Baj van Magyarországon a benzinnel?

Mit tud az új Insignia 1,5 literes motorja?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2017.02.11. 08.59

Sok gondot okoz a motorfejlesztőknek az üzemanyagok hullámzó minősége, szennyezettségükkel Románia és Bulgária mellett hazánkban is gond van. Ezt megszenvedik a turbós kis benzinesek is, amilyen az Opel Insignia 1,5-ös motorja.

Szentgotthárdon jártam a minap, de nem a hármas határhoz kirándultunk, nem is tökmagolajért vagy a szeres településszerkezet tanulmányozására érkeztünk: a kilencmilliomodik motor elkészültét ünnepeltük hazánk legnyugatibb városában. Az itteni Opel-üzemben lesz még mire koccintani, mert idén 25 éve kezdődött itt a motorgyártás, pár hónappal az Astra F összeszerelésének indítása után.

163 lóerős a 9 milliomodik motor

Az autógyárak odafigyelnek arra, hogy a jubileumi autók ne lemezfelnis, alapszínű belépőmodellek legyenek, így a kilencmilliomodik motor is egy igazán különleges erőforrás lett a több tucatnyi motorvariációt felvonultató szentgotthárdi szortimentből: az alapjaiban új Insignia 1,5 literes, turbós benzinmotorja.

1,5 literes a jubileumi motor. Mögötte Grzegorz Buchal, a vállalat vezérigazgatója. A lengyel szakember négyszeres ironman, tehát szintidőn belül úszott 3,8 kilométert, aztán letekert 180 kilométert kerékpáron és futott egy maratont. Szerinte a futás a legkönnyebb, mert ott nem fulladhatsz vízbe és nem robbanhat le a kerékpárod

Ez a motor az SGE (Small Gasoline Engine) családba tartozik, ahová a háromhengeres ezres és a négyhengeres, 1,4 literes motorok is. A Vas megyei kisvárosban készülnek még az MGE és az MDE (Medium Gasoline illetve Medium Diesel Engine) 1,6 literes négyhengeresei, valamint a Family 1 konstrukció különféle változatai.

Ezek azok az 1,8 literes benzines szívómotorok, amelyek az Astra J limuzinban is elérhetőek, de ma már főleg észak-amerikai és Mexikóban gyártott autókat hajtanak, köztük a hibrid Chevrolet Malibut.

Egyelőre csak álcázva vezetthette Gajdán Miklós kollégánk az új Insigniát. Ennek belépőmotorja lesz az 1,5-ös, új fejlesztésű turbós benzines

Egyelőre csak álcázva vezethette Gajdán Miklós kollégánk az új Insigniát. Ennek belépőmotorja lesz az 1,5-ös, új fejlesztésű turbós benzines

De vissza a jubileumi motorhoz, amelyet Gajdán Miklós kollégánk, az Év Autója szűrijének tagjaként már vezetett álcázott Insigniában. Az új erőforrásról az Opel motorfejlesztő mérnökével, a kis és közepes benzines motorok termékmenedzserével, Volker Hartmann úrral beszélgettem, aki 1998 óta jár hazánk legnyugatibb városába a gyártást támogatni. „Motorfejlesztőként az első ügyfelem a szentgotthárdi gyár” – mondja erről.

Bravúr: kilenc eltérő alkatrész

Gyártásoptimalizálási szempontból ideális motor a vadonatúj négyhengeres, amely mindössze kilenc alkatrészében különbözik a vele egy soron készülő 1,4-estől. Ezek egyike a főtengely. A kipufogó-leömlőbe integrált feltöltős, igen korszerű motort a GM észak-amerikai részlege fejlesztette ki. A maximális olajcsere-periódus 30 000 kilométer, de lehet, hogy a jövőben ezen rövidít az Opel, ami állítólag más autógyártóknál is téma.

Balra az SGE, a Small Gasoline Engine családból a háromhengeres benzines, jobbra a négyhengeres 1,4-es. Utóbbitól csupán 9 alkatrészében tér el az új 1,5-ös változat

Balra az SGE, a Small Gasoline Engine családból a háromhengeres benzines, jobbra a négyhengeres 1,4-es. Utóbbitól csupán 9 alkatrészében tér el az új 1,5-ös változat

Érdekes, hogy a gyár 0W20-as olajjal tölti fel ezt a motort, amit hibrid Toyoták és Lexusok kenőanyagként ismerhetnek olvasóink, de újabban a Volkswagen-konszern is használja ezt a specifikációt.

