Kabrió Dacia, terepgumik és székely faautó Bukarestben

Daciával a Bukaresti Autószalonon

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.11.02. 06.00

Na, melyik márka NEM volt jelen hivatalosan a Bukaresti Autószalonon? Hát persze, hogy a Dacia. Nemhivatalosan viszont kupé, sőt, kabrió, mégsőtebb: elektromos Daciát is láttunk!

Teccettek tudni, hogy idén ötvenéves a Dacia? Bizony, a Renault 8 licencének megvásárlásával, a Dacia 1100 modell gyártásának előkészítésével 1966-ban alapították meg Romániában a márkát. E szép kerek jubileum tiszteletére kerekedtünk fel Földes Attila kollégámmal, hogy egy gyönyörű zöldmetál, dízel, 4×4-es Dusterrel egészen Bukarestig hatoljunk és megnézzük – többek között – a SAB-ot, vagyis a Salonul Auto Bucurestit.

Ezzel a Dusterrel toltuk Bukarestig és vissza. Nem is találhattunk volna alkalmasabb kocsit!

Kalandjainkról cikksorozatban számolunk be a Vezess.hu-n; lesz itt minden, Elton John Rolls-Royce-ától a Transzfogarasi út hóban-sárban gázolós meghódításán át a leglerohadtabb 1310-esig, amit csak találtunk. De ez még csak a sorozat első része, amely arról szól, hogy

Mit láttunk a Bukaresi Autószalonon?

Bukarest fura hely. Nyugat felől, Pitesti irányából érkezve az amúgy kiváló autópálya egyszer csak óriási, lassan, de folyamatosan haladó dugóba fut. Fertelmesen ronda, hihetetlen tömegű, méretű tömbházak között araszol az autósor kábé a város közepéig, ahol viszont egy csapásra modern, nem túl eredeti, de kifejezetten kellemes, szellős, tágas utakkal felosztott világvárossá változik.

Ééés megérkeztünk Bukarestbe. Dugó, nyomasztó betontömbök, őrült autóvezetők

Ééés megérkeztünk Bukarestbe. Dugó, nyomasztó betontömbök, őrült autóvezetők

Ahogy megkerültük a sávfelfestések nélküli, szórakoztatóan kaotikus körforgalomban az 1936-ban tervezett hatalmas Diadalívet, a repülőtér felé haladva már csak az út mentén parkoló, sehol máshol nem látható régi 1310-es Dacia kisteherautók még ma is nagy száma jelzi, hogy nem valamelyik érdektelenebb nyugat-európai nagyobb város külső kerületeiben járunk.

Szép tömbház

Szép tömbház, pár pórult járt lakóval, akik a hirdetés hátulját láthatják az ablakból

A standokat a bukaresti reptér hátsó szegletében, egy óriási hangárban és két pavilonban helyezték el a szervezők. A belépőjegy 15 lej, kábé ezer forint, és ezért a pénzért már az is majdnem elegendő szolgáltatás, hogy meg lehet bámulni a reptér végébe tolt, bontásra ítélt, szárnyatlan, hajtóművetlen repülőgéproncsokat, régi kiszolgálójárműveket.

Megfáradt, lassan oszló repülőgépek

Megfáradt, lassan oszló repülőgépek

A nagy hangár rejtette a legérdektelenebb tárlatot, az újautó-importőrök hivatalos bemutatóstandjait. Mint előre sejtettük, az idén október végén 23. alkalommal megrendezett autó- és tartozékexpó nem tartozik a világ legjelentősebb autóipari kiállításai közé, olyan, mint egy budapesti autóexpó, igazi premiert nem hoz ide senki. Arra viszont nem voltunk felkészülve, hogy pont a Dacia (és anyacége, a Renault) az, amely tüntető távolmaradásával sújtja ezt a rendezvényt, így még helyi érdekű nevezetességet sem láttunk, már ami az új autók piacát illeti.

Kartondobozban rejtegetik a Peugeot-t

Kartondobozban rejtegetik a Peugeot-t

Még a Párizsban már rég leleplezett Peugeot 3008-asból is csak egy hátsó lámpa kandikált ki egy nagy dobozból, az új BMW-k, Mercik, Volvók, Suzukik között sem volt semmi olyan, amit még ne láttunk volna.

A legszomorúbb talán a Fiat standján lévő hajó volt. Az 500-as Riva jelzésű változata mellé Párizsba még egy hatalmas, vadonatúj luxusmotorost állítottak illusztrációnak, de Bukarestbe már csak egy kisebb, a vízvonal alatt jól láthatóan kopott csónak került, amelyen a nevet matricák takarták.

