Meghalt egy bringás, csak magának köszönheti

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.11.19. 05.45

Éjszaka, kivilágítatlan biciklivel, sötét ruhában, egy méterrel beljebb az út szélétől, imbolyogva közlekedett a bringás. Olyan úton, ahová tilos volt behajtania, ráadásul a boncolás 2,10 mg/l ezreléknyi alkoholt mutatott ki a vérében a baleset idejére.

17 éves fiáért indult a szomszédos faluba István vasárnap hajnalban, Daninak még nincs jogsija, ezért 3-ra beszélték meg a találkozót a diszkó elé. Olyan mínusz 3-4 fok lehetett a téli éjszakában, de az út tökéletesen száraz volt – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk eheti sztorija.

Itt és így soha ne közlekedjen senki

Mintagyerekként Dani nem ivott, és már öt perccel 3 óra előtt kint várta édesapját a hajnali hidegben, aki pontosan érkezett. Beszélgetve hagyták maguk mögött a falut BMW kombijukkal, nagyjából 75-80 kilométer/órás haladás közben tűnt fel Istvánnak egy kerékpárját majdnem a sávjuk közepén ide-oda tologató férfi.

Olyan 50 méterre lehetett az E61-től a sötét ruhában kivilágítatlan kerékpárjába kapaszkodó gyalogos. István azonnal a fékre lépett, és balra kormányzott, mégis elkapta autója jobb elejével a 32 éves férfit, aki életveszélyes sérüléseket szenvedett. Sajnos még a mentő kiérkezése előtt meghalt.

Utólag derült ki, hogy ugyanazon a szórakozóhelyen bulizott a baleset előtt, ahol Dani, ám vele ellentétben italozott. A későbbi boncolás 2,10 mg/l ezrelék véralkohol koncentrációt mutatott a baleset idejére, ami a rendőrségi szaknyelv szerint közepes fokú alkoholos befolyásoltságot jelent.

Halálos baleset okozásával vádolták meg az autóst

Viszonylag gyorsan lezárult a nyomozás, mert Istvánon és Danin kívül nem volt külső tanú, a kirendelt orvos-, és műszaki szakértő is időben elkészítette a szakvéleményét. A 47 éves férfi védelmét Janklovics Ádám közlekedési ügyvéd látta el.

A védő a nyomozás elejétől az eljárás megszüntetését indítványozta többször, mert szerinte nem István szegte meg a közlekedési szabályokat. Azon az úton Kerékpárral, traktorral, lovas kocsival behajtani tilos jelzőtábla áll, vagyis az autósoknak nem kell kerékpárját toló gyalogosra számítani.

Janklovics állítása szerint a baleset kizárólag azért következett be, mert a kerékpáros több pontját is megszegte a KRESZ-nek. A 21. § (1) bekezdését, a (3) bekezdésének b) pontját, ráadásul fényvisszaverő mellényt sem viselt.

Mindezek ellenére vádat emelt az ügyészség István ellen halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt.

1500-2

Illusztráció (Getty Images)

A bíróság szerint a kerékpáros gyalogos volt

A tárgyaláson meghallgatta a bíróság Istvánt és Danit, valamint a műszaki-, és orvos-szakértőket is, a nyomozás során elmondottakhoz képest egyikük sem tudott újat mondani.

Végül a bíróság felmentette az autóst. Az ítélet indoklása szerint a kerékpáros eleve nem közlekedhetett volna azon az úton, viszont az elhunyt férfi nem is kerékpárosnak számít, hiszen a kerékpárt toló személy a KRESZ 1. számú függelék III/a pontja értelmében gyalogosnak minősül, és nem járművezetőnek. Márpedig a 21. § (1) bekezdése alapján a gyalogosnak a járdán, ennek hiányában pedig a leállósávon, az útpadkán, avagy a kerékpárúton kell közlekednie.

Gyalogosok csupán abban az esetben közlekedhetnek az úttesten, ha járda, leállósáv, útpadka és kerékpárút sincs, avagy azok közlekedésre alkalmatlan állapotban vannak. A gyalogosok tehát csak ilyen feltételek esetén közlekedhetnek az úttesten, és kizárólag annak a szélén.

Ebben az esetben szakértői eszközökkel megállapítható volt apa és fia elmondásán felül, hogy a biciklijét toló férfi nem az út szélén, hanem attól, mintegy egyméteres távolságban tartózkodott.

Erre a BMW-t vezető vádlottnak még abban az esetben sem kellett számítani, ha egyébként jogszerűen tartózkodott volna a sértett az úttesten, azaz ha nem állt volna tiltó tábla az út elején. Mindebből következik, hogy kizárólag a kerékpáros/gyalogos volt, aki a közúti közlekedés szabályainak a durva megszegésével előidézte a közvetlen veszélyhelyzetet, míg a vádlottat a balesettel okozati összefüggésbe hozható szabályszegés nem terheli – állapította meg a bíróság.

Az ügy ezzel nem ért véget, az elsőfokú ítélet ellen fellebbezést nyújtott be az ügyész. Hónapokkal később zárult a történet, amikor a másodfokú bíróság végül helyben hagyta az ítéletet.

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

Beleszólhatsz, hol legyen lezárás a 3-as metró miatt

A BKK társadalmi egyeztetésre bocsátja az M3-as metróvonal – a jelenlegi tervek szerint – 2017 nyarától induló rekonstrukciójához kapcsolódó, a Kőbánya-Kispest-Nagyvárad tér közötti szakasz lezárásának idejére tervezett forgalmi rendre vonatkozó javaslatait.

F1: Verstappen idén még nem lesz bajnok

A Red Bull ifjoncának édesapja, Jos Verstappen szerint idén még korai lenne világbajnoki szezont várni a tinitől. Majd jövőre.

Így néz ki egy 1 milliót futott Porsche

Ezek a sportautók nem arról híresek, hogy több százezer kilométert beleraknak tulajdonosaik, de néha azért előfordul.

F1: Esőnapot hirdetett Barcelona

A jövő hétfőn kezdődik a Forma-1-es tesztelés, amelyen a Pirelli kérésére a nyolcból egy napon vizes pályán mennek majd az autók. A barcelonai pálya bejelentette, mikor locsolnak.

Hat Suzuki Ignis, amitől könnybe lábad a szemed

Ebben az esetben nem ítélkezünk, ha valakinek ebben a formában tetszik a Suzuki Ignis, akkor nincs mit tenni, a lényeg, hogy a tulaj boldog legyen.

Milliárdos papával könnyebb az F1-be jutni

A Williamsnél idén bemutatkozó 18 éves újonc, Lance Stroll nem tagadja, hogy édesapja anyagi támogatása sokat segített a Forma-1-be való eljutásban, igaz, tehetséget azért nem ő vett neki.

Őszinte használt autók több mint 500 000 kilométerrel

Ebben a kategóriában sokkal több eladó darabot találnánk, ha nem volna nemzetközi sport a kilométerórák visszatekerése. De mivel valamilyen csoda folytán a legtöbb eladó 15-20 éves autó alig futott 150-250 ezer kilométert, így a kilométert bevalló, sokat futott autók ritkák, akár a fehér holló.

F1: Ki lesz a Red Bull tartalékosa?

A Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko elmondta, kit ültetnének a nagycsapat autójába, ha Daniel Ricciardo vagy Max Verstappen kidőlne valamiért.

Minden autóba nyomkövetőt kell szerelni Kínában

Minden gépjárműbe műholdas nyomkövetőt kell szerelni az északnyugat-kínai Hszincsiang-Ujgur autonóm körzet egyik prefektúrájában a terrorizmus elleni küzdelem keretében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.