Milyen hibák kínozzák a szupertraffipaxokat?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.10.20. 05.45

Először ismerte el a rendőrség a VÉDA időnkénti meghibásodásait: elromlanak olykor a GPS-antennák, néha akadozik a GSM-hálózat, volt külső akksi és állványhiba, de a „törvényes tanúsító jel” is megrongálódott már.

Elkeseredett autósok keresik meg rendre szerkesztőségünket: gyorshajtásért megbírságolta őket a rendőrség, de esküsznek, ott és akkor nem mentek annyival. Az ügyek egy részében arra jutnak, talán hibázhatott az őket lefotózó traffipax.

A VÉDA névre keresztelt 365 fix és 160 mobil készülék április eleji országos élesítésével párhuzamosan a rendőrség lecserélte a régi sebességmérőket. Úgy tudjuk, ezek többségének ugyan 2016. december 31-ig érvényes hitelesítési bizonyítványa volt, azaz továbbra is használhatták volna őket, mégis menniük kellett.

A szuper sem tökéletes?

A számos különféle szabálysértést rögzíteni tudó képessége miatt szupertraffinak is hívott új műszerekkel a régieknél sokkal kevesebb a gond, de azért akad pár.

Kérdésünkre az ORFK sajtóosztálya felsorolta ezeket. „2016 második negyedévében a vhKKEP-k vagy valamelyik tartozéka meghibásodásának többsége a külső GPS antennákkal kapcsolatos probléma volt. A továbbiak egy része a GSM hálózat elérésének hiányára volt visszavezethető. Helymeghatározás és adatkapcsolat nélkül a vhKKEP-vel mérés nem kezdeményezhető. Egy-egy hibabejelentés volt állvány vagy külső akkumulátorhiba miatt. Ezek a hibák nem érintették a vhKKEP-k hitelességét. Két bejelentés érkezett a vhKKEP-n elhelyezett törvényes tanúsító jel rongálódása miatt. Az érintett vhKKEP eszközök újra hitelesítésére intézkedés történt, addig az érintett eszközökkel mérést nem végeztek.” (vhKKEP = változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pont a hivatalos neve a mobil készülékeknek – L.Cs.)

Mit csinál a rendőr, ha használat közben akadozik a műszer?

A mérésügyről szóló törvény 13. § (2) bekezdése szerint „ha a hitelesített mérőeszköz valamely méréstechnikai tulajdonsága a hitelesítés érvényének időtartamán belül megváltozik, vagy rendeltetésszerű működése kétségessé válik, a mérőeszköz használója köteles gondoskodni a mérőeszköz használaton kívül helyezéséről, javíttatásáról és hitelesíttetéséről”.

Az ORFK állítja, „természetesen a rendőrség ennek megfelelően jár el”.

JÓ1500

Sok pénzt termel, de kevesebb a baleset is

Mit tehet a megbírságolt autós, aki mégis jogtalannak érzi büntetését?

Gyakorlatilag ezzel a kérdéssel fordulnak hozzánk a bajba került olvasóink. A rendőrség csekke mellé fűzött levélben első ránézésre ott a segítség: aki vitatja a bírságot, az ügyiratszám bepötyögése után megnézheti az autójáról készült fotókat a kozigbirsag.police.hu oldalon.

Az öt darab képen feketén-fehéren láthatja a saját kocsiját, a hely és időpont megnevezését (utóbbit tized másodperces pontossággal), a traffipaxtól mért távolságot (méterben, a haladási irányának megfelelően a különböző fotókon csökkenő vagy növekvő számokkal), és a kocsija sebességét is legalább az egyik képen. Gép készíti a fotókat, utólagos manipuláció kizárva.

A faluban száguldó fogorvos, aki állítja, nem száguldott a faluban

Gond csak akkor lehet, ha az autós némi diszharmóniát fedez fel a kocsijáról készült képek adatai között, mint Miklós, aki szerkesztőségünkhöz fordult.  A 45 ezres csekk melletti indoklásában (és az egyik fotón is) 80 km/órás gyorshajtás szerepel, ám az ugyanezen képeken szereplő távolság és időadatokból egyszerű számítással az jött ki neki, hogy a sebessége 54 km/óra volt. Emlékei szerint nagyjából pont ennyivel is mehetett az Alfájával februárban. Nem hagyva magát többszörös levélváltásba bonyolódott az egyenruhásokkal, mígnem végül azt írta neki az egyik rendőrségi vezető, hogy „…a közigazgatási hatósági eljárás során nem a fizika törvényeinek figyelembevételével kerül megállapításra a mért sebesség értéke.” Itt a meghökkentő részleteket sem nélkülöző teljes történet, érdemes elolvasni.

