Ceausescu jó ötlete és a Dacia

Hogy bírja a Dacia a havat, hegyeket?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.11.11. 09.00

A Kárpátok Géniuszának valószínűleg egyetlen valamire való ötlete volt a Transzfogarasi út megépítése. Végigautóztuk egy Daciával.

Tudta, hogy idén ötvenéves a Dacia? Bizony, a Renault 8 licencének megvásárlásával, a Dacia 1100 modell gyártásának előkészítésével 1966-ban alapították meg Romániában a márkát. E szép kerek jubileum tiszteletére kerekedtünk fel Rácz Tamás kollégámmal, hogy egy gyönyörű zöldmetál, dízel, 4×4-es Dusterrel egészen Bukarestig hatoljunk és megnézzük – többek között – a SAB-ot, vagyis a Salonul Auto Bucurestit.

Nem muszáj ilyen gázlókon átkelni, de ha már vezetett arra út, kipróbáltuk

Nem muszáj ilyen gázlókon átkelni, de ha már vezetett arra út, kipróbáltuk

Ha pedig arra járunk, akkor nem hagyhattuk ki a Transzfogarasi utat. Én legelőször bő 10 éve jártam arra, első fogarasi gerinctúrámon, amit aztán újabbak is követtek. Természetesen kivétel nélkül csapnivaló időben, esővel, viharral, kicsúszással és minden más fertelmes gyásszal, amitől túrázó csak tarthat.

A hegyi-mentők is Dusterrel járnak

A hegyi mentők is Dusterrel járnak

Így most sem vártam sokat az időjárástól, de végül oltári szerencsénk volt, az északi szakaszt verőfényes napsütésben autóztuk le, vagyis fel, teljesen elhanyagolható forgalom mellett. Álomszerű volt, ahogy a folyamatosan, egyenletesen emelkedő úton kanyarról kanyarra hagytuk el először a lombhullató erdőket, majd az örökzöldeket, hogy helyüket lassan átvegye a fű, aztán a kopár, sziklás hegyoldal, majd a hó. Közben azért nem árt az útra is figyelni, a meredekebb részeken főleg nagyobb viharok után fordulhat elő kisebb-nagyobb kőomlás. A fél utat lezáró, hatalmas kőtömb se ritka.

Rácz kolléga nem fél a mélységtől

Rácz kolléga nem fél a mélységtől

Mi az a Transzfogarasi út?

A meglepő módon a Fogaras hegységet keresztbe átszelő utat nevezik így. Az 1970 és ’74 között katonákkal, rabokkal építtetett 151 kilométer hosszú, 7C jelzésű országút a Fogarasi-havasok központi részén át észak-déli irányban köti össze Alsóárpást és Curtea de Argest. A leglátványosabb 90 km 2042 méter magasságig vezet fel, majd egy hosszabb, 884 méteres alagúton halad át a főgerinc alatt. A teljes úton 578 híd és viadukt, valamint 5 alagút van – írja róla a Wikipédia.  Az út lavinaveszélyes, így csak nyáron használható. Az időjárástól, hóviszonyoktól függően októberben vagy novemberben lezárják és csak június elején-közepén nyitják meg újra. Mókás látvány, hogy a gerincen lévő alagútnak ajtajai is vannak.

Ha jön a hó, hatalmas vasajtókkal zárják be az alagutat

Ha jön a hó, hatalmas vasajtókkal zárják be az alagutat

Bár az utat 1974 őszén adták át hivatalosan, az útburkolatot egészen 1980-ig még építették. Mivel Nicolae Ceaușescu a ’68-as prágai tavasztól megrettenve, sebtében építtette a szerinte a szovjet megszállás ellen védelmet nyújtó hegyi átjárót, rengetegen haltak meg a munkák során. Hivatalosan 40 ember vesztette életét, de a valóság közelebb állhat a több százhoz. Főleg a képzetlen, robbantáshoz nem értő katonák – közel 6000 tonna dinamitot robbantgattak el az építés alatt – közül kerültek ki az áldozatok.

Felfoghatatlan erőfeszítés volt ezen a terepen ilyen utat építeni

Nyáron, főszezonban nem biztos, hogy szeretnénk erre járni, hiszen szinte kanyaronként lehet megállni nyálat csorgatni. És jó eséllyel mindenki ezt is csinálja, aki erre autózik, motorozik. Az út elvezet a Bilea-tó mellett is, amiért érdemes megállni pár órára és eltávolodni az autótól. Azt viszont érdemes észben tartani, hogy 2000 méter felett percek alatt változhat az addig barátságos, napos idő roppant ellenségessé, veszélyessé. Még pár száz méterre se távolodjunk el a kocsitól esőkabát, meleg ruha nélkül.

Ez pedig már a csúcs, innen  már csak az alagút van hátra

Ez pedig már a csúcs, innen már csak az alagút van hátra

Akit érdekel, hogy fest a lezárás előtt pár nappal a Transzfogarasi út, az ezen a videón megnézheti. Hang nem kell hozzá, a Duster üvegére tapasztott kamera csak fertelmes surrogást vett fel:

Bár az út most mezei autóval is gond nélkül járható volt, azért mégis jobb érzés olyan járgánnyal járni errefelé, ami bírja a váratlanul jött havat, vagy csak bárhol letérhetünk vele az útról, hogy gyönyörködjünk egy kicsit a kilátásban. A Dacia Duster pont ilyen volt.

Szerencsénk volt, a késő őszi időpont ellenére még nyitva volt az út

Szerencsénk volt, a későőszi időpont ellenére még nyitva volt az út

A Transzfogarasi út mellett található a Vidraru-tó és egy gigantikus gát is. Ha már kiörömködtük magunkat a kanyargós és egész jó minőségű hegyi úton, akkor érdemes lekanyarodni a mesterségesen duzzasztott tó túloldalára. Feltéve, ha terepálló az autó – a 4×4-es Dacia Dusterünk ilyen volt – mert az utak elég hitványak. Eső után pedig fertelmes dágványban kell autózni. De ez már egy másik történet lesz.

Kommentek

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.