Rolls-Royce a hóban

Rolls-Royce a hóban

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2017.02.13. 16.00

V12-es motor teherautónyi nyomatékkal, hátsókerék-hajtással. Aki azt hiszi, nem alkalmas téli vezetésre egy Rolls-Royce, annak most itt a bizonyíték az ellenkezőjére. A Magas-Tátrában jártunk.

Rolls-Royce a hóban

Megszűnt a Phantom, jön a Phantom. Sőt, érkezik egy jó eséllyel minden korábbinál népszerűbb modell is, egy Rolls-Royce SUV, amit az esti vacsoránál mellettem ülő mérnökúr azonnal pontosított is: nem SUV, hanem high bodied Rolls-Royce – azaz emelt karosszériájú RR.

Amíg a két új modell 2018-ban megérkezik, addig kizárólag a kisebbik modellcsalád különböző változatait árulja a BMW fennhatósága alá tartozó brit luxusmárka, amelyek név szerint a Ghost, a Ghost EWB (hosszított tengelytávú), a Wraith (kupé) és a vászontetős Dawn (kabrió). Ezeket a modelleket próbáltuk ki egy elsőre kicsit idegennek tűnő környezetben, a Magas-Tátrában. A helyszínválasztás ellenben abszolút tudatos volt, mivel az esemény célja pontosan az volt, hogy elhitesse velünk: a Rolls-Royce egész évben használható autókat gyárt. A kisebbik méretű Rollsok erre tökéletesen alkalmasak, ami azért is fontos, mivel azokat a tulajdonosok többsége saját kezűleg kormányozza ahelyett, hogy képzett sofőrökre bízná ezt a feladatot.

A márka eleganciájából adódóan persze itt most nem hóban driftelésre kell gondolnunk, bár egy rövidke próba erejéig kiderült: még az sem lehetetlen egy 2,5 tonnánál is nehezebb Ghost volánja mögött. A kizárólag elegáns brit akcentussal beszélő instruktőrök egy rövidke fejtágító előadáson ismertették a tényt, amelyet érdemes a téli gumik választásakor is figyelembe vennünk: a keskeny gumik előnyös tulajdonsággal bírnak havas útfelületen. A Rolls-Royce-modelleket pedig súlyukhoz és méretükhöz viszonyítva tényleg keskeny abroncsokkal szerelik, és ezáltal kedvezőbb tapadással bírhatnak négykerék-hajtású modelleknél is havas útfelületen. A példában a négykerék-hajtású Porsche 911 neve is említésre került, de azért ezt nem ecsetelték sokáig, legyen elég annyi: hogy szélsőséges esetben még az is előfordulhat, hogy jobban tapad a kizárólag hátul kaparó Rolls.

A hátsó ajtók hátrafelé nyílnak, becsukásokhoz nincs szükség kézi erőre, gombnyomásra működnek

 

A hátul utazó a főnök, a médiarendszer innen is irányítható

A hátul utazó a főnök, a médiarendszer innen is irányítható

A vezetőülésben sincs rossz dolga a kiválasztottaknak - de a rövid Ghostot jellemzően a tulajdonosok vezetik

A vezetőülésben sincs rossz dolga a kiválasztottaknak – de a rövid Ghostot jellemzően a tulajdonosok vezetik

Tényleg halad a hóban

A Kempinski High Tatra Hotel előtt ezalatt felsorakoztak a Rolls-Royce-modellek, és bepattanva a Ghost modellbe, azonnal átéreztük azt, mit jelent a valódi luxus. A vastag bőrkárpitozás, a fényes alumíniumfelületek és faberakások igényes harmóniája azonnal megcsapja az utast, hiába látott már hasonlót igényes és szintén nehezen megfizethető luxusautókban. A kidolgozottság mértéke egy Rolls-Royce-ban szembeötlően jobb és igényesebb, és ez a kulcsfontosságú tényező a nemesebb hangulat előteremtésében. A gyönyörű és süppedős bársonypadlóba csak azért nem taposunk most mezítláb, mert a téli bakancsban nehézkes lenne a sofőr- és autóváltás gyors lebonyolítása.

A volán mögött ülőknek sincs igazából rosszabb dolga, mint a hátsó sorban terpeszkedőknek, ahonnan természetesen teljes hozzáférés biztosított a médiarendszerhez, így a sofőr által választott zenei élmény bármikor felülírható a két ülés közé szerelt vezérlőelemekkel, az első ülések háttámláján elhelyezett méretes kijelzőkön keresztül.

Jármű típusa

RR Ghost (EWB)

RR Wraith (kupé)

RR Dawn (kabrió)

Motor (ccm)  V12, 6592 V12, 6592 V12, 6592
Teljesítmény (kW/LE/ford.)  571(420)/5250  632(464)/5800  571(420)/5250
Nyomaték (Nm/ford.)  780/1500 800/1500 780/1500
 0-100 km/h (s)  5,0 (5,1) 4,6 4,9
Végsebesség (km/h)  250 250 250
Saját tömeg (kg)  2470(2520) 2360 2560
Fogyasztás (l/100 km) 21,2 21,2 21,4

A szálloda körüli havas útviszonyok leküzdése valóban meg sem kottyan az RR-karavánnak: a 600 lóerő körüli V12-es motorok akár 800 Nm-es nyomatékkal is folyamatosan és állandó beavatkozás nélkül képesek haladni, hála a kifinomult hajtásláncnak, annak ellenére, hogy utóbbi érték már 1500-as fordulat mellett is rendelkezésre áll.