Mire lehet használni a traffipax fotóit?

Miklós ügyében úgy tűnt, a rendőrség az Alfáról készült fotókkal bizonyítja a gyorshajtást, míg az autós ugyanazokra a képekre hivatkozva mondja, éppen hogy nem hajtott gyorsan. Őszintén szólva sokáig mi is abban a hitben éltünk, hogy a kozigbirsag.police.hu oldalon szereplő fotók valóban bizonyító erejűek, használhatja igaza alátámasztására az autós, de ez tévedés.

„A készülék nem a képfelvételeken feltüntetett távolság és időadatok alapján számítja a jármű haladási sebességét, ezen adatok csak a dokumentált esemény időbeli és térbeli elhelyezésére szolgálnak, hogy az eljárás alá vont személy beazonosíthassa, hogy hol és mikor készült a képi dokumentáció.”  Magyarán megerősítik az autósnak, amit addig is tudott, hogy mikor és hol közlekedett a kocsijával. Csak hát nem ez a vita tárgya, hanem, hogy mennyivel.

Autó-kikockázva-rendszám2

Rendőrségi fotón az Alfa Romeo. Sebességének megállapításakor nem a fizika törvényeit vették figyelembe

Megkérdeztük a rendőrséget, hogy akkor ugyan mire használhatók érdemben ezek a fotók? Még konkrétabban: jogorvoslatnál felhasználhatja az autós? Íme, szó szerint a válaszuk.

„A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) alapelvi szinten rögzíti a közigazgatási hatóság kötelezettségét, mely szerint a hatóság az ügyféllel való együttműködés követelményeinek megfelelően köteles eljárni.  Ezen alapelvi kötelezettségének tesz eleget a hatóság, amikor lehetőséget biztosít az ügyfelek számára a http://kozigbirsag.police.hu oldalon történő beazonosítást követően a jogsértésről készült fényképfelvételek megtekintésére.”

A kukoricásban csapató Aranka, aki állítja, nem csapatott a kukoricásban

30 ezer forintra bírságoltak egy harmincas hölgyet, a rendőrségi felvételek szerint 74 km/órával hajtott a Daciájával még novemberben. Ebben az általunk szintén megírt ügyben ugyancsak a fotókon szereplő adatok egy részét, egészen pontosan a traffipax GPS-koordinátáit furcsállta olvasónk. A koordináták ugyanis nem egyeztek meg azokkal, amelyek a rendőrség levelében szerepeltek. Aranka és párja komoly technikai háttérrel vonult ki a tetthelyre, és alapos dokumentációval alátámasztva kezdtek hosszas vitába a rendőrségi vezetőkkel. Ez a sztori itt olvasható sok-sok érdekes fotóval.

Mennyien fellebbeznek a bírság miatt, és mennyi autósnak engedi el a rendőrség?

Hosszú küzdelem után a fogorvos és Aranka is befizette végül a csekket. Egyikük sem látta értelmét a több hónapos hiábavaló levelezgetések – és illetékfizetések – után még újabb 30 ezer forintnyi illeték befizetésének, ezenfelül újabb pluszpénzért ügyvéd fogadásának a 30 és a 45 ezer forint megtartásért.

Sokan addig sem mennek el, mint ők. Objektív felelősséges ügyekben tavaly 501 fellebbezést kapott a rendőrség, idén az első hat hónapban 232-t. Mindez a rendőrség szerint gyorshajtásért kiszabott bírságok 0,2 százaléka. Ezek csak a fix kamerás ügyek, azt nem tudjuk, hogy a gyorshajtásos helyszíni bírságok ellen mennyien fellebbeztek. Minket ilyen ügyekben kerestek meg.

Kevés a vita, viszont az igazukért küzdők közül sokan mégis mentesülnek legvégül a bírság befizetésétől. Saját hatáskörben az esetek 56,1 százalékában helyt ad a fellebbezéseknek a hatóság.

Kommentek

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.