Vonat elé hajtott a busz, sikítottak a gyerekek

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.09.17. 05.45

A diákok szerint pirosat mutatott a lámpa, a sofőr esküdözik, hogy fehéret. Bíróság elé állították.

Senki nem halt meg, senki még csak meg sem sérült a bíróságon végződő közlekedési ügyeket bemutató sorozatunk eheti történetében, mégis komoly ügy lett egy 27 éve vezető buszsofőr figyelmetlenségéből. Másfél millió levezetett kilométer után elkövetett hibája miatt vált vádlottá.

Veszélyeztette a közlekedés biztonságát

István 26 éven át vezetett az ország minden szegletébe Volán-buszokat, tőle rutinosabb sofőrt nehezen találhatott volna a neves fővárosi egyesület kamasz sportolóinak edzésre szállítására. Nyugdíj előtt pár évvel a férfi elfogadta az ajánlatot, közel egy éve szedte össze naponta kétszer Budapest több kerületéből a jövő olimpikonjait, majd fuvarozta őket haza.

Az egyesület központi edzőbázisának környékét már a tenyerénél is jobban ismerte, mégis súlyos hibát követett el egy közeli vasúti átjáróban.  Rutinszerűen közlekedett azon a július végi késő délutánon a Mercedes kisbusszal, elvileg semmi nem zavarta a vezetésben, mégis az utat keresztező vasúti átjáróhoz érve a fénysorompó tilos jelzése ellenére ráhajtott a sínekre.

Balról éppen egy vidékre tartó személyvonat érkezett, szerencsére csak olyan 40 km/órás sebességgel. A tragédia elkerülése érdekében a vonat vezetője azonnal vészfékezett, István beletaposott a gázba, éppen hogy, de a Sprinter még átcsusszant a lassuló vonat előtt.

Az átjárót megelőző útszakasz enyhén kanyarodott ugyan, de sem a vonalvezetése, sem az útszéli fák nem akadályozták a fénysorompóra való rálátást, derült ki a későbbi bizonyítási eljáráskor.

Szerencsére nem sérült meg senki a kisbuszon, és a vonaton, ennek ellenére Istvánt megvádolta az ügyészség a közlekedés biztonságának veszélyeztetése miatt. Munkáltatója azonnal kirúgta, egy éve volt a nyugdíjig.

Nem ismerte el a felelősségét

A részletek kiderítésére indult rendőrségi nyomozás közben a férfi Janklovics Ádám közlekedési ügyvédet bízta meg a védelmével. Vallomásában nem ismerte el a felelősségét, egészen biztos volt abban, hogy amikor ráhajtott a sínekre, a lámpa még egyértelműen szabad jelzést adott.

Azt ugyanakkor nem tartotta kizártnak, hogy a buszban hátrébb ülő utasok közül valaki már tilosnak láthatta a jelzést. A vonatkürt megszólalásakor vette észre a szerelvény érkezését, megítélése szerint olyan 200 méterre lehetett tőle, mégis azonnal a gázra lépett. Mindezeket a nyomozáskor állította, a bírósági tárgyaláson már nem tett vallomást, fenntartotta a korábban elmondottakat.

Mercedes-sprinterJÓ

Illusztráció

Sikítottak a gyerekek félelmükben

Természetesen a nyomozók és a bíróság is meghallgatott számos tanút, közülük az kisbuszon utazó ifjú sportolók másként emlékeztek a történtekre.

Lili és Dorina a jobb oldali első ülésen utaztak, fáradtak voltak az edzés után, csendben figyelték maguk előtt a forgalmat a hazafelé vezető úton. Egymástól függetlenül mindketten azt állították, hogy pirosan világított a lámpa, amikor ráhajtott a sínekre a kisbusz. Ugyanezt mondták azok a fiúk is, akik a buszon utazók közül látták a lámpát, és éppen nem a telefonjukkal voltak elfoglalva. Vallomásaikban többnyire 40 és 50 km/óra közé tippelték a Sprinter tempóját.

Szinte mindannyian sikítozni kezdtek a sínekre hajtáskor, úgy megijedtek, különösen mikor 1-2 másodperccel később észrevették a feléjük közeledő, és kürtjelzést adó vonatot. Dorina, és a busz közepén utazó Ádám pedig szinte egyszerre kiáltottak fel: „jön a vonat!”. A 13 éves kamaszfiú a vészhelyzet elmúltával feldúltan kétszer is odakiáltott a sofőrnek, hogy „piros volt a lámpa, ember!”.

István okozta a bajt, de az ő reflexe miatt kerülték el a tragédiát

Kikérdezte a mozdonyvezetőt is a rendőrség és a bíróság. Megállapították, hogy mindent a rá vonatkozó szabályoknak megfelelően látott el. A szerelvény sebessége, a hangjelzés, és az azonnali vészfékezés előírásszerű volt. Béla határozottan állította, hogy csak azért nem csúszott bele vészfékezés közben a lassuló mozdony a kisbuszba, mert István beletaposott a gázba.

A MÁV szakembereivel megvizsgáltatták a hatóságok a fénysorompót, írásbeli nyilatkozatuk szerint kifogástalanul működött a vészhelyzet idején. Talán kevéssé köztudott, de az átjáróhoz közeledve a vonat működteti automatikusan a lámpát.

Milyen ítélet született?

A bíróság szerint a vádlott
– a lámpa piros jelzése ellenére hajtott a vasúti átjáróba
– ezzel megszegte a KRESZ 39. § (3) bekezdés c) pontját
– amivel egyrészt vészfékezésre kényszerítette a közeledő személyvonatot
– plusz veszélyeztette a közlekedés biztonságát.

Mindezek miatt bűnösnek mondta ki Istvánt a bíróság „a közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett” vétségében.

A büntetés kiszabásakor enyhítő körülményként értékelte a bíróság az ex-sofőr büntetlen előéletét, az eset előtti két év szabálysértés nélküli buszvezetését, egy kiskorú gyermekét, és azt is, hogy évtizedek óta hivatásos sofőr. Súlyosító körülményt nem talált a bíróság, így végül 250 ezer forint pénzbírságra ítélte Istvánt.

El kell venni ilyenkor egy hivatásos sofőr jogosítványát, vagy nem?

Természetesen megvizsgálta ezt is a bíróság. „Akkor indokolt a járművezetéstől eltiltás, ha a közlekedési bűncselekmény körülményeiből, vagy az elkövető személyiségéből arra kell következtetni, hogy a közlekedésben járművezetőként való részvétele a közlekedés biztonságát, mások életét vagy testi épségét veszélyezteti-e” – mondja Janklovics Ádám, aki a Vezess jogi szakértőjeként is dolgozik.

A bíróság figyelembe vette, hogy ebben az esetben sok-sok ember testi épsége, sőt az élete került veszélybe, még ha végül nem is sérült meg senki. Ugyanakkor amellett sem ment el a bíróság, hogy Istvánnak 32 éve vannak különféle kategóriákra jogosítványai (nagymotor, személyautó, busz stb.), és ezalatt bő másfél millió kilométer vezetett le a legkülönfélébb járművekkel balesetmentesen.

Végül az a döntés született, hogy a pénzbírság mellett mellékbüntetésként csak azt a vezetői engedélyét vonják be, amely „az elkövetéskor használt jármű kategóriájára vonatkozik”. Ezt is csak egy évre vették el tőle.

 

Kommentek

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.