társsá varázsolják a mindennapokban. Jópofa megoldás, hogy a tükör mögötti kamerával fényképezni is lehet. (A Citroen C3-as tesztje ezen a linken olvasható.)

Kívül-belül szemrevaló, praktikus, takarékos, tágas és kényelmes a Citroen új C3-asa

Kívül-belül szemrevaló, praktikus, takarékos, tágas és kényelmes a Citroen új C3-asa

Mellette – Ellene
  • Egyedi külső, 36 színvariáció
  • Kényelmes ülések, tágas, otthonos beltér
  • Nagy, 300 literes csomagtér
  • Gyári fedélzeti kamera
  • Pontatlan váltó
  • Lágy-rázós hangolású futómű
  • Kevésbé praktikus rekesz és pohártartó a középkonzolon

Mercedes E-osztály

Összeszedni is nehéz, mi mindent tud a Mercedes E-osztály. Utastere hatalmas, és párját ritkító minőségben készült – és persze úgy tele van szolgáltatásokkal, amit szintén nehéz utolérni. Egyúttal a vezetőnek is kedvében jár, hiszen a szupertakarékos és szupertiszta dízeltől az aszfaltszaggató V8-as, duplaturbós benzinmotorig terjedően rengeteg motor kapható hozzá, míg elöl dupla kereszt-lengőkaros, hátul több lengőkaros felfüggesztéseit akár légrugókkal is ki lehet egészíteni. Ja, és a rengeteg vezetést segítő és biztonsági extra között olyan is akad, amire támaszkodva autópályán lényegében önmagát vezeti sz autó. És akkor még nem szóltunk a műszerfal felét elfoglaló digitális információs központról… (A Mercedes E-osztály tesztje ezen a linken olvasható)

Jó minőségű, kényelmes és minden földi jóval felszerelhető a Mercedes E-osztály - viszont elég drága

Jó minőségű, kényelmes és minden földi jóval felszerelhető a Mercedes E-osztály – viszont elég drága

Mellette – Ellene
  • Tágas, csendes és kényelmes utastér, nagy csomagtartó (kombi különösen)
  • Kiváló anyag és gyártási minőség
  • Kulturált és takarékos motorok
  • Kényelmes rugózás
  • Rengeteg biztonsági és vezetést segítő extra
  • Nagyon magas technológiai színvonal
  • Magas vételár
  • Visszajelzésekben szegény kormányzás

Nissan Micra

Tökéletes pálfordulást hajtott végre a Micra az előző generációjához képest. Az ugye gömbölyded, nőies, vezetési élményt nyomokban sem nyújtó típus volt. Most itt az új, sokkal dinamikusabb megjelenéssel és egészen jó vezethetőséggel – ami nem kis részben a kanyarodáskor az orrtologatási hajlamot csökkentő elektronikus szabályozórendszernek köszönhető. E mellett elöl tágas, nagy a csomagtartója és ügyes tárolórendszerek vannak a fedélzetén, míg motorjai korszerűek és takarékosak – utóbbi különösen igaz a dízelre, amit az előző generációhoz egyáltalán nem kínáltak. (A Nissan Micra tesztje ezen a linken olvasható.)

Új, dinamikus forma, nagy csomagtartó, jó vezethetőség és jó minőségű utastér jellemzi a Nissan Micrát

Új, dinamikus forma, nagy csomagtartó, jó vezethetőség és jó minőségű utastér jellemzi a Nissan Micrát

Mellette – Ellene
  • vonzó megjelenés
  • sokféle egyénre szabhatóság
  • jó megjelenésű és minőségű utastér (elöl)
  • jó vezetői üléshelyzet
  • hosszú távolságon állítható, kényelmes és oldalirányban is határozottan támasztó első ülések
  • takarékos motorok (újra van dízel is!)
  • jó irányíthatóság
  • dinamikusan szóló médiarendszer
  • könnyű kezelhetőség
  • sokféle és ésszerű vezetést segítő rendszer
  • nagyon korlátozott kilátás hátra
  • feszes rugózás (205/45 R 17-es gumikkal)
  • komor és szűk második üléssor
  • nincs kapaszkodási lehetőség hátul
  • igénytelen kivitelű kalaptartó

Peugeot 3008

Előző generációjához képest a Peugeot 3008 is alaposan kibújt a bőréből, azért, hogy egy sokkal tetszetősebbet öltsön magára. Ezzel egyidejűleg kategóriát s váltott, mert öszvérből (crossoverből) szabadidőautóvá vedlett át. Méghozzá egy olyanná, amelynek belseje is szemrevaló, jó minőségű és technológiai szempontból is fejlett – gondolok itt például az egyénre szabható digitális műszerfalra. Mindemellett nincs gond a helykínálattal, sem a csomagtartója is elég nagy, és sokféle hajtáslánc kapható hozzá a takarékostól az erőteljesig – és jövőre összkerékhajtású benzin-elektromos hibrid is bővíti a kínálatot. (A Peugeot 3008 tesztje ezen a linken olvasható.)

