Meztelen gyerekkel ügyeskednek a csalók

Egyre többen autóznak fizetés nélkül

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.08.29. 05.30

Egyesek az út közepére fekszenek, mások friss eperrel próbálják lekenyerezni az ellenőröket a magyaroknál sokkal nagyobb arányban bliccelő külföldiek közül.  

50 százalékkal több pótdíjas csekket küldött szét Európa-szerte az útdíjat nem fizetőknek 2016 első fél évében a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ), mint egy évvel korábban – tudta meg a Vezess. A jelenlegi rendszer bevezetése utáni másfél évben így alakult a bliccelések száma.

pótdíjak-3-félév
Ebből következően az állam bevétele is látványosan emelkedett.

pótdíj-összegek-3-félévFolyamatosan növekedett az elmúlt másfél év alatt a matrica-vásárlás is, de közel sem a fenti mértékben. Miközben a D1-esből 5,05 millió darabot értékesítettek 2015 első fél évében, idén januártól júliusig 5,42 milliót. Hatalmas üzlet a 1,5 éve működő útdíj-rendszer, a NÚSZ teljes bevétele a 2015-ös első félévi 89,98 milliárdról 2016-ban hat hónap alatt 96,87 milliárd forintra emelkedett.

Igen, jól látják, ezek az összegek messze felülmúlják a tavaly januári botrányos bevezetéskor kalkulált éves 150 milliárd forintot. Nyilván sokan emlékeznek még az akkori balhékra, tüntetésekre.

Hol bliccelnek a legtöbben, és mikor?

Megyei nyilvántartást nem vezet a NÚSZ a jogosulatlan úthasználatról, de talán ennél is érdekesebb az utak sorrendje. Ez a lista nagyrészt megegyezik a matricahasználat helyével, azaz a forgalom nagyságát is mutatja.

pótdíjas-utak-sorrendje
Mint az a fenti adatokból jól látható, az M1-M5 autópályák alkotta tranzitútvonal használói felejtik el kifizetni az útdíjat a legnagyobb számban, avagy szándékosan ügyeskednek. Egy-két ország autósaira utóbbi egyértelműen jellemző, aminek nyilvánvaló oka, hogy hozzájuk nem ér el a NÚSZ keze.

m0-1000-3

Nyáron megnövekszik a forgalom, ezért júliusban és augusztusban fotózzák a kamerák (és rögzítik az ellenőrök) a legtöbb matrica nélkül közlekedő autót. Februárban is megugrott a pótdíjazás, sokan elfelejtették meghosszabbítani az éves jogosultságaikat

Kik akarják megúszni fizetés nélkül?

Arányaiban a magyar autósok becsületesebbek a külföldieknél, volt olyan félév, amikor utóbbiak a pótdíjaknak a 33 százalékát gyűjtötték be, ami messze meghaladja az úthasználatukat. „Az első számú bliccelő toronymagasan Románia” – mondja Török Szabolcs NÚSZ-szóvivő a Vezessnek, ami kis magyarázatra szorul, ha megnézzük az alábbi táblázatban a nem fizetők „hazájának” rangsorát.

pótdíj-országok-sorrendje

Romániánál a szám csak a megállításos ellenőrzéseket mutatja

Kétféleképpen bukhat le a matrica nélkül közlekedő autós: rögzítik a százszámra kihelyezett kamerák a rendszámát, vagy ellenőrzik egy parkolóban a NÚSZ munkatársai. Személyes ellenőrzésből nyilván jóval kevesebb pótdíjas csekk jön össze, a becsillagozott Románia mellett azonban csak ez a szám szerepel. Mivel a többi országgal ellentétben délkeleti szomszédunknál nem működik a magyar pótdíjak behajtása, a NÚSZ-nak nincs pontos, teljes száma a román rendszámos autósok bliccelésére.

Hiába próbálják egyes külföldiek megúszni fizetés nélkül (nehéz feltételezni tömeges feledékenységet), jelenleg 22 európai országban be tudja hajtatni a NÚSZ a pótdíjakat. Jellemzően privát behajtó cégekkel szerződnek, amelyek képesek megszerezni egy-egy adott ország központi nyilvántartásából a magyar cég által leadott rendszámhoz tartozó üzembentartó adatait. Onnantól kezdve már könnyű a dolguk.  Romániában is van már partnerük, de ott még nem működik az adatlekérés, és ezt pontosan tudják a helyi autósok.

Az első hely után nem véletlen a német és a szlovák rendszámos járművek 2. és 3. pozíciója sem, ezek főleg a RO-s, meg KN-es rendszámmal ügyeskedni próbáló honfitársaink ingyenesnek tervezett autópálya-használatait mutatják. A NÚSZ-tól kapott tájékoztatás szerint hiába próbálkoznak, egy ideje ugyanis már tőlük is be tudják hajtani a pótdíjat.

