Miért kell téli gumi?

Szerző: hirdetes levél küldés 
Dátum: 2016.11.14. 11.54

A téli gumiabroncs kérdése még mindig megosztja az autósokat, holott több érv szól mellette, mint ellene.

A biztonság nem játék, így szeretteink, barátaink, a közlekedésben résztvevők és persze saját magunk érdekében nem érdemes télen nyári gumiabroncsokkal kockáztatni. Még akkor sem, ha az utóbbi tíz évben enyhébbek lettek a telek, az időjárás ugyanis sokkal szélsőségesebbé vált. Sokan a négy évszakos gumiabroncsra esküsznek, azonban ez még mindig kompromisszum. Ezzel a gumiabroncsfajtával nyáron és télen is hosszabb fékúttal kell számolni, így csak annak lehet jó megoldás, aki leginkább városban autózik.

Mitől jobb télen a téli gumiabroncs?

A jelenleg kapható téli gumiabroncsok 7 °C alatt jobban tapadnak, mint nyári társaik. Helyes használat mellett kevésbé kopnak, megfelelő kialakítás esetén pedig zajkibocsátásuk is alacsonyabb. A nyáriakhoz képest lágyabb keverékekkel készülnek, ennek köszönhetően a téli gumiabroncsok alacsonyabb hőmérsékletnél is megtartják rugalmasságukat. A keverékek összetétele gyártónként és márkánként jelentősen eltérhet. Néhány alacsonyabb árfekvésű márka az “olcsóság” érdekében például lemond a költséges és nehezebben feldolgozható szilika használatáról.

Ehhez jön hozzá a speciálisan a téli útviszonyokhoz fejlesztett futófelület, melyen akár kétezer lamella is megtalálható, így garantálva a tapadást a csúszós, nedves útfelületen. Egy téli gumiabroncsnak kiváló tapadást kell biztosítania laza és kemény hórétegen. Ezenfelül jó vízelvezetéssel, kimagasló vízre felúszás elleni védelemmel, pontos irányíthatósággal, csendes futással, rövid fékutakkal, valamint magas végsebességgel kell rendelkeznie. Ha a barázdák mélysége téli gumiabroncsok esetében kisebb, mint 4 mm, az abroncsok elveszíthetik tapadásukat a havas útfelületen, éppen ezért ne várjuk meg a cserével a minimálisan előírt 1,6 milliméteres profilmélység elérését, időben gondoskodjunk a cseréről.

 certified-wheel-and-tire-option-for-all-new-2016-focus-rs-2-970x647-c

Keskenyebb vagy szélesebb?

Az M+S jelölésű téli gumiabroncsok között keresgélve mindig kérdés lehet, hogy szélesebb vagy keskenyebb abroncsokat válasszunk. Egy ballonosabb (kevésbé széles) gumiabroncs sérülékenysége kisebb, mint egy alacsonyabb profilú gumiabroncsé. Ha ebből a szempontból nézzük a dolgot, akkor a keskenyebb és ballonosabb abroncs használata javasolt. Ha viszont téli körülmények között sem szeretnénk lemondani a rövid fékútról és a megszokott tempóról, akkor szélesebb gumiabroncs használata ajánlott. Ebben a kérdésben tehát mindenkinek saját magának kell eldönteni, melyik szempont fontosabb számára, de a legoptimálisabb, ha a gyár által megadott – nyári abronccsal azonos – méretet választunk.

Figyeljünk oda a légnyomásra is!

Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet a légnyomás ellenőrzésére, hiszen ez döntően befolyásolhatja a gumiabroncsok tapadását és élettartamát. Ezt érdemes kéthetente megejteni – még télen is – és szükség esetén korrigálni. Egy szezonális gumiabroncscsere alkalmával a gumiszerelőnél általában szobahőmérsékleten töltik fel nyomással az abroncsokat. Ez a töltőnyomás másnap jelentősen lecsökkenhet az alacsonyabb hőmérséklet miatt. Ilyenkor javasolt a gumiabroncsok töltőnyomásának ismételt ellenőrzése és beállítása.

