Hétszer büntették a BMW-st, mindig igazságtalanul

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.11.28. 06.15

Ha nem fizeti be a hétszer 15 ezer forintot, hétszer 60 ezret kell. Azaz 420 ezer forintot.

Gergő édesapja váratlanul szívinfarktust kapott, a jászsági kisvárosból Szegedre vitte a rohammentő a hatvanas férfit. Fia amint meghallotta a hírt, azonnal bepattant a BMW-jébe. Mivel nem jár ezzel az autóval az M5-ös autópályán, gyorsan vásárolt matricát a telefonjára korábban letöltött telekomos alkalmazással.

Az appon belüli „matricáim” részben rögvest megjelent a megnyugtató felirat: BMW, országos, 10 napos, rendszám, és a lejárat dátuma, egy éppen 10 nappal későbbi időpont. Indított, egyesbe tolta a 330i váltókarját, amikor megérkezett az sms a 2975 forint levonásáról „sikeres úthasználati-díj vásárlás!” felirattal a tetején.

3JÓ

Itt még minden oké

Minden nap jött a postás, és mindig hozott valami felettébb idegesítőt

A következő napokban természetesen többször meglátogatta édesapját, aki szerencsére egyre jobban lett, nagyjából éppen akkor engedték haza, amikor Gergőnek bírságcsekket hozott a postás. Feladó a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt., benne 14.875 forintos csekk. Állítólag érvényes matrica nélkül közlekedett autópályán.

A levélben pontosan szerepel az elektronikus ellenőrzés helye kilométerszelvénnyel, ideje percre meghatározva. Igen, ezen a helyen és ebben az időpontban valóban közlekedett a sztráda azon szakaszán, csakhogy előtte kifizette a matricát, amiről a telefonja két bizonyítékot is őriz. Ennek ellenére ijesztő volt tovább olvasni, hogy ha a „fizetési kötelezettségének jelen felszólítás kézhezvételétől számított 30 napon belül nem tesz eleget, a pótdíj mértéke a 30 napon túli befizetésre előírt emelt összegre módosul. Az emelt pótdíj mértéke: 59500 forint.”

Igen súlyos szám, pláne úgy, hogy a következő napokban többször jött a postás, és mindig hozott ilyen levelet, volt, hogy többet egyszerre. A víkendre összesen hét csekk hevert a megdöbbent Gergő asztalán, aki biztos volt benne, hogy egyet sem fizet be. Akkor ez hétszer 60 ezer, azaz 420 ezer forint bírság?

2JÓ

Hetet kapott

Mi az az est?

Már az első csekk érkezése után riadtan babrálni kezdte a telefonját, bár tisztán emlékezett a sikeres matrica-vásárlásra, és az érte kifizetett háromezer forint levonására, de mégis. Az app változatlanul és pontosan mutatta a szükséges adatokat, és a rendszer által küldött sms, valamint a szolgáltató válaszüzenete is megvolt a 2975 forint levonásával együtt.

Azonban észrevett egy furcsaságot. Habár az applikációban, ahová bepötyögte az autója márkáját, a D1 kategóriát és a rendszámot, minden helyesen szerepel (a rendszám is), abban az sms-ben, amit immár az ő beírása után kiküldött a rendszer, ott van a három betű és a három szám után egy EST felirat.

4JÓ

A korábbi telefonos fotón látszik, hogy nem ütött be semmilyen “EST” feliratot, csak a rendszámot, és az autó márkáját Itt mégis benne van már az “EST”

Ez lehet a hiba? Ő ilyet be nem ütött, álmából felrázva is vágja az autója rendszámát. Biztos, ami biztos, megnézte a telefonjának betűrendjét, de akárhogy nyomogatta ezt a három betűt, bár nincsenek távol egymástól, egyszer sem tudta úgy lenyomni, hogy más betű ne kerüljön oda. De ennek egyébként sincs értelme, gondolta, hiszen az applikáció felülete ma is pontosan mutatja, hogy mit ütött be. A pontos rendszámot.

Ráadásul kapott egy sms-t a „sikeres úthasználati-díj vásárlásáról”. A rendszer rögzített egy jármű-azonosítót, pénzt vont le ezért a „sikeres” vásárlásért, majd ugyanezt az embert megbírságolta. Itt valami nagyon nem kóser, mondta Gergő, majd elkeseredettségében a Vezesshez fordult.

