Magyar kormánnyal a jövőbe!

Erődemonstráció a Thyssenkrupptól: nem csak lifteket gyártunk ám!

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.09.15. 15.00

A hatalmas német iparvállalat kormánymű-fejlesztő részlege Magyarországon működik, mind a hardvert, mind a szoftvert nálunk tervezik. A csapat már az önvezető autók kormányzásán dolgozik, most megmutatták a sajtónak, milyen is lesz a jövő.

Magyar kormánnyal a jövőbe!

Időről időre kibújnak a csillogó autómárkák mögüli sejtelmes homályból ezek a hatalmas, de szerény, csendes autóipari háttércégek, és elkiabálják magukat: benne vagyunk ám mi is rendesen abban a csodában, amit éppen vezetsz! Sőt: már abban is, amit még csak fogsz vezetni, 10-20-50 év múlva! És milyen érdekes, hogy folyton egy Ford bukkan fel a fejlesztések fókuszában!

Nemrég a Continental 48 voltos Focusával kerültünk egyet a Liget körül, most a Thyssenkrupp önvezető Fiestája vitt körbe minket a zsámbéki vezetéstechnikai pálya technikás külső körén, nem is kis tempóval. Kezdjük is mindjárt az erről készült kis videómmal, tényleg elképesztő, ami történik:

A videó végén látott kocsi egy Roding, egy BMW-technikára épített kis sorozatszámú roadster. A Thyssenkrupp ebben az autóban teszteli önvezető technológiája java részét, a kocsi botkormánnyal is irányítható, meg persze úgy is, hogy még ahhoz se nyúlunk. Az első alkalommal azt látjuk, hogyan pördíti ki a rántópad a kocsit, a második nekifutásban viszont a bekapcsolt automatika úgy reagálja le a brutális megcsúszást, hogy a bennülők tán észre se veszik, hogy történt valami. És pont így fogják automatikusan lekezelni a kocsik a hasonló kríziseket az országúton is, ez csak pár év kérdése.

Mi az a Thyssenkrupp?

Bizonyára számos olvasónk számára ismerős a név, de nem tudják, honnan. Segítek: liftek adattáblájáról. A német konszern talán legismertebb üzletága a liftgyártás. Ami most számunkra izgalmasabb, az a Thyssenkrupp Presta Hungary Kft. Ez a magyar vállalat végzi a cég kormánymű-fejlesztését, mind az elektromos rásegítésű, sőt, akár önálló kormányzásra is képes rendszerek hardveres, mind szoftveres elemeinek megtervezését, tesztelését, gyártás-előkészítését.

A fejlett önvezető rendszerrel felszerelt autó képes egy rántópad hatását is kivédeni

A Thyssenkrupp egyik legfontosabb autóipari partnere a Mercedes. A zsámbéki bemutatón is kipróbálhattuk, miként képes automatikus sávváltásra egy C-Klasse, de ez nekem már nem volt újdonság. Az E-osztály bemutatóján pár hónapja élesben is kipróbálhattam a rendszert. Meg kell mondjam: ha nincs zavaró tényező, tényleg remekül működik!

Elektromechanikus kormányrendszerek

Nemrég a Kia büszkén jelentette be az új Optima bemutatóján: a szervomotor lekerült a kormányoszlopról a fogaslécre, így sokkal-sokkal érzékibb a vezetési élmény, jippiájé. Nos, a kormány-specialista Thyssenkrupptól most megtudhattuk, hogy azért ez a sztori nem ilyen egyszerű.

A kis, könnyű, olcsó autók kormányzását valóban a kormányoszlopra rögzített motor (column EPS)  segíti, de nem azért, mert ez olcsó és gagyi megoldás. Ez könnyen installálható, egyszerű, könnyen védhető és jó megoldás, amíg a kocsi tömege el nem ér egy bizonyos értéket. Nehezebb autóknál már nagyobb erővel kell tekerni a kerekeket, célszerűbb a fogaslécre applikálni a nagyobb, bonyolultabban áttételezett motort. A legkomplexebb pedig az egészen nagy kocsik elektromos szervója: az S-Merciben szíjjal hajtja a motor a kormányművet, a végső erőátvitel pedig nem fogaskerekes, hanem golyópályás:

Kis tömegű autó: kormányoszlopra szerelt szervó

Kis tömegű autó: kormányoszlopra szerelt szervó

Nehéz autó: fogaslécre szerelt szervó

Nehéz autó: fogaslécre szerelt szervó

A steer-by-wire lehetőségei

Izgalmas dolgokat hallottunk a kormánykerék és a kerekek közötti mechanikus kapcsolatot mellőző jövőbéli kormányművekkel kapcsolatban is. Az egy dolog, hogy a Demolition Manben látott behúzható kormányú autó már létezik: sokkal érdekesebb, ha azon kezdünk el agyalni, hogy ha nem kell közvetlenül egy vezérlőeszközzel forgatnunk a kerekeket, akár külön-külön is lehetne kormányozni őket. Így jöhet létre az a kocsi, amely akár egymással szemben elfordított kerekekkel, hihetetlenül szűken fordulva is képes lesz majd manőverezni.

