A használt autók piaca mára a magánszemélyeknek szinte egyet jelent az autóvásárlással. Minden eddiginél több használt típus keres és talál gazdát Magyarországon, és a helyes döntés, a megfontolt választás a legfontosabb tényező. Ebben segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához. Az elmúlt időszak olvasói leveleiből válogattunk.

Rövid utakra 1,8 millióig

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szörényi András!

Korábban első gazdásként 4 személyes, klíma nélküli, Suzuki Wagon R+-t cseréltük le a harmadik gyerkőc jövetele miatt Renault Scenic 2006.07 1.5 dci-re a méretek, biztonság, fogyasztás miatt. Ez volt két éve. Ezalatt 38 E km-t tettünk bele. Izzítógyertya, izzók, önindító, futómű, és most valószínűleg hengerfej miatt szerviz. Három gyerekkel maradtunk az út szélén. Elég volt. Minden előnye ellenére csere. Habár ha felújított motor, akkor érdemes lecserélni más használt benzinesre? Szeretném ugyanazt az üzembiztonságot mint anno a suzuki esetében. Beülök és megyek a három gyerekkel, kötelező karbantartáson felül nincs meglepetés, nincs útszéle.

3-20 km távokra vennénk, havi kb 1000-1500 km-re. Havi egy-két alkalommal 60-100 km. Nyaralás tetőbox-al. Szeretném kérdezni, hogy mely típusok jöhetnek szóba Ön szerint? Cserében, ráfizetéssel gondolkodunk kb 1.8 millióig. Egyszerű Ignis, vagy Toyota COV 1.8, Honda Jazz? Vagy más?

Segítségét előre köszönjük!

86330_716909_1000x700

Szakértőnk válaszol

Kedves Zoltán!

Nem írta, mekkorák a gyermekek és kell-e mindegyiküknek méretes gyermekülés. Szerencsére tesztünk alapján elég sok autóba betehető egymás mellé három gyermekülés.

Én nagyon nem kedvelem az Ignist, instabil, zajos, primitív autó, és nem is fogyaszt keveset. Erre a feladatra inkább a Suzuki SX4 tűnik alkalmasnak, az 1,5-ös benzinessel kényelmesen kijön 1,8 millió forintból. A Jazz jó ötlet, de kicsit túlértékelt szerintem a Nissan Note-hoz képest. Itt az 1,4-es benzinesnek lehet láncproblémája, de ezzel együtt is egy igen jó autó.

Ár/érték arányban egy fiatal Dacia Logan remek megoldás, egy LPG (autógáz) üzemű épp van eladó 1 890 000 forintos irányáron. De a benzines is jó megoldás. A Logan ritka strapabíró autó és a 2012 utáni már nem is csúnya és igen racionális megoldás. A FIAT Bravo és a Linea is szóba jöhetnek kedvező alkatrészárukkal és stabil működésükkel.

Megnézném még az Opel Meriva 2003-2010 közötti első generációját az 1,6 literes benzinessel, a családban volt eggyel igen jó tapasztalatunk. Feltételezem, hogy ódzkodik a francia autóktól, de a Citroën Xsara Picasso egy igen kiforrott és nagyon praktikus modell. Itt az 1,6-os benzinest választanám és azonnal tennék bele autógázszettet. Onnantól a 170-180 forintos autógázzal járva a dízelek kilométerköltségével van egy jóval egyszerűbb, szervizszempontból sokkal kevesebb kellemetlenséget tartogató technikájú autójuk. Az LPG-ről itt olvashat részletesebben.

Mivel árban 1,5 millió forint fölé is elmehet, ezért az összegért a Ford Focus C-Max első generációja és az Opel Astra H (elsősorban kombiként) kedvező alkatrészárú lehetőség, tágas belső térrel. Ezekbe ugyanúgy lehet autógázt szereltetni, mint az összes szívócső-befecskendezéses autóba. A tartály helye a pótkerék ürege, így a pótkerék vagy otthon maradhat a rövid utakra, vagy utazik a csomagtérben.

Üdvözlettel, Szörényi András

Fiat Panda utód hegyre és városba

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szörényi Úr!

Olyan kérdésem volna önhöz, hogy szeretnék nagyobbacska erősebb autóra váltani. A jelenlegi imádott töppörtyűm egy 2004-es 1.1 es Fiat Panda. Nagyon szeretem, városba tökéletes, de az a baj hogy nem csak oda használom. Zenélek az pedig sok cuccal jár ami nem mindig fér el benne.

