A Renault termékportfóliójában drasztikus változást láthattunk a 2015/2016-os modellévben. Miközben a divat-kategóriákban, a különböző méretű szabadidő-autók versenyében is sorra húzta a válaszlépéseket a cég a piaci igények változásaira (Captur-Kadjar-Espace, a crossover vonal matrjoska babái, szintén enyhén SUV-os irányba eltolt új Scénic), kihozta első pickupját, az Alaskant, a klasszikus szegmenseket sem hanyagolták el. A semmiből pattant elő a hatalmas és látványos középkategóriás Talisman, ismét új személyiséget öltött magára a negyedik generációval az ezúttal komolykodóra és tömörre formált kompakt modell, a Mégane, és frissült, finomodott a márka kisautója, a Clio.

Nem tudni, hány óra megfeszített köldöknéző meditáció kellett a Renault marketingeseinek a megvilágosodáshoz, de sikerült rájönniük valamire, amire mi se gondoltunk eddig: másodmagukkal (a Skodával) csupán ők kínálnak kombi változatot mind a kis-, mind a kompakt, mind a középkategóriában. És ez a felismerés már elég volt ahhoz, hogy szervezzenek a sajtónak egy kis demonstrációt: gyertek, próbáljátok ki egy tesztúton egymás után a Clio, a Mégane és a Talisman kombit! (Pontosabban Grandtourt, ez a kombik hivatalos neve a márkánál.) Én pedig el is mentem és kipróbáltam őket. Sajnos a sorrendet nem igazán optimálisan választottam meg, de ez cseppet sem nem a Renault hibája.

Grandtourok gyülekezete - ki találja meg előbb a kakukktojást?

A Mégane kombi

A kompakt Renault-val indultam az Enying melletti kis ranchra, a sajtótájékoztatóra. Nagy meglepetésemre a gazdagon felszerelt autóban 1,6 literes szívó benzinmotor zümmögött – nem is tudtam, hogy nem turbós motorral egyáltalán még rendelhető az új Mégane.

De a kocsi egyáltalán nem volt rossz. A 130-nál ötödikben 3500-at forgó motor (bizony, ehhez ötös váltó jár) azért kicsit hangos, de még gyorsulni is tudna innen, ha szabadna, városi, országúti tempónál pedig van annyi élet benne, hogy ne omoljon össze teljesen az ember, amikor mondjuk traktort kell előzni. Azért ez a konfiguráció mégsem az igazi, a jó kis Renault-féle 1,6-os dízel kéne ebbe a családi kombiba, az passzolna hozzá.

A kombi tengelytávja 2712 mm, az ötajtósé csak 2669

A kombi tengelytávja 2712 mm, az ötajtósé csak 2669

Bő másfél köbméteres furgon lehet a Mégane Grandtour-ból

Bő másfél köbméteres furgon lehet a Mégane Grandtour-ból

A Mégane talán a legharmonikusabb a három kombi közül: nincs benne kényszeredett önmagánál komolyabbnak látszani akarás, mint a Talismanban, sem kontraszt a látvány és a spórolós gyártástechnológia között, mint az olcsóbb Cliókban. Csodálatos képessége ennek az új kompakt Renault-nak, hogy fapadosan is élvezhető.

Csomagtér: 521 liter VDA-szabvány szerint alapértelmezésben az ablakvonalig, lehajtott hátsó üléstámlákkal 1504 liter a tetőig pakolva.

A Talisman kombi

A nagy Renault pont ellenkezőleg, gazdagon felszerelve és automata váltóval adja ki igazán a bukéját; akár az 1,6-os turbós benzinessel, akár az ugyanekkora dízellel. A modell alapára ugyanis elég magas, és egy korábbi, nem kombi tesztautóban ki is jött szépen, hogy az ár-érték arány, vagy legalábbis ennek érzete még egy tízmilliós kocsiban sem olyan jó, mint a többi Renault-nál.

Aztán Horváth Zsolti kolléga családi nyaralásra már egy nagyon is fullos közeli dízel automatát vitt el, és a sokatmondó “Kényelem kell, családod van? Ez a Talisman jó nekedcímmel összegezte immár kimondottan pozitív tapasztalatait.

