A kolbász nagyon kell, a szalonna végképp

Bemutató: Opel Mokka tereprali versenyautó

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2017.01.03. 17.00

Dakar felé száguld a Szalay Balázs-Bunkoczi László páros Opel Mokkája. Megnéztük a versenyautót, amelyre félelmetes pofonok várnak Afrikában.

Sellár Ottó operatőr kolléga és bölcs terepjárós mondta nekem egyszer, hogy nem a terep öli meg az autót, hanem a tempó. Ebben olyannyira igaza van, hogy akár egy utcai terepjáró is elcammoghatna az Afrika Eco Race dakari céljáig. Csak nem terepralis sebességgel, ami nagyon más műfaj, mint a dzsipekkel való offroadozás.

Érdekelt, hogyan képes egy versenyautó elviselni egy komplett dakarnyi megpróbáltatást, ezért felkerestük Őri Péter műszaki vezetőt az Opel Dakar Team halászteleki bázisán, hogy meséljen nekünk a csőrácsvázra épülő versenygépről.

Némi átfazonírozással az autó aktuális szponzornak fontos modell nevét viseli, ami most épp az Opel Mokka. Fizimiskáját tekintve a korábbi Antarára jobban hasonlít, méretei alapján mindkettőnél sokkal drabálisabb. Szélvédője megegyezik a régi Chevrolet Blazerével, amivel a csapat az ezredfordulón versenyzett és 2000-ben, az első magyar egységként, célba is ért az akkori Párizs-Dakar ralin.

Őri Péter, a csapat műszaki vezetője Lencsés Csaba kollégámnak mesél a hűtőrendszerről

„Versenytempóban kell megtenniük 800 kilométert anélkül, hogy bárkivel is találkoznának. Erre kell felkészíteni a technikát” – vázolja az elsődleges feladatot Őri Péter. A motorral viszonylag kevés a baj, a Chevrolet Corvette V8-as blokkja ideális. Ennyire olcsón ennyi lóerőt és ehhez mérhető megbízhatóságot nem nyújt más erőforrás a szervizvezető szerint. Hengerenként két szelep, nyomórudas vezérlés, egy központi vezérműtengely, szívócső-befecskendezés és nincs turbó.

Egyszerű V8, brutális hűtés

Persze a többletteljesítmény jól jönne, főleg magas hegyi környezetben, de a feltöltés sokat emel egy motor hőterhelésén és itt a több tartalékkal bíró szívómotor is extrém terheléssel fut. A terepjárás alapja a megfelelő hűtés, ez az utcai dzsipek tervezésekor is létfontosságú.

Ez a láda fogja meg a motortérbe betörő homok egy részét

Ez a láda fogja meg a motortérbe betörő homok egy részét

Akkor is a normál tartományon belül kell tartani a létfontosságú folyadékok hőmérsékletét, ha az autó egy helyben küzd a mély homokban. A vízhűtő minden dimenziója impozáns, 14,5 liter hűtőfolyadék kering a rendszerben. Külön hűtőradiátora van természetesen a motorolajnak, a differenciálművek, a váltó és még a hidraulikus kormányrásegítés olajának is. Motorolajból vagy 12 liternyi dolgozik a száraz karteresre alakított kenési rendszerben.

Nehezíti a hűtők elhelyezését, hogy hűtési szempontból a legjobb volna az autó egész orrát kivágni, hadd dőljön be a levegő. De ez nem megy, mert ott a homok is ömlene be, ezért a csapat sokéves türelemjáték keretében próbálja megtalálni a levegőbelépők mérete és a homokbetörés mérséklése közötti egyensúlyt.

Létfontosságú a dehidratáció késleltetése. Az ajtókban lévő víz mellett mindkét versenyzőnél van palackos víz is, tudatosan, rendszeresen isznak, nehogy kiszáradjanak

Létfontosságú a dehidratáció késleltetése. Az ajtókban lévő víz mellett mindkét versenyzőnél van palackos víz is, tudatosan, rendszeresen isznak, nehogy kiszáradjanak

Ráadásul a homok sem egyféle. Van mindenhova behatoló finom púder és durvább, nagyobb szemcsés. Olyan a homok a helyieknek, mint a hó az eszkimóknak, akik tudnak rá vagy 97 szót.

Miért nem erősebb a motor?

A motor teljesítménye kisebb, mint a szériaváltozatban, aminek nem a hosszú élettartam az oka, hanem a fojtás. A szívórendszerben egy fémtölcsér 36 milliméteres átmérőn engedi csak áramolni a levegőt, a kevés levegőhöz nyolc méretes égéstérben sem lehet túl sok benzint adagolni, így az autó körülbelül 360-380 lóerős. A forgatónyomaték 650 Nm körül van.

Ritka szép fémmunka a szűkítő. A falnak ütköző levegővel valamiért jobb a motor teljesítménye, mintha egy sima orsóformájú szűkületen jutna át a beszívott levegő

Ritka szép fémmunka a szűkítő. A falnak ütköző levegővel valamiért jobb a motor teljesítménye, mintha egy sima orsóformájú szűkületen jutna át a beszívott levegő

A szűkítő nem szimplán egy orsó, ami csökkenti a keresztmetszetet. Az áramlás javítása érdekében a levegő nekirohan a falnak és úgy áramlik tovább. Az alkatrész ritka szép fémmunka. Épített versenyautókat csodálva jó érzés látni, mi mindenre van itthon aranykezű mester.

