Fiatok, amikről nem hallottál, pedig imádták őket

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.11.10. 15.35

Megjelent a Fiat Fullback, de nem ebben az évtizedben próbálta ki először magát a pick-upok terén az olasz márka. Sőt, meglehetősen nagy tapasztalattal rendelkezik a témában.

A Fiat modellkínálatában nem a Fullback számít az első pickupnak, ugyanis az olasz gyártó már lassan négy évtizede foglalkozik teherhordós felépítménnyel ellátott járművek építésével. Persze, ahhoz, hogy a Fiat ebben a szegmensben is jelentkezhessen versenyképes modellel, szükség volt némi változtatásra. Az olasz cég a ’70-es évek közepe táján jelentős átszerveződést élt meg, melynek az volt a célja, hogy különféle ágazatokra specializálódhasson. Ekkortájt vált külön a személyautók és a haszonjárművek gyártása, és jött létre a Fiat kis-haszonjárművek márkanév is, melynek égisze alatt kerültek piacra többek között a 242-es, a 850T és a Fiorino 127 modellek.

Minden a Fiorinóval kezdődött

Az első Fiat pick-up 1981-ben jelent meg és nem meglepő módon a sikeres Fiorino alapjaira épült. A Fiorino sorozatgyártása négy évvel korábban kezdődött és rövid idő alatt nagy népszerűségre tett szert. Sikerét nagyban köszönheti elődjének, a 127-esnek, melyet egykoron Zastava Koral néven is gyártottak a Jugoszláviában. A Fiorino megőrizte a 127-es mechanikai és komforttulajdonságait, ugyanakkor teherbírását 360 kilogrammra növelték.

FiorinoPick-up-1981

Gyári fotón az első generációs Fiorino pick-up

A Fiorino pick-up a Fiat brazíliai gyárában készült és háromféle, két benzines, valamint egy dízelmotorral volt kapható. A benzinesek között a gyengébb 903 köbcentiméteres volt, amely 44 lóerő teljesítményt tudott, míg a legerősebb motor 1049 köbcentiméteres, 49 lóerős dízel volt. Az elsőkerék-hajtású Fiorino  pickupot  Spanyolországban is gyártották, ott SEAT Emelba 127 Poker néven került forgalomba.

A Fiat a Pandán keresztül kacérkodott a 4x4-es technológiával a '80-as években.

A Fiat a Pandán keresztül kacérkodott a 4×4-es technológiával a ’80-as években.

Dél-amerikai sikerek 

A Fiorino második generációját 1988-ban mutatták be, és az előző sorozatokhoz hasonlóan dobozos, személyszállítós, valamint pick-up kivitelben is kapható volt. A második generációs modellcsalád a Fiat Uno alapjaira épült. A motorkínálatban 1.4 literes benzin, 1,7 literes dízel, valamint 1,0 és 1,5 literes LPG-erőforrás szerepelt. A benzinesek 999, 1372, 1498, a dízelek 1307 és 1697 köbcentiméteres változatokban készültek. A Fiorino 3,2 köbméteres raktérrel rendelkezett.

A Fiat Torino pick-up második generációs változata.

A Fiat Torino pick-up második generációs változata.

1994-ben a Fiat Dél-Amerikában piacra dobta a Fiat Mille alapjaira épített, kifejezetten a helyi igényekhez fejlesztett változatot. Ezek gázzal valamint bioetanollal egyaránt üzemeltethetőek voltak. A Fiorino második generációs változatát egészen 2013-ig gyártották Brazíliában és csak apróbb módosításokat hajtottak végre bemutatása óta. Ezek a módosítások lényegében kimerültek az eltérő lámpatestek és a hűtőmaszkok alkalmazásában.

A második generációs Fiorinót  már Argentínában is gyártották, így népszerű volt Dél-Amerikában. Nem csoda, ha ezen a kontinensen több mint egymillió darabot értékesítettek belőle két és fél évtized alatt. Népszerűsége miatt egészen 2013-ig készült, igaz, az európiai kontinens jóval hamarabb, már 2006-ban megismerkedhetett a jelenleg is gyártásban lévő harmadik generációs modellcsaláddal, melyben már egyáltalán nem található meg pick-up kialakítású változat.

Fiat Strada

Két évtizeddel ezelőtt az olasz gyártó egy másik, kifejezetten pick-upnak fejlesztett modellel is előrukkolt. Ez volt a Fiat Strada, melyet 1996-ban Brazíliában mutattak be a Fiat 147 Pick-up City kiváltására. A helyes kis modell 700 kilogrammos teherbírással rendelkezett, emellett széles motorpalettával kínálták, hiszen a  vásárlók háromféle dízel- és négyféle benzines erőforrással rendelhették meg. A paletta legerősebb motorja az 1,9 literes dízelmotor volt. 2001-ben faceliftet kapott, majd három évvel később megújított orr-részt, illetve új belső dizájnt. Ekkor már Európában is forgalmazták, igaz, kontinensünkön mindössze egyféle motorral, a 85 lóerős 1.3-as MultiJet erőforrással lehetett megvásárolni.

