Kaszálnak a szupertraffipaxok

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.10.18. 05.45

Ötven százalékkal több autóst bírságolnak objektív felelősség alapján a szupertraffipaxok, mint a régi sebességmérők. Meglepően sok külföldi rendszámos száguldozót fotóz a VÉDA.

Remek üzletnek bizonyult a VÉDA névre keresztelt rendőrségi kamerahálózat: a 365 fix és a 160 mobil készüléket nagyrészt az Európai Unió fizette, beüzemelése óta viszont a magyar költségvetésbe tolja a bírság-milliárdokat. A vadonatúj traffipaxok április eleji élesítésekor a régi sebességmérőket nyugdíjazta a rendőrség, ezért az első és a második félév bírságos adatai tisztén mutatják a VÉDA eredményességét.

Kiszabott jogerős bírságok száma magyar rendszámos autókra:

  • január 1. és március 31. között 24 ezer 173 darab (régi készülékek)
  • április 1. és június 30. között 34 ezer 463 darab (VÉDA)

 Ötven százalék körül emelkedett a külföldi rendszámos autók bírsága is:

  • január 1. és március 31. között 12 ezer 313 darab (régi készülékek)
  • április 1. és június 30. között 18 ezer 861 darab (VÉDA)

Első ránézésre meghökkentőnek tűnik, hogy feleannyi külföldi üzembentartó kap csekket, mint magyar, miközben az útjainkon futó külföldi rendszámos járművek aránya 10 százalék körüli. Hivatalos magyarázat hiányában két feltételezésünk lehet. Tudva, hogy a befizetetlen bírságcsekket kis eséllyel hajtják be rajta, egyes országok autósai rugalmasabban kezelhetik a szabályokat, másrészt a gyorshajtásos büntetések megúszásában jeleskedő, részben ezért külföldi rendszámos autót használó honfitársaink nagyobb arányban szabálytalankodhatnak, mint a magyar rendszámmal felelősségre vonható magyarok.

11nyitó

14,5 milliárdot adott az unió

A másfélszeres bírságszám természetesen jelentős bevételnövekedést eredményez, annak ellenére, hogy az alábbi számok a kiszabott, és nem a befizetett csekkeken szereplő összegek együttesét mutatják.

  • A magyar üzembentartóknál 805 millió forintról 1,22 milliárdra,
  • a külföldi üzembentartóknál 418 millióról 630 millióra emelkedett a bírságösszeg a második negyedévben.

Pont ugyanannyi a helyszíni bírság

Tavasszal az utak melletti fémkapuk sebességmérőivel együtt a mozgathatókat is lecserélte a rendőrség, előbbiek ötvenszázalékos eredményessége ellenére a hordozható új traffik mégis szinte pont ugyanannyi szabálytalankodót fotóznak, mint elődeik.

  • január 1. és március 31. között 110 ezer helyszíni bírságot szabtak ki, míg
  • április 1. és június 30. között 111 ezret.

A helyszíni bírságok összege az első félévben 1,15 milliárd forint volt, a másodikban 1,16 milliárd.

Jelentős különbséget látunk, ha elosztjuk az objektív felelősséges bírságszámot az együttes összeggel, és megtesszük ugyanezt a helyszíni bírságnál is. A fix kamerák fotói átlagosan 33 ezer 500 forintot érnek, míg az autósokat megállító rendőrök átlagosan 10 ezer 500 forintért bírságolnak. Mindkét esetben a második félév adataival számoltunk.

A többi szabálysértéssel mi lesz?

Végig traffipaxról és sebességmérésről beszélünk, holott a VÉDA beüzemelése előtti hónapokban a sajtóhírek rendre arról szóltak, a készülékei képesek lesznek nyakon csípni a leállósávban közlekedő őrülteket, a sima piroson vagy a vasúti átjáró lámpájának tilosán áthajtókat, a Behajtani tilos táblát hanyagolókat, a szabálytalanul sávot váltókat, vagy éppen a becsatolt öv nélkül autózókat.

Az utóbbi azóta hivatalosan is kiesett a körből, de a többit elvileg fel kell hogy ismerje a rendszer, mégis szinte észrevehetetlenül kevés szabálytalankodót fotóznak. Egy korábbi rendőrségi adat szerint 79 ezer közigazgatási határozatból „fényjelző készülék tilos jelzésén áthaladás miatt 36, míg leállósáv jogellenes használata miatt mindössze 8 esetben” született elmarasztalás. Ennyi.

Kérdésünkre, hogy „mi a véleményük” az egészen minimális esetről, a múlt hónapban azt felelte az ORFK: „kizárólag hivatalos álláspontokat, nem pedig véleményeket közlünk”.

15-3

Az egyik mobil készülék kijelzőjének fotóján még ott látható az övhasználat ellenőrzését mutató ikon is

Hasznos lenne, ha ennél jóval több szabálytalankodót is képesek lennének megfogni a nagy dérrel-dúrral beharangozott, és hosszú hónapokig tesztelt készülékek. Habár a rendőrség rendre ismételgeti, hogy a legnagyobb probléma a gyorshajtás, a KSH által minden év őszén kiadott Közlekedési baleseti statisztikai évkönyv rendkívül részletes elemzései, köztük a baleseti okok felsorolása sokkal árnyaltabb képet mutatnak.

A 2015-ös kiadvány által feldolgozott 2014-es esztendőben a hivatalos adatok szerint a járművezetők hibájából 14 616 baleset következett be, ebből 4638 a “sebesség nem megfelelő alkalmazása” miatt.

Természetesen ezt is tovább boncolgatja a KSH, a 4638 esetből a balesetet kiváltó ok

– 3233 alkalommal nem az útviszonyoknak megfelelő sebességhasználat volt,
– 409 esetben nem a forgalmi viszonyoknak megfelelő tempó,
– 394 alkalommal nem az időjárási és látási viszonyokhoz illő sebesség,
– és végül 106 alkalommal “az előírt sebesség meg nem tartása”.

A traffipaxok kizárólag a legutolsót tudják szankcionálni, ami a 14 616 sofőrhibás közlekedési balesetnek kevesebb mint az egy százaléka.

Ennek ellenére mégis látványos hatással van a baleseti statisztikákra a VÉDA az első adatok alapján.

baleset760x570

Andrássy út-Izabella utca kereszteződése. Budapesten mindössze 3 szupertraffipax működik

Több a bírság, jobban figyelnek az autósok?

A bevétel növekedésénél sokkal örömtelibb következménye lehet hosszú távon a VÉDA beüzemelésének a közlekedésbiztonság javulása. Mivel az üzemanyagár által befolyásolt forgalomnagyságtól kezdve számos tényező mozgatja a baleseti statisztikákat, mindig nagyobb időegységben érdemes a folyamatokat elemezni, mégis látványosnak tűnik a szupertraffik bevezetése utáni javulás.

  • Január 1. és március 31. között 126 balesetben 144-en haltak meg, és 1423-an szenvedtek súlyos sérülést,
  • ezzel szemben április 1. és június 30. között 111 balesetben 115-en vesztették életüket közlekedési balesetben, míg 1287-en sérültek meg súlyosan.

Szomorú trendet állított meg ez a negyedév. A korábbi folyamatos csökkenés után 2013 óta sajnos évről évre ismét egyre többen haltak meg az utakon, ezen változtatott 2016 második féléve, a szupertraffik megjelenése.

 

Kommentek

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.