Nem lesz dugódíj

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.09.20. 05.45

De mi lesz helyette? Fizetni biztosan fogunk, csak nem 5000 forintot a Budapesten autózók, hanem 3900-at minden egyes magyar állampolgár.

Nem lesz dugódíj

Nem kapott túl nagy publicitást Tarlós István és Lázár János minapi csörtéje, pedig fontos dologról, a dugódíjról üzentek egymásnak. A kancelláriaminiszter szerint nem változtatják meg a bevezetés útjában álló jogszabályt, ezért megkérdeztük a másik felet, miként látja a főpolgármester most a régóta halogatott forgalomszabályozási adó jövőjét.

Nem lesz dugódíj, bírság lesz, és azt mindenki fizeti

„Az unió elég türelmes, mert Demszkyék 2013-ra vállalták a behajtási díj bevezetését, ugyanakkor tudomásunkra hozta az EU, hogy ragaszkodik ehhez a feltételhez. A kancelláriaminiszter úr  ellenben elmondta, hogy nem tervezi a kormány a behajtási díj bevezetését lehetetlenné tevő jogszabály módosítását.

Emiatt várhatóan vissza kell fizetni a 4-es metró támogatásából egy részt, ám a finanszírozási szerződés értelmében az államnak kell a költségek 79 százalékát kifizetnie. Ragaszkodni fogok ahhoz, hogy a 21 százalékot is az állam fizesse, mivel a jogszabály gátolja egy szerződésfeltétel betartását. Fizesse a zenés felárat, aki a zenét rendelte” – írta kérdésünkre Tarlós István.

Vagyis nem lesz dugódíj, mégis fizet mindenki. Az autósok is, az autó nélküliek is. A budapestiek is, és a metrót nem használó vidékiek is. A 180 milliárd forintos uniós támogatás 21 százaléka 38 milliárd, ha ezt elosztjuk a lakosságszámra, akkor 3900 forint jut minden egyes magyar állampolgárra, a csecsemőket is beleszámolva.

Természetesen nem maradnak plusz pénzbefizetés nélkül az autósok

Dorner Lajos VEKE-elnök szerint azt látjuk, hogy a vezetők halogatják a döntést, tolják maguk előtt a behajtási díj bevezetését. Közben a politika a 4-es metró megépítésével “ősbűnt” követett el, ami nem oldott meg szinte semmit, de elvitte a pénzt szinte minden értelmes és régóta szükséges közlekedésfejlesztés elől.

„Szakmailag előkészített dugódíj helyett lassan az egész város fizetős parkolási zónává válik. Súlyos hiba volt a fővárostól átadni a parkolás szabályozását a kerületeknek, mert a kerületek már távol a belvárostól is fizetős övezeteket jelölnek ki, amivel gyakorlatilag menekülnek a forgalomtól. Huszonhárom kerület külön-külön nem tudja megoldani a forgalom értelmes szabályozását, Budapestnek és az agglomerációnak együtt kellene ezt megoldani.

A behajtási díj egy komplex rendszer részeként elfogadható, mint gazdasági szabályozó eszköz, a forgalomcsillapítás érdekében. Ehhez azonban hozzátartozik a közösségi közlekedés fejlesztése, a parkolási rendszer rendbetétele és sok forgalomtechnikai beavatkozás is. Ezekkel együtt van értelme” – mondja Dorner Lajos.

A zöld rendszámok átírhatják a terveket?

A dugódíjjal két dolgot kell szabályozni: a járművek okozta környezetszennyezést és a fizikai jelenlétük okozta terhelést. Mivel terjednek az elektromos autók és a plug-in hibridek, így a járműállomány azonos darabszáma mellett is csökken a közvetlen káros anyag kibocsátása, ami a dugódíjjal kapcsolatos, nem is olyan régi, mondjuk 5 évvel ezelőtti terveket is átírhatja. Jelenleg 1100 zöld rendszámos autó fut Magyarországon, ami még nem sok, de százalékosan jelentősen nő az arányuk már félévről félévre.

mti-jó-2

Folyamatosan változik a dugódíjjal büntetni akart járműállomány összetétele

Kell egyáltalán ez Budapestre?

A témát régóta kutató Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője szerint 2009 és 2012 között a válság hatásai, a magas üzemanyagár és a metróépítés miatt olyannyira lecsökkent a fővárosi forgalom, hogy ha azt a szintet valamilyen mesterséges módon meg tudta volna tartani Budapest, akkor szakmailag nem lett volna indokolt a dugódíj bevezetése.

Csakhogy azóta gyakorlatilag visszaállt a válság előtti forgalomnagyság, miközben a jól átgondolt behajtási díj előkészítése elmaradt. A Tarlós István által augusztusban megpendített 5000 forintos éves díj – amely a megyei autópálya-matricák után gyorsan megkapta a Budapest-matrica gúnynevet – csak „megúszási díj” lenne, a valós, szakmai alapokon nyugvó forgalomszabályozás megúszása, mondja az ügyvezető.

Ekés szerint belátható időn belül ez sem lesz, miközben igenis szükség lenne rá, csak egészen más formában, mint amiről a politika szintjén kommunikálnak.

JÓ2

Az autósok egy része megunja a hosszú ideig tartó felújításokat, és inkább mással közlekedik. Egy része

Sok mindent kéne csinálni, aminek egy szelete lenne a behajtási díj

Úgynevezett „megelőlegezett” beruházásokkal kellene előkészíteni a behajtási díjat Ekés szerint. Dornerhez hasonlóan ő is sorolja: drasztikusan feljavított parkolási rendszerrel, benne rengeteg új P+R parkolóval, lámpaszabályozással, előtérbe helyezett és felújított közösségi közlekedéssel és hasonlókkal, hogy lássák az emberek a pozitív változásokat.

Ekés szerint ezek után lehetne behajtási díjról beszélni, enélkül az eddig emlegetett, most fiók mélyére dugott formában szimpla pénzbehajtás lenne csak a dugódíj.

Dugódíj nélkül is gyűlöljük, ami most van

A fővárosban naponta autózók sok jót nem mondanának a közvélemény-kutatónak, no de miként vélekednek a budapestiek a tömegközlekedésről? Szokták egyesek mondogatni, hogy a szakadék járművek ellenére sűrű a járatszám, világviszonylatban is megállja a helyét. Hétfőn érdekes összeállítást közölt a 444, amely nemzetközi összehasonlításban vizsgálja a politika által nyomott néven közösségi közlekedésnek hívott rendszert a jegyáraktól a költséghatékonyságig. Közlik 28 európai főváros lakóinak elégedettségi szintjét is a saját tömegközlekedésükkel: Budapest majdnem tök utolsó, 26-ik.

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.