Hogyan tüntessünk el egy autót?

Hulladékok az utcán

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.09.22. 15.15

Nem is olyan könnyű eltüntetni egy autóroncsot a közterületről, ha azon van rendszám. Utánajártunk, hogyan lehet.

Ugyan a zsúfolt fővárosban nem jellemző, hogy úton-útfélen széthullófélben lévő autótetemekbe botoljon az ember, néha azért akad olyan autó, ami kiveri a biztosítékot. Ez miért foglalja itt a helyet – kérdezi, aki gyalogosként jár arra, vagy autósként vadászik parkolóhelyre. Esetleg az ablaka alatt áll egy ilyen autó, és már kiköltözött belőle a harmadik generáció rozsdafarkú is. Van egy jó hírünk, nem feltétlenül kell az idők végezetéig tűrni. De egy kis probléma mégis van: a rendszám.

A jogszabály szerint csak a rendszám nélküli roncsokat vihetnék el

A jogszabály szerint csak a rendszám nélküli roncsokat vihetnék el

Mit lehet elszállíttatni?

Ha valamiért valakinek nagyon szúrja a szemét egy roncs vagy láthatóan régen használt autó – főként ott fordul ez elő, ahol kevés a parkolóhely és sok az autós -, akkor az illetékes közterület-felügyeletnél kell jelezni, akik kiszállnak, megnézik, hogy az autón van-e rendszám. Ha van, és abban a helyzetben, ahogy áll, nem zavarja a közlekedést, nem jelent veszélyt senkire, akkor vége is a folyamatnak. Akkor is, ha láthatóan egy kupac bolgár, vörös homokkő lábazati burkolólapon parkol az autó évek óta.

Bármennyire is logikus lenne, hogy ami láthatóan régóta képtelen a közúti közlekedésben részt venni, és úgy tűnik, ez belátható időn belül nem is fog változni, az tűnjön el az útról, azt a közterület-felügyelet mégsem viheti el. Így aki az utcaképet, saját szépérzékét zavaró roncs autót lát az utcán, csak akkor jelentse ezt az illetékes közterület-felügyeleten, ha az hatósági jelzés nélkül csúfít.

Na, ezen a bedunsztolt autón vajon van rendszám, vagy nincs?

Na, ezen a bedunsztolt autón vajon van rendszám, vagy nincs?

Ha nincs rendszám

(3)361 Azt a hatósági jelzéssel nem rendelkező járművet, amely a közúti forgalomban csak ilyen jelzéssel vehet részt, főútvonalon tilos, mellékútvonalon – közterület-használati engedély nélkül – legfeljebb 10 napig szabad tárolni. Az úton e rendelkezések megszegésével tárolt járművet a rendőrség, a közterület-felügyelet, a közút kezelője – a tulajdonos költségére – eltávolíthatja.

Tehát 10 napja a rendszám nélküli romnak is van, amit legálisan tölthet az út szélén parkolva. Aztán vagy szereznek rá közterület-használati engedélyt, vagy mennie kell. Az elszállítás előtt 30 nappal a gépjármű szélvédőjén elhelyezett levéllel felszólítják a gépjármű tulajdonosát/üzemben tartóját a jármű eltávolítására a közterületről. A 30 nap elteltét követően ellenőrzik a helyszínt, amennyiben nem történt változás, az elszállíttatásról intézkednek.

A jogszabály egész részletesen kitér arra, milyen eszközökkel kell felhívni a tulajdonos figyelmét az elszállításra. Mondjuk egy hetekig rendszám nélkül parkoló autó gazdája nem valószínű, hogy az aszfaltra ragasztott, minimum 20 centi oldalhosszúságú feltűnő matrica láttán csap majd a homlokára, hogy “ehöm, hová is lett a ’86 óta felnin álló kombi Wartburg?” Amúgy meg tegye fel a kezét, aki már életében látott ilyen matricát! Nyilván azért, mert az is benne van a jogszabályban, hogy ha erre alkalmatlan a környezet, akkor nem kell erőltetni a matricázást. Ez valahol érthető is, francnak lenne kedve a futóhomokon vacakolni a lepedőnyi levonóval.

A leeresztett gumi rossz jel

A leeresztett gumi rossz jel

Ami jóval hasznosabb, az az, hogy 30 percen belül az illetékes felügyelet, önkormányzat oldalán is hírül kell adni, hogy mit vittek el. Ha csak a közlekedést zavarta, akkor egyszerűbb a dolog, mert valószínűleg van rendszáma is, amennyiben viszont nem volt hatósági jelzés a járművön, marad az alapos körbeírás. Újpesten így néz ki egy elszállított autók listája, fél évre visszamenőleg, napra lebontva. Érdekes, hogy egyes autók mellett a tulajdonos neve, címe is olvasható, ami elég szerencsétlen dolognak tűnik. Újbudán diszkrétebben dolgoznak, itt csak lista van, az elszállítás dátumával és okával.

