Ilyen csúnya balesetektől óv meg a téli gumi

Szerző: hirdetes levél küldés 
Dátum: 2016.12.01. 10.00

Ha még mindig azt hiszed, hogy a téli gumi marketingfogás, akkor nézd meg ezt a néhány videót, és rájössz, hogy nem az.

Hazánkban is egyre több autós belátja, hogy bizony az évszaknak megfelelő abroncsválasztás nem hülyeség; a téli gumi havas, jeges útviszonyok között bizony életet menthet. Ezt az állítást annyi teszt támasztja alá évről évre, hogy akkor is belebotlik az ember egy ilyenbe böngészés közben, ha nem akar.

Csakúgy, mint az alábbi videókba, amik remek példái annak, hogy miért kell téli gumit használni, ha beköszönt a hideg időjárás. Ne akarjon így járni senki, jobb a más kárán tanulni.

De sokan még mindig csak akkor rohanják meg a gumiszervizeket, vagy veszik elő a kerékkulcsot, amikor leesik az első hó. Ez kérem, hiba, mondom is, hogy miért: a téli abroncsokat nemcsak hóra fejlesztik, hanem a télen előforduló összes csapadékforma mellett alacsony hőmérsékletre is.

Az utastérből nézve egy száraz, napsütéses nap pont olyannak tűnik, akár nyáron, pedig az aszfalt télen lehűl, a nyári gumi pedig nem tapad úgy, mintha 20-30 °C lenne odakint. Pontosan ez az oka annak, hogy télen is száraz úton történik a legtöbb baleset (57%). Ez a helyzet pedig fokozódik, ha csapadék is van az úton. A fékezési próbák is a téli gumik használatát erősítik. Városi sebesség mellett száraz körülmények között 2 autónyi különbség is lehet a téli és nyári abroncs fékútja között, előbbi javára. Nedves, csúszós körülmények között pedig akár megduplázódhat az út hossza. Azaz, amíg 40 km/óráról fékezve téli gumival 25-30 méter a fékút, addig nyárival 50-60 méter alatt áll meg a kocsi.

Ez nem kevés különbség, pontosan emiatt ajánlott cserélni nyáriról téli gumira, ha a levegő hőmérséklete tartósan 7 Celsius-fok alá süllyed.

Néhány alapdolog, amit mindenképpen tudnod kell a téli abroncsokról: 

  • A téli gumikat a futófelület mintázatáról is azonosíthatod, de biztosra úgy mehetsz, ha az M+S jelzés (sár+hó) mellett egy kis hópelyhet is látsz az abroncs oldalfalán.
  • Nem szabad csak az egyik tengelyen használni téli gumikat, cseréld mind a négyet!
  • A jelenlegi szabályok szerint minimum 4 milliméteres mélységűnek kell lennie a bordázatnak a téli abroncsoknál.
  • Az abroncs kora is nagyon fontos, amit a DOT-szám jelez, ennek négy karaktere írja le, mikor készült a gumi, így például a 4616-os számú gumit: 2016. 46. hetében gyártották.
  • A 6 éves gumikat akkor is érdemes már lecserélni, ha azok nem koptak el.
  • Ne hagyatkozz kizárólag az elektronikára! A legfejlettebb ESP sem fogja tudni megoldani a bajt, ha túl gyorsan mész.

Pont téli gumit keresel? Vagy még nem cserélted át?

Nem csupán gumis műhelyek jöhetnek szóba, ha kerékcseréről van szó. Az autó téli felkészítését is érdemes márkaszervizben végeztetni, hiszen számtalan helyen ilyenkor akciókkal várják az ügyfeleket. Spórolni mindenki szeret, és egy komplett szett megvásárlásakor nagyon nem mindegy, hogy mennyibe kerül egy-egy gumiabroncs. A Ford Motorcraft szolgáltatása ebben a szezonban kiemelt ajánlatokat kínál, Fiestára vagy Focusra például már alig tízezer forint/darab áron vásárolhatunk abroncsokat.

A márkaszervizekben történő csere további előnye, hogy potom összegekért már a tárolás is megoldható, így nem kell az anyós vagy a szomszéd padlására, illetve pincébe bekönyörögni nyári gumiabroncsainkat. A gumicserét érdemes összekötni esetleg egy olajcserével is, a Ford Motorcraft erre is kínál lehetőséget, fix áron rejtett költségek nélkül. Olajcserére vagy gumicserére akár online is foglalhat időpontot.

Már fent van a téli abroncs, és leesett az első hó? Erre nagyon figyelj:

  • Jeges úton könnyen kipörögnek a kerekek. Ha lehet, kettesben, a kuplungot finoman felengedve indulj el.
  • Jó tisztában lenni azzal, mennyire fognak a gumik. Ahogy a forgalom engedi, egyenes szakaszokon határozott fékezéssel kiderítheted, hogy mennyire tapad az út.
  • Autópályán nem biztos, hogy elég, ha 100 km/órára lassítasz. Sajnos sokszor csak akkor derül ki, hogy nagyobb volt a tempó, amikor fékezés vagy gázelvétel miatt elkönnyül az autó fara és megpördülsz.
  • A friss hó valamivel jobban tapad, mint a keményre taposott. Próbáld felismerni a jeges foltokat, csíkokat, mert ezeken rosszabbul tapad a gumiabroncs.
  • Jeges, havas úton ne fékezz a kanyarban a kormányzással egyszerre, mert a guminak épp elég az oldalirányú erőket átvinni, nemhogy még hosszirányúakkal (fékezés-gyorsítás) küzdjön. A kanyar előtt fékezve vedd fel azt a sebességet, amivel biztonságosan átjuthatsz a fordulón.

 

Sportautód van? Akkor kell csak igazán a téli gumi, és attól sem kell félned, hogy nem találsz megfelelőt autód teljesítményéhez. A manapság akár 270 km/h-s sebességnek is megfelelő téli gumik már nincsenek hátrányban nyári társaikkal szemben. Ez persze csak az abroncsok teljesítményét demonstrálja, a valóságban fontos betartani a sebességhatárokat, és havas körülmények között senki ne autózza ki járműve és abroncsai maximális képességét. Nem éri meg…

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.