A Fiat új platósa igazán sokoldalú igásló, ezt remekül bizonyította többek között azzal, hogy olyan dolgokat is elhúztunk vele, amit egy átlagos Fullback-vásárló valószínűleg soha nem fog. Az mindenképp megnyugtató, hogy ha van egy bő 40 éves, 12 tonnás Rába tűzoltód (van, akinek nincs ilyen otthon?), amit szeretnél elvontatni, akkor az egyik legjobb eszköz, amivel ezt megteheted, a Fiat Fullback pickup.

Először egy 250 kilogrammos Astir típusú vitorlásrepülőt kötöttünk utána, amit a Malév Aero Club Dunakeszin lévő hangárjából húztunk ki. Ezeket a gépeket autóval, motoros repülővel vagy csörlővel szokták a levegőbe segíteni. Az Astir CS maximálisan megengedett repülési sebessége 170 km/óra, hossza 6,75 méter, fesztávolsága 15 méter. A német Grob Aircraft gyártja őket 1977 óta.

fullback lead

Ezek után aztán ellátogattunk Bíró Tónihoz, a legendás polgári csirketelepre.

A telepen mindig van mit csinálni, akkor épp egy Csepel 344-est újítottak fel az ’56-os megemlékezésre, ezt kellett előre vonszolni a Fullbackkel. Az 5,7 tonnás Csepzont úgy húztuk a Fiattal, mintha nem lenne holnap, meg sem kottyant neki, pedig Tóni a végén elárulta, hogy még sebességbe is rakta, hogy nagyobb legyen a kihívás. Ezután jött a Rába, ami már picit megizzasztotta a Fiatot, de csak azért, mert utcai abroncsokkal volt szerelve.

Ezúttal is bebizonyosodott, hogy ha igazán komolyan gondolod a terepmunkát, akkor bizony mokány bütykös gumik kellenek, felejtsd el a sima utcai abroncsokat, azokkal nem lesz rock and roll.

Hogy miért pörögtek olyan veszettül a kerekek a végén? Kikapcsoltuk a kipörgésgátlót, hátha miután kidolgozta maga alól a nedves füvet, fogást talál a földön, és elkezd kapaszkodni. Sajnos ezúttal nem vált be, pedig jó ötlet ilyen helyzetben.

Szóval a Fullback, a platósokra jellemzően, igen sokoldalú. Alvázas felépítése és teherbírása robusztus szerkezettel ruházza fel. A Fullback minden kivitelének magassága 1780 mm, szélessége 1815 mm, tengelytávja 3000 mm.

Hossza konfigurációtól függ: a nyújtott fülkés kivitel 5275 mm hosszú, a dupla fülkés 5285 mm. A plató hossza is változó: előbbi változatnál 1850 mm hosszú, a dupla fülkésnél – amilyen tesztalanyunk is volt – 1520 milliméteres. A teherbírás meghaladja az egy tonnát; a legnagyobb vontatható tömeg pedig 3,1 tonna, természetesen fékezetten, fékezetlenül 750 kg.

A vontatmánystabilizáló rendszer, amely vontatáskor javítja a szerelvény stabilitását, alapfelszereltség, ahogy a sávelhagyásra figyelmeztetés, valamint a hét légzsák. (X)