A weboldalon olvasható hirdetménnyel párhuzamosan a tulajdonost is értesítik az elszállításról – ha volt rendszám a kocsin -, érdeklődni pedig a helyi rendőrkapitányságon is lehet. Az elszállított autókat fél évig tárolják, aztán jön a következő lépés.

Magánterületen, zárt parkolóban olyan roncsot tárolhat az ember, amilyet csak akar

Magánterületen, zárt parkolóban olyan roncsot tárolhat az ember, amilyet csak akar. Legalábbis, amíg a szomszédai el nem rabolják a kutyáját

Árverezés

Ha az értesítésre nem reagál a tulajdonos, akkor a felügyelet a járművet értékesítheti. Általában akkor történik ez meg, ha a tulajdonos személye nem állapítható meg, vagy ha fél évig nem jelentkezik az autójáért. Ha a sikeres árverés után fél éven belül mégis előkerül a tulaj, akkor a befolyt összeg őt illeti. Persze a szállítási és tárolási költségek, díjak levonása után. Ha az autó eladhatatlan, vagy már elszállításakor roncs volt, akkor egyszerűn bontóban végzi.

Néhány érdekesség az árveréssel kapcsolatban:

b) az árverési hirdetményt az elszállítás helye, a jármű őrzési helye és az árverés helye szerinti községi, városi, fővárosi kerületi polgármesteri hivatal hirdetőtábláján kell kifüggeszteni, és az elszállítás helye, a jármű őrzési helye és az árverés helye szerinti önkormányzat és az elszállítást elrendelő felügyelet honlapján közzé kell tenni,
c) nem lehet árverező a felügyelő és annak közeli hozzátartozója.
(3) A felügyelet az árverés lebonyolításával harmadik személynek megbízást adhat.
(4) Az első árverésen el nem adott járművet második árverésen kell értékesíteni. A második árverést az első árveréstől számított három hónapon belül olyan időpontban kell kitűzni, amely a helyi körülmények szerint a legcélszerűbb.
(5) A második árverésen el nem adott járművet a felügyelet a használt autókereskedelmi tevékenység végzésére jogosult vállalkozás részére is átadhatja.

A gyakorlat

Az értékesebb gépjárművek esetében legtöbbször rövid időn belül jelentkezik a tulajdonos/üzemben tartó az elszállított gépjárművéért, míg a rendszám nélküli roncsok esetében  a gépjármű elszállítási és tárolási költségét sem fedezi az elszállított gépjármű értéke, tehát a hatóságnak semmiféle “haszna” nincs. Sőt, az elszállítás, ártalmatlanítás inkább csak viszi a pénzt.

Szerencsére magánterületen, zárt parkolókban senkinek semmi köze nincs hozzá, hogy milyen autót mennyi ideig rohasztunk. Van is erre példa számtalan, a legközelebbi éppen Szörényi kartárs szebb napokat is látott Audi 80-asa, de évekig az én Land Roverem is csak állt a ház előtt. Rá is hívta valaki a helyi közterületeseket, akik biztos, nem tudták, hogy rendszámmal nem szállíthatják el, úgyhogy ripsz ropsz elvitték, előzetes értesítés, matricázás nélkül, sunyiban.

Persze nem túl esztétikus egy oszladozó tetem a parkolóban, de ilyenkor legfeljebb a társasház szervezeti- működési szabályzatát vagy a házirendet lehet alaposan átböngészni, hogy mit lehet a közös területen tartani és mit nem.

Kommentek

70 millióért a tiéd lehet Magnum Ferrarija

A Bonhams holnap elárverezi azt a Ferrari 308 GTS-t, amellyel Tom Selleck csapatott Hawaii szigetén, mint Magnum magánnyomozó.

Ilyen motorok lesznek a Kia csúcsszedánjában

Véglegesítette a Stinger kupélimuzin motorpalettáját a Kia. Hibrid nem lesz egyelőre.

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

Új alvázas Suzuki jön!

A Suzuki illetékesei megerősítették, hogy a Jimny utódja is létravázra épül majd. Egyéb konkrétum nincs.

Minden, amit az új Toyota Yarisról tudni lehet

Márciusban frissítőkúrát vesz a Yaris. Kistestvérének megjelenését ölti majd magára.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.