Meglepő lista a részeg magyar sofőrökről

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.11.01. 06.10

Megmutatjuk, hogy az ország melyik részein okoznak egyre több balesetet a részegen közlekedők, és azt is, hol csökken a számuk.

Közel tíz százalékkal több ittasan okozott baleset volt az év első felében, mint tavaly ugyanekkor. Annak ellenére emelkedett 681-ről 731-re a számuk, hogy eközben a súlyos sérüléses balesetek éppen hogy csökkentek országosan. Megnéztük, hol piáznak egyre többet a közlekedők.

A hivatalos rendőrségi statisztika Ittasan okozott személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma címen összegzi az adatokat megyékre és Budapestre bontva. Nem súlyoz lakosságszám szerint, helyesen, mert a forgalom mérete ezzel nem feltétlenül arányos, így azt lehet megnézni, hogy az ország különböző területein önmagukhoz képest mi a változás.

Először nézzük meg balesetszám szerint az első 10-et:

1-2. Budapest és Pest megye 88-88 baleset 2016. január 1. és június 30. között
3. Bács-Kiskun megye 69 baleset
4. Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 56 baleset
5. Győr-Moson-Sopron megy 43 baleset
6. Baranya megye 36 baleset
7. Zala megye 35 baleset
8. Borsod-Abaúj-Zemplén megye 33
9. Békés 32 baleset
10. Veszprém megye 31 baleset

pia1000-2

Elgondolkodtató, hogy Bácsban miért van kétszer annyi ilyen tragédia, mint mondjuk a kisebb Békésben, vagy a területre hasonló Borsodban. Az igazán érdekes azonban az a lista, amely az adott területeknél a változást nézi, mégpedig több év távlatában, 2013 első félévéhez képest 2016 első hat hónapját.

1. Zala 66 százalékos emelkedés (21-ről 35-re)
2. Heves 56,3 százalékos emelkedés (16-ról 25-re)
3-4. Baranya plusz 50 százalék (24-ről 36-ra), Komárom plusz 50 százalék (20-ról 30-ra)
5. Pest 22,2 százalékos emelkedés (72-ről 88-ra)
6. Budapest 20 százalékos emelkedés (73-ről 88-ra)
7. Veszprém 19,2 százalékos emelkedés (26-ról 31-re)
8. Bács 19 százalékos emelkedés (58-ról 69-re)
9. Csongrád 15,9 százalékos emelkedés (19-ről 22-re)
10. Szabolcs 3,7 százalékos emelkedés (54-ről 56-ra)

Természetesen megmutatjuk a pozitív listát is, sajnos 10 megye nem jön össze azokból a területi egységekből, ahol az elmúl években csökkent az ittasan okozott balesetek száma.

1. Tolna 44,4 százalékos csökkenés (18 baleset helyett 10)
2. Nógrád 40 százalékos csökkenés (22-ről 13-ra)
3. Fejér 32 százalékos csökkenés (25-ről 17-re)
4. Vas 25,9 százalékos csökkenés (27-ről 20-ra)
5. Hajdú 17,1 százalékos csökkenés (35-ről 29-re)

bike-accident784

A rendőrségi statisztika sajnos nem árulja el, hogy „ittas balesetokozó” alatt mikor kit ért, a feltételezhető arányok meghatározásakor A személysérüléses közúti közlekedési balesetek okozói nevű adatsor segíthet.

2016 első hat hónapjában 7444 sérüléses baleset volt, itt az okozók sorrendje:
1. 65 százalékban személyautó vezetője (4801 baleset)
2. 11 százalékban kerékpáros (834 baleset)
3. 8 százalékban teherautó sofőrje (600 baleset)
4. 4,3 százalékban segédmotoros (310 baleset)
5. 3,8 százalékban nagymotoros (277 baleset)

Ez még nem válasz a nagy kérdésre, és itt visszakanyarodunk a cikk elejére: mi lehet a magyarázata az ittasan okozott balesetek növekedésének? Az alkohol nem lett olcsóbb az elmúlt három évben, sőt.

A választ nem tudni, a sok összetevőjéből az egyik lehet a járművezetőkre vonatkozó italfogyasztási szabályok változása, 2014 nyarától elnézőbb a pálinkázó bringásokkal szemben a KRESZ. Számos civil szervezet tiltakozott az enyhítés ellen, de a kormány erősebb volt.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.