Mennyit kell dolgozni a magyaroknak egy új autóért?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.11.10. 05.45

A szegényebb országrészben élőknek 10 évig kell spórolni a kiskocsira, 26 évig a középkategóriásra, és 87 évig a luxusautóra.

Ez a cikk csak játék, sajnos. Hiszen nem reális, hogy ma Magyarországon valaki az átlagos fizetésének mondjuk a negyedét hosszú éveken át képes félre rakni minden hónapban, megszakítás nélkül, hogy aztán vadonatúj autót vásároljon a malacpersely feltörése után. Mi azért kiszámoltuk, meddig kéne spórolni.

Tavaly 84 807 darab új személyautóval lett gazdagabb az ország, ezek 80 százalékát cégek vették, mindössze csak 17 ezret vásároltak jómódú honfitársaink. Őszintén szólva inkább vagyonosnak kellene nevezni őket, hiszen a hazai átlagfizetésekből kiindulva hajmeresztő számok jönnek ki arra, hogy mennyi hónapot kell dolgozni az új kocsiért. A rögvalóságtól némileg elszakadva úgy számoltunk, hogy a hosszútávon spórolók a fizetésük negyedét teszik el az elképzelt járműért, a többi minimum kell a megélhetésre.

Az új autók átlagára osztva átlagfizetéssel kalkuláció előtt tegyük tisztába, hogy egyáltalán mennyibe kerül ma nálunk átlagosan egy személyautó.

Na, mit tippel? Hárommillió? Öt? Tíz?

Kategóriák szerint érdemes pontos választ adni, amit viszonylag egyszerű meghatározni, csak elő kell venni az autóipar statisztikáit gyűjtő JATO adatbázisát, az értékesítéstől az alapárakig mindent tartalmaz, így csak osztani kell.  Természetesen egy-egy értékesített autó végső vételárát pár belepakolt extra emeli, majd az üzletben érintettek némi egymásnak feszülése után az alku csökkenti, ezért precíz statisztikát csak a különféle típusok listaárából lehet készíteni.

baleno 1000x700 6

A JATO kategorizálásában city carsnak hívott legkisebb személyautók közé olyan divatkocsik sorolandók, mint pl. a régi harcos MINI kínálatának nagy része, az Opel Adam, és a hátsókerekessé vált Renault Twingo. A tavaly értékesített 2878 városi mini átlagára 3,56 millió forint volt. A náluk használhatóbb méretű, Magyarországon sokak számára családi autóként funkcionáló kiskocsikból (subcompacts), mint a Corsa, a Polo, a Clio és társaik 17 526 kelt el 2015-ben 4,07 millió forintos átlagáron.

Még feljebb lépve jönnek a kompaktok, talán a Focus, a Golf, és az Astra kategóriáját kell a legkevésbé bemutatni, 2008 óta immár Nyugat-Európában is univerzálisan széles a használati kör. 23 542 darabbal Magyarországon ezekből adták el a legtöbbet, a kompakt méretűek átlagára 6,24 millió forint volt.

Vagyis

  – a minik átlagára = 3,5 millió forint
  – a kiskocsik átlagára = 4 millió forint
  – a kompaktok átlagára = 6,2 millió forint.

Állítólag a vásárlók miatt emelkednek az árak!

A 2014-es szintről tavalyra tovább emelkedett idehaza az új autók átlagára. Talán egyesek meglepődnek rajta, de ez nem a kereskedések áremelése miatt következett be a szakértő szerint, hanem a vásárlók igényeinek növekedése az oka.

“5,1 százalékkal emelkedett meg az értékesített személyautók átlagára 2015-re, aminek fő oka, hogy a drágább kategóriákból többet vettek a magyarok. Főként a luxusautók és  a nagyobb egyterűek eladása húzta felfelé az átlagárat” – mondta a Vezess kérdésére Felipe Munoz, az angol JATO Olaszországban dolgozó elemzője. Neki köszönhetjük a cikkben felhasznált statisztikákat.

A drágább autók felé kanyarodva jóval szerényebb darabszámok következnek, amiket ha a 80 százaléknyi cégvásárló felől közelítünk, megkockáztatható a feltételezés: a közvélekedéssel ellentétben Magyarországon nem a Passat vagy a Mondeo a klasszikus cégautó, az ezeknél kisebbekből (lásd előbb) darabra jóval többet vesznek a különféle vállalkozások és vállalatok. A midsize-nak nevezett kategóriában (népszerű még itt az Insignia, jön fel a Mazda 6) 7507 elkelt autó átlagára tavaly 9,99 millió forint volt, ami első blikkre talán magasnak tűnhet.

baleno 1000x700 7

Tovább haladva még nagyobb ugrásokat látunk, darabszámban lefelé, átlagárban felfelé. A JATO által large-nak nevezett, és leginkább a Mercedes E-osztály, az 5-ös BMW és az Audi A6 triója által egész Európában uralt szegmensben eladott 1348 autó listaárátlaga 15,95 millió forint volt.