A névtáblát ennyire elegánsan sikerült letakarni

A névtáblát ennyire elegánsan sikerült letakarni

Egy arra csámpázó hatalmas úr kéretlenül fel is világosított minket, hogy a bérbe adó monacói cég nem akarta, hogy a látogatók lássák a hajó nevét (???), de sebaj, mert ha kíváncsiak vagyunk, a műszaki vizsga-matricán (vagy hogy is hívják az ilyet a hajóknál) ott van minden adat a járműről. Ugye, hogy fura hely Bukarest?

Igazi autószalonokon ennek a nagy testvérét szokták kiállítani

Igazi autószalonokon ennek a nagy testvérét szokták kiállítani

De mondom, sejtettük előre, hogy nem a román nemzeti autóexpón fogjuk meglátni az új 9-es BMW-t vagy hatkerekű Lamborghinit. Ezért már eleve a melléképületek, valamint az előtér érdekességeire fentük fogainkat. Itt aztán láttunk is csodát, épp eleget.

A terepjárótuning mint húzóágazat

Az újautós standok között az amúgy Európa-szerte nem igazán jól prosperáló Jeep tűnt a legkomolyabbnak (egy szépen restaurált Willyst is hoztak, másnál nem volt ilyen historikus utalás), és az is érdekes volt, ahogy a szintén elég jelentéktelen Mitsubishi hatásosan sorba rendezte offroados jellegű modelljeit, ASX-től L200-ig. És tényleg, a román autópiac mintha sokkal komolyabban venné a terepezést, mint az elpuhult, leaszfaltozott Nyugat.

Komoly SUV kínálat

Komoly SUV kínálat

Egyedi építésű, azonosíthatatlan elemekből készült szörnyek mellett akkora kerekeket láttunk széria Jeepeken, amekkorák itthon bizonyára a gránátvetőkkel szerepelnek egy kategóriában a hatóságok szemében. Gyönyörűen átépített mocsárjáró HiLux, fitt, ma is fiatalos, láthatóan használatban lévő CJ Jeep, terepralis egyedi versenygépek, tartozékok, kiegészítők sora adta az alaphangot a két kisebb pavilonban.

A terepjáró-tuning nagyon megy errefelé

A terepjáró-tuning nagyon megy errefelé

Ezek az offroaderek keretezték a műhelyberendezéseket áruló, fóliázó, egyedi tuningot vállaló kisebb cégek standjait, no meg a biztosítók, lízingcégek és más szolgáltatóik installációit. És azért néhány ugyancsak érdekes Daciára is rábukkantunk, ha nem is az anyacég képviseletében!

Kabrió és kupé Logan

Már 2010-es online cikkekben is találtunk említést a Bukaresti Autószalon talán leglátványosabb helyi érdekű csodájáról, a hófehér bőrkárpitos, meglepően nívós kivitelezésű első szériás Logan kabrió változatáról.

Igazi álomautó

Igazi álomautó

A K9 nevű román tuningcég alkotása még formailag se kínos, kivéve a rettenetes zártszelvény merevítést középen. (Ez egyébként nem is szerepel a kocsiról készült házi fényképeken, lehet, hogy csak egy takaróponyvát tart és véletlenül maradt fenn a kocsin a standon?) Azért a biztonsági öveket még illett volna fehérre cserélni és a dupla kereklámpás E Merci utolsó faceliftjére emlékeztető kiegészítő lámpák kettős köre se az igazi, de a végeredmény még így se kínos.

És van kabrió is

És van kabrió is

A K9 2013-ban indított, frissebb projektje már kevésbé harmonikusra sikerült. Mumpsztól megdagadt Opel Calibrára emlékeztet a piros kupé, túl keskeny, túl magas, nem jók az arányai. A kivitelezés azonban ennél a kocsinál is igényes. Amennyire ránézéses alapon meg lehet állapítani, a tuningműhely Dacia-faragói komolyan veszik a munkát, ha egyszer nekilátnak, hogy az európai autópiac egyik legeslegolcsóbb tömegmodelljéből teremtsenek valami emlékezeteset.

Kupé Dacia, vadító színben

Kupé Dacia, vadító színben

Elektromos Dacia is van: fene hitte volna!

