Meglopták? Tűzzön ki vérdíjat a tolvaj fejére!

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.11.15. 05.45

Két hét alatt két kolléganőnk autóját vitték el mocsok bűnözők. Bárki hasonlóan járhat, ezért pár fontos tanács, amíg a rendőrség megtalálja az ellopott kocsit. (Sanszos, hogy nem találja meg.)

Kétségbeesésükben zokogtak mindketten. Egyikük öt napja vette a hibrid Toyota Auris kombit, a lopás előtti estén választotta ki férjével a biztosítók ajánlatai közül a legjobbat. Gyakorlatilag órákkal azelőtt vitte el a tolvaj a kocsit a garázsból, hogy megkötötte volna rá a cascót, 4,5 millió forint ment a levesbe. Régóta vágytak ilyen autóra, spóroltak rá, megvették, majd ellopták tőlük az ikerlányaik kedvenc játékaival együtt.

Másik kolléganőnk öt éve használta szeretett Renault Clióját, minden nap azzal járt be a kiadóba. Sokkolta, amikor a bűnözéstől mentes, polgárinak mondott városrész csendes utcájában nem találta a kocsit a háza bejárata előtt hétfő reggel. Szerencséjére újkorától sok százezret fizetett havi bontásban a cascóra, így neki visszaad majd valamennyit a biztosító a 1,5 millió forintos kárából.

Tavaly közel 2500 család járt hasonlóan milliókat veszítve, vagy ha volt casco a kocsin, akkor százezreket, hiszen senki ne higgye, hogy a biztosító majd pont annyit utal, amennyit szerinte a használt autója ér. Vagy amennyiért ugyanolyat venni tudna.

Ha a reggeli munkába induláskor ön sem találja a helyén az este leparkolt autóját, az alábbiakat mindenképpen, és gyorsan lépje meg.

2016-elsőfélév-szemaut

BE KELL MENNI A RENDŐRSÉGRE!

Kezdjük a hivatalos körrel. Miután meggyőződött róla, hogy nem a közteresek lopóautója vitte arrébb filmforgatás miatt pár utcával a kocsiját, és a hetyke bajuszáról ismert színészünktől eltérően ön pontosan emlékszik a parkolás helyére, ám még sincs ott az autó, menjen be személyesen a területileg illetékes kapitányságra.

Több meglopott autós tapasztalatai alapján idegőrlő várakozás is jöhet a portán, miközben ön azt érzi, a tolvajok éppen valami szétszerelő műhelybe tartanak a kocsival, ám mégsem tudja bejelenteni, csak várakozik, és várakozik az örökkévalóságig. Egyszer persze sorra kerül, akkor végre felveszik a jármű adatait a körözési rendszerbe. Onnantól lehet imádkozni, hogy a lopott autó a lopott rendszámmal elhalad egy bekamerázott rendőrjárőr előtt.

ÍRJON AZ AUTÓVADÁSZOKNAK!

A Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) olyan civil szervezet, melynek tagjai rendszámfelismerőkkel járják legnagyobbrészt a főváros és környéke útjait, de vannak szorgalmas tagjaik vidéken is. Ismerünk közülük olyat, aki a BKV rozzant járatán utazva nem a csajokat stíröli a buszon, hanem az ablakon keresztül a körülötte elhaladó kocsikat ellenőrzi a műszerével. Egyesével, önállóan is működnek, de akciókat is szerveznek a fertőzöttebb helyeken, és rengeteg lopott autót megtaláltak már az elmúlt években.

8

A vadászok egyik járőrautója belülről

Miközben a rendőrségi illetékesre vár, erősen ajánlott bejelenteni nekik a lopást. Írja meg ide az autója márkáját, típusát, évjáratát, alvázszámát, színét, esetleges különös ismertetőjelét, és a lopás helyét, körülbelüli idejét. Tényleg sok kocsit megtaláltak már.

VERJE ÁT A TOLVAJOKAT!

Ha kíváncsi rá, hogy miként játszhatja ki a tolvajokat, és hogyan védheti meg az autóját, itt sorra vesszük a trükköket.

FACEBOOK ÉS TÁRSAI

Érdemes elgondolkodni pénzjutalom felajánlásán. Némi túlzással ez egyfajta “vérdíj” a tolvajok fejére, persze nem a bűnöző az érdekes, de növeli a jármű megtalálásának esélyét. Félmilliós autónál is ajánlott, ötmilliósnál még inkább, és akkor is, ha van casco a kocsin. Értéktől függően egy-két-háromszázezer forint sokakat megmozgathat, és nem egy példa volt rá, hogy eredményre vezetett a „becsületes megtalálónak” felajánlott pénz. Célszerű aztán az ajánlatot világgá kürtölni a különféle közösségi oldalakon, nyilván felrakva ezekre a járműről 2-3 fotót látható rendszámmal, megnevezve, hogy honnan lopták el, és mennyi pénzt kap, aki megmondja, hol található.