Ugyanezen német prémiummárkák csúcsmodelljei terpeszkednek a luxury kategória értékesítési listáinak élén, se korábban, se most nem tudja elszívni a levegőt senki az S-osztály, az A8 és a 7-es BMW elöl. A 208 eladott limuzin átlagára 33,43 millió forint volt. Itt külön kell hangsúlyozni, hogy listaárakból képzett átlagról beszélünk, ebben bizony még nincsenek benne a borsos árú extrák.

Vagyis

 – a középkategóriások átlagára = 10 millió forint
 – a nagykocsik átlagára = 16 millió forint
 – a lusxusautók átlagára = 33,4 millió forint

Ha mindent egybegyúrunk, és elosztjuk a darabszámmal, akkor kiderül:  a magyar autópiacon 2015-ben értékesített személyautók átlagára 6 882 414 forint volt. Ennyibe kerül ma az elméleti “átlagautó”.

baleno 1500

Nézzük meg az átlagfizetéseket!

Itt már a KSH „alkalmazásban állók havi nettó átlagkeresete” című adatbázisát használjuk, szintén 2015 egészére nézve. Ahogyan a cikk elején írtuk, számításunkban a kézhez kapott fizetés egynegyedét rakja félre hónapról hónapra és sok-sok éven át a képzeletbeli vásárlójelölt, ezért minden átlagfizetés mellé odaírtuk az összeg negyedét, mint új autóra félre tett spórpénzt. Ezek közül a két szélsőt használjuk majd a végső számításnál, miközben még egyszer hangsúlyozzuk, tisztában vagyunk vele, hogy ma rengetegen élnek egyik fizetéstől a másikig, megtakarítások nélkül, pláne nem új autóra gyűjtögetve.

Négy országrészre bontva következzenek a nettó átlagkeresetek:

 – Budapest = 209 ezer forint, ennek negyede 52 ezer 250 forint
 – Közép-Magyarország = 196 ezer forint, ennek negyede 49 ezer forint
 – Dunántúl = 148 ezer forint, ennek negyede 37 ezer forint
 – Észak-Magyarország és Alföld= 128 ezer forint, ennek negyede 32 ezer forint

Amennyiben az ország egészét nézzük, a KSH szerint tavaly 162 ezer forint volt az átlagos nettó keresete az alkalmazásban állóknak.

baleno1000x700

Ezek ismeretében hány hónapig kell félre rakni?

Magas számok jönnek. Aki ma az ország legjobban fizetett állásait kínáló Budapesten átlagos bért keres, aminek a negyedét minden hónapban félrerakja, annak

 – egy átlagos árú vadonatúj minire 67 hónapig, azaz 5,5 évig kell spórolni
 – egy átlagos árú új kiskocsira 6,5 évig kell spórolni.

Innen már fölösleges is lenne folytatni, hiszen a kiemelkedő, 209 ezer forintos nettóból sem áll neki senki ezeknél drágább autóra gyűjteni, de a játék kedvéért most már befejezzük. (A továbbiakban többnyire csak kerekített éveket írunk.)

Szóval a fővárosiaknak

 – egy átlagos árú új kompaktra 10 évig kell spórolni
– egy új középkategóriásra 16 évig kell spórolni
– egy új nagykocsira 25,5 évig kell spórolni
– egy új luxusautóra 640 hónapig, azaz 53 évig kell spórolni.

Ha valaki a legszegényebb Észak-Magyarországon/Alföldön dolgozik az ottani átlagos bérért, akkor neki

– egy átlagos árú vadonatúj minire 9 évig kell spórolni
– egy új kiskocsira 10,5 évig kell spórolni
– egy új kompaktra 16 évig kell spórolni
– egy új középkategóriásra 26 évig kell spórolni
– egy új nagykocsira 42 évig kell spórolni
– egy új luxusautóra pedig 1043 hónapig, azaz 87 éven át kell(ene) félrerakni a fizetés negyedét,
ez már jóval felette van az átlagéletkornak.

Végül jöjjön az “átlagmagyar” és az “átlagautó”, vagyis a járműveknél és a fizetéseknél is a mindent egybegyúró átlagok összevetése. A 6,88 milliós „átlagautós” árat nézve és a 162 ezer forintos országos átlagbért, akkor ennek negyedét félretéve 170 hónapig, azaz 14 évig kéne spórolni.

Aki úgy érzi ez nem megy, a bankok hitelközvetítői biztosan tudnak valami áthidaló megoldást.

Kommentek

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhez vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-s idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

F1: 2020-ig maradnak a Mercedes-főnökök

A Mercedes-csapat két vezetője, az elnök Niki Lauda és a csapatfőnök Toto Wolff szerződést hosszabbított.

F1: Hamilton nem akar nyílt lapokkal játszani

Lewis Hamilton azt kérte a Mercedestől, hogy hagyjanak fel a pilóták vezetési adatainak megosztásával, szeretné, ha megtarthatná a titkait.

Komoly baj van a magyar jogosítványok megújításánál

Nem minden háziorvos végzi el az alvászavar szűrővizsgálatát a jogosítványok megújításakor, holott erről 2015 óta jogszabály rendelkezik.

Folyik a benzin a BMW villanyautójából

Átfogó visszahívást kezdeményezett a BMW az USA-ban, vélhetően globális folytatása is lesz az ügynek. Az i3-as városi villanyautók hatótávolság-növelőjével van gond.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.