2001-es Fiat Strada

2001-es Fiat Strada

2012-es kiadású Strada

2012-es kiadású Strada

2009 nyarán érkezett a Strada újabb kiadása és 2012-ben az európai piacon is bemutatták az Euro 5-ös motorral szerelt változatot. A modell számtalan új komponenssel, többek között új karosszériával készült. Két évvel később leállt az európai forgalmazása, ezt követően csak Dél-Amerikában értékesítették, Mexikóban pedig RAM 700 néven lehet megvásárolni mind a mai napig. A Strada jelenleg a Fiat Ducato után a második legnépszerűbb Fiat haszonjármű a világon, csak épp Európában nincs igazán relevanciája, azonban Brazíliában viszik, mint a cukrot.

Egyedi építésű pickupok

A gyári építésű pick-upok mellett természetesen számtalanszor építettek a Fiat valamelyik meglévő, sorozatgyártású modelljéből teherhordós változatot. Ilyen volt például a Pininfarina stúdió által 1992-ben készített pick-up, melyet egy Fiat Cinquecentóból alakítottak ki. A különleges változatot néhány mozdulattal négyülésessé lehetett alakítani, de akár kabrió pick-upként is használható volt.

Kabrióként, vagy akár négyszemélyes autóként is lehetett használni a Cinquecentóból átépített pick-upot.

Kabrióként, vagy akár négyszemélyes autóként is lehetett használni a Cinquecentóból átépített pick-upot.

Két évvel később az olasz Boneschi épített háromtengelyes koncepció pick-upot. A Doblone névre keresztelt jármű mindössze két személy szállítására volt alkalmas, ugyanakkor két további ülés beépítésére is lehetőség volt, mivel az üzemanyagtartályt a hátsó traktusban helyezték el.

Még most is modern járműnek hat a Fiat Doblone.

Még most is modern járműnek hat a Fiat Doblone.

A Castagna Milano pedig 2012-ben mutatta be a Fiat 500-ból épített stílusos pick-upját, mely inkább csak szimbolikus értékű nyitott raktérrel rendelkezik. A jármű nyitott oldalfallal is rendelhető, így akár hobbiautóként is használható. Persze ez csak enyhe jóindulattal nevezhető pick-upnak, hiszen csak a hátsó két ülés helyére kialakított raktér áll a tulajdonos rendelkezésére.

A Fiat 500-asból épített pickupok bírják a forróságot.

A Fiat 500-asból épített pick-upok bírják a forróságot.

A Fiat 500-asban mindig láttak fantáziát a konstruktőrök.

A Fiat 500-asban mindig láttak fantáziát a konstruktőrök.

Az ötlet ugyanakkor nem új, az interneten számtalan kép lelhető fel a Nuova 500 néven, 1957 és 1975 között gyártott változatokból, melyeket nemes egyszerűséggel platós pick-upokká alakítottak tulajdonosaik. Hasonlóan népszerű „alapanyag” volt a Fiat Panda első generációs kiadásának 4×4-es változata, melyet játszi könnyedséggel lehetett pick-uppá alakítani a dobozformának köszönhetően.

A gyári készítésű pick-upok persze manapság már elképzelhetetlenek összkerékhajtás nélkül, holott a kétszemélyes, városi platós teherhordókban is lenne fantázia. Ha máshol nem is, legalább a mediterrán égövben, ahol gyakran állnak ki a helyi gazdák saját portékájukkal az utcára, hogy ellássák vitaminnal a megfáradt turistákat.

A nagy visszatérés 

A Fiat ez év májusában tért vissza az európai pick-up-piacra a Fullbackkel, mely a Mitsubishi L200-as alapjaira épül. Sokan arra számítottak, hogy a cég a brazil tervezésű Torót hozza el Európába, mely a Jeep Renegade és a Fiat 500x technikájára épül, azonban az olasz konszern végül a licencvásárlás mellett döntött.

20151016fiat-toro

Nem elképzelhetetlen, hogy egyszer a Torót Európában is fogják forgalmazni.

A L200-as és a Fullback többek között a karosszérián, illetve a motorkínálaton osztozik.  A Fiat Fullback európai kínálatában a duplakabinos változat található meg, mely nyújtott platóval, illetve extra kabinos és négyszemélyes utaskabinnal is elérhető. A jármű hossza konfigurációtól függően 5,15 méter és 5,285 méter között mozog, míg a plató hosszúsága 1,52 és 2,26 méter között változik.

A Fullback megengedett legnagyobb hasznos teherbírása akár 1,1 tonna is lehet, ennek köszönhetően komolyabb terhek cipelésére is alkalmas. A  Fiat új pick-upját Európában 2,4 literes 150 vagy 180 lóerővel rendelkező dízelmotorral szállítják a vásárlóknak.

2193_26129_160509_fiatprofessional_fullback_13_n

Fiat most a Fulbacktől várja a sikereket Európában.

Valamennyi 4X4-es modellváltozat elektronikus választókapcsolóval rendelkezik, amellyel aktiválható az összkerékhajtás.

Az SX kivitelekhez egy három állású üzemmódválasztó kapcsoló tartozik a népszerűbb LX -ben négyféle hajtásképlet aktiválható. Míg a 2H állásban csak a két hátsó kerék visz át hajtóerőt, addig a 4H állásban mind a négy kerék között, 25:25:25:25 arányban oszlik el a nyomaték, ami biztonságosabb előrejutást eredményez csúszós vagy egyenetlen útfelületen. Rendelkezésre áll központi differenciálzár, illetve aktiválható az osztómű is, amely rövid áttétellel segít szélsőséges terepkörülmények között. A Fullback 4×4-es technológiáját a Vezess is kipróbálta, a tesztről részletesen itt olvashat.

Kommentek

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.