Így állítunk gyújtást érintőképernyős kütyüről házilag az amerikai kocsikon

Érintőképernyős házi tuningműhely 600 dollárért

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.10.21. 06.00

Pár pöccintés a kijelzőn, és a kocsi máris erősebb vagy 40-50 lóerővel. A zsebrevágható tuningműhely nagyjából minden amerikai kocsihoz használható.

Így állítunk gyújtást érintőképernyős kütyüről házilag az amerikai kocsikon

Van egy barátunk, aki nagyon ráérzett az amerikai autók ízére az utóbbi években. Legutóbb ott voltunk, amikor kicsomagolta egy konténerből az alig futott, gyönyörű muscle-pick-upot, a hatliteres V8-as Chevrolet SSR-t. Persze nem elégedett meg a kocsi gyári paramétereivel, a röhejes 400 lóerővel, azóta már megérkezett egy ládában a spéci titán kipufogórendszer is. De még ennél is érdekesebb egy apró, mobiltelefon-szerű vacak, ami pár másodperc alatt 30-40 lóerőt tudott rátenni az amúgy sem gyenge SSR-re.

Ezt a kütyüt a Diablosport nevű amerikai cég szállítja, 599 dolláros, kb. 17 ezer forintos áron. A Trinity T1000 egy szabvány OBD II-csatlakozóra dugható mikroszámítógép, amely számos amerikai autó motorvezérlő számítógépével képes kapcsolatot teremteni és lehetőséget nyújt a tulajdonosnak, hogy otthon, saját garázsában végezzen el olyan beállításokat a motoron, amiket európai vagy japán kocsikon tán meg se lehet tenni, vagy ha igen, mindenképp szakszerviz kell a dologhoz.

Az érintőképernyős menüben is könnyű elmászkálni, de kis quick start guide-füzet is jár a szetthez, végső megoldásnak pedig ott a netes support. Egyértelmű, hogy nem szerelőknek, hanem laikus tulajoknak készült a kütyü

Az amerikai szabadság vicces kettőségét jelzi, hogy mind a kütyü menürendszere, mind a forgalmazó weboldala tele van felelősséget kizáró, a házi állítgatás veszélyét ecsetelő üzenetekkel. A kedvencem: “WARNING: This product is not street legal and may only be used on Racing Vehicles. Racing Vehicles must be used exclusively for racing or other forms of competition. Racing vehicles must not be registered and must never be used on the street. It is illegal to install this product on a registered vehicle and use it on the street.” Vagyis: “Vigyázat! Ez a termék nem legális közúti használatban, csak versenyjárművekhez szabad használni. A versenyjárműveket nem szabad rendszámmal használni és csak versenyzési vagy más sport-célra szabad használni. A versenyjárműveket sosem szabad utcán használni. Illegális ezt az eszközt utcai járműveken használni és azokkal a közúton közlekedni”

Ha-ha-ha. A weboldalon még külön kiemelik, hogy a különösen szigorú emissziós szabályairól híres Kaliforniában pláne nem szabad használni a cuccot. De mondom, nem csak a website, a menü is tele van figyelmeztetésekkel:

Ez már a komolytalanság szintje még amerikai mércével is: figyelmeztető üzenet, hogy a hatliteres V8 beállításainak változtatása befolyásolhatja a fogyasztást, mint ahogy a vezetési stílus is

Ez már a komolytalanság szintje még amerikai mércével is: figyelmeztető üzenet, hogy a hatliteres V8 beállításainak változtatása befolyásolhatja a fogyasztást, mint ahogy a vezetési stílus is

Természetesen nyilvánvaló, hogy ezekre az üzenetekre tojik minden amerikai petrolhead, és vígan állítgatja autóját minden szabály ellenére is, ha úgy akarja. Meg is teheti, ugyanis az amerikai autók ECU-je általában lehetőséget ad erre. A “versenycélú használat” kitétel dacára olyan békés kocsikhoz is van illesztőprogram, mint mondjuk a Saab 9-7x, vagy a Mazda BT50-es pickup, de természetesen a Corvette-ek, Camarók, Chargerek és társaik is tovább erősíthetők vele.

A Trinity T1000 alapértelmezésben egy meghatározott autótípushoz való szoftverrel kerül a vevőhöz, de némi felárért licensz váltható további modellekhez is. Az OBD-csatlakozóra kábellel rögzített kütyüre a vásárló saját ügyfélmenüjében szabadon töltögetheti a legkülönbözőbb modellek motorvezérlés-módosító szoftvereit.

Házi tuning itthon

Az európai autókhoz Magyarországon számtalan kisebb-nagyobb vállalkozás kínál “chiptuningot”, a kommersz modellekhez 20-30 ezer forint körüli összegért. Ez egész más, mint amit az amerikai kütyü csinál az ami kocsikkal. Az általában a motortérbe szerelhető kis dobozkák a gyáritól eltérő motorvezérlő programot tartalmaznak, ami aztán vagy csökkenti a fogyasztást, vagy növeli a teljesítményt. Pontosabban a gyártó állítása szerint jellemzően mindkettőt egyszerre, a valóságban pedig jó, ha nem rontja le egyik paramétert sem. Ilyen kicsi, könnyen kezelhető, univerzális finomhangoló eszközről a mi Astráinkhoz, Golfjainkhoz, Peugeot-inkhoz, Suzukiinkhoz – nincs tudomásunk.

Le se kell venni a burkolatot, úgy állíthatunk előgyújtást, leszabályzási fordulatszámot, egyebeket

Le se kell venni a burkolatot, úgy állíthatunk előgyújtást, leszabályzási fordulatszámot, egyebeket

A látványos megjelenés és a nagy teljesítmény mellé európai szemmel botrányosan spártai a beltér - de hát ilyenek az amerikai kocsik

A látványos megjelenés és a nagy teljesítmény mellé európai szemmel botrányosan spártai a beltér – de hát ilyenek az amerikai kocsik

Gyújtásállítás, sebességhatárolás, fordulatszám-határolás

Gyújtásállítás, sebességhatárolás, fordulatszám-határolás

A kis gép egyébként nem csak vadbaromkodásra jó, kifejezetten hasznos beállításokat is lehet vele eszközölni a motoron. Ilyen például, hogy az amerikai alacsony oktánszámú üzemanyagról pár érintéssel át lehet állítani a vezérlést a nagyobb kompressziótűrésű európai üzemanyagra – az SSR-en csak ezzel az egy aktussal lehetett hozni 30-40 lóerőt. ((Bizonyos A Vectrák és korabeli Opelek esetében ez egyszerűbb volt, kézzel lehetett a jobbik vagy a rosszabbik benzinhez adaptálni a gyújtást.) De a leszabályzási fordulatszámot is át lehet állítani, akár magasabbra, de akár alacsonyabbra is, hogy ha olyannak adjuk oda a kocsit, aki nem feltétlenül akarná vagy tudná kihasználni a sok-sok lóerőt, ne is essen soha kísértésbe.

Kommentek

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutaton

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

Így sprólol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

Melyik a legszebb 2017-es Forma-1-es autó? Szavazz!

Új idény, radikálisan új Forma-1-es autók – de melyik csapat volt a legügyesebb, már ami az esztétikát illeti?

Jön az ingyenes magyar KRESZ-vizsga

A tervek szerint ingyenessé teszik a KRESZ-vizsgát a diákok számára.

F1: Ki vezeti először az új autókat?

Ma délelőtt Barcelonában megkezdődik a 2017-es Forma-1-es idény első hivatalos tesztje, 10 csapat küld pályára új autót. Itt a hét beosztása.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.