Mennyivel nő a fékút lapos gumikkal?

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.11.30. 06.15

És mennyivel, ha túl magas a nyomás az abroncsokban? Mértünk párat.

Gigantikus felmérést végzett pár éve a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). Kilenc uniós országban térdeltek oda emberei 38.000 autóhoz bevásárlóközpontok parkolóiban, hogy megmérjék az abroncsokban a nyomást. Elgondolkodtató eredmények születtek.

Az autósok 71 százaléka lapos gumikkal jár, aminek számos kedvezőtlen következménye lehet. Például magasabb fogyasztás, ennek érzékeltetésére az FIA kiszámolta, hogy évente kétmilliárd litert égetnek el a járművek feleslegesen, és 4,8 millió tonna szén-dioxidot nyomnak pluszban a levegőbe. De máshol is ráfizetnek a figyelmetlen autóhasználók, hiszen így gyorsabban kopnak a gumik, itt az jött ki nekik, hogy 12,2 millió abroncs megy tönkre idő előtt.

De van egy ezeknél is súlyosabb következménye a lapos abroncsoknak, növelik a féktávot, balesetveszélyesek. Hogy mennyivel, arra egy közel sem tudományos kísérletet végeztünk. Az FIA szerint az előírttól 0,5 barral alacsonyabb nyomás már kritikusnak számít, ezért a normál nyomásos gumikkal végzett satufékezés féktávját összevetettük a fél barral leeresztett és a fél barral túlfújt gumikkal mért távolságokkal.

Öt-öt-öt alkalommal gyorsítottunk százra a három különböző guminyomással, majd satuféket nyomtunk.

1

A méréseket a tököli vezetéstechnikai központban végeztük a tartósteszten futó Nissannal. Az Európa-szerte újonnan értékesített négykerekűek között átlagos és népszerű családi autónak számít a Qashqai. Segítségünkre volt Gere Tamás, okleveles autógépész, akinek szakterülete a GPS-alapú mérés

2

A fékezés időtartamát, és abból következően a féktávot a QStarz LT-Q6000S CX típusú műszerrel mértük

9

Itt éppen azt írja ki, hogy 100 km/órás tempóról ennél a fékezésnél 2,586 másodperc alatt állt meg a Qashqai, és ez a fékezés 0,014 ezredmásodperccel volt jobb az előzőnél. Azért fékeztünk öt-öt alkalommal minden guminyomással, hogy az átlagok pontosabb képet adjanak

6

Külső, 10 Hz-es GPS-vevő

10

Kontrollszoftvert is használtunk a sebesség monitorozására

Elsőként a gyártó által előírt normál nyomással fékeztünk ötször (elöl 2,3 bar, hátul 2,1 bar), és átlagosan 36 méter 24 centi lett a féktáv.

8

Tomi adatrögzítése után túlfújtuk a gumikat 0,5 barral. Elöl 2,8 bar, hátul 2,6 bar lett a gumikban – nyár közepi tűző napon hagyva az autót simán felmehet ennyire

Magas nyomással satufékezve 37 méter 12 centi lett az átlagos féktáv, azaz majdnem 90 centit nőtt. Igazán távol áll tőlünk a hatásvadászat, de ez akár emberéletet is jelenthet, ha lelép egy gyalogos a kocsi elé

4

Ezután leeresztettük a Dunlop Sport Maxx RT gumikat, az alacsony oldalfal ellenére már ilyen távolságból is látszik, hogy laposak, az orrmotoros autónál főleg elöl. Igen, még nyári abroncsokkal mértünk, nálunk ezek több hónapot vannak használatban a télieknél

5

Az 1,6-os, extrás, dízel Qashqai 225/45/19-ös abroncsai mifelénk nem mondhatók átlagosnak. Rossz guminyomásnál nő a gördülési zaj is, vagyis romlik a menetkomfort

3

Vészhelyzetre figyelmeztet az autó, lapos mind a négy abroncs, de ennek most így kell lenni

A gyári által megadott adatnál 0,5 bar nyomással laposabb gumikkal az átlagos féktáv 36 méter 92 centi lett, azaz közel 70 centivel később állt meg az autó a normál nyomásos fékezések átlagánál.

7

Ezúttal csak egyenes irányú haladáskor fékeztünk, de fontos kiemelni: rossz guminyomásos satuféknél sokkal instabilabb az autó, nemcsak a féktáv növekszik, hanem csökken a jármű stabilitása. Tisztán érződött ez a kormány elfordítása nélkül is

11

Végül pedig egy cikkajánló, aznap ugyanis két darab cseh rendszámos, metálkék Nissan suhant ki Tökölre. Hamarosan teszt a Vezessen az 570 lóerős GT-R-ről (féktáv 100-ról 0-ra meleg fékekkel 33,3 méter – AMS-mérés)

Kommentek

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.