Meghalt egy bringás, csak magának köszönheti

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.11.19. 05.45

Éjszaka, kivilágítatlan biciklivel, sötét ruhában, egy méterrel beljebb az út szélétől, imbolyogva közlekedett a bringás. Olyan úton, ahová tilos volt behajtania, ráadásul a boncolás 2,10 mg/l ezreléknyi alkoholt mutatott ki a vérében a baleset idejére.

17 éves fiáért indult a szomszédos faluba István vasárnap hajnalban, Daninak még nincs jogsija, ezért 3-ra beszélték meg a találkozót a diszkó elé. Olyan mínusz 3-4 fok lehetett a téli éjszakában, de az út tökéletesen száraz volt – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk eheti sztorija.

Itt és így soha ne közlekedjen senki

Mintagyerekként Dani nem ivott, és már öt perccel 3 óra előtt kint várta édesapját a hajnali hidegben, aki pontosan érkezett. Beszélgetve hagyták maguk mögött a falut BMW kombijukkal, nagyjából 75-80 kilométer/órás haladás közben tűnt fel Istvánnak egy kerékpárját majdnem a sávjuk közepén ide-oda tologató férfi.

Olyan 50 méterre lehetett az E61-től a sötét ruhában kivilágítatlan kerékpárjába kapaszkodó gyalogos. István azonnal a fékre lépett, és balra kormányzott, mégis elkapta autója jobb elejével a 32 éves férfit, aki életveszélyes sérüléseket szenvedett. Sajnos még a mentő kiérkezése előtt meghalt.

Utólag derült ki, hogy ugyanazon a szórakozóhelyen bulizott a baleset előtt, ahol Dani, ám vele ellentétben italozott. A későbbi boncolás 2,10 mg/l ezrelék véralkohol koncentrációt mutatott a baleset idejére, ami a rendőrségi szaknyelv szerint közepes fokú alkoholos befolyásoltságot jelent.

Halálos baleset okozásával vádolták meg az autóst

Viszonylag gyorsan lezárult a nyomozás, mert Istvánon és Danin kívül nem volt külső tanú, a kirendelt orvos-, és műszaki szakértő is időben elkészítette a szakvéleményét. A 47 éves férfi védelmét Janklovics Ádám közlekedési ügyvéd látta el.

A védő a nyomozás elejétől az eljárás megszüntetését indítványozta többször, mert szerinte nem István szegte meg a közlekedési szabályokat. Azon az úton Kerékpárral, traktorral, lovas kocsival behajtani tilos jelzőtábla áll, vagyis az autósoknak nem kell kerékpárját toló gyalogosra számítani.

Janklovics állítása szerint a baleset kizárólag azért következett be, mert a kerékpáros több pontját is megszegte a KRESZ-nek. A 21. § (1) bekezdését, a (3) bekezdésének b) pontját, ráadásul fényvisszaverő mellényt sem viselt.

Mindezek ellenére vádat emelt az ügyészség István ellen halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt.

1500-2

Illusztráció (Getty Images)

A bíróság szerint a kerékpáros gyalogos volt

A tárgyaláson meghallgatta a bíróság Istvánt és Danit, valamint a műszaki-, és orvos-szakértőket is, a nyomozás során elmondottakhoz képest egyikük sem tudott újat mondani.

Végül a bíróság felmentette az autóst. Az ítélet indoklása szerint a kerékpáros eleve nem közlekedhetett volna azon az úton, viszont az elhunyt férfi nem is kerékpárosnak számít, hiszen a kerékpárt toló személy a KRESZ 1. számú függelék III/a pontja értelmében gyalogosnak minősül, és nem járművezetőnek. Márpedig a 21. § (1) bekezdése alapján a gyalogosnak a járdán, ennek hiányában pedig a leállósávon, az útpadkán, avagy a kerékpárúton kell közlekednie.

Gyalogosok csupán abban az esetben közlekedhetnek az úttesten, ha járda, leállósáv, útpadka és kerékpárút sincs, avagy azok közlekedésre alkalmatlan állapotban vannak. A gyalogosok tehát csak ilyen feltételek esetén közlekedhetnek az úttesten, és kizárólag annak a szélén.

Ebben az esetben szakértői eszközökkel megállapítható volt apa és fia elmondásán felül, hogy a biciklijét toló férfi nem az út szélén, hanem attól, mintegy egyméteres távolságban tartózkodott.

Erre a BMW-t vezető vádlottnak még abban az esetben sem kellett számítani, ha egyébként jogszerűen tartózkodott volna a sértett az úttesten, azaz ha nem állt volna tiltó tábla az út elején. Mindebből következik, hogy kizárólag a kerékpáros/gyalogos volt, aki a közúti közlekedés szabályainak a durva megszegésével előidézte a közvetlen veszélyhelyzetet, míg a vádlottat a balesettel okozati összefüggésbe hozható szabályszegés nem terheli – állapította meg a bíróság.

Az ügy ezzel nem ért véget, az elsőfokú ítélet ellen fellebbezést nyújtott be az ügyész. Hónapokkal később zárult a történet, amikor a másodfokú bíróság végül helyben hagyta az ítéletet.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.