Nagyon kedves, közlékeny úr csalogat bennünket közelebb egy nyitott motorterű, furgonfehér festésű, fekete lökhárítós, legolcsóbb kivitelű új Loganhoz. A kocsi előtt plakát: 11 kWh-s lítium-ion akkuval 15 000, 22 kWh-ssal 18, 45 kWh-ssal 26 ezer euró a kocsi ára. Meg is kérdezem gyorsan: ez ugye az átalakítás ára? És kiderül, hogy nem: épp azért ultrafapad a satuba fogott szériamodell, hogy még a 6000 eurós, kétmillió forint alatti alapautó is beleférjen a német villanymotorral, német laborban fejlesztett, Németországban összeszerelt akkus füstmentes Dacia alapárába.

Az ott elöl az akksipakk egy része

Az ott elöl az akksipakk egy része

Olyan igényes és kevésbé igényes technikai részletekre derül fény, hogy például a csomagtérből semmit nem vesz el a kocsi aljára, a benzintank helyére szerelt akkupakk, vagy hogy bár a váltókar ott magasodik az ülések között, funkciója nincs, mert a sebváltót hármasban fixálták, az irányváltást pedig elektronikusan lehet kapcsolni, egy gombbal.

Elektromos Dacia komoly érdeklődőhaddal

Elektromos Dacia komoly érdeklődőhaddal

Azt is megtudjuk, hogy éppen ezért rükvercben szoftveresen le kell korlátozni a tempót, különben az elektromos Logan végsebessége nemcsak előre-, hanem hátramenetben is 125 km/h lenne. A vizes fűtést egy mindössze 70 wattos, vagyis egy közepes teljesítményű klasszikus villanykörte teljesítményének megfelelő elektromos radiátorral váltották ki – hatásosságát illetően azért vannak kételyeink.

20 perces gyorstöltés? Az is van!

20 perces gyorstöltés? Az is van!

Már a kb. 4,5 millió forintos alapakkus kocsi is használható városi autónak, akár taxinak tűnik. Hatótávolsága ugyan jóval 100 km alatt lehet városi fogalomban, de az 5-6 órás töltési idő német szabványos egyenáramú gyorstöltéssel alkalmanként 20 percre csökkenthető. Az autó tömege a kiszerelt és beszerelt elemek egyenlegével alig változott, állítólag még a legnagyobb akkuval is csupán 100 kilóval nehezebb az elektromos Dacia, mint egy teletankolt benzines Logan.

Faautó és szemérmes lányok

A szalon hoszteszei jóval visszafogottabb csomagolást kaptak, mint Genf, Frankfurt, Párizs szépei. A kamerát sem szerették, mosolyt (ami amúgy egész Romániában ritka vendég az arcokon) se sokat láttunk. Valahogy így:

Talpig felöltözött csajok a 10 fokos hangárban

Tetőtől talpig felöltözött csajok a 10 fokos hangárban

Annál gyakoribb viszont Romániában – a fa. Nem is csoda, hogy tavaly a Frankfurti Autószalonon a Daciák mellett egy faautó képviselte leglátványosabban az országot. Miként az sem meglepő, legalábbis a magyarok számára, hogy ennek az autónak a készítőjét Szabó Péternek hívják. A mester kárpitos-operaénekes, és három év alatt készítette el a felesége után Júliának keresztelt csodát, ezt a V6-os Ford Taunus alvázára és motorjára épített asztalosipari remeket, amit Frankfurt után most Bukarestben is megsimogathattunk.

Fa-autó

Fa-autó Ford Taunus alapokra építve

Hát ennyi érdekeset láttunk a szalonon. Láttunk viszont sok mást az úton oda is, vissza is – hamarosan beszámolunk arról, milyen élmény egy héttel a lezárás előtt átkelni a Transzfogarasi úton, van-e még sok régi Dacia a román utakon, igazak-e a régi sztereotípiák a helyi közlekedésről, és hogy Bukaresttől pont egy nagyobb köpésnyire található a világ egyik leglenyűgözőbb autógyűjteménye, amely bárki számára szabadon látogatható, de mi még a restaurálóműhelybe is bejutottunk. Ahol aztán minden autóbuzéria-biztosíték ki is sült az agyunkban egyetlen gigászi felvillanással.

Porschék, Ferrarik, Rolls-ok illetve ezernyie gyéb extra, különleges és drága autó. Ide el KELL jönnie mindnekinek, akit lázba hoz az autózás

Porschék, Ferrarik, Rolls-ok, illetve ezernyi egyéb extra, különleges és drága autó. Ide el KELL jönnie mindenkinek, akit lázba hoz az autózás

 

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.