Gyorshajtó gázolt halálra kamaszt a zebrán

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.10.25. 06.15

Hatvan fölött ment autójával a nyugdíjas Pesten, előtte zebrán tekert át a 16 éves kamasz. Mindketten megszegték a KRESZ-t.

Gyorshajtó gázolt halálra kamaszt a zebrán

Hétéves unokáját vitte a szokásos vasárnapi teniszedzésre András. A nyugdíjas mérnök kiválóan ismerte a pályáig vezető utat, közel egy éve ő szállította a kisfiút a hétvégi programra – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk eheti története.

Nem tudták megmenteni a fiú életét

A kétszer kétsávos pesti út belső sávjában közelítettek egy zebrához, amelynél az ilyenkor szokásos gyér forgalom miatt sárgán villogott a lámpa. A kisfiú kedvenc meselemezét hallgatták normális hangerőn, nem beszélgettek, András a vezetésre koncentrált. Mazda 6-osuk előtt olyan 40 méterrel, de a külső sávban haladt a harmincas Bence Volvo XC90-esével, ezért éppen eltakarta a gyalogátkelő széléről az útra ráhajtó bringást. A 16 esztendős Ádám nem szállt le a hegyi kerékpárjáról, szabálytalanul tekert rá a zebrára.

Bence azonnal felismerte az életveszélyes helyzetet, többször bele-beletaposgatott a fékbe, hogy féklámpája villogásával jelezze a belső sávból őt éppen előzni készülő piros Mazda sofőrjének az autóik elő kerekező bringást.

Ő meg tudott állni a zebra előtt, míg az unokájával autózó András nem, túl későn lépett a fékpedálra, és elcsapta a bicajos fiút. A Mazda a későbbi igazságügyi szakértői vélemény szerint az 50 km/órás sebességhatár felett, olyan 62-66 km/órával közelített a zebra felé, és közel 45 km/órás sebességgel gázolta el a kamaszt.

A közeli kórházból három perc alatt rohammentővel kiérkező orvos és két segítője már sajnos nem tudta megmenteni a tizenhat éves fiú életét. András és a gyerekülésbe bekötött unokája nem sérült meg.

bike-accident784

Illusztráció

Hosszan sorolta az ügyészség, hogy milyen szabályokat szegett meg a nagypapa

A megrendült nyugdíjas a nyomozás és a bírósági tárgyalás során egyaránt beismerte bűnösségét, kezdetben vitatta a gyorshajtást, de a szakértői vélemény áttanulmányozása után elfogadta azt is. Védelmével Janklovics Ádám közlekedési ügyvédet bízta meg.

A rendőrség által kirendelt szakértő szerint a kerékpáros észlelésekor kb. 25-30 méterre volt a zebrától a Mazda, azonnali vészfékezéssel is – aminek nem nevezhető András lassítása – legalább 40 méteres féktávolság kellett volna a megálláshoz.

András szabályszegése és Ádám halála között közvetlen ok-okozati összefüggést állapított meg a nyugdíjas ellen vádat emelő ügyészség. Szerintük a volt mérnök megszegte a KRESZ 43. § (2) bekezdését: azt a helyet, ahol a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének – a szükséghez képest megállással is – eleget tudjon tenni.

Valamint megszegte a 43. § (3) bekezdését, miszerint “a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló, vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni, továbbhaladni csak akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti”.

Megszegte továbbá a KRESZ 26. § (1) bekezdésének a) pontját, amikor a személyautóval lakott területen belül 50 km/óránál jóval gyorsabban hajtott.

A vádlott bűnös közúti halálos baleset gondatlan okozásáért

A vádirattal egyezően a bíróság is megállapította a közlekedési szabályok sorozatos megsértését. Gyorshajtása mellett András nem tudott meggyőződni a zebrán való biztonságos áthaladásról, olyan tempóval közelített az előtte kerekező kamasz felé, hogy vészfékezéssel sem tudott volna megállni, tulajdonképpen alig lassított. Eközben a Volvo féklámpájának felvillanásait sem vette figyelembe.

Védőbeszédében az ügyvéd a nyugdíjas beismerő vallomása mellett hivatkozott a kerékpáros viselkedésére is. Zebrán bicajozásával Ádám megszegte a KRESZ 54. § (1) bekezdését, és a (4) bekezdés c) pontját.

Ítéletében a bíróság bűnösnek mondta ki végül Andrást halálos közúti baleset gondatlan okozásáért. Büntetése 14 hónap fogházbüntetés négy évre szóló jogsibevonás mellett. A nyugdíjasnak mégsem kell börtönbe vonulnia, a bíróság két és fél évre felfüggesztette fogházbüntetését.

 

 

 

Kommentek

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.