Van egy barátunk, aki nagyon ráérzett az amerikai autók ízére az utóbbi években. Legutóbb ott voltunk, amikor kicsomagolta egy konténerből az alig futott, gyönyörű muscle-pick-upot, a hatliteres V8-as Chevrolet SSR-t. Persze nem elégedett meg a kocsi gyári paramétereivel, a röhejes 400 lóerővel, azóta már megérkezett egy ládában a spéci titán kipufogórendszer is. De még ennél is érdekesebb egy apró, mobiltelefon-szerű vacak, ami pár másodperc alatt 30-40 lóerőt tudott rátenni az amúgy sem gyenge SSR-re.

Ezt a kütyüt a Diablosport nevű amerikai cég szállítja, 599 dolláros, kb. 17 ezer forintos áron. A Trinity T1000 egy szabvány OBD II-csatlakozóra dugható mikroszámítógép, amely számos amerikai autó motorvezérlő számítógépével képes kapcsolatot teremteni és lehetőséget nyújt a tulajdonosnak, hogy otthon, saját garázsában végezzen el olyan beállításokat a motoron, amiket európai vagy japán kocsikon tán meg se lehet tenni, vagy ha igen, mindenképp szakszerviz kell a dologhoz.

Az érintőképernyős menüben is könnyű elmászkálni, de kis quick start guide-füzet is jár a szetthez, végső megoldásnak pedig ott a netes support. Egyértelmű, hogy nem szerelőknek, hanem laikus tulajoknak készült a kütyü

Az amerikai szabadság vicces kettőségét jelzi, hogy mind a kütyü menürendszere, mind a forgalmazó weboldala tele van felelősséget kizáró, a házi állítgatás veszélyét ecsetelő üzenetekkel. A kedvencem: “WARNING: This product is not street legal and may only be used on Racing Vehicles. Racing Vehicles must be used exclusively for racing or other forms of competition. Racing vehicles must not be registered and must never be used on the street. It is illegal to install this product on a registered vehicle and use it on the street.” Vagyis: “Vigyázat! Ez a termék nem legális közúti használatban, csak versenyjárművekhez szabad használni. A versenyjárműveket nem szabad rendszámmal használni és csak versenyzési vagy más sport-célra szabad használni. A versenyjárműveket sosem szabad utcán használni. Illegális ezt az eszközt utcai járműveken használni és azokkal a közúton közlekedni”

Ha-ha-ha. A weboldalon még külön kiemelik, hogy a különösen szigorú emissziós szabályairól híres Kaliforniában pláne nem szabad használni a cuccot. De mondom, nem csak a website, a menü is tele van figyelmeztetésekkel:

Ez már a komolytalanság szintje még amerikai mércével is: figyelmeztető üzenet, hogy a hatliteres V8 beállításainak változtatása befolyásolhatja a fogyasztást, mint ahogy a vezetési stílus is

Ez már a komolytalanság szintje még amerikai mércével is: figyelmeztető üzenet, hogy a hatliteres V8 beállításainak változtatása befolyásolhatja a fogyasztást, mint ahogy a vezetési stílus is

Természetesen nyilvánvaló, hogy ezekre az üzenetekre tojik minden amerikai petrolhead, és vígan állítgatja autóját minden szabály ellenére is, ha úgy akarja. Meg is teheti, ugyanis az amerikai autók ECU-je általában lehetőséget ad erre. A “versenycélú használat” kitétel dacára olyan békés kocsikhoz is van illesztőprogram, mint mondjuk a Saab 9-7x, vagy a Mazda BT50-es pickup, de természetesen a Corvette-ek, Camarók, Chargerek és társaik is tovább erősíthetők vele.

A Trinity T1000 alapértelmezésben egy meghatározott autótípushoz való szoftverrel kerül a vevőhöz, de némi felárért licensz váltható további modellekhez is. Az OBD-csatlakozóra kábellel rögzített kütyüre a vásárló saját ügyfélmenüjében szabadon töltögetheti a legkülönbözőbb modellek motorvezérlés-módosító szoftvereit.

Házi tuning itthon

Az európai autókhoz Magyarországon számtalan kisebb-nagyobb vállalkozás kínál “chiptuningot”, a kommersz modellekhez 20-30 ezer forint körüli összegért. Ez egész más, mint amit az amerikai kütyü csinál az ami kocsikkal. Az általában a motortérbe szerelhető kis dobozkák a gyáritól eltérő motorvezérlő programot tartalmaznak, ami aztán vagy csökkenti a fogyasztást, vagy növeli a teljesítményt. Pontosabban a gyártó állítása szerint jellemzően mindkettőt egyszerre, a valóságban pedig jó, ha nem rontja le egyik paramétert sem. Ilyen kicsi, könnyen kezelhető, univerzális finomhangoló eszközről a mi Astráinkhoz, Golfjainkhoz, Peugeot-inkhoz, Suzukiinkhoz – nincs tudomásunk.

Le se kell venni a burkolatot, úgy állíthatunk előgyújtást, leszabályzási fordulatszámot, egyebeket

Le se kell venni a burkolatot, úgy állíthatunk előgyújtást, leszabályzási fordulatszámot, egyebeket

A látványos megjelenés és a nagy teljesítmény mellé európai szemmel botrányosan spártai a beltér - de hát ilyenek az amerikai kocsik

A látványos megjelenés és a nagy teljesítmény mellé európai szemmel botrányosan spártai a beltér – de hát ilyenek az amerikai kocsik

Gyújtásállítás, sebességhatárolás, fordulatszám-határolás

Gyújtásállítás, sebességhatárolás, fordulatszám-határolás

A kis gép egyébként nem csak vadbaromkodásra jó, kifejezetten hasznos beállításokat is lehet vele eszközölni a motoron. Ilyen például, hogy az amerikai alacsony oktánszámú üzemanyagról pár érintéssel át lehet állítani a vezérlést a nagyobb kompressziótűrésű európai üzemanyagra – az SSR-en csak ezzel az egy aktussal lehetett hozni 30-40 lóerőt. ((Bizonyos A Vectrák és korabeli Opelek esetében ez egyszerűbb volt, kézzel lehetett a jobbik vagy a rosszabbik benzinhez adaptálni a gyújtást.) De a leszabályzási fordulatszámot is át lehet állítani, akár magasabbra, de akár alacsonyabbra is, hogy ha olyannak adjuk oda a kocsit, aki nem feltétlenül akarná vagy tudná kihasználni a sok-sok lóerőt, ne is essen soha kísértésbe.