A mechanikus kormányzás lehetősége híján valamiféle biztonsági, másodlagos kormányzás azért nem ártana, ugye? Erre gondolva fejleszti a Thyssenkrupp a hajtási nyomatékkal való kormányzást, vagyis azt a rendszert, amely az egyik hajtott kerék hajtásával, a másik fékezésével is képes elforgatni a kormányművet, aktív kormányzás nélkül. Elromlik a kormányszervo? Sebaj, majd lefékezzük a bal elsőt, megtoljuk gázzal a jobb elsőt, és a kocsi olyan gyönyörűen fordul balra, ahogy csak kell. A mérnökök azt mondják, akár kis tempójú, parkolási szintű manővereket is meg lehet így oldani, de persze a cél nem ez, hanem az, hogy ha el is romlik a szervomotor, meg is hibásodik valami a kormányzásban, akkor azért ne legyen gond finoman kihúzódni az út szélére és leállni, amíg megjön a segítség.

Látványos demóautó: a Roding azért is praktikus egy független háttéripari cégnek, mert bármilyen céghez el lehet vinni mutogatni. (Egyébként hathengeres BMW-motor hajtja)

Látványos demóautó: a Roding azért is praktikus egy független háttéripari cégnek, mert bármilyen céghez el lehet vinni mutogatni. (Egyébként hathengeres BMW-motor hajtja)

Az autonóm tesztautó utastere

Az autonóm tesztautó utastere

Jövőképek

A Thyssenkrupp gárdája távolabbra lát és tervez a ma és a holnap kormányműveinek megalkotásánál. Olyan autók kifejlesztésén dolgoznak, amelyek nem csak arra képesek, hogy a vezető beavatkozása nélkül vigyék az utasokat ide-oda, hanem arra is, hogy akár meghibásodás esetén se álljanak le, képesek legyenek betegen is önállóan elgurulni a szervizbe javításra, amíg a gazdi intézi az ügyeit. Olyan autonóm járművek fejlesztése a céljuk, amelyek annyira biztonságosak lesznek, hogy ötven év múlva már ne az legyen a kérdés, hogy közlekedhetnek-e emberi vezető nélküli járművek a forgalomban, hanem hogy kaphat-e egyáltalán az ember jogosítványt arra, hogy maga vezessen egy járművet.

Állítólag ez lesz a Szép, Új Világ, amit a vevői igények alapján tervez az autóipar. És ha nem is vagyok biztos benne, hogy én például személy szerint tényleg ezt akarom, nincs kétségem afelől, hogy tényleg valami ilyesmi lesz a vége. Az autók egyre okosabbak lesznek – de vajon mi lesz az emberekkel? Ennek a kérdésnek a megválaszolása persze már nem a Thyssenkrupp dolga.

Kommentek

Használt autó: gyógyítás 6000 forintból

Összesen 6000 forintba került, hogy használt autónk tisztesen működő motorja hirtelen megtáltosodjon. A megoldást sokan ismerhetik, a többiek fontolják meg a mi esetünket.

Bravúrosan tért vissza a Toyota a WRC-be

Másfél évtized kihagyás után őrjítő eredménnyel tért vissza a Toyota a rali világbajnokságba. Majd később elválik, a mázli vagy a felkészültség dominált.

Megbuktatták a Forma-1 urát, távozik Bernie Ecclestone

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media elmozdította pozíciójából az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t, ezt maga az angol üzletember jelentette be hétfő este.

Sebességkorlátozás jöhet a szmog miatt

Ha nem javul a levegő minősége Budapesten, akár sebességkorlátozást is bevezethetnek.

F1: Vettel már úgy beszél, mint Räikkönen

Sebastian Vettel hamar kiesett a Bajnokok Tornája egyéni versenyében még szombaton.

Fejét vették egy Ladának a somogyi tolvajok

A Patalom külterületén lebukott fatolvajok hatósági jelzés nélküli Ladájától kicsordul a könny az ember szeméből, írja a sonline.hu, és nagyon igazuk van.

Egyre több városban van szmogriadó, itt a következő

Debrecenben a szálló por légköri koncentrációjának 24 órás átlagértéke két egymást követő napon, mind a három mérőállomáson túllépte a riasztási küszöbértéket, ezért a város polgármestere hétfő délután elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát.

F1: Verstappen nem akar a legfiatalabb bajnok lenni

Max Verstappent nem különösebben érdekli, hogy akár ő is lehet az F1 történetének legfiatalabb bajnoka, ez a rekord nem motiválja.

Még idén jön a BMW új roadstere

Szépen alakul a Toyota Supra ikertestvéreként fejlesztett új Z4-es, már közúti tesztjeiket járják a prototípusok.

Koros buszokkal szállítanák az utasokat Szeged környékén

Akár 16 éves buszokat is bérelne a DAKK alvállalkozója, mely főleg Szeged környékén tevékenykedik.

Töröljék el a kék zászlókat az F1-ben!

A felügyelőként dolgozó expilóta, Derek Warwick szerint egy az egyben el kellene törölni a kék zászlókat a Forma-1-ben.

Ki nem találnád, mivel jár mától Schwarzenegger

Egy osztrák autóipari vállalkozás megépítette azt az autót, ami egyszerre felel meg a bennünk élő ösztönlénynek, és környezettudatos öko-egónknak. Arnold kapott is belőle egy példányt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.