HÍVJA FEL A KERESKEDELMI RÁDIÓKAT!

Nem egyszerű feladat, és az autólopás utáni órákban meglehetősen bosszantó, hogy nehézkesen veszik fel a telefont, ráadásul az sem biztos, hogy bemondják, de mégis meg kell próbálni. Különösen akkor ad némi esélyt a sikerre a hívás, ha felajánl pár százezer forintot a kocsiért a meglopott tulajdonos. Arra is volt már példa, hogy a tolvaj juttatta vissza a kocsit. Régen volt, talán igaz se volt, de hívogassák a rádiókat, tudjanak minél többen róla a városban, hogy most éppen milyen kocsit kell figyelni.

VADÁSSZANAK A TAXISOK IS!

Közel 6000 fuvarengedéllyel rendelkező taxis járja csak a főváros útjait, nem is kérdés, hogy a 3-4 nagyobb cég diszpécserét fel kell hívni, és az ellopott jármű adatainak megadása után felajánlani a pénzt annak a taxisnak, aki megtalálja. A sárgára fóliázott autók sofőrei tényleg minden sarkát bejárják a városnak, ha a tolvajok pihentetik valahol a kocsit, pláne a saját rendszámával, van rá esély, hogy kiszúrják. A taxisok figyelnek, különösen, ha százezreket kaszálhatnak egy telefonnal.

NE PIHENJEN A CSALÁD!

Ajánlott megkérni a barátokat és a családtagokat, hogy a lopás helyétől számított 500-600 méteres sugarú körben gyalogosan vagy autóval járják körbe az utcákat, hátha pihentetik a kocsit a tolvajok. Azért csinálnak ilyet bizonyos esetekben, hogy egy esetleges rejtett jeladóval ne bukkanjon rá a műhelyükre a rendőrség, bedöntve az egész bandát ahelyett, hogy csak a pihentetett kocsit találják meg. Érdemes a lopás utáni hetekben nézni az ugyanolyan autók hirdetéseit is, kicsi az esély rá, hogy átütött alvázszámmal és más rendszámmal itthon dobják piacra, de erre is volt már precedens, minden hajszálba bele kell kapaszkodni. Különösen, ha van valamilyen ismertetőjele az autónak. Ajánlott nézni az alkatrészhirdetéseket is.

JÓ

Lopott autók egy elhagyatott váci gyártelepen

A FRISSEN VÁSÁROLT KOCSI ELLOPÁSA LEGYEN PICIT GYANÚS

Senkit nem szeretnénk megalapozatlanul gyanúsítani, de a kiadónkban dolgozóktól a közelmúltban ellopott négy autóból kettőt nem sokkal a vásárlása után vittek el. A kereskedőtől az átvizsgálóműhelyig mindkettő több helyen járt, számos ember megtudhatta a tulajdonos címét (vagyis az autó fellelhetőségét), és volt lehetőség a kulcs kódjának beazonosítására. Ha valakiben motoszkál a kisördög, nyugodtan ossza meg a rendőrséggel.

MENNYI AUTÓT LOPNAK A TOLVAJOK, ÉS EBBŐL MENNYIT TALÁLNAK MEG A RENDŐRÖK?

Ameddig visszalátunk az időben, ennyire kevés kocsit sosem loptak, mint 2016 első fél évében: mindössze 835 személyautó körözését rendelte el a rendőrség. Természetesen egyetlen megkárosított tulajdonos is sok, de összevetve a tavalyi adattal, meghökkentő a javulás. Tavaly egész évben 2414 személyautót vittek el, és már az is remek számnak tűnt a korábbiakhoz képest. Csak összehasonlításul: 2007-ben 7584 autót loptak, majd többévnyi tartós csökkenés után 2010-re 5864-ig ment le a szám, aztán két évig ismét növekedett a tolvajlás, 2012-ben már 6920 autót vittek el. Azóta ismét lefelé húz a grafikon hulláma, ha marad a tendencia, 2016 az elmúlt 20 év negatív rekordját hozhatja.

Nagy kérdés, hogy a kevesebb autólopásnak mi az oka? A korábbiaknál több tolvajt leültető és egyre több autót megtaláló rendőrségi munka, vagy másféle bizniszből több pénzt remélnek a bűnözők? – ahogyan azt a Vezessnek nyilatkozta az autóvadászok vezetője.

Első féléves számaink nincsenek a rendőrök által megtalált járművekről, de a tavalyi adatok a korábbiaknál sokkal szimpatikusabbak. 2015-ben a “nyomozás eredményességi mutató” 17,6 százalék lett, miközben 2011 és 2013 között stagnált ez az adat (7,5 százalék, majd 6,4, aztán 8 volt), ezután indult növekedésnek.

