Meztelen gyerekkel ügyeskednek a csalók

Egyre többen autóznak fizetés nélkül

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.08.29. 05.30

Egyesek az út közepére fekszenek, mások friss eperrel próbálják lekenyerezni az ellenőröket a magyaroknál sokkal nagyobb arányban bliccelő külföldiek közül.  

50 százalékkal több pótdíjas csekket küldött szét Európa-szerte az útdíjat nem fizetőknek 2016 első fél évében a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ), mint egy évvel korábban – tudta meg a Vezess. A jelenlegi rendszer bevezetése utáni másfél évben így alakult a bliccelések száma.

pótdíjak-3-félév
Ebből következően az állam bevétele is látványosan emelkedett.

pótdíj-összegek-3-félévFolyamatosan növekedett az elmúlt másfél év alatt a matrica-vásárlás is, de közel sem a fenti mértékben. Miközben a D1-esből 5,05 millió darabot értékesítettek 2015 első fél évében, idén januártól júliusig 5,42 milliót. Hatalmas üzlet a 1,5 éve működő útdíj-rendszer, a NÚSZ teljes bevétele a 2015-ös első félévi 89,98 milliárdról 2016-ban hat hónap alatt 96,87 milliárd forintra emelkedett.

Igen, jól látják, ezek az összegek messze felülmúlják a tavaly januári botrányos bevezetéskor kalkulált éves 150 milliárd forintot. Nyilván sokan emlékeznek még az akkori balhékra, tüntetésekre.

Hol bliccelnek a legtöbben, és mikor?

Megyei nyilvántartást nem vezet a NÚSZ a jogosulatlan úthasználatról, de talán ennél is érdekesebb az utak sorrendje. Ez a lista nagyrészt megegyezik a matricahasználat helyével, azaz a forgalom nagyságát is mutatja.

pótdíjas-utak-sorrendje
Mint az a fenti adatokból jól látható, az M1-M5 autópályák alkotta tranzitútvonal használói felejtik el kifizetni az útdíjat a legnagyobb számban, avagy szándékosan ügyeskednek. Egy-két ország autósaira utóbbi egyértelműen jellemző, aminek nyilvánvaló oka, hogy hozzájuk nem ér el a NÚSZ keze.

m0-1000-3

Nyáron megnövekszik a forgalom, ezért júliusban és augusztusban fotózzák a kamerák (és rögzítik az ellenőrök) a legtöbb matrica nélkül közlekedő autót. Februárban is megugrott a pótdíjazás, sokan elfelejtették meghosszabbítani az éves jogosultságaikat

Kik akarják megúszni fizetés nélkül?

Arányaiban a magyar autósok becsületesebbek a külföldieknél, volt olyan félév, amikor utóbbiak a pótdíjaknak a 33 százalékát gyűjtötték be, ami messze meghaladja az úthasználatukat. „Az első számú bliccelő toronymagasan Románia” – mondja Török Szabolcs NÚSZ-szóvivő a Vezessnek, ami kis magyarázatra szorul, ha megnézzük az alábbi táblázatban a nem fizetők „hazájának” rangsorát.

pótdíj-országok-sorrendje

Romániánál a szám csak a megállításos ellenőrzéseket mutatja

Kétféleképpen bukhat le a matrica nélkül közlekedő autós: rögzítik a százszámra kihelyezett kamerák a rendszámát, vagy ellenőrzik egy parkolóban a NÚSZ munkatársai. Személyes ellenőrzésből nyilván jóval kevesebb pótdíjas csekk jön össze, a becsillagozott Románia mellett azonban csak ez a szám szerepel. Mivel a többi országgal ellentétben délkeleti szomszédunknál nem működik a magyar pótdíjak behajtása, a NÚSZ-nak nincs pontos, teljes száma a román rendszámos autósok bliccelésére.