Vizsgálatot indíttattunk

Mi pedig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-hez fordultunk. A NÚSZ kommunikációs munkatársa példás gyorsasággal válaszolt, és a kollégáival vizsgálatot indított. „Felfedtük a hibát. A NÚSZ rendszerében az érintett rendszám nem magyar, hanem észt felségjellel jelent meg. Az ellenőrzéskor észt felségjelű ilyen rendszámú járműre társaságunk rendszere nem talált úthasználati jogosultságot, ezért mentek ki a pótdíjfizetési felszólító levelek” – közölte Papp Nóra.

Kívülről nagyon úgy tűnik, itt csak egy kérdés van: kinek a rendszere hibázott? És még egy: mi a teendője a megbírságolt autósnak?

Csaknem másfél hét után megkaptuk a vizsgálat eredményét a NÚSZ-tól. Előtte arra kérjük olvasóinkat tippeljenek: az útdíjszedő hibázott vagy a Telekom?

„A Társaságunknál lefolytatott vizsgálat alapján nem nálunk hibázott a rendszer. A Magyar Telekomtól kapott tájékoztatás alapján a hiba nem náluk keletkezett. Tekintettel arra, hogy nem bizonyítható minden kétséget kizáróan, hogy az ügyfél hibázott, a kiszabott pótdíj elengedésre kerül, amennyiben az ügyfél bemegy egy ügyfélszolgálatunkra személyesen.”

Nem idézzük, miként reagált erre Gergő. Csupán az állította vissza idővel a normálisra vérnyomását, nem kell fizetnie, csak legyenek meg a levelek, a telefonja. A NÚSZ munkatársa hozzátette tanácsként, frissítse az applikációt, amit az autós szerint nem is olyan régen töltött le. Kérésünkre megpróbálta, nem sikerült.

Melyik szereplő mennyit hibázik?

„A Magyar Telekom által elkövetett hibákat nem tartjuk nyilván” – így első levelünkre a NÚSZ válasza. Állításuk szerint az ő rendszerük teljesen zárt, kizárólag olyan adatokból dolgozik, amely abba beérkezik. Például az ügyfél által megadott rendszám, és a kamerák által rögzített adatok,  „így a hibázás lehetősége mind elméletben, mind pedig a gyakorlatban nulla” – állítja a szolgáltató munkatársa, majd hozzáteszi. „Olyan eset ugyanakkor előfordulhat, hogy viszonteladó partnerünknél következik be valamilyen hiba. Ilyenkor, amennyiben bebizonyosodik, hogy a viszonteladó partnerünk hibázott, a NÚSZ Zrt. – az ügy állásának megfelelően – a pótdíj esetet törli, vagy a befizetett pótdíj összegét visszatéríti az ügyfélnek, valamint a viszonteladóval élő szerződésnek megfelelően jár el az adott ügyben az érintett viszonteladónál.”

Az autós csak egy kérdést kapott az ügyfélszolgálaton. T-Mobile?

Fogta a hét levelet Gergő, és elment a budaörsi ügyfélszolgálatra, ahol gyorsan sorra került, pedig voltak páran előtte. Miután kiterítette a hölgy elé a csekkgyűjteményét, és elmondta a sztoriját, az ügyintéző csak egy kérdést tett fel neki: T-Mobile-alkalmazás?

Igen, az. Másokkal is előfordult már ilyen? – kérdezett vissza, amire igenlő választ kapott, és a már egyszer hallott tanácsot, frissítse. A kedélyes cseverészést követően megnézte a hölgy a telefonját, majd eltörölte az összes bírságot, pontosabban lenullázta azokat.

5JÓ

Sok bosszúság, időveszteség, és még örülhet, hogy “nem bizonyítottak rá” a ki tudja, hogy mit

Kér számlát a nulla forintról? – kérdezte végül a hölgy. Miért ne! Kapott mellé egy igazolást is a fizetési kötelezettség megszüntetéséről.

Most, hogy már nem a 420 ezer forintnyi bírságot látja maga előtt, azt mondja: „Vicces, a bizonylaton a felségjelzés résznél még mindig ott van, hogy Észtország, miközben pontosan tudják, magyar az autó.”

Kommentek

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.