Hol találjuk az optimális értékeket? Az autógyártók általában a tanksapka takarófedelének belső oldalára vagy a vezetőoldali ajtónál lévő oszlophoz ragasztják a matricát, melyen az adott típushoz rendelkezésre álló abroncsméretek szerint ellenőrizhetjük, mekkora nyomással kell rendelkezniük a gumiabroncsoknak. Ne feledkezzünk meg arról, hogy az előírtnál jóval kisebb, pl. 1,6 bar töltőnyomás jelentős túlterhelést eredményezhet az abroncsban és nagymértékben romolhatnak az irányíthatósági tulajdonságok.

tumblr_mhsl0kNPj01qb4vw2o5_1280

Csere márkakereskedésben is

Nemcsak a gumis műhelyek jöhetnek szóba, ha kerékcseréről van szó. Az autó téli felkészítését is érdemes márkaszervizben végeztetni, hiszen számtalan helyen ilyenkor akciókkal várják az ügyfeleket. Spórolni mindenki szeret, és egy komplett szett megvásárlásakor nagyon nem mindegy, hogy mennyibe kerül egy-egy gumiabroncs. A Ford Motorcraft szolgáltatása ebben a szezonban kiemelt ajánlatokat kínál, Fiestára vagy Focusra például már 10 490 forint/darab áron vásárolhatunk Kormoran gumiabroncsokat.

A márkaszervizekben történő csere további előnye, hogy potom összegekért már a tárolás is megoldható, így nem kell az anyós vagy a szomszéd padlására, illetve pincébe bekönyörögni nyári gumiabroncsainkat, ha éppen nem tudjuk hova tenni a szettet. A gumicserét érdemes összekötni esetleg egy olajcserével is, a Ford Motorcraft erre is kínál lehetőséget, fix áron rejtett költségek nélkül. Olajcserére vagy gumicserére akár online is foglalhat időpontot.

53_Ask-Ford_Winter-tires_hero_1024x576

Új gumiabroncsok vásárlása előtt mindig érdemes tájékozódni az aktuális gumiabroncstesztekről. Az osztrák ÖAMTC, a svácji TCS autóklub, valamint a német GTÜ műszaki felügyelet rendszeresen publikálja tesztjeit. De az Európai Autóklub (ACE) adatai is mérvadóak lehetnek. Ha kíváncsi a legújabb téli gumiabroncsok tesztjére, olvassa el erről szóló cikkünket!

Nem kell lemondani a sebességről

A téli gumiabroncsok ma már nemcsak biztonságosabbak és csendesebbek, de egyre nagyobb sebességi index-szel is elérhetőek korábbi társaikhoz képest. A mai, akár 270 km/óra sebességnek is megfelelő téli gumiabroncsok már nincsenek hátrányban nyári társaikkal szemben. Mindez azonban persze csak elméleti kérdés, az abroncsok teljesítményét hivatott demonstrálni, a valóságban fontos betartani a sebességhatárokat. Annál is inkább, mert köztudomású, hogy a legtöbb baleset a téli gumikkal nem csapadékos időben, hanem száraz útfelületen történik.

Meddig használhatunk egy gumiabroncsot? 

A fentebb említett 4 milliméteres profilmélység elérését követően már nem érdemes használni egy téli gumiabroncsot. Emellett fontos szempont lehet a gumiabroncs kora is, amit a DOT-szám jelez. Erről egy időben sokat lehetett hallani a médiában, de röviden összefoglalva: ez az a szám, ami a gumiabroncs gyártási idejét mutatja. Egy 2312-es DOT-számmal jelölt abroncs esetében 2012-es, 23. héten gyártott gumiabronccsal van dolgunk. Szakemberek szerint ugyanakkor hat évnél idősebb gumiabronccsal már nem érdemes közlekedni, még akkor sem, ha azok nem túlságosan kopottak.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autó a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

Nem tetszik a KRESZ-tábla? Beperelheted a kihelyezőjét

Jövőre jogi lehetőség nyílik az autósok, gyalogosok, vagy bárki számára, hogy levetethessék a nekik valamilyen okból nem tetsző KRESZ-táblákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.