Megtudtam, hogy a gyári tartóssági vizsgálatokon 240 000 kilométerig használják a benzines és a dízelmotorokat, ezt követi a szétszerelés és az esetleges kopások, elhasználódások aprólékos mérése a csapágyakon, a hengerekben. Ez az a futásteljesítmény, ameddig nem lehet baja egy motornak, tehát messze nem az élettartam felső határa.

Ne legyen kokszos

Ez az 1,5 literes, 163 lóerős és 250 Nm nyomatékú motor is közvetlen benzinbefecskendezéses. A közös nyomócsöves befecskendezés elve megegyezik a dízelmotorokkal, a befecskendezési nyomás azonban nem a dízelek 1600-2500 bárja, hanem 200. Mármint jelenleg, mert az Opel idővel 350 barra növelheti ezt az értéket a tisztább égés, a csekélyebb fogyasztás és szén-dioxid-kibocsátás eléréséhez.

25 éve pár hónappal korábban kezdődött az Astra F összeszerelése, mint a motorgyártás

25 éve pár hónappal korábban kezdődött az Astra F összeszerelése, mint a motorgyártás

Nem babra megy a játék! Az EU flottafogyasztási határértékét, a 2021-től érvényes 95 gramm/kilométert elvétő gyártókra minden egyes gramm szén-dioxidért, amennyivel többet bocsát ki a flotta az engedélyezettnél, sokmillió eurós büntetés jár, grammonként. Tehát 10 gramm/km emissziós túllépés ami benzinből körülbelül 0,43 l/100 kilométernyi többletfogyasztásnak fele meg, 1470 millió eurójába, átszámítva 465 milliárd forintjába kerülne az Opelnek. Évente.

Csakhogy a szabványos fogyasztás- és emissziómérés szempontjából kedvező, közvetlen befecskendezéses, magas sűrítési viszonyú és kis hengerűrtartalmú benzines motorok hengereiben képződő koksz megkeseríti a motorfejlesztők életét, Ez minden márkánál pont ugyanígy van, mert a műszaki megoldás sajátosságaiból fakad. Volker Hartmann a legnagyobb feladatként és sikerként épp azt jelölte meg, hogy az új 1,5-ös motorban sikerüljön elkerülni a szabályozatlan öngyulladást.

Elkerülni az öngyulladást

Az a baj, hogy a hengerekben lerakódó koksz szabályozatlan öngyulladásra képes és a kontrollálatlan, kopogásos égésnél kevés károsabb érhet egy motort. Gondoljunk bele, hogy a szabályozatlan égés a kívánttal ellentétes irányba mozdíthatja a dugattyúkat.

2300 ember dolgozik az Opel legnagyobb európai motorgyárában a vas megyei Szentgotthárdon. A csillogó fémvájdling egy domború tükör, amivel minden irányból láthatják egymást az emberek. Mint más autóipari üzemekben, itt is elsődleges a baleset-megelőzés

2300 ember dolgozik az Opel legnagyobb európai motorgyárában a vas megyei Szentgotthárdon. A csillogó fémvájdling egy domború tükör, amivel minden irányból láthatják egymást az emberek. Mint más autóipari üzemekben, itt is elsődleges a baleset-megelőzés

A kopogásos égés, angolul missfire, németül Fehlzündung, többnyire a dugattyűgyűrűket teszi tönkre először, ezek törése károsítja a hengerfalat, amíg a dugattyú és a hajtókar szépen kikönyököl a hengertömbön áttört falán. Ez egy csupa öntöttvas motort is kivégezne, csak valamivel később, mint a könnyű építésű alumínium motorokat.

Tisztább benzin kéne

A kopogásos égést hamarabb felismerve mérsékelhető a motorhibák veszélye, ezért az egy helyett az Opel is két érzékelőt vethet be a jövőben egy négyhengeres motorokban. Amennyire én tudom, nem az érzékelők ára tartja vissza ettől az autógyártókat, mert a szenzor ára nincs öt euró, jeleik összefésülése a gond.

A hajtásláncot védi a kettős tömegű lendkerék, nemcsak a kényelem javítására kell az új tubós motorokhoz. A kép illusztráció, ez egy Focus 1,0 EcoBoost lendkereke

A hajtásláncot védi a kettős tömegű lendkerék, nemcsak a kényelem javítására kell az új tubós motorokhoz. A kép illusztráció, ez egy Focus 1,0 EcoBoost lendkereke

Ezen tisztább üzemanyagok használatával és a hajtóanyag megfelelő adalékolásával lehetne segíteni, de Magyarország ebből a szempontból rosszabbul teljesít. Nem hivatalosan Bulgáriában és Romániában rosszabb csak a helyzet az EU-országok között. A Peugeot és a Citroën hosszú időn át nem szállított hazánkba 1,2 Puretech turbómotoros autókat, amíg a gyár az ide szánt motorok módosításával megoldást nem talált erre a gondra.

