Élményautó: VW Golf II Rallye

G-Lader és Syncro - Raliautó a kettes Golfból

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.09.28. 16.00

Egy G-feltöltős Rallye Golf önmagában is érdekes, pláne ez a darab vészjósló hanggal és Oettinger tuninggal megvadított motorral. Rákészültünk a szombati hungaroringi VW-találkozóra.

Tökölön vagyunk, a reptéren. Az itt tesztelt Mustang GT már messze öblöget, a driftesek épített BMW-i sem szólnak már üveghangon, amikor vészjósló sivítás lakja be a pályát. Egy Volkswagen Rallye Golf érkezik, tehát a II-es Golfból raliautó-alapnak szánt modell, orrában mechanikus spirálfeltöltős motorral.

A hangot a G-alakú spiráljáról G-feltöltőnek nevezett, ékszíjhajtású kompresszor adja, amelynek a turbóval szemben nincs szüksége különösebb kihűtésre leállítás előtt. A kocsi begördül, a motor elcsendesedik és van idő körüljárni a nem makulátlan, de bemutatásra érdemes autót.

Ötödikre lett szép

Eredetileg a tulaj egy barátjának néztek meg Németországban egy Golf III TDI-t, amit rossz állapota miatt otthagytak. De út közben felkerült a Mobile.de-re a hibás feltöltőjű, de ígéretes állapotú Rallye Golf hirdetése. 6000 euróért, 1 850 000 forintért mostani gazdája azonnal megvette, immár hét éve.

Nagy élmény volt az első találkozás egy jó állapotú Rallye Golffal. Jobbra a tulaj, balra a szerző

Mauchner Attilának ez már az ötödik Rallye Golfja. A tulajdonos karosszérialakatos, a kocsikkal adódó munkák legnagyobb részét saját kezűleg végezte. „Csak a fényezésért fizetek, a többit megcsinálom magam” – mondja. Attila mindig vett egy rossz állapotú autót, megcsinálta szebbre, eladta és az árából át tudott ülni egy valamivel jobb példányba.

Eredetileg a Volkswagen azért fejlesztette ki a típust, hogy a ralivébén a Lancia Delta hegemóniáját megtörje. Ez kicsit sem sikerült, de az autó annál érdekesebb.  A VW nagyrészt abból rakta össze a Rallye Golfot, amit a polcról le tudott venni. A gyári 15 colos keréktárcsákkal együtt a futómű is a malacorrú, B3-as Passat G60 Syncro változatából érkezett, az 1,8 literes, G-feltöltős négyhengeres és a jellegzetes négylyukú kerékkupakos felni szintén.

Gyárilag 15-ös felnikkel, nagyrészt a Pasat B3 G60 Syncro technikájával indult harcba a Rallye Golf 1989-ben

Gyárilag 15-ös felnikkel, nagyrészt a Pasat B3 G60 Syncro technikájával indult harcba a Rallye Golf 1989-ben

Mauchner Attila a sötétszürke rali-Golfot rendesen csüccsbe tette, ahogy mondani szokás. Az ültetés körülbelül hét centiméter, a szélesítést oldalanként 4-4 centis pogácsák szolgálják. A gyönyörű BBS-felnik 16-osak, a gumiméret 215/35 R16. Megvan tartalékban a gyári futómű és az eredeti, 15-ös felniszett, hogy szükség esetén az autó visszaalakítható legyen az eredetire.

Nem 1781 köbcentis

Némileg ismerve az VW konszern EA827 motorcsaládját, 1781 köbcentire tippelek, de Attila korrigál: a Passat G60-nal szemben rali-Golfban ez a motor a visszavett furat miatt csak 1763 köbcentis, hogy a turbómotorok 1,7-es szorzójával az FIA 3000 köbcentis határa alatt maradjon.

Beszélgetés után Attilával beülünk és visz pár hegyes kört. 160 lóerőhöz képest az 1195 kilós autó irreálisan jól gyorsul, messze jobban a 8,6 másodperces gyári 0-100-as adatnál. Ebben az autóban ugyanis Oettinger-tuningos motor van, eltérő vezérműtengellyel, a kisebb szíjtárcsa miatt gyorsabban pörgő és a gyári nagyjából 0,7 bar helyett 0,95 bar körüli töltőnyomást létrehozó feltöltővel.

5000 db Golf Rallye készült Belgiumban, kézi munkával. Az A-csoportos raliautók homologizációjához ennyi volt az előírás

5000 db Golf Rallye készült Belgiumban, kézi munkával. Az A-csoportos raliautók homologizációjához ennyi volt az előírás

A teljesítmény 200 lóerő lehet, ami közel áll a 71 darabos szériában gyártott, 210 lóerős Golf GTI 16V G60 Limitedhez, amely a Golf IV R32 megjelenéséig a legnagyobb teljesítményű kompakt Volkswagen volt. A sebességérzet a vékony tetőoszlopos, őszinte sportmodellben ezt a combos 200 lóerőt is többnek mutatja.

Hat a Syncro 4×4

A rali-Golf motorjának két pillangószelepe van, amelyek egymással ellentétes ütemben nyitnak-zárnak. Amikor Attila felengedi a gázpedált és zárja a fojtószelepet, a másik pillangószelep kinyit és a spirálfeltöltő házába visszaengedi a felesleges töltőnyomást. A lefújásnak vérpezsdítő hangja van minden egyes váltás után.

Jobb gázreakciót biztosított a korabeli turbóknál a szíjhajtású spirálfeltöltő. A G-Lader élettartama túl csekélynek bizonyult, sok G60-as Golfben, Corradóban, Passatban már az ötszelepes turbómotor tölti be a helyét

Jobb gázreakciót biztosított a korabeli turbóknál a szíjhajtású spirálfeltöltő. A G-Lader élettartama túl csekélynek bizonyult, sok G60-as Golfban, Corradóban, Passatban már az ötszelepes turbómotor tölti be a helyét

Mi csontszáraz őszi időben találkoztunk, amikor a hajtásrendszer nehezen csillantja meg tartalékait. Fehér betonon elinduláskor az autó keresztbe indul, vizes és havas úton körbeforgatható gázra, tehát a hátsó kerekek hajtása nem elméleti.

Bár a sűrítési viszony a feltöltéssel járó hőterhelés miatt csak 8,0:1-hez és van víz-olaj hőcserélő az autóban, a kocsi elé hasalva látni egy utólagos olajhűtőt. A G60-ast hajszolva a gyári olajhűtés nem biztosítja a motor termikus egészségét.

Lendületesen vezetve a fogyasztás 11 és 15 liter között mozog százon. Nagyon visszafogottan sem lenne sokkal kevesebb, legalábbis a tulaj korábbi, elsőkerék-hajtású G60-as Golf II GTI-je sem ment 8 liter alá egyenletes országúti tempónál.

Kortársaihoz képest a raliverzió kiválóan felszerelt

Kortársaihoz képest a raliverzió kiválóan felszerelt. A kormánykerék a malacorrú Passatból származik

A szabályozott katalizátoros, korát megelőzően Euro II-es motor 100 oktános benzinnel működik, a minimum a 98-as. Attila szép időben veszi elő a kocsit, a csekély futásteljesítménnyel nem annyira fájó a magas üzemanyagköltség, közlekedni meg ott van a dízel Golf I a maga 4-5 literes étvágyával.

G-Lader: élt három évet

A fájdalmas költséggel kifejlesztett spirálfeltöltőről nem véletlenül mondott le már 1991-ben, háromévi gyártás után a Volkswagen. A gyár belátta a konstrukció elégtelen élettartamát, amit Attila is megerősít: 60-120 000 kilométer alatt tönkrement az összes eddig autójában.

G-alakú spirállal sűríti a levegőt a feltöltő, innen kapta a nevét

G-alakú spirállal sűríti a levegőt a feltöltő, innen kapta a nevét

A felújításra Németországból, komoly helyről 1200 eurós (370 000 Ft) ajánlatot kapott, miután egy hazai Mekk mester „felújításáról” kiderült, hogy csak fémragasztóval összetákolta a magnéziumspirált, ami nem is tartott tovább a gányolástól megszokottnál.

Volkswagen-találkozó a hétvégén

A Volkswagen október elsején, e hét szombatján már ötödik alkalommal rendez összejövetelt a Hungaroringen. Az esemény Golf-találkozónak indult, de márkatalálkozóvá nőtte ki magát az évek során. A rendezvényről minden esztendőben egy VW Golfot vihet haza a legszerencsésebb résztvevő. Az eddigi eseményeken az első négy generáció egy-egy gyári állapotú példányát sorsolták ki a szervezők, ezúttal egy V-ös Golf vár majd a látogatókra október 1-jén a mogyoródi versenypályán. Az autót első tulajdonosa a zalaegerszegi márkakereskedésben vásárolta 2006-ban, ezt követően csak egy további gazdája volt, aki az elmúlt tíz év alatt mindössze 90 ezer kilométert tett meg. A tombolajegy ezúttal is 100 forintba kerül, az eredményhirdetésre a délutáni nagykoncert után kerül sor. Érdekesnek ígérkezik a hippifalu is a Transporterek rajongóinak. Részletek itt.

Nem kértem el vezetni az autót, mert ha bármi gond adódik, a karosszériaelemek pótlása alig oldható meg. A fényszórókat a Hella már rég nem gyártja. Ide kapcsolódóan soha ne bántsuk meg egy Rallye Golf-tulaját azzal, hogy Jetta-lámpának hisszük a szögletes fényszórót! Nem az, speciálisan a raliverzióhoz készült, akárcsak a szélesített sárvédők.

Leharcoltat nem érdemes

Épp ezért nem éri meg leharcolt darabot venni, mert az olcsó és a közepes példányok árkülönbségéből nem fedezhető a felújítás és a rali-golfos alkatrészek zöme hiánycikk. Az ABS ismert hibaforrás, 25 év elteltével a viszkokuplungos Syncro-négykerék-hajtásnak is meglehet a nyűgje. A problémás motort sokan a könnyen beszerezhető, hengerenként ötszelepes 1,8-as turbós négyhengeressel pótolják.

Köszönjük a Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ munkatársai segítségét a cikk megvalósításában! Elérhetőség: +36302525399 és info@vezetestechnika.eu

Köszönjük a Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ munkatársai segítségét a cikk megvalósításában! Elérhetőség: +36302525399 és info@vezetestechnika.eu

Akkoriban a Golfokhoz az utasoldali napellenzőt kivéve szinte minden feláras volt, a legsóherebb módon fizettettek meg a kényelem minden apró elemét. Ezzel szöges ellentétben áll a Rallye Golf kivitele, amely nem a raliautó-alapok puritánságával fogad.

Légkondicionálás nincs, de tolótető, kormányszervó, fedélzeti számítógép (MFA – Multifunktions Anlage) gyári rádió aktív hangfalakkal igen. A Rallye feliratú félbőr sportülések remek darabok. Az igényes szőnyegekkel, az örökkévalóságnak szóló összeszerelési minőséggel és a jó rozsdavédelemmel a sportváltozat is hordozza a kettes Golf alapértékeit.

Amikor Attila háromévnyi hirdetés után, egymillió forintért tudta csak eladni a végtelen idő- és munkaráfordítással épített, anyagárban kétmillió feletti, hivatalos papírossá tett VR6-os kettes Golfját, elhatározta, hogy többet nem költ olyan autóra, amelynek ára meg sem közelíti értékét. A Rallye Golffal nem fenyegeti hasonló ráfizetés: az állomány gyors gyérülésével a hasonlóan szép autók ára emelkedésnek indult.

Kommentek

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

F1: Massa nem hiszi, hogy lelépne Alonso

Felipe Massa szerint igen valószínűtlen, hogy volt csapattársa annyira kiábránduljon, hogy a szezon közben elhagyja a McLaren-Hondát.

Óriási áresés jön a hazai benzinkutakon

Jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton a jövedéki adó változása miatt.

F1: Fél másodperc kéne a Red Bullnak

A Red Bull főnöke szerint nagyjából fél másodpercet kellene gyorsulniuk, hogy harcban lehessenek a Mercedesszel és a Ferrarival. A Renault Barcelonára, de főképp a Kanadai Nagydíjra készül fejlesztési lépcsővel.

Lehet, hogy eddig rosszul gyalogoltál

Simán lehet, hogy eddig rosszul használtad a zebrát.

F1: Minden expilóta paddockbelépőt kaphat

A Forma-1 új tulajdonosa minden korábbi F1-pilótát szívesen lát a paddockban, egyetlen feltétele lesz csak a belépő igénylésének.

Zöld energiára váltanak Európa több országában

A svéd Scania több európai országban teljesen megújuló energiára tér át a gyártás- és a szervizelés terén.

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

F1: A Ferrari újra kölcsönadná a tartalékost

Olasz sajtóértesülés szerint a Ferrari a következő, kínai-bahreini dupla versenyhétvégére is a Sauber rendelkezésére bocsátotta a tartalékosát, Antonio Giovinazzit. Nem volt könnyű döntés.

Végre retteghetnek a magyar kilométeróra-csalók

Kétfordulós tárgyalásos eljárásban keres vállalkozót a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. egy olyan platform létrehozására, amely végigkíséri az autókat az újként történt eladástól a bontásig. Az adatokat bárki lekérdezheti majd.

F1: Ecclestone-t meghívták a Bahreini Nagydíjra

Az F1 januárban letett urát, Bernie Ecclestone-t az arab királyság koronahercege hívta meg a két hét múlva következő futamra.

A Wankel-motorral röfögő Ladáknál nincs érdekesebb orosz vas

Különc gépek életben tartói, áldás rátok! Nélkületek, elkötelezett őrültek nélkül, mi sem csodálhatnánk ezeket a gazdasági zsákutcának bizonyuló, korántsem hibátlan, de annál különlegesebb szerkezeteket.

F1: Nem tudni, mikor lesz versenyképes Honda-motor

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megerősítette a téli tesztek tapasztalatait, miszerint továbbra is a Hondáé a legrosszabb F1-es motor, de egyelőre nem tudni, mikor kaphat jobban a McLaren a japánoktól.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.