A pesti ember gyorsabb vagy a gép?

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.09.24. 05.45

Több év tapasztalata alapján lehet autóval gyorsabban haza jutni a munkahelyről, vagy pedig a kocsi navigációjával, a világelső Google-lel, esetleg a mindenki által újabban istenített Waze-zel?

Jövő nyárig lezárnak két sávot a Róbert Károly körúton? Oda a menekülőutam! – keseregtem a BKK közleményét olvasva a hazaindulás előtt a szerkesztőségben. Ott a Waze, de fogadjunk, hogy a navit se használtad még! – jött a válasz.

Persze hogy nem. Ezt a nagyjából hat kilométeres távot a munkahelyem és az otthonom között a tenyeremnél is jobban ismerem, pontosan tudom, hogy reggel, délben, és délután hol torlódik a forgalom, azt is megmondom percre pontosan, mikor megy át minden egyes nap az egyik Szent István körúti zebrán műanyag kávés poharába kapaszkodva egy szeplős lány vöröses hullámos hajjal, és ilyenkor ősszel többnyire poncsóban.

Millió különféle úton megtettem már oda-vissza ezt a távot – de, egye fene, miért is ne!

Ezen a héten három napon a munkavégzés után a Skynet kezébe adom az életemet: hétfőn a tartós teszten futó Nissan Qashqai navija szerint megyek haza, kedden jöhet a Google, majd kis szünet után csütörtökön pedig a Waze. Nézzük meg, melyikkel jutok haza hamarabb, a végén pedig elárulom, hogy ezek szintidejével szemben a jól bejáratott, hosszú évek alatt leggyorsabbnak bizonyult úton mennyi idő alatt szoktam rutinból hazaérni. A tapasztalat vagy a számítógépek gyorsabbak?

Tesztünk természetesen nem tudományos igényű, hiszen nyilván nem ugyanakkora darabra a járművek száma az utakon a különféle napok azonos időszakaiban, ráadásul még csak nem is milliméterre ugyanakkor indultam haza, hanem úgy, ahogy az évek óta működik.

Hétfő – A hat hónapos Nissan Qashqai navijával indulok

2

Buda, Montevideo utca 9., mélygarázs, 16 óra 38 perc. Innen indulva a cél Pesten a Diplomata negyed, Rippl Rónai utca 1. Ha nem akar az ember nagy kerülőt, csak két híd jöhet szóba a Dunán, de addig is, azután is van pár különféle lehetőség a célig

3

Hónapok óta járok a Nissannal, a benne lévő HERE-t az egyik legjobb piacon lévő navinak tartom. Egyszerűen befogadja az utasításokat, az akár menet közben bepötyögött címre gyorsan kiadja az irányt, és a bonyolultabb kereszteződésekben is időben és egyértelműen jelzi a helyes utat. A mélygarázs sötét betondzsungelében viszont mintha még nem tért volna magához, a még 150 méterre lévő Szépvölgyi utat írja ki pozíciónak. Az 5,8 kilométeres táv a célig stimmel, a 13 perces kalkulált menetidő tökéletes lenne, de sajnos irreális. Vagy tud valamit, amit én nem?

4

Na ez a Szépvölgyi a szokásos torlódással, és a dupla záróvonal ellenére szokás szerint buszsávban közlekedőkkel. Persze lehet, hogy a Polóhoz hasonlóan mind balra kanyarodnak majd ott, ahol a cápa szeretné bekapni a teherautót

5

A Szépvölgyiről a Margit híd irányába hozott a navi, jó pár szívás után magamtól erre biztosan nem jövök. Elöl az Árpád fejedelem útja, előtte vagy száz méterrel a Duna. 16 óra 44 percnél járunk, célba érkezésre 16 óra 53-at ír, azaz 2 percet már hozzá toldott – de ezt még mindig nem hiszem el neki

6

Hogyan is hihetném, amikor a Margit híd a szokásosnál is rosszabb

7

Elérem a Szent István körutat, látva, hogy bármerre autózom, mindenhol tengernyi a jármű, a vidékiek nyilván elégedetten dőlnek hátra. Itt jár munkába a vörös hajú lány, reggelente ugyanis erre autózom befelé. De nem délután haza, akkor horror

23

Nyugati tér, tömeg, araszolgatás. Innen már csak egy irányba vihet, az Oktogonnál balra az Andrássyra. Már csak az a kérdés, mennyi lesz a mentidő vége? 17 óra 4 perc van, közben nagyot ugrott előre a célba érkezés várható ideje, most 17 óra 9-re teszi a navi

24

Szinte otthon is vagyok a Benczúrban, már csak egy kanyar. 17 óra 14 perc lett a vége, azaz a navival 36 percig tartott az út. Lehet, hogy frissíteni kéne SD-kártyával? Majd meglátjuk, mennyi idő alatt érek haza a többivel