A kombi Talisman

A kombi Talisman

Egy fullos Talisman műszerfala: így az igazi ez az autó

Egy fullos Talisman műszerfala: így az igazi ez az autó

A mostani menetpróbán egy szintén fullos, fabetétes, automata kombival fordultunk egyet, és még mindig tetszett. A kontraszt ugyan a faintarzia és a kesztyűtartó fertelmesen kemény műanyag fedele között ordító, de ha arra gondolunk, mennyibe kerülne ugyanez a tér és felszereltség VW-emblémával, máris suttogássá halkul ez a disszonancia.

Csomagtér: 492 liter VDA-szabvány szerint alapértelmezésben az ablakvonalig, a padló alatti teret is beleszámítva 572 liter. Lehajtott hátsó üléstámlákkal 1681 liter a tetőig pakolva.

A Clio kombi

A nagyon attraktívra sikerült negyedik szériás Clio idei faceliftje során a kiemelt szempont az volt – hogy el ne rontsák a formát. Nem is nagyon piszkálták a kocsi külsejét, a ráncfelvarrás a leheletnyit megváltoztatott, felárért LED-es fényszóró mellett nagyjából kimerült a korszerűbb infotainment rendszer beépítésében, néhány korszerű vezetési asszisztens felhelyezésében az extralistára és a motorpaletta szélesítésében: immár a másfél literes dízelmotor 110 lóerős változatban is megrendelhető a Clióhoz. (És rendelhető hozzá tolatókamera, elülső parkolóradar, automatikus parkolás, BOSE hifi, ilyesmi.)

Renault Clio Grandtour: az ötajtós és a kombi tengelytávja megegyezik (2589 mm)

Renault Clio Grandtour: az ötajtós és a kombi tengelytávja megegyezik (2589 mm)

Újdonság az idén frissített Clióban a tolatókamera

Újdonság az idén frissített Clióban a tolatókamera

Sajnos a hazautat nem egy ilyennel, hanem egy 90 lóerős, ötfokozatú váltós autóval tettük meg. A Mégane és pláne a Talisman után eleve szűk és egyszerű Clio a fura fokozatkiosztású, kettesben negyven alatt alig gyorsító váltóval, a fent elerőtlenedő kis dízellel, a közepes felszereltséggel kissé szomorú beltérrel elrontotta a szánk ízét. Persze a benzinkúton a minimális odafigyeléssel négy-négy és fél literen tartható fogyasztás és a kis külméretekhez képest tágas raktér bizonyára könnyedén visszabillentené a mérleget, ha nem egy gyors menetpróbán, hanem a mindennapi jövés-menésben nyüstölnénk a Clio Grandtourt.

Csomagtér: 285 liter alapértelmezésben az ablakvonalig, 480 liter a tetőig pakolva. Lehajtott hátsó üléstámlákkal 575 liter az ablakvonalig, 1095 liter a tetőig.

Népszerűek a kombik?

Egy kérdést tettem fel a kombis sajttájon – melyik modellből mennyi a kombi az eladásokban? Nos; a Clióból 70%-ban a nagyobb és csupán 200 ezer forintos felárral kapható Grandtourt viszik, alig egyharmadnyi az itthon eladott ötajtós modellek aránya.

A Mégane-ból eddig (nagy meglepetésemre) 80%-ban a kombit vitték. Az új generációban ezt az aránypárt fel fogja borítani a hamarosan érkező Grand Coupé változat: az importőr becslése szerint jövőre kb. 20% lesz az ötajtós, 35 a négyajtós kupé és 45% a kombik aránya.

A Talismanból pedig 50-50%-os eladási arányt várnak kombira, illetve limuzinra. Érthető: ebben a kategóriában a klasszikus, elegáns szedánforma (pláne a flottás autókban) az eleve hatalmas csomagtér mellett nem jelent túl nagy lemondást a praktikumról a tágasabb, de a legtöbb ember szemében kevésbé elegáns limuzinhoz képest.