Gyorshajtó gázolt halálra kamaszt a zebrán

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.10.25. 06.15

Hatvan fölött ment autójával a nyugdíjas Pesten, előtte zebrán tekert át a 16 éves kamasz. Mindketten megszegték a KRESZ-t.

Gyorshajtó gázolt halálra kamaszt a zebrán

Hétéves unokáját vitte a szokásos vasárnapi teniszedzésre András. A nyugdíjas mérnök kiválóan ismerte a pályáig vezető utat, közel egy éve ő szállította a kisfiút a hétvégi programra – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk eheti története.

Nem tudták megmenteni a fiú életét

A kétszer kétsávos pesti út belső sávjában közelítettek egy zebrához, amelynél az ilyenkor szokásos gyér forgalom miatt sárgán villogott a lámpa. A kisfiú kedvenc meselemezét hallgatták normális hangerőn, nem beszélgettek, András a vezetésre koncentrált. Mazda 6-osuk előtt olyan 40 méterrel, de a külső sávban haladt a harmincas Bence Volvo XC90-esével, ezért éppen eltakarta a gyalogátkelő széléről az útra ráhajtó bringást. A 16 esztendős Ádám nem szállt le a hegyi kerékpárjáról, szabálytalanul tekert rá a zebrára.

Bence azonnal felismerte az életveszélyes helyzetet, többször bele-beletaposgatott a fékbe, hogy féklámpája villogásával jelezze a belső sávból őt éppen előzni készülő piros Mazda sofőrjének az autóik elő kerekező bringást.

Ő meg tudott állni a zebra előtt, míg az unokájával autózó András nem, túl későn lépett a fékpedálra, és elcsapta a bicajos fiút. A Mazda a későbbi igazságügyi szakértői vélemény szerint az 50 km/órás sebességhatár felett, olyan 62-66 km/órával közelített a zebra felé, és közel 45 km/órás sebességgel gázolta el a kamaszt.

A közeli kórházból három perc alatt rohammentővel kiérkező orvos és két segítője már sajnos nem tudta megmenteni a tizenhat éves fiú életét. András és a gyerekülésbe bekötött unokája nem sérült meg.

bike-accident784

Illusztráció

Hosszan sorolta az ügyészség, hogy milyen szabályokat szegett meg a nagypapa

A megrendült nyugdíjas a nyomozás és a bírósági tárgyalás során egyaránt beismerte bűnösségét, kezdetben vitatta a gyorshajtást, de a szakértői vélemény áttanulmányozása után elfogadta azt is. Védelmével Janklovics Ádám közlekedési ügyvédet bízta meg.

A rendőrség által kirendelt szakértő szerint a kerékpáros észlelésekor kb. 25-30 méterre volt a zebrától a Mazda, azonnali vészfékezéssel is – aminek nem nevezhető András lassítása – legalább 40 méteres féktávolság kellett volna a megálláshoz.

András szabályszegése és Ádám halála között közvetlen ok-okozati összefüggést állapított meg a nyugdíjas ellen vádat emelő ügyészség. Szerintük a volt mérnök megszegte a KRESZ 43. § (2) bekezdését: azt a helyet, ahol a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének – a szükséghez képest megállással is – eleget tudjon tenni.

Valamint megszegte a 43. § (3) bekezdését, miszerint “a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló, vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni, továbbhaladni csak akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti”.

Megszegte továbbá a KRESZ 26. § (1) bekezdésének a) pontját, amikor a személyautóval lakott területen belül 50 km/óránál jóval gyorsabban hajtott.

A vádlott bűnös közúti halálos baleset gondatlan okozásáért

A vádirattal egyezően a bíróság is megállapította a közlekedési szabályok sorozatos megsértését. Gyorshajtása mellett András nem tudott meggyőződni a zebrán való biztonságos áthaladásról, olyan tempóval közelített az előtte kerekező kamasz felé, hogy vészfékezéssel sem tudott volna megállni, tulajdonképpen alig lassított. Eközben a Volvo féklámpájának felvillanásait sem vette figyelembe.

Védőbeszédében az ügyvéd a nyugdíjas beismerő vallomása mellett hivatkozott a kerékpáros viselkedésére is. Zebrán bicajozásával Ádám megszegte a KRESZ 54. § (1) bekezdését, és a (4) bekezdés c) pontját.

Ítéletében a bíróság bűnösnek mondta ki végül Andrást halálos közúti baleset gondatlan okozásáért. Büntetése 14 hónap fogházbüntetés négy évre szóló jogsibevonás mellett. A nyugdíjasnak mégsem kell börtönbe vonulnia, a bíróság két és fél évre felfüggesztette fogházbüntetését.

 

 

 

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.