A cégnél azt mondták a Vezessnek, hogy éppen a külföldi rendszámmal lebukott magyarok reklamálnak a legnagyobb számban a pótdíjuk miatt. Ugyan mire föl? „Meglepődnek, hogy utoléri őket a behajtócég, és külön felháborodnak, hogy a pótdíjon felül a behajtó a saját munkadíját is kifizetteti velük.”

külfrendszFerrariTUTIJÓÓ

Nem véletlen a román-német-szlovák dobogó. Illusztrációként használt fotónkon egy Budapesten vásárolt, német azonosítós Ferrari F12, amelynek üzemben tartója a 27 százalékos áfát megúszta ugyan, de ha matrica nélkül száguld valamelyik autópályán, utolérik

Ezeknek az országoknak az autósai nem ússzák meg

Ausztria, Németország, Portugália, Olaszország, Svájc, Anglia, Írország, Spanyolország, Lettország, Litvánia, Finnország, Norvégia, Svédország, Dánia, Izland, Feröer-szigetek, Málta, Hollandia, Jersey, Lengyelország, Szlovákia.

Talán meglepő több távoli, parányi szigetország a sorban, miközben szomszédaink közül nincs itt Ukrajna, Szerbia, Horvátország és Szlovénia, valamint a közeli Csehország. Szimpatikus, hogy még sincs egyik sem a fenti top 7-ben.

Hajmeresztő akciókkal próbálkoznak az ügyeskedők

A bliccelők magyarázata a jogtalan úthasználatra egészen széles skálán mozog, állítja a NÚSZ.

Tapasztalataik szerint a magyar sofőrök annak érdekében, hogy elkerüljék a pótdíjfizetést, sokszor azt állítják, nem tudták, hogy fizetni kell, vagy, hogy hol lehetett volna megvenni a matricát, illetve azzal érvelnek, hogy “korábban ráért utólag, aznap éjfélig megvenni”. Van, aki „eltévedt”, vagy a „GPS vezette” díjköteles útszakaszra. De kaptak már az ellenőrök olyan magyarázatot is, hogy most vették az autót, és egyszerűen elfelejtettek e-matricát vásárolni.

A külföldi sofőrök sokszor próbálják elkerülni a pótdíjfizetést azzal, hogy most vannak először az országban, nem tudták, hogy autópálya-matricát kell venniük az adott útszakaszra, vagy visszakérdeznek, hogy van másik matricájuk, pl. az osztrák utakra, az Magyarországon nem érvényes-e esetleg?

Előfordult, hogy friss epret vagy a mobiljukat ajánlották fel fizetés helyett egyesek, míg mások a tiltakozás durva formáitól sem riadtak vissza.

Egy külföldi sofőr a nemtetszése jeléül kifeküdt a nyílt pályára, hogy blokádot csináljon – állítja a NÚSZ. Másik nem teljesen normális sorstársa pedig télen, mínusz fokok közepette levetkőztette, majd ruha nélkül vitte oda a gyermekét a buszban kialakított mobil irodájukhoz, és azzal érvelt, hogy ha nem engedik tovább, megfagy a gyereke.

Elképesztő rendőri akciót láttak Pest mellett – részletek itt.

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

Van okostelefonod? Akkor ezt most imádni fogod!

Persze csak akkor, ha Te is azok közé tartozol, akik sokszor elfelejtik, pontosan hová is parkoltak. Nagyvárosban azért ez előfordul, pláne ha nincs helyismereted.

McLaren: A Honda felejtse el a céges kultúrát!

A McLaren versenyfőnöke szerint a motorgyártó Hondának el kellene fogadnia, hogy a Forma-1 más világ, mint az autógyártás, itt mindennél fontosabb a gyorsaság és a hatékonyság.

Minden autó megbukott a spanyol emissziós vizsgálaton

Spanyolországban minden vizsgált, dízelmotoros autómodell a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki közúton.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Nem erőlteti tovább a kisautókat a BMW

Nem tervezi újabb modell fejlesztését a Mini fronthajtásos platformjára a BMW. Inkább nagyobb autóiból szeretne többet eladni.

Akár Budapesten is feltűnhet az új magyar busz

Úgy tűnik, a hazai elővárosi és távolsági szegmensben a magyar Credo veszi át az Ikarus korábbi vezető szerepét. A cégnél azért Budapestről sem tettek le teljesen.

F1: Ricciardo kisiklatná a Verstappen-expresszt

Daniel Ricciardo hangsúlyozza, hogy egyelőre jó a viszonya Max Verstappennel, de az motiválja, hogy megverje a széles körben hájpolt holland tinit.

Vadállat hibridet fejleszt a McLaren

2019-ben érkezik minden idők legáramvonalasabb McLarenje. A BP23 kódjelű jármű frappáns trükkel tiszteleg az egykori F1 előtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.