Vonzó forma, tágas és jó minőségű utastér, nagy csomagtartó, korszerű műszaki megoldások és takarékos motorok a Peugeot új 3008-asában

Vonzó forma, tágas és jó minőségű utastér, nagy csomagtartó, korszerű műszaki megoldások és takarékos motorok a Peugeot új 3008-asában

Mellette – Ellene
  • Tágas, csendes és alapvetően magas minőségben kivitelezett utastér
  • Kényelmes ülések
  • Nagy csomagtartó
  • Többféleképpen konfigurálható digitális műszeregység
  • A fedélzeti rendszerek könnyen kezelhetők
  • Kiegyensúlyozott (egyszerre kényelmes és biztos úttartást adó) futóműhangolás
  • Egyedi megjelenés
  • Széles motor- és váltóválaszték
  • Jó irányíthatóság
  • Sokféle biztonsági és kényelmi extra
  • A ruhakoszolódást gátló ajtókialakítás (az ajtó alja takarja a küszöböt)
  • Korlátozott kilátás hátra és féloldalt előre
  • Más márkákhoz képest egyedi és ezért megszokást igénylő vezetési helyzet
  • Automata váltónál túl sok kar a kormány mellett bal oldalon
  • Összkerékhajtás csak hibrid hajtáslánccal (2018-tól)
  • Kézi váltónál hosszú a váltókar útja és inkább kényelmes fogású, mint a gyors kapcsolást elősegítő a nagy méretű váltógomb
  • Egy-két szem előtt lévő helyen is alacsonyabb minőségű műanyag

Toyota C-HR

Ha a Citroen C3-asról azt írtam, hogy megfordulnak utána az utcán, a Toyota C-HR-re pedig azt mondhatnám, hogy kétszer is megnézik az emblémáját, hogy elhiggyék, valóban egy Toyotával állnak szemben. Bizony, a japán márkától nem szoktuk meg, hogy ennyire merész formával lépjen színre – de most, a C-HR-rel ez is megtörtént! A Toyoták unalmas formájúak előítélet mellett egy másikat is megtör a C-HR, ugyanis kimondottan jó vezetni! Jók a kormány visszajelzései, nem dülöngél kanyarban, kifejezetten kiszámíthatóan és tökéletesen kézbentarthatóan fordul. pedig egy magas építésű szabadidőautóról van szó, amely e mellett eléggé tágas, jó minőségben kivitelezett és hibrid verziójában takarékos is. (A Toyota C-HR hibrid tesztje ezen a linken olvasható.)

Figyelemfelkeltő megjelenés, jó minőségű utastér és remek vezethetőség a Toyota C-HR előnyei

Figyelemfelkeltő megjelenés, jó minőségű utastér és remek vezethetőség a Toyota C-HR előnyei

Mellette – Ellene
  • Eredeti, friss dizájn kívül és belül
  • Jó minőségű utastér
  • Elnyűhetetlen hajtáslánc
  • Világbajnok fogyasztás (hibrid)
  • Feltételezhető hosszútávú tartósság
  • Jó vezethetőség
  • Nevezzük így: nyugis mozgás (hibrid)
  • Szabadidő-autóhoz képest kevés tároló
  • Magas vételár

Volvo S90/V90

Egyik figyelemreméltó újdonságát a másik után dobja piacra a Volvo, ami nagyon igaz az XC90-es technikai megoldásait felvonultató S90/V90 párosra is. Szép formájú (különösen a kombi), tágas, és nagyon jó minőségi színvonalon kivitelezett modell mind a kettő (a terepesített CrossCountryval együtt három), tele korszerű technikai és főként biztonsági megoldásokkal (gyalogosok mellett nagyobb termetű vadállatok esetén is vészfékező rendszer). A hajtásláncok kínálata is a lehető legkorszerűbb, hiszen éppúgy választható takarékos dízel elsőkerék-hajtással, mint erősebb dízel, vagy benzines összkerékhajtással, vagy éppen T8 néven konnektoros hibrid, amely egy töltéssel 60 kilométert képes csak elektromos hajtással megtenni. (A Volvo S90 tesztje ezen a linken olvasható.)

Vonzó megjelenést, tágas, jó minőség utasteret, és végtelen mennyiségű biztonsági extrát vonultat fel a Volvo S90/V90 páros

Vonzó megjelenést, tágas, jó minőség utasteret, és végtelen mennyiségű biztonsági extrát vonultat fel a Volvo S90/V90 páros. A képen egy összkerékhajtású CrossCountry kivitel

Mellette – Ellene
  • tágas, kiváló minőségű és csendes utastér
  • nagy csomagtartó
  • egyedi és esztétikus megjelenés
  • kényelmes és határozottan tartó ülések
  • gyors gázreakció (D5, T6)
  • alapvetően kényelmes rugózás (nem túl peres gumival)
  • biztonságos úttartás
  • gazdag alapfelszereltség
  • szokni kell a fedélzeti rendszerek kezelését
  • érzékenység az úthibákra (20-as kerék)
  • korlátozott kilátás (főleg hátra)
  • nincs váltófül a kormányon (elsősorban a T6-ból hiányzik)
  • kézi kormányoszlop állítás

És íme, a zsűri (és persze az autók):

A hét döntős és 51 döntnök az egyelőre 58-ból. Hamarosan akár 65 fősre nőhet a csapat, mert új tagok léphetnek be például Szlovákiából, Romániából és Oroszországból

A hét döntős és 51 döntnök az egyelőre 58-ból. Hamarosan akár 65 fősre nőhet a csapat, mert új tagok léphetnek be például Szlovákiából, Romániából és Oroszországból

Szerinted melyik legyen Az Év Autója? Szavazz!

  • Alfa Romeo Giulia32%
  • Toyota C-HR22%
  • Mercedes E-osztály16%
  • Volvo S90/V9015%
  • Peugeot 30089%
  • Citroen C33%
  • Nissan Micra3%

Szerinted melyik legyen Az Év Autója? Szavazz!