A száraz országutakra kanyarodva annyiban változik csak a helyzet a Ghost volánja mögött, hogy itt már nyugodtan taposhatunk izomból a gázpedálra, amennyiben úgy kívánja a helyzet. A korábban próbált, menet közben megszűnő Phantom modellhez képest itt a szó hagyományos értelmében is beszélhetünk vezetési élményről. Elfogadhatóan közvetlen a kormányzás közvetlensége, nincs vészes oldaldőlés a kanyarban, de főleg a motorerő képes feloldani és tovább fokozni a teljes elszigeteltség okozta ámulatot. A Ghostban az 571 lóerős V12-es hangja persze padlógázon is rendkívül távolinak tűnik, és a mindig szögegyenesen álló karosszériában csak a gyorsabban futó út menti fák azok, amelyek segítenek a belső szerveinknek a sebességérzet kialakításában.

A Wraith érezhetően erősebb és közvetlenebb, de ízig-vérig luxusautó így is

A Wraith érezhetően erősebb és közvetlenebb, de ízig-vérig luxusautó így is

Emily, a szárnyas múzsa

Emily, a szárnyas múzsa

Belülről nagyon hasonlítanak egymásra a modellek, de az óráról mindig eldönthető, miben ülünk

Belülről nagyon hasonlítanak egymásra a modellek, de az óráról mindig eldönthető, miben ülünk

A kupé formájú Wraith az, amely kicsit közelebb áll egy hagyományos autóhoz, ezt a futómű hangolásán és a csöppet erőteljesebb, de még mindig elegánsan visszafogott motorhangon érezni. A 632 lóerős kupéban az úthibákat már nem nyeli el teljes mértékben a futómű, mint a Ghost esetében, persze ez relatív, mivel az, hogy érzékeljük azokat, még nem azt jelenti, hogy zavaróak lennének. A kabrió Dawn modell ennél visszafogottabb valamivel, valahol a Ghost és a Wraith között van félúton, de ami a legmeghökkentőbb: ebben az autóban valóban nem érezni, hogy egy vászontetős autóban utazunk, ugyanolyan csend honol az utastérben, ha felhúzott tetővel autózunk.

A Dawn eleganciája nyitott tetővel sem változik. Fedett állapotban egy kupé kényelmét biztosítja

A Dawn eleganciája nyitott tetővel sem változik. Fedett állapotban egy kupé kényelmét biztosítja

Izomból csapatás finom mozdulatokkal

A gyér kihasználtságú poprádi repülőtér kifutóján és szervizútjain kaptunk némi lehetőséget, hogy a Rolls-modellek valódi erejét kihasználjuk. Az álló helyzetből 250 km/óráig történő gyorsítás úgyis lenyűgöző, hogy 3 emberrel az utastérben történik, és az üres kifutópályán semmihez sem tudunk viszonyítani. A hivatalos 0-100 km/h közötti 4,6 másodperc után nagyjából 10 másodperc után érjük el a 200-as utazósebességet, ahol továbbra is iszonyatosan stabil marad a Wraith, és az instruktor szerint elengedett kormánnyal is simán a fékbe taposhatnánk – de ezt nem merjük kipróbálni. A szélzaj valahol 220 környékén erősödik fel kissé, de ettől még ennél kényelmesebb GT-t nehéz volna találni, és simán gyorsítunk tovább 250-ig.

A szlalomozásnál és a nagy sebességű sávváltásoknál  a szokásosnál nyugodtabb kormánymozdulatokra van szükség, a Rolls-Royce légrugós futóműve így viselkedik igazán kiegyensúlyozottan, a hirtelen kormánymozdulatokra kicsit esetlenebbül reagál. A fékhatás a méretes test és tömege ellenére is lenyűgöző, 40 km/órás sebességről egy autóhossznál rövidebb út is elegendő az állóra fékezéshez – tehát a Wraith esetében valahol az 5269 mm körül.

És hogy miként viselkedik a hóban? A Ghost volánja mögött egy percig ezt is megtapasztalhattuk. A  két állásban – kizárólag a menüből – kapcsolható menetstabilizáló elektronika az engedékeny állásban kellemesen kontrollálható farolást tesz lehetővé, inkább ez a beállítás ajánlott. Teljesen kikapcsolt állapotban sofőr legyen a talpán, aki elsőre megfogja az azonnal érkező teherautónyi nyomatékot, amely kapásból képes megforgatni a Rollsot saját tengelye körül. Gyakorlással természetesen ez is megszokható, persze kétlem, hogy bárki ilyesmire használná ezen autókat. Az viszont teljesen biztos és világos, hogy a Rolls valóban könnyen autózható zord körülmények között is, így akit eddig csak ezen félelme tartott vissza a vásárlástól, nyugodtan járuljon a pénztárhoz százmillió forint körüli összeggel a bankkártyáján.

Ilyen is lehet csinálni egy Rollsszal, de nem könnyű teljesen kikapcsolt menetstabilázáló mellett

Ilyen is lehet csinálni egy Rollsszal, de nem könnyű teljesen kikapcsolt menetstabilázáló mellett

Kommentek

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.