Mennyivel nő a fékút lapos gumikkal?

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.11.30. 06.15

És mennyivel, ha túl magas a nyomás az abroncsokban? Mértünk párat.

Gigantikus felmérést végzett pár éve a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). Kilenc uniós országban térdeltek oda emberei 38.000 autóhoz bevásárlóközpontok parkolóiban, hogy megmérjék az abroncsokban a nyomást. Elgondolkodtató eredmények születtek.

Az autósok 71 százaléka lapos gumikkal jár, aminek számos kedvezőtlen következménye lehet. Például magasabb fogyasztás, ennek érzékeltetésére az FIA kiszámolta, hogy évente kétmilliárd litert égetnek el a járművek feleslegesen, és 4,8 millió tonna szén-dioxidot nyomnak pluszban a levegőbe. De máshol is ráfizetnek a figyelmetlen autóhasználók, hiszen így gyorsabban kopnak a gumik, itt az jött ki nekik, hogy 12,2 millió abroncs megy tönkre idő előtt.

De van egy ezeknél is súlyosabb következménye a lapos abroncsoknak, növelik a féktávot, balesetveszélyesek. Hogy mennyivel, arra egy közel sem tudományos kísérletet végeztünk. Az FIA szerint az előírttól 0,5 barral alacsonyabb nyomás már kritikusnak számít, ezért a normál nyomásos gumikkal végzett satufékezés féktávját összevetettük a fél barral leeresztett és a fél barral túlfújt gumikkal mért távolságokkal.

Öt-öt-öt alkalommal gyorsítottunk százra a három különböző guminyomással, majd satuféket nyomtunk.

1

A méréseket a tököli vezetéstechnikai központban végeztük a tartósteszten futó Nissannal. Az Európa-szerte újonnan értékesített négykerekűek között átlagos és népszerű családi autónak számít a Qashqai. Segítségünkre volt Gere Tamás, okleveles autógépész, akinek szakterülete a GPS-alapú mérés

2

A fékezés időtartamát, és abból következően a féktávot a QStarz LT-Q6000S CX típusú műszerrel mértük

9

Itt éppen azt írja ki, hogy 100 km/órás tempóról ennél a fékezésnél 2,586 másodperc alatt állt meg a Qashqai, és ez a fékezés 0,014 ezredmásodperccel volt jobb az előzőnél. Azért fékeztünk öt-öt alkalommal minden guminyomással, hogy az átlagok pontosabb képet adjanak

6

Külső, 10 Hz-es GPS-vevő

10

Kontrollszoftvert is használtunk a sebesség monitorozására

Elsőként a gyártó által előírt normál nyomással fékeztünk ötször (elöl 2,3 bar, hátul 2,1 bar), és átlagosan 36 méter 24 centi lett a féktáv.

8

Tomi adatrögzítése után túlfújtuk a gumikat 0,5 barral. Elöl 2,8 bar, hátul 2,6 bar lett a gumikban – nyár közepi tűző napon hagyva az autót simán felmehet ennyire

Magas nyomással satufékezve 37 méter 12 centi lett az átlagos féktáv, azaz majdnem 90 centit nőtt. Igazán távol áll tőlünk a hatásvadászat, de ez akár emberéletet is jelenthet, ha lelép egy gyalogos a kocsi elé

4

Ezután leeresztettük a Dunlop Sport Maxx RT gumikat, az alacsony oldalfal ellenére már ilyen távolságból is látszik, hogy laposak, az orrmotoros autónál főleg elöl. Igen, még nyári abroncsokkal mértünk, nálunk ezek több hónapot vannak használatban a télieknél

5

Az 1,6-os, extrás, dízel Qashqai 225/45/19-ös abroncsai mifelénk nem mondhatók átlagosnak. Rossz guminyomásnál nő a gördülési zaj is, vagyis romlik a menetkomfort

3

Vészhelyzetre figyelmeztet az autó, lapos mind a négy abroncs, de ennek most így kell lenni

A gyári által megadott adatnál 0,5 bar nyomással laposabb gumikkal az átlagos féktáv 36 méter 92 centi lett, azaz közel 70 centivel később állt meg az autó a normál nyomásos fékezések átlagánál.

7

Ezúttal csak egyenes irányú haladáskor fékeztünk, de fontos kiemelni: rossz guminyomásos satuféknél sokkal instabilabb az autó, nemcsak a féktáv növekszik, hanem csökken a jármű stabilitása. Tisztán érződött ez a kormány elfordítása nélkül is

11

Végül pedig egy cikkajánló, aznap ugyanis két darab cseh rendszámos, metálkék Nissan suhant ki Tökölre. Hamarosan teszt a Vezessen az 570 lóerős GT-R-ről (féktáv 100-ról 0-ra meleg fékekkel 33,3 méter – AMS-mérés)

Kommentek

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

F1: Stúdiófotókon a Mercedes új autója

A Mercedes szombaton stúdiófotókon is megmutatta csütörtökön leleplezett 2017-es autóját, a W08-ast.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

Ilyen hülye miért vezet?

Minden arra utalt, hogy a vonat megállíthatatlanul közeledik, mégis a sínekre hajtott.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.