Látványos az emelkedés, őszintén örülünk neki, de ez még mindig csak annyit jelent, hogy tavaly az ellopott autók 82,4 százalékát nem találta meg a rendőrség. Ráadásul, ha benézünk a számok mögé, darabra nem jelent akkora ugrást a 17,6 százalék, ugyanis az adott évben megtalált autókat az adott évben ellopottakhoz arányosítják. Nézzük csak meg az így-úgy előkerült járművek számát!

Miközben 2011-ben 466 autót találtak meg (7,5 százalék volt az eredményességi mutató), addig tavaly 561 darabot (erre jött ki a 17,6 százalékos eredményességi mutató). Azaz négy esztendő alatt oda jutottunk, hogy évi százzal több lopott autó kerül elő, és senki ne vádoljon minket szőrszálhasogatással, ha ideírjuk: a “nyomozás eredményességi mutatóban” benne van a NAKE által megtalált, és a rendőröknek tálcán kínált sok-sok jármű, és azok is, amik lakossági bejelentés után kerülnek be a statisztikába.

Sőt, az ügyetlen bűnözők is javítják a rendőrség eredményességi mutatóit.

Furcsa egybeesés, de az elmúlt bő két esztendő egyik legnagyobb fogása 2014 áprilisában volt, éppen amikor felállt az autótolvajok elleni önálló nyomozócsoport az ORFK-n. Akkor két amatőr ügyetlenkedése döntött be egy 9 tagú, tolvajokból, szerelőkből, orgazdákból, hamisítókból álló társaságot, akiken közel 100 lopott autó ment át.

Egy 23 és egy 21 éves kerepesi fiatalember ugyanis a lakhelyükön ellopott autó Fótra szállítása közben elszállt az útról 2014. március 4-én, és felborult. Leléptek, de egy hónap múlva nyakon csípték őket, és a kihallgatásuk közben beismerték közel 100 autó ellopását a fővárosból és környékéről. Innen nem volt megállás, pár hét múlva a banda újabb tagjai is rendőrkézre kerültek.

1000x700p

Lopás után szétbontott autók maradványait szemléli egy rendőr

Nem egészen egy évvel később szintén magukat buktatták le bűnözők. Akkor három tucat lopott járművet találtak a Pest megyei nyomozók Vácon, egy autószerelő műhelyben, és az egykori kötöttárugyár területén, pedig csak rutineljárásnak indult aznapi programjuk. Eredetileg tanúkutatásra indultak az úgynevezett Derecske dűlőbe 2015. február 19-én, megjelenésükkor azonban a szomszédos autószerelő műhelynél pakolászó férfiak pánikszerűen beugrottak  Audi A5-ösükbe, és elmenekültek.

A rendőrök ellenőrizték a műhely alkalmazottait és a bent álló autókat. Kiderült, a többségüket körözik, az irodában tárolt okmányok egy része pedig hamis. A műhelyben alvázszám-hamisító eszközöket és feltehetően lopott alkatrészeket, valamint három autót, egy földmunkagépet és egy teherautót foglaltak le. A műhelyben dolgozókat kihallgatták, és azonnal elrendelték az Audi körözését is.

Még az aznap éjszakai helyszíni szemle közben bejelentés érkezett a rendőrségre: pár utcával odébb gyanús férfiak parkoltak le két személykocsit. A zsaruk mindkét, feltehetően lopott autót lefoglalták. Két nappal később a szomszédos Sződligeten megtalálták az A5-öst is, kiderült, egy német turistától lopták el korábban.

Ekkor már forró nyomon voltak a rendőrök, újabb két nap múlva megtalálták a lopott kocsik pihentetőhelyét is a már említett egykori kötöttárugyár területén bérelt csarnokban, és mellette. Sok BMW, Audi került elő, összesen két tucat jármű és több teherautónyi alkatrész.

A nyomozás adatai szerint 2013 eleje és 2015 februárja között lopták el külföldön, valamint Budapesten a négy helyszínről begyűjtött 36 járművet, együttes értékük meghaladta a százmillió forintot.

Ki ne felejtsük az egész kócerájt bedöntő férfiakat, akik a feltűnő menekülésükkel magukra húzták a rendőröket. Ők február végén, illetve március elején ügyvédjeik kíséretében önként jelentkeztek a rendőrségen. Orgazdaság megalapozott gyanúja miatt indítottak ellenük eljárást, majd letartóztatták őket.

MIT MOND ERRE A TOLVAJ?

Elmentünk a pálhalmai börtönbe, ahol egy lecsukott autótolvaj az arcával és a nevével vállalva elmondta nekünk, hogy miként lopja a kocsikat, és hogy ezzel mennyit keres. Érdemes elolvasni.

 

best-cars

 

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.