Miből áll a legdrágább magyar autó?

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2017.01.09. 15.00

Jöjjenek az eddig ismeretlen összegek Szalay Balázs sivatagi versenygépéről a 2 millió forintos fogyasztástól a 12 millió forintos váltóig.

1

„Egyes sivatagi szakaszokon 100 kilométeren 50-70 litert is megiszik a 650 forintos spéci üzemanyagból” – válaszolja kérdésemre pár nappal az Africa Race kezdete előtt Őri Péter, a Szalay Dakar Team vezető szerelője. A csapat halásztelki műhelyében látogattuk meg a jó eséllyel legdrágább, és legtöbb forintból fenntartható, nagyrészt magyar gyártású autót

3

Ugorjunk az időben a mába, gyorsan fel is tettünk egy kérdést az éppen Mauritániában száguldó Szalay Balázsnak: a verseny egésze alatt mennyit eszik a kocsid? „Olyan 3500 litert.” Az üzemanyagköltség tehát csak ennél az autónál bőven 2 millió forint felett lesz. És mennyit fogyaszt a csapat egésze a versenykamionnal és a szervizkamionnal együtt? „13 ezer litert.” Számoljunk tovább, a spéci benzinnel szemben ez már olcsóbb, részben helyi gázolaj, de literenként 200 forinttal is újabb 1,9 millió

2

Azaz kizárólag csak az üzemanyagköltség 4 millió forint a 3 hétre. De kezdjük az elején a csapat érdekesebb költségeinek megismerését

4

A Monacótól (valójában Marokkótól) Szenegál fővárosáig, Dakarig tartó 6500 kilométeres Africa Race-en való indulásért már önmagában kisebb vagyont kell fizetni: a Szalay Dakar Team 107 ezer euró (33,2 millió forint) nevezési díjat utalt át, a televíziós jogdíj pedig Magyarországra 30 ezer euró volt (9,4 millió forint)

5

Térjünk át a szörnyre, az autó legfontosabb külföldi alkatrésze a motor, amely tulajdonképpen egy tök szabványos V8-as Chevy-blokk, rengetegen használják alapnak. Őri Péter szerint „kis túlzással szinte minden amerikai autós boltban kapható”, és megvehető hozzá millió különféle tuningszett attól függően, ki milyen szériában akar menni vele. A 6,2 literes motor alapára nagyjából 2 millió forint, viszont szinte elpusztíthatatlan (a hasonló Merci V8-as ára 10-szer ennyi)

6

Teljesítménye 360-380 lóerő 5000-6000 fordulatszám között, csúcsnyomatéka 650 Nm. Amennyire lehet, hátra szerelték a Chevy Blazer-alapú járműben

7,5

Jóval drágább a motornál a hatfokozatú, manuális Xtrac váltó. Nagyjából 12 millió forint

7

A versenyautó szabálykönyv szerinti minimum súlya 50 liter üzemanyaggal 2150 kiló lehet, a valóságban nagyjából 2220 kilós lehet a magyar szörny. Őri szerint nem olyan lényeges a 70 kilónyi plusz

8

A motorral ellentétben jó pár alkatrészből zsáknyi fogy a világ egyik legkeményebb terepraliján. Szemre brutálisak, és Őri szerint extrém erősek ugyan a 300 eurós (95 ezer forint) abroncsok, strapabírásuk ellenére mégis kb. 24 darab fogy a 10 napos verseny alatt. Ez így összesen 2,3 millió forintos gumiköltség csak az Opel Mokkának nevezett autónál, ehhez jön pluszban a versenykamion

8 620x414

Szalay autója minden egyes versenynapon elfogyaszt egy-egy 100 dolláros légszűrőt (29 ezer forint), nagyjából kétszer annyi, azaz 20 darab gömbfejet (szintén 100 dolcsival számolva ez 58 ezer forint). Ez a doboz fogja meg a motortérbe betörő homok egy részét

9

A kardán sokkal strapabíróbb. Magyarországon készíti a csapat egyik hazai beszállítója olyan 100 ezer forintért. Őri nagyon dicséri őket, ahogyan a trepni készítőjét is

10

Szintén hazai műanyagos cég gyártja a sivatagi versenyek egyik legfontosabb kellékét 30 ezer forint környékén darabonként. A homokba harapást a lyukak mellett a felület érdessége segíti, 4-et visznek magukkal minden reggel

19

Beépített emelők is segítenek, ezekkel a karokkal aktiválhatók

17

A pehelysúlyú kasztni szintén Made in Hungary

img_0105-620x414

Magyar esztergályos munkája a szívórendszer 37 mm-es szűkítője is. Ezzel korlátozza az Africa Race egyik szabálya a teljesítmények elszabadulását

11

Homoklapátból 2 darab része a versenyautónak. Egy hosszú nyelű kell a külső ásáshoz, egy rövid, az az autó alatti bányászáshoz

12

A „melyik szerszámot használják a leggyakrabban a szerelők?” – kérdésre meglehetősen egyértelmű a csapat válasza. „A 17-es villáskulcs, mert az összes futóműcsavart azzal lehet meglazítani és meghúzni”

13

Áttérve a csapattagok fogyasztására, megkérdeztük Szalaytól, hogy szed-e vitaminokat, étrend-kiegészítőket? „Próbálok változatosan étkezni a lehetőségekhez képest. Gyomorfertőtlenítőből fogy a legtöbb, pár napja például benyalt majdnem az egész csapat egy vírust, úgyhogy szükség volt rá. Bunkoczi Lacinak is kellett.” Ez itt egy sima tábori vacsora

14

Korábban megírtuk, hogy kolbászból és szalonnából bőven vitt magával hazait a csapat, na de vajon mi a Szalay Dakar Team kedvenc helyi étele? „Dakarban, a tengerparton van egy kedvenc éttermünk, ahol isteni hallevest főznek, és van egy vászonterítős, műanyag székes étterem, ahol finom rákot sütnek. De a szünnapon a dahlai piacon is veszünk rákot és serpenyőben megsütjük a táborban”

15

A vasárnapi szakaszon 10-ik helyen befutó, de a győztes Serradoritól csupán kevesebb mint hét perccel később célba érő Szalayék összetettben is a 10-ik helyen állnak, 6 óra 46 perces hátránnyal

Az autóról részletesebben itt írtunk

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.