Nem lesz dugódíj

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.09.20. 05.45

De mi lesz helyette? Fizetni biztosan fogunk, csak nem 5000 forintot a Budapesten autózók, hanem 3900-at minden egyes magyar állampolgár.

Nem lesz dugódíj

Nem kapott túl nagy publicitást Tarlós István és Lázár János minapi csörtéje, pedig fontos dologról, a dugódíjról üzentek egymásnak. A kancelláriaminiszter szerint nem változtatják meg a bevezetés útjában álló jogszabályt, ezért megkérdeztük a másik felet, miként látja a főpolgármester most a régóta halogatott forgalomszabályozási adó jövőjét.

Nem lesz dugódíj, bírság lesz, és azt mindenki fizeti

„Az unió elég türelmes, mert Demszkyék 2013-ra vállalták a behajtási díj bevezetését, ugyanakkor tudomásunkra hozta az EU, hogy ragaszkodik ehhez a feltételhez. A kancelláriaminiszter úr  ellenben elmondta, hogy nem tervezi a kormány a behajtási díj bevezetését lehetetlenné tevő jogszabály módosítását.

Emiatt várhatóan vissza kell fizetni a 4-es metró támogatásából egy részt, ám a finanszírozási szerződés értelmében az államnak kell a költségek 79 százalékát kifizetnie. Ragaszkodni fogok ahhoz, hogy a 21 százalékot is az állam fizesse, mivel a jogszabály gátolja egy szerződésfeltétel betartását. Fizesse a zenés felárat, aki a zenét rendelte” – írta kérdésünkre Tarlós István.

Vagyis nem lesz dugódíj, mégis fizet mindenki. Az autósok is, az autó nélküliek is. A budapestiek is, és a metrót nem használó vidékiek is. A 180 milliárd forintos uniós támogatás 21 százaléka 38 milliárd, ha ezt elosztjuk a lakosságszámra, akkor 3900 forint jut minden egyes magyar állampolgárra, a csecsemőket is beleszámolva.

Természetesen nem maradnak plusz pénzbefizetés nélkül az autósok

Dorner Lajos VEKE-elnök szerint azt látjuk, hogy a vezetők halogatják a döntést, tolják maguk előtt a behajtási díj bevezetését. Közben a politika a 4-es metró megépítésével “ősbűnt” követett el, ami nem oldott meg szinte semmit, de elvitte a pénzt szinte minden értelmes és régóta szükséges közlekedésfejlesztés elől.

„Szakmailag előkészített dugódíj helyett lassan az egész város fizetős parkolási zónává válik. Súlyos hiba volt a fővárostól átadni a parkolás szabályozását a kerületeknek, mert a kerületek már távol a belvárostól is fizetős övezeteket jelölnek ki, amivel gyakorlatilag menekülnek a forgalomtól. Huszonhárom kerület külön-külön nem tudja megoldani a forgalom értelmes szabályozását, Budapestnek és az agglomerációnak együtt kellene ezt megoldani.

A behajtási díj egy komplex rendszer részeként elfogadható, mint gazdasági szabályozó eszköz, a forgalomcsillapítás érdekében. Ehhez azonban hozzátartozik a közösségi közlekedés fejlesztése, a parkolási rendszer rendbetétele és sok forgalomtechnikai beavatkozás is. Ezekkel együtt van értelme” – mondja Dorner Lajos.

A zöld rendszámok átírhatják a terveket?

A dugódíjjal két dolgot kell szabályozni: a járművek okozta környezetszennyezést és a fizikai jelenlétük okozta terhelést. Mivel terjednek az elektromos autók és a plug-in hibridek, így a járműállomány azonos darabszáma mellett is csökken a közvetlen káros anyag kibocsátása, ami a dugódíjjal kapcsolatos, nem is olyan régi, mondjuk 5 évvel ezelőtti terveket is átírhatja. Jelenleg 1100 zöld rendszámos autó fut Magyarországon, ami még nem sok, de százalékosan jelentősen nő az arányuk már félévről félévre.

mti-jó-2

Folyamatosan változik a dugódíjjal büntetni akart járműállomány összetétele

Kell egyáltalán ez Budapestre?

A témát régóta kutató Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője szerint 2009 és 2012 között a válság hatásai, a magas üzemanyagár és a metróépítés miatt olyannyira lecsökkent a fővárosi forgalom, hogy ha azt a szintet valamilyen mesterséges módon meg tudta volna tartani Budapest, akkor szakmailag nem lett volna indokolt a dugódíj bevezetése.

Csakhogy azóta gyakorlatilag visszaállt a válság előtti forgalomnagyság, miközben a jól átgondolt behajtási díj előkészítése elmaradt. A Tarlós István által augusztusban megpendített 5000 forintos éves díj – amely a megyei autópálya-matricák után gyorsan megkapta a Budapest-matrica gúnynevet – csak „megúszási díj” lenne, a valós, szakmai alapokon nyugvó forgalomszabályozás megúszása, mondja az ügyvezető.

Ekés szerint belátható időn belül ez sem lesz, miközben igenis szükség lenne rá, csak egészen más formában, mint amiről a politika szintjén kommunikálnak.

JÓ2

Az autósok egy része megunja a hosszú ideig tartó felújításokat, és inkább mással közlekedik. Egy része

Sok mindent kéne csinálni, aminek egy szelete lenne a behajtási díj

Úgynevezett „megelőlegezett” beruházásokkal kellene előkészíteni a behajtási díjat Ekés szerint. Dornerhez hasonlóan ő is sorolja: drasztikusan feljavított parkolási rendszerrel, benne rengeteg új P+R parkolóval, lámpaszabályozással, előtérbe helyezett és felújított közösségi közlekedéssel és hasonlókkal, hogy lássák az emberek a pozitív változásokat.

Ekés szerint ezek után lehetne behajtási díjról beszélni, enélkül az eddig emlegetett, most fiók mélyére dugott formában szimpla pénzbehajtás lenne csak a dugódíj.

Dugódíj nélkül is gyűlöljük, ami most van

A fővárosban naponta autózók sok jót nem mondanának a közvélemény-kutatónak, no de miként vélekednek a budapestiek a tömegközlekedésről? Szokták egyesek mondogatni, hogy a szakadék járművek ellenére sűrű a járatszám, világviszonylatban is megállja a helyét. Hétfőn érdekes összeállítást közölt a 444, amely nemzetközi összehasonlításban vizsgálja a politika által nyomott néven közösségi közlekedésnek hívott rendszert a jegyáraktól a költséghatékonyságig. Közlik 28 európai főváros lakóinak elégedettségi szintjét is a saját tömegközlekedésükkel: Budapest majdnem tök utolsó, 26-ik.

Kommentek

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszarezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.