Kedd – A világelső Google irányít ma

8

Kíváncsiságból még az asztalomnál ülve beírom a laptopon is a térképbe az útvonalat, és némi meglepetésre más utat javasol, mint a telefon. Mindkét gugli ugyanazt a két utat ajánlja, a telefon pontosan a navi tegnap megbukott javaslatát dobja ki, míg a laptop immár az Árpád hídon vinne át egészen más utat preferálva. Csak ezt választhatom. Hosszabb út a tegnapinál, de azt ígéri, 24 perc alatt haza érek. Indulok 16 óra 29-kor

9

Kicsit borongósabb éppen az idő, és sajnos az Árpád híd sem jobb ma, mint a Margit volt tegnap. Ebben semmi meglepő nincs a híd másik végén felbontott aszfalt miatt. Csak jussak el valahogy a Váci útig

10

Most kanyarodunk rá a Váciról a Dózsa György útra. Ugyan csak 16 perce vagyok úton és kilométerben megtettem az út háromnegyedét, tapasztalataim szerint pár száz méter múlva kilométeres álló kocsisorba ütközöm. Pár évig ezt az útvonalat használtam, aminek ezt a részét cseréltem le

11

Ettől féltem. A Dózsa Görgyön innen a Hősök teréig sok időt veszítünk majd

13

Nyolc perc alatt megtett háromszáz méterrel arrébb, háromszázzal a Hősök tere előtt. Gyalog mennyit sétáltam volna ennyi idő alatt?

14

Jobbról csatlakozik be az Andrássy, utána vagy száz méterrel én is jobbra fordulok a Délibáb utcába, ami csendes egyirányú utcácska, a Rippl Rónai szomszédja, már otthon is vagyok. Túl sokat veszítettem a Dózsán, 17 óra 7 perckor parkolok le, azaz 38 perc lett. Pedig a Google elvileg percre készen tudja (jelezte is pirossal) a dugókat

Csütörtök – Sokak újkori kedvence, a Waze visz ma haza

15

Ahogy a hét elején tudtam, szerdán vidéki program miatt egy nappal csúszik a teszt folytatása, aminek nem örültem: sok-sok éves tapasztalat, hogy – legalábbis a városnak ezen a részén – csütörtök délutánonként mindig nagyobb a forgalom, mint hétfőn-kedden-szerdán. Viszont ma hamarabb el tudok indulni, ez talán kompenzál. Beírom a telefonba a címet, és kellemes meglepetésemre éppen azt az útvonalat ajánlja, amin én is járok, ami szerintem a legjobb. No de 16 perc, amit kiír időtartamra biztosan tarthatatlan, negyed óra alatt eddig csak hétvégén jutottam innen haza

16

Az Árpád fejedelem útjának ez a része jól járható, suhanunk 40-nel, 50-nel, ami mindig isteni ajándék a délután Budapesten autózóknak

17

Teljesen meglepő, de az Árpád hídon sem akadok el, tegnap itt sokat veszítettem, pedig azóta is melóznak az útfelújítók. Nyolc perc alatt kilométerben megtettem az út felét, de előttem van az éppen szintén felbontott Róbert Károly körút, ami miatt ez az egész összehasonlítósdi született. És ami a feltételezésem szerint tönkre teszi jövő nyárig a sima, rendre 20 perc körüli hazajutásomat. Mindjárt kiderül. Ja, ahogy látják, most éppen mindenki a belső sávokban nyomul

18

Most itt nem fordulunk el jobbra a Váci útra, hanem megyünk a Róbert Károlyra. Az alkalmi sárga felfestések már jelzik a változásokat. Balra fönt a rendőrpalota impozáns épülete

19

Meglepően gyorsan túljutottunk az előzetesen sűrűnek gondolt szakaszon, ott elöl jobbra kanyarodunk mindjárt a meglehetősen szakadt, de legalább forgalommentes Vágány utcára. Így kikerültük a tegnap olyan nagy szívást okozó Dózsa György út nagy részét, csak olyan száz méternyire térünk majd vissza rá

25

És akkor az eldugott Vágány utca. Sokkal kevesebben autóznak rajta, mint a vele párhuzamos utakon a környéken. Mindössze 13 perce vagyunk úton, és nagyjából egy kilométer van hátra, sajnos annak egy kis része a Dózsa Györgyön

20

Ismerős kép, nekem öt éve minden nap. Itt bukott el a Waze 16 perces útideje, pedig ezt is belekalkulálta a felhasználók beküldései alapján

21

A sokévnyi tapasztalat alapján is legjobbnak tartott utat javasló Waze útideje végül 19 perc lett. Egész jó, nem választok új útvonalat

Kommentek

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.