A legjobb téli gumik: 2016

Téligumi-teszt 2016

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.10.14. 06.00

Téligumi-teszt ügyben az ADAC idén is megmondta a tutit, íme a legjobban szereplő és a leghitványabb abroncsok tesztje.

A német autóklub, az ADAC a közeledő szezon előtt ismét letesztelte, melyik a legjobb téli gumi a piacon. Idén a 185/65R15-ös és a 225/45R17-es méretből vettek tesztalanyokat, azokat vizsgálták többféle szempontból. De nem csak ők végeznek ilyen vizsgálatokat, hanem jó nevű autós lapok is lezavarják a sajátjukat. Gyakran teljesen más végeredménnyel, nehogy a szerencsétlen autós egyértelműen megtudja, hogy mi az igazán jó. De nézzük az eredményeket:

ADAC

A 185/65 R16-os méretben nem meglepő módon a márkás abroncsok végeztek az élen, a Goodyear UltraGrip 9 vitte el a pálmát, a Michelin Alpin 4 a második legjobb. Csak ez a két téli abroncs kapott “jó” minősítést, már a bronzérmes Nokian is csak “megfelelő”-t kapott. Sőt, a sorban következő 10 versenyző is. Utánuk viszont a vízözön következik, a Firestone és a Kléber már kénytelen “elégtelen” minősítéssel beérni.

225-45r17

Kattints a képre a táblázatok nagyításához!

Teljesen más lett a végeredmény a 225/45 R17-es méretű gumiknál. Itt kiegyenlítettebb a küzdelem, de a jó minősítésű téli gumik száma egyre csökkent, viszont jó hír, hogy elégtelent sem kellett kiosztani. A Dunlop Winter Sport 5 lett a győztes, utána a Pirelli, Firestone Winterhawk – figyelem, a másik kategóriában ez a gumi végzett az utolsó előtti helyen! – majd a Goodyear terméke következik a sorban, megfelelő minősítéssel, míg a Matador és a BF Goodrich elégségesre vizsgázott.

(Az ADAC idei téligumi-tesztjei itt olvashatók eredetiben: ADAC téligumi-teszt 186/65 R15, 225/45 R17 )

Auto Bild

Az Auto Bild választása a 205/55 R16-os méretre esett. Itt a Continental Winter Contact TS 860-as nyert. Ezt követi a Goodyear UltraGrip 9, a harmadik pedig a Michelin Alpin 5. Az első három helyezett féktávkülönbsége 1,3 és 1,6 méter a legjobb 59,8 méteréhez mérten. Természetesen ennyivel hosszabbak. A sort a 26. helyen a Goodride SW601 Snowmaster, a 27. helyen pedig az Accelera X-Grip zárja, 67,7 és 69,8 méteres féktávval.

AutoBild

(Az Auto Bild tesztje itt olvasható: Auto Bild 205/55 R16 téligumi-teszt )

Auto Motor und Sport

Talán a legmélyrehatóbb vizsgálatot ennél a lapnál végezték el, itt ezerféle szempont alapján vizsgálták a téli gumikat minden versenyszámban megvannak a legjobbak, és persze összesítettben is van tesztgyőztes. Ennek segítségével a vevő eldöntheti, hogy az ő autózási szokásaihoz a hóban nyújtott teljesítmény, a menetkomfort, vagy az esőben nyújtott tapadás-e a fontos. Az AMS a 215/60 R17-es méretet választotta, ami a divatos szabadidő-kategóriára jellemző méret. A tesztet a Continental TS 850 P SUV nyerte, amit a Nokian WR D4 és a Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 követett.

 teligumi AMS

(Az Auto Motr und Sport tesztje itt olvasható eredetiben: Auto Motor und Sport 215/60 R17 )

Téli gumi? Hát az mi?

Téli gumiabroncsnak az olyan gumiabroncsot nevezzük, amelynek futófelületét, mintázatát és szerkezetét arra tervezték, hogy a normál – nyári – gumiabroncsnál jobb tapadást biztosítson sárban, hóban, latyakban. A téli gumi futófelületének mintázata hornyokból (bordából) és/vagy a normál gumiabroncsénál nagyobb közökkel elhelyezett blokkokból áll.

ThinkstockPhotos-462316233

Pontos meghatározásért érdemes a 6/1990. KöHÉM rendelet, II. fejezet 36. §-át átolvasni:

„(17a) * E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek
a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,
b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: “M+S“, “M&S“, “M.S“, “MS”, “Winter“, “Winter Use” felirat, “Hópihe” ábra, “Háromágú hegycsúcs” ábra, és
c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.”

Ha még mindig bizonytalankodik valaki, akkor egyszerűen az abroncs oldalfalát kell megnézni, a három hegycsúcs és hópihe ikon az abroncson azt jelzi, hogy hivatalosan tesztelt és elfogadott téli gumiról van az autón. Az M+S felirat (Mud + Snow) sem rossz, bár ezeket hivatalosan nem tesztelték téli körülmények között.

ThinkstockPhotos-87634163

Feltétlenül kell téli gumi?

Attól függ. Azt, hogy a nyári gumit hagyja fent valaki egész télen, épeszű ember nem javasolná, így mi sem. Aki viszont télen csak városban, vagy sík területen autózik, annak a négyévszakos abroncs is tökéletesen megfelel. Bár vannak már olyan télen-nyáron egyaránt használható gumik, amik tisztességesen helytállnak minden időben. Itthon, ahol tavaly sem esett számottevő hó, ezek a négyévszakos abroncsok ésszerű kompromisszumnak tűnnek.

Ha még mindig maradt kérdése, de mégsem a megbízhatatlan seftes szomszédtól, vagy az okoskodó apóstól, hanem igazi szakértőtől kérdezné meg, akkor irány ez az oldal és a Vezess magnéziumkoszorús gumitudósa biztosan megmondja majd a tutit! Hajrá!

Kommentek

F1: Hamilton új tetkót varratott magára

Lewis Hamilton új tetoválással kezdte az évet.

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

Házon belül kap konkurenst a Kia Soul

Városicrossover-tanulmányt készít elő a Kia. A Provo koncepcióautó szellemi utódja ősszel léphet színre.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.