Hegyen lakom faluban, de a városban és ott is egyaránt használom. De sajna kevés. Évente tervezek egy egy nagyobb túrát, de sajnos kicsi az autó ilyen téren. A fő kérdés az lenne, hogy 6-700 ezer forint közötti összegért mit ajánl? Fontosak az eltartási költségek, a biztonság is egy szempont, de a fő a megbízhatóság. Amiket néztem a Suzuki Ignis 1.3 DDIS, Honda Civic 1.4i esetleg 1.5i (5 ajtós). Hondából megéri a dízel? Illetve Toyota Yaris Verso 1.3 VVTI. Ezek lebegtek a szemem előtt eddig. Franciát nem szeretnék semmiféleképp, németet talán, de a japánok az amik tetszenek. Illetve megéri e valamelyik kiszemeltet behozni külföldről?
Köszönöm előre is megtisztelő válaszát!

suzuki_liana_hasznalt_auto00003

Szakértőnk válaszol

Kedves Bence!

Ezekkel a kritériumokkal az ötajtós Suzuki Liana igen észszerű megoldás, ez az elsődleges javaslatom. Az említett autók közül a Yaris Versót keresném. A dízel Ignisbe egy kettős tömegű lendkerékcserével otthagyhatja a szervizben az összes pénzt, amit a dízelmotor megspórol.

De Ignisből benzinest sem vennék, szerintem egy ritka kényelmetlen és messze túlértékelt autó. Ha Yaris Versót nem talál, akkor a Citroën Berlingo/Peugeot Partner jól megfelel erre a célra, hiába francia. (Ezek a gyakori hiedelmek sokba kerülnek azoknak, akik emiatt nem vesznek meg egy egyébként jól konstruált, hálás autót.) Amennyiben ezek nem tetszenek, a Daewoo/Chevrolet Lacetti kulturált autó és kijön 600-700 ezer forintból, de itt az 1,4-es benzinessel kellene beérnie, mert a két nagyobbik sokat tud zabálni. Normális hetedik generációs Civicet nem nagyon találni ezért a pénzért, ezért arról lemondanék vagy gyűjtenék még rá. Az elődje meg csúnyán rozsdásodik.

Üdvözlettel, Szörényi András

Ideális családi autó három gyerek mellé

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szörényi úr,
Harmadik babánk megszületése óta nagyon szűk lett imádott Mazda3-asunk, ráadásul munkám külföldre szólít. Hétüléses, fiatal autót keresek, amibe nagyjából 100.000 gondtalan km-t szeretnék beletekerni. Az automata váltó előny. A teljesítmény és a fogyasztás nem szempont. A megbízhatóság elsődleges.

Három típust figyelek: Ford S-max-Galaxy (tényleg nagy, jó vezetni), Toyota Prius + (űrtechnika, megbízhatóság), Kia Carens (ők az “új japánok”, hosszú gyári garancia még páréves használtautó esetén is).

A kérdésem a következő lenne:
1. az autó későbbi eladhatóságára is tekintettel helyes-e, hogy max. 3-4 éves, 100-120ezer km-nél nem többet futott autókat figyelek?
2. érdemes-e bővíteni a listámat más márkákkal, ha igen, mit ajánlana?

http://www.autogaleria.hu -

http://www.autogaleria.hu –

Szakértőnk válaszol

Kedves Csufár!

Hadd gratuláljak ismeretlenül is a csemetékhez! Az S-Maxot lopásveszélyeztetettsége miatt zárnám ki, a Galaxy valamivel jobb ebből a szempontból és sokkal tágasabb, mert nem lejt úgy a teteje.

A Prius+ megbízhatósági szempontból az optimum, de kicsi a csomagtere hét üléssel és hosszú, külföldi utakra a hibridhajtása nem ideális, szemben a városi-elővárosi forgalommal.

Épp emiatt vennék Opel Zafira Tourert, amelyet jó vezetni (ld. S-Max), hatalmas a csomagtere (vs. Prius+ és Carens), turbós benzinessel jó hosszú utakra a hatodik fokozattal, és van belőle gyári LPG-s. Az Opel hazai vezérigazgatója, aki gépészmérnök, ért az autókhoz és szintén háromgyermekes családapa, családi autónak LPG-s Zafira Tourert vett az 1,4-es turbómotorral, aligha véletlenül. Tehát elsősorban autógázzal és benzinnel is használható Zafirát vennék, akár külföldről. Az LPG literje kb. 190 Ft, a többletfogyasztás gázból 10-15 százalék a benzinnel szemben, és használtan nincs felára.

Ha ez nem tetszik, akkor ár/érték arányban a Renault Grand Scénic remek autó és kevés baja lehet, ráadásul arra 5 év/100 000 km a garancia, ami meghosszabbítható. Jó az 1,5 és az 1,6 dCi dízel is, a hajtókarcsapágy cseréje azonban elővigyázatosságból szükséges az 1,5 dCi-nél 120-150 000 km után. Kicsit kisebb belül, de én is javasolni merem a Kia Carenst, amelynek a leghosszabb a garanciális védelme és ahol az importőr is jól kezeli a garanciális javításokat, könnyű érvényesíteni a jótállást. (Nincs sok garis esetük, és ott policy, hogy a szűk ügyfélkörrel jól kell bánni.)

Üdvözlettel, Szörényi András