250 mm rugóút

A legkegyetlenebb csapások a futóművet és a gumikat érik. A többnyire hátul használatos merev tengelyre és a független kerékfelfüggesztés kialakítására eltérő előírások vonatkoznak. Előbbieknek 300 mm rugóúttal kedvez a szabályalkotó, a korszerűbb megoldással 250 mm a limit. A mai versenygumik káprázatosan jók, de mindent azért nem bírnak ki. Amíg az évezredek során az erodálódó hegyek kövéből homok lesz, éles peremük elég sok abroncsot kihasít.

15-20 perc alatt kell tudni trapézlengőkart, féltengelyt vagy kardántengelyt  cserélni a forró homokban, tűzálló alsóneműben és versenyoverallban

15-20 perc alatt kell tudni trapézlengőkart, féltengelyt vagy kardántengelyt cserélni a forró homokban, tűzálló alsóneműben és versenyoverallban

A gumiabroncsoknak nemcsak homokban és köveken egyaránt használható mintázattal kell rendelkezniük. Az is elvárás, hogy amikor a jobb erőátadás érdekében lecsökkentik a légnyomást 08-1,0 barra, akkor se forduljanak le a felniről és ne sérüljön meg az oldalfaluk.

Hőség és vacogás

A versenyzők és a járművek életét minden téren megkeseríti a hőség. Volt annyira forró szakasz, hogy a hajtó féltengelyek gumiharangja meglágyult, elengedte a kenőanyagot és onnantól csak rövid idő kérdése a féltengelyek pusztulása.

De az ellenkezője talán még rosszabb. Őri Péter még sosem fázott annyira, mint a 2014-es Africa Race marokkói szakaszán. A 4167 méterig emelkedő Atlasz-hegység mentén a naplemente arra hasonlít, mintha kinyitnák egy kolosszális jégszekrény ajtaját és rövid átmenettel a pulóveres időből mínusz 10 Celsius-fok lesz.

2150 kg az alsó súlyhatár, nagyjából 2220 kilós az Opel Mokka, motorja 360-380 lóerős

2150 kg az alsó súlyhatár, nagyjából 2220 kilós az Opel Mokka, motorja 360-380 lóerős

Szervizkamion nélkül biztosan nem érnének célba a tévéknek nyilatkozó versenyzők. A Szalay-Bunkoczi kettős kísérőjárműve egy 6×6-os hajtásképletű MAN teherautó, háromfős legénységgel. Kecskés István az egyik szerelő, Bokros Sándor a lakatos, Őri Péter a másik szerelő. A szervizkamion legénységének feladata többek között beszerezni a tisztálkodáshoz szükséges vizet és pénzt váltani, ami a monstrum kiterjedése miatt is nehéz feladat az afrikai településeken.

Ami kell: kolbász, szalonna

Ők viszik a csapat működése szempontjából létfontosságú tartalékot, a kolbászt és a szalonnát, aminek meglétére még indulás előtt egytől egyig rákérdeznek a társak. Mert amikor befut a mezőny, a szervezők által biztosított központi vacsorának még híre-hamva sincs.

Balra Bunkoczi László navigátor, jobbra Szalay Balázs. A sivatagi versenyekben sokat számít a rutin

Balra Bunkoczi László navigátor, jobbra Szalay Balázs. A sivatagi versenyekben sokat számít a rutin

A vezető és a navigátor feladata verseny közben mozgásképessé tenni a meghibásodó, lezúzott járművet. A kardán, a féltengely vagy az alsó trapézlengőkar cseréjének szintideje 15-20 perc, mindezt tűzálló alsóneműben, homokban kínlódva kell elővezetni. A könnyebb csere érdekében a féltengelyek és a lengőkarok mind a négy keréknél azonosak. A cserékhez szükséges szerszámok mellett oldalanként működtethető hidraulikus emelő segíti a munkát.

Karjuk a hátsó borítás alatt van, a homokvasak mellett. Ezek a szénszálas műanyagból készülő, durva anyagukkal a homokban megkapaszkodó, 120 centis trepnik segítik a kilábolást mély homokból, ha elássa magát az autó. A trepni nem mindig elég, az ásáshoz a hosszú és a rövid nyelű lapátot kell megragadni. Előbbivel a kerék mögül érdemes kotorni a homokot, a röviddel az autó alól.

Kétféle benzin, 15-70 l/100 km

Üzemanyagot nem kell szállítani a szervizkamionnal, azt a szervezők elérhetővé teszik a rendelt mennyiségben a versenyzők számára. Kapható olcsóbb 95-ös és 102 oktános, oxigénnel dúsított valódi versenybenzin is.

Van mit felfedezni az utastérben

Van mit felfedezni az utastérben

Utóbbi literje majdnem 700 forint, de az olcsóbbikból sem olcsó mulatság teletankolni a Mokkát. 480 literes a tank, anyaga szénszál-erősítésű műanyag. Homokban, erőltetve a fogyasztás nagyjából a duplája annak a 30 liternek százon, amit a Le Mans-i LMP1-es prototípusok büntetés nélkül fogyaszthatnak. A homokon bedöntött 50-70 l/100 km országúton lemegy 15 literre, ha elég 80-100-zal gurulni. Százon százat verseny közben sem eszik az amerikai V8, amely idén újra elrepítheti a Szalay-Bunkoczi párost a Rózsaszín-tó partjára, Dakarba.

Kommentek

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem-kabrió és nem-CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Gigaüzlet lehet a PSA-nak az Opel megszerzése

Mintegy kétmilliárd euró (615 milliárd forint) megtakarítást hozhat a PSA konszernnek az Opel felvásárlása.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.