Hiába próbálják egyes külföldiek megúszni fizetés nélkül (nehéz feltételezni tömeges feledékenységet), jelenleg 22 európai országban be tudja hajtatni a NÚSZ a pótdíjakat. Jellemzően privát behajtó cégekkel szerződnek, amelyek képesek megszerezni egy-egy adott ország központi nyilvántartásából a magyar cég által leadott rendszámhoz tartozó üzembentartó adatait. Onnantól kezdve már könnyű a dolguk.  Romániában is van már partnerük, de ott még nem működik az adatlekérés, és ezt pontosan tudják a helyi autósok.

Az első hely után nem véletlen a német és a szlovák rendszámos járművek 2. és 3. pozíciója sem, ezek főleg a RO-s, meg KN-es rendszámmal ügyeskedni próbáló honfitársaink ingyenesnek tervezett autópálya-használatait mutatják. A NÚSZ-tól kapott tájékoztatás szerint hiába próbálkoznak, egy ideje ugyanis már tőlük is be tudják hajtani a pótdíjat.

A cégnél azt mondták a Vezessnek, hogy éppen a külföldi rendszámmal lebukott magyarok reklamálnak a legnagyobb számban a pótdíjuk miatt. Ugyan mire föl? „Meglepődnek, hogy utoléri őket a behajtócég, és külön felháborodnak, hogy a pótdíjon felül a behajtó a saját munkadíját is kifizetteti velük.”

külfrendszFerrariTUTIJÓÓ

Nem véletlen a román-német-szlovák dobogó. Illusztrációként használt fotónkon egy Budapesten vásárolt, német azonosítós Ferrari F12, amelynek üzemben tartója a 27 százalékos áfát megúszta ugyan, de ha matrica nélkül száguld valamelyik autópályán, utolérik

Ezeknek az országoknak az autósai nem ússzák meg

Ausztria, Németország, Portugália, Olaszország, Svájc, Anglia, Írország, Spanyolország, Lettország, Litvánia, Finnország, Norvégia, Svédország, Dánia, Izland, Feröer-szigetek, Málta, Hollandia, Jersey, Lengyelország, Szlovákia.

Talán meglepő több távoli, parányi szigetország a sorban, miközben szomszédaink közül nincs itt Ukrajna, Szerbia, Horvátország és Szlovénia, valamint a közeli Csehország. Szimpatikus, hogy még sincs egyik sem a fenti top 7-ben.

Hajmeresztő akciókkal próbálkoznak az ügyeskedők

A bliccelők magyarázata a jogtalan úthasználatra egészen széles skálán mozog, állítja a NÚSZ.

Tapasztalataik szerint a magyar sofőrök annak érdekében, hogy elkerüljék a pótdíjfizetést, sokszor azt állítják, nem tudták, hogy fizetni kell, vagy, hogy hol lehetett volna megvenni a matricát, illetve azzal érvelnek, hogy “korábban ráért utólag, aznap éjfélig megvenni”. Van, aki „eltévedt”, vagy a „GPS vezette” díjköteles útszakaszra. De kaptak már az ellenőrök olyan magyarázatot is, hogy most vették az autót, és egyszerűen elfelejtettek e-matricát vásárolni.

A külföldi sofőrök sokszor próbálják elkerülni a pótdíjfizetést azzal, hogy most vannak először az országban, nem tudták, hogy autópálya-matricát kell venniük az adott útszakaszra, vagy visszakérdeznek, hogy van másik matricájuk, pl. az osztrák utakra, az Magyarországon nem érvényes-e esetleg?

Előfordult, hogy friss epret vagy a mobiljukat ajánlották fel fizetés helyett egyesek, míg mások a tiltakozás durva formáitól sem riadtak vissza.

Egy külföldi sofőr a nemtetszése jeléül kifeküdt a nyílt pályára, hogy blokádot csináljon – állítja a NÚSZ. Másik nem teljesen normális sorstársa pedig télen, mínusz fokok közepette levetkőztette, majd ruha nélkül vitte oda a gyermekét a buszban kialakított mobil irodájukhoz, és azzal érvelt, hogy ha nem engedik tovább, megfagy a gyereke.

Elképesztő rendőri akciót láttak Pest mellett – részletek itt.

Kommentek

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.