Itt az új rendszám!

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.10.13. 05.45

A Vezess megtudta a meglepetésbetűvel érkező új rendszám indulásának időpontját.

Itt az új rendszám!

Az utolsó N betűvel kezdődő rendszámokat osztják ki ezekben a hetekben az okmányirodák, az ügyintézők már NX…-felirattal adják az autóvásárlók kezébe. „December első felére tehető a P betűvel kezdődő sorozat érkezése” – válaszolta kérdésünkre Szabó Zsolt, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) főosztályvezetője.

Kisebb meglepetésre az N után nem az ábécé szerinti O-betű jön. „Azért nem lehet O karakterrel kezdeni, mert összetéveszthető a Q és a 0 karakterekkel (Pl.: OOQ-011)” – szól a hivatalos indoklás.

Hamarosan szállítják az okmányirodákba

Szabó szerint ezekben a napokban még nem, de pár héten belül megkezdi a Plaket Kft. az új fémlemezek gyártását, amelyek várhatóan november-december fordulóján kerülnek be az okmányirodák páncélszekrényeibe. Onnantól kezdve pofonegyszerű az átállás: az érkező igényekre az utolsó darabokig az N-es rendszámokat adják ki az ügyintézők, majd ezek elfogyása után nyúlnak a P-betűsökhöz.

Az átállás nyilvánvalóan nem esik azonos napra az ország különböző pontjain. Akár több hét is eltelhet egy nepperek által kedvelt fővárosi okmányiroda első P-betűs rendszámának kiadása, majd egy kevésbé pörgős vidéki hivatal utolsó N-es azonosítójának kiadása között. Arra nincs lehetőség, hogy valaki – mivel látott már az utcán – a kezébe nyomott N-es helyett inkább P-betűset kérjen, mert neki az jobban tetszik.  Az ügyintézők sorban adják ki a lemezeket.

subaruJÓ

Csak plusz pénzért lehet válogatni

Rekordgyorsan kifutott az N betű

Az elmúlt másfél évtizedben egyik betű sem futott ki ennyire gyorsan, különösen az N előtt közvetlenül használt M és L betűkkel összevetve feltűnő a mindössze egy és háromnegyed évnyi használat. A válság tépázta L-t négy évnél is hosszabb ideig adták, az utána következő M betűt az immár éledező, de a 2008 előttinél azért még szerényebb járműpiac 3,5 évig tartotta életben.

Jól mutatják a dátumok, hogy mekkora a különbség az összeomlás utáni évek pangása és a tavaly óta egyre erősebb  piacpörgés között. Az új autók értékesítése és a használtak behozatala évről évre határozottan emelkedik, azaz egyre több üzembentartó jelentkezik vadonatúj azonosítóért az okmányirodákban.

Itt látható, hogy melyiket mikortól meddig adták a hivatalok:
– M: 2011.11.22-én szállították az első rendszámot, 2015.03.11-én adták ki az utolsót.
– L: 2007.12.04-én szállították az első rendszámot, 2012.03.27-én lett kiadva az utolsó.
– K: 2005.12.09-én szállították az első rendszámot, 2007.10.25-én adták ki az utolsót.
– J: 2003.12.22-én szállították az első rendszámot, 2005.11.11-én adták ki az utolsót.

Két furcsaságot is kiszúrhat a szemfüles olvasó a fenti hivatalos dátumok összevetésekor. Az egyik a J és a K kifutása utáni pár hetes szünet, a másik pedig, hogy az L betűt még hónapokig adták egyeseknek az első M-es rendszám kiadása után.

Természetesen továbbra is kérhető (majdnem) bármilyen őrült felirat

Változatlanul él a lehetőség, bárki választhat saját magának a még ki nem adott 3 betű és 3 szám rengeteg variációjából bármit, aminek a hatósági díja jelenleg 112 450 forint. Ugyanennyiért az is kérelmezhető a hatóságnál, hogy az autón jelenleg használt, valamiért a tulaj szívéhez nőtt azonosítót „egyénileg kiválasztott rendszámmá” minősítsék, így az örök életre megmarad, újabb és újabb autókra áttehető.

A KEKKH által „egyedileg előállított rendszámtáblának” nevezett 4 betű és 2 szám, vagy 5 betű és 1 szám szintén választható 435 000 forintért, itt már sokkal több lehetőség adott nevek, akár értelmes szavak kiválasztására.

1

A válság utáni spórolós években egyre több magáncég és állami intézmény hagyta veszni a drága speciális rendszámokat

Mindennek két feltétele van. Szabadnak kell lenni a kiválasztott rendszámnak, amiről az online adatbázisoknál megbízhatóbb információt az okmányirodákban vagy a kormányablakoknál az ügyintézők tudnak adni. A másik feltétel szerint kiadható, ha közrendbe, közerkölcsbe vagy jogszabályba nem ütközik. Itt sok esetben már nem annyira éles a határvonal, szó szerint közöljük az ide vonatkozó magyarázatot.

„Közrendbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti Magyarország államberendezkedésének és jogrendszerének az Alaptörvényben meghatározott alapvető elveit és intézményeit, az ott meghatározott alapjogokat és kötelezettségeket, valamint azokat a feltétlen érvényesülést kívánó jogi normákat, amelyek közvetlenül védik az ország társadalmi-gazdasági rendjének alapjait, így különösen, ha a jelkombináció önkényuralmi jelképre utal, illetve jelentéstartalma önkényuralmi rendszert jelképező személlyel azonosítható. Közerkölcsbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti a nagy többség által elfogadott, pozitív értékeket, így különösen, ha az erkölcstelen, durva, agresszív, trágár jelentéstartalomra utal.”

4

Ezt valószínűleg nem engednék

Hogy mi trágár, azt végső soron a kérelmet elbíráló KEKKH dönti el. Jogszabályba ütköző lehet mondjuk védjegyoltalom alatt álló szó (egy példa: PEPSI), szintén tiltott az NSDAP, de mondjuk a TEK nem tartozik ebbe a kategóriába, annak használata nem ellentétes a jogszabállyal.

Egyelőre nem lesz területalapú rendszám

Pedig Európában ez a legelterjedtebb, a leginkább logikus, és a járműről/üzembentartójáról a legtöbb információt adó azonosító. Mivel a használtan behozott ilyen-olyan életkorú járművek nálunk ugyanazt az N, majd P betűt kapják, mint a nullkilométeres vadonatújak (és így volt ez a korábban használt betűknél is), a jelenlegi rendszer szinte semmilyen érdemi információt nem tartalmaz, és meglehetősen nagy a káosz a járművek orrán és farán.

Pár éve komolyan szóba került itthon is a területalapú rendszám bevezetése, amit sokan újabb pénzlenyúlásnak gondoltak. Talán emiatt, talán másért, csendben elült az ötletelés erről. Nemrég megkérdeztük a KEKKH-et, mi a helyzet, azt válaszolták, hogy nincs tudomásuk készülő bevezetésről.

A jelenleg használt ábécé alapú rendszer a számítások szerint nagyjából 2030 környékén kifut, elfogynak a betűk. Meglátjuk, akkor mi következik.

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.