A vadonatúj 1,5 literes motor kézi váltóval valamennyi Insigniában kettős tömegű lendkerékkel készül (automatikus váltóval más a konstrukció). A használtautó-vásárlók körében cseppet sem kedvelt, de elhagyhatatlan alkatrész kettős funkciót tölt be. Az egyik a rezgéscsillapítás, a kényelem javítása.

Ugyanilyen fontos, hogy a kéttömegű lendkerék két fele csekély elfordulásra képes egymáshoz képest és ez az apró elmozdulás elég ahhoz, hogy a feltöltött motorok ereje hosszabb átmenettel, finomabban érkezzen az erőátvitelre. Így nem éri minden gázadáskor ütésszerű terhelés betonkeményre edzett, rideg fémeket a feltöltés miatt magas nyomatékú motoroktól. A kettős tömegű lendkerékre már az 1,0 literes turbós Corsákban, háromhengeres EcoBoost Fiestákban is szükség van.

Új motor az új Insigniához

A február 9-én gyártott jubileumi motort egy új Insignia várja. A típus 2008-2009 fordulóján lépet piacra a Vectra C örököseként és értékesítési számai évekig felülmúlták a várakozásokat, de utolsó évei, a második modellfrissítés ellenére, nagyon küzdelmesek voltak. A termékciklus legvégére 2-4 milliós kedvezmények támogatták az autó értékesítését.

Nyárra várható utóda ötajtós karosszériával legfeljebb 175, kombiként akár 200 kilogrammal könnyebb elődjénél. Ez óriási előrelépés, de az Opel csúcsmodellje ezzel még csak a konkurensek szintjére fogyott le, tehát a súlyhátránya tűnik el.

Fejlett, hátul differenciálmű nélküli, oldalankénti erőelosztásos összkerékhajtás is lesz az új Insigniához, amely az ünnepi motort várja

Fejlett, hátul differenciálmű nélküli, oldalankénti erőelosztásos összkerékhajtás is lesz az új Insigniához, amely az ünnepi motort várja

92 milliméterrel hosszabb az ötajtós tengelytávja elődjénél, ami 2829 millimétert jelent. Nyomtávja 11 millimétert gyarapodott, az autó magassága viszont 29 milliméterrel csekélyebb. Az új arányok mellett az autót sportosabbá teszi a három centiméterrel mélyebbre engedhető ülés is. A továbbfejlesztett adaptív lengéscsillapítás megőrzi az automatikus, kényelemes és takarékos Tour illetve a Sport állást, a lengéscsillapítók működésébe az elektrohidraulikus szerkezet másodpercenként 500-szor képes beavatkozni az adott útszakasz és a vezetési stílus függvényében.

Az új Insignia megkapja a GKN Twinster négykerék-hajtását. Ez egy alapvetően elsőkerék-hajtású autókra kitalált rendszer, amelyhez hasonló a Range Rover Evoque-ban és a Ford Focus RS-ben dolgozik. A hátsó tengelyen nincs differenciálmű, a nyomaték elosztását elektronika szabályozza oldalanként egy-egy többlemezes tengelykapcsoló, másik nevén lamellás kuplung nyitásával-zárásával. Az autó élénkségét a hátsó kerekek nyomatékarányának variálásával javító elektronika, az ún. torque vectoring eddig a prémiummárkák és a kis sorozatban gyártott sportmodellek, például a Lancer Evo privilégiuma volt a középkategóriában.

Balra a közepes méretű, tehát 1,6-os dízel, amiből évente 310 000 készül Szentgotthárdon. Jobbra az 1,6-os benzines, amelyből 170 és 200 lóerős van, jóval kisebb darabszámban

Balra a közepes méretű, tehát 1,6-os dízel, amiből évente 310 000 készül Szentgotthárdon. Jobbra az 1,6-os benzines, amelyből 170 és 200 lóerős van, jóval kisebb darabszámban

Szentgotthárdon a rövid ünnepség után hamar újraindult a termelés, ahol 25-ik éve készülnek motorok, köztük a tavalyi Év Autójának választott Astra K valamennyi erőforrása. Ha a kilencmilliomodik szentgotthárdi motort szem elől tévesztjük is, az új Insignia 1,5 turbót akár a 9 067 344-ik motorral is örömmel kipróbálnánk.

Kommentek

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.