Nem bújnak el többé a traffizó rendőrök

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.09.27. 05.45

Az intézkedési kultúraváltás részeként – válaszolták kérdésünkre.

Vissza-visszatérő olvasói levél a következő: lefotóztak a rendőrök, de szerintem szabálytalan helyen traffiztak. Mit tegyek? Olyan is volt többször, hogy a szerkesztőségünket megkereső autós nem kért választ, csupán elmesélte, szerinte itt és ott felháborítóan rejtőzködve mérnek a hatóság egyenruhásai. Nem feltétlenül baleset-megelőzési céllal, hanem talán bírságra hajtva.

nagkőrösi2

Ömlöttek a vélemények erre a sztorira, ráadásul illik ide, ezért felidézzük. Sokan ismerik a Nagykőrösi utat, a környező házaktól zajvédő falakkal elválasztva többnyire nyílegyenesen fut, legnagyobb részén 70 km/óra a megengedett maximális sebesség egy rövidke 50-es szakaszt kivéve. Ezen az úton készült a fenti fotó a lábszár magasságba „kihelyezett” 30-as táblával

nagykőrösi1

Amitől csak egy kicsit kellett továbbmenni, és a falatnyi zöld területen – a zajvédő faltó részben takarva – egy traffizó rendőrautót lehetett fotózni

Hol szabad traffipaxozni és hol nem?

Összegyűjtve pár kérdést, a témában megkerestük az ORFK sajtóosztályát, kérve őket, tegyük tisztába ezt a dolgot. Elsőként pár konkrét helyre kérdeztünk rá: melyik helyen használhatja a rendőrség az alábbiak közül, és melyiken nem a Véda 160 mobil készülékét autóba szerelve és állványon?
– közintézmények területe
– iskola, óvoda területe
– járda
– buszmegálló
– járműforgalom elöl elzárt terület
– főút padkája
– autópálya leállósávja
– parkolóhely

Válaszuk nem tért ki a konkrét helyekre. „A rendőrség a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) hatálya alá eső területeken a változtatható helyű komplex közlekedési ellenőrzési pontot, mint a közúti forgalom ellenőrzésére szolgáló berendezést a KRESZ 37. § (4)-(5), illetve a 63. § (4)-(5) bekezdéseiben meghatározottak szerint helyezheti el.”

Nézzük meg ezeket, a 37. § szabályozza a közlekedést az autópályán és autóúton, 4-es pontja pedig a megállást tiltja ezek úttestjén, és a kivételeket sorolja. Ilyen, hogyha „a jármű a forgalmat ellenőrzi”. Az 5-ös pont az autópályára vonatkozóan közli: „A leállósávon álló, a forgalmat ellenőrző járművet úgy kell elhelyezni, hogy az kellő távolságból észlelhető legyen.” A 63. § az utak igénybevételével kapcsolatos egyéb szabályokat rögzíti, 4. bekezdése pedig ezt írja: „A közúti forgalom ellenőrzése során
     a) a közúti forgalom ellenőrzését végző berendezést;
     b) azt a járművet, amelyben a közúti forgalom ellenőrzését végző berendezés üzemel a közúton úgy kell elhelyezni, hogy a gyalogos és jármű forgalmat indokolatlan mértékben ne akadályozza.” A nagyon fontos 5-ös pont a következőt írja: „A (4) bekezdés b) pontjában meghatározott jármű a járműforgalom elől elzárt területen, továbbá a közútnak azon a részén is elhelyezhető, ahol a járművek megállása vagy várakozása tilos.”

Mindebből sajnos nem derül ki száz százalékig minden, ezért a rendőrség hozzátette a következő mondatot is.

„A közúti forgalom ellenőrzésére szolgáló berendezés KRESZ hatálya alá nem eső, illetve közterületnek nem minősülő egyéb helyeken történő elhelyezésére a hatályos jogszabályi környezetben is lenne lehetőség, ugyanakkor rendszerint a rendőrség ilyen helyeken nem helyez el sebességmérő berendezést.”

JÓ2-1500

Sebességmérés Budapesten

 

Több bírság, kevesebb baleset, de nem tudjuk, mennyi gyorshajtó politikust fotózott le az új rendszer

Hosszú hónapokig tartó tesztüzem után április 5-én élesítették a Véda névre keresztelt rendszert, amely a soron következő negyedévben sokkal több bírságot osztott ki, mint egy évvel korábban a hasonló időszakban a régi készülékek. Legalábbis erre lehet következtetni abből, hogy miközben az elmúlt 2 évben évente 250 ezernél is kevesebb bírságot osztott ki a rendőrség, most az április-május-június hónapokban 79 ezret. Ez egy évre arányosítva 320 ezer körüli bírságot jelent.

Ezzel párhuzamosan az idei második negyedév baleseti statisztikái kedvezőbbek a tavalyi hasonló időszaknál. 2016. április 1. és június 30. között 111 balesetben 115-en vesztették életüket közlekedési balesetben, míg 1287-en sérültek meg súlyosan. Ezzel szemben egy esztendővel korábban, 2015. április 1. és június 30. között 126 balesetben 144-en haltak meg, és 1423-an szenvedtek súlyos sérülést.

Vannak olyan statisztikák, amiket viszont nem tudunk, pedig konkrétan rákérdeztünk az ORFK sajtóosztályánál, hogy mennyi rendőrautót vagy politikusok által használt járművet rögzített szabálysértés közben a 160 mobil, és a 365 fix készülék az indulás óta. Utóbbinál a Központi Ellátási Főigazgatóság (KEF), mint üzemeltető állományába tartozó kocsikra voltunk kíváncsiak, legnagyobbrészt ezeket használják a kormány-, és a minisztériumok vezetői. „Az Ön által megismerni kívánt adatokat tartalmazó statisztikai kimutatással nem rendelkezünk. Az adatszolgáltatás az alaptevékenységek ellátásához szükséges munkaerő aránytalan mértékű igénybevételével járna, ezért ezen adatokról tájékoztatást adni nem tudunk” – válaszolta adatkérésünkre a rendőrség.

Rejtőzködve lehet sebességet mérni?

Visszakanyarodva a sebességmérők elhelyezésére, megkérdeztük a rendőrségtől azt is, hogy mi fér bele a hatályos szabályozásba, elrejtheti-e a mobil traffipaxot a rendőr mondjuk bokor mögé bújva, vagy autó mögé rejtőzve.

Jogszabály vagy közjogi szervezetszabályozó eszköz nem határozza meg, hogy a sebességmérő berendezést a közlekedők számára jól látható helyen kell elhelyezni. Ebből az is következik, hogy akár rejtve is használhatná a rendőr ezeket a berendezéseket. Ugyanakkor az intézkedési kultúraváltás részeként a rendőrség vezetése által támasztott követelménynek megfelelően, lehetőleg csak jól látható helyeken végzünk ilyen tevékenységet” – így a válaszuk.

Vác1000

Traffipaxozás vidéken, messziről jól látható helyen

Nincs közölhető véleménye a rendőrségnek?

A hosszú teszthónapok alatt ugyan nem tudtuk, mikor élesíti a rendszert az ORFK, azt viszont sokszor elmondták – és talán ez generálta leginkább a felfokozott várakozást -, hogy az új készülékek a sebességmérésen felül számos más szabálysértést is rögzítenek. Piroson áthajtást, záróvonal átlépését, leállósáv használatát  stb.

15-3

Az övhasználatot nem ellenőrzi a rendszer, pedig ott van a képernyőjén, az alsó sorban

Miután ilyen komplex ellenőrzési potenciállal beindult a Véda, alig vártuk az első hivatalos adatokat arról, vajon a rögzített esetek száma miként oszlik szét a különféle szabálysértések között. Az első közlések alapján úgy tűnik, azoknak az előre károgóknak lett igazuk, akik szerint ezek a készülékek is többnyire gyorshajtókat fognak majd, de hogy ilyen aránytalan mértékben nem rögzítenek mondjuk piroson áthajtókat, arra talán ők sem számítottak.

Egy korábbi közlés szerint 79 332 közigazgatási határozatot hozott a rendőrség a 365 darab fix és a 160 mobil készülék felvételei alapján, amiből mindössze 36 darab volt piroson áthajtás, 8 darab leállósáv jogtalan használata, míg – a rendőrség megfogalmazása szerint – a „meghatározó többsége” sebességtúllépés.

Erre kérdeztünk most rá, szerettük volna megtudni az ORFK vezetőinek véleményét arról, hogy a Véda készülékei egészen minimális számú szabálysértést rögzítettek eddig a sebességtúllépéseken kívül. „Kizárólag hivatalos álláspontokat, nem pedig véleményeket közlünk. Információkat a VÉDA rendszer működéséről az alábbi link alatt talál” – így a válaszuk.

Vajon jönnek még hasonló sztorik?

Fotós kollégánk szerint megkérdőjelezhető módon traffiztak a rendőrök Budapest szélén. Mivel fotós, lefotózta őket.

M3-as autópályaJÓ

De Isten áldásával is mértek már sebességet, erről itt olvashat